Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aurauskulmien säätö kotikonstein

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apk
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 106

    Aurauskulmien säätö kotikonstein

    Vaihdoin bmw e39 etupäähän raidetangon päät ja säädin aurauksen mittanauhan avulla. Säädin aurauksen siten että renkaan etuosa on 3mm sisempänä kun renkaan takaosa. Mittauksen tein pyörännavan korkeudelta. Ratti on suorassa ja auto kulkee suoraan. Onko tässä kuitenkin jotain riskiä että renkaiden aurausta ei voi säätää tarkasti erikseen(oikea + vasen), vaan tuolla tavalla pystyy säätämään pelkän kokonaisaurauksen?

    Kannattaako auto viedä rengasliikkeeseen nelipyöräsäätöön, vai onko kotikonstein tehtävä aurauksen säätö riittävän tarkka?
    Auto on käynyt muutama kuukausi sitten nelipyörämittauksessa, joten muut ohjauskulmat on ainakin kunnossa.
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by Apk View Post
    Vaihdoin bmw e39 etupäähän raidetangon päät ja säädin aurauksen mittanauhan avulla. Säädin aurauksen siten että renkaan etuosa on 3mm sisempänä kun renkaan takaosa. Mittauksen tein pyörännavan korkeudelta. Ratti on suorassa ja auto kulkee suoraan. Onko tässä kuitenkin jotain riskiä että renkaiden aurausta ei voi säätää tarkasti erikseen(oikea + vasen), vaan tuolla tavalla pystyy säätämään pelkän kokonaisaurauksen?

    Kannattaako auto viedä rengasliikkeeseen nelipyöräsäätöön, vai onko kotikonstein tehtävä aurauksen säätö riittävän tarkka?
    Auto on käynyt muutama kuukausi sitten nelipyörämittauksessa, joten muut ohjauskulmat on ainakin kunnossa.
    Tässä säädössä pystyy näkemään vain kokonaisaurauksen ja senkin aika epätarkasti. Kotikonstein helpoiten tarkimman suuntauksen saa kun tekee rimasta auton levyisen pätkän ja tähän ohuet naulat renkaiden kohdille. Nostaa riman renkaan etupuolelle siten, että naulat ovat rengasta vasten renkaan etummaisessa kohdassa ja laittaa naulojen päiden kohdalle nuppineulat. Tämän jälkeen rima poistetaan ja työnnetään auto sen verran taaksepäin, että nuppineulat ovat renkaan takapuolella. Jälleen laitetaan rima ja naulan kärki toisen nuppineulan kohdalle ja katsotaan paljonko toisen naulan kärki heittää nuppineulasta. Ideahan tässäkin on sama kuin tuossa mitä teit, mutta tällä tavalla poistetaan mittanauhan notkolle menemisestä aiheutuva mittavirhe. Tällä menetelmällä olen itse päässyt 2-3mm tarkkuuteen, mutta vain silloin kun mitan pystyy ottamaan täsmälleen 90 astetta renkaan yläosasta molempiin suuntiin. Ainakin yhtään madalletuissa autoissa tämä on mahdottomuus ja silloin camber kulma aiheuttaa muutoksen tulokseen. Viimeaikoina olen tehnyt suuntauksen laser vatupassia käyttäen ja sillä onkin sitten päässyt ihan millilleen samaan tulokseen kuin koneella mitattuna. Pitää vaan muistaa, että kokonaisaurausta tällä tavalla ei pysty mittaamaan ja itsekin olen aina remontin jälkeen käyttänyt auton kulmien tarkastuksessa, mutta koskaan ei ole tarvinnut säätää.

    Sinunkin tapauksessa käyttäisin auton kuitenkin ainakin kulmien tarkastuksessa. Tämä ei maksa paljoa ja yleensähän ongelmat vääristä kulmista havaitaan vasta sitten kun on liian myöhäistä.
    Last edited by markok; 02-07-2011, 13:08.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • vlcjku
      Newbiemmer
      • Jul 2011
      • 1
      • Suomi

      #3
      Originally posted by markok View Post
      Tässä säädössä pystyy näkemään vain kokonaisaurauksen ja senkin aika epätarkasti. Kotikonstein helpoiten tarkimman suuntauksen saa kun tekee rimasta auton levyisen pätkän ja tähän ohuet naulat renkaiden kohdille. Nostaa riman renkaan etupuolelle siten, että naulat ovat rengasta vasten renkaan etummaisessa kohdassa ja laittaa naulojen päiden kohdalle nuppineulat. Tämän jälkeen rima poistetaan ja työnnetään auto sen verran taaksepäin, että nuppineulat ovat renkaan takapuolella. Jälleen laitetaan rima ja naulan kärki toisen nuppineulan kohdalle ja katsotaan paljonko toisen naulan kärki heittää nuppineulasta. Ideahan tässäkin on sama kuin tuossa mitä teit, mutta tällä tavalla poistetaan mittanauhan notkolle menemisestä aiheutuva mittavirhe. Tällä menetelmällä olen itse päässyt 2-3mm tarkkuuteen, mutta vain silloin kun mitan pystyy ottamaan täsmälleen 90 astetta renkaan yläosasta molempiin suuntiin. Ainakin yhtään madalletuissa autoissa tämä on mahdottomuus ja silloin camber kulma aiheuttaa muutoksen tulokseen. Viimeaikoina olen tehnyt suuntauksen laser vatupassia käyttäen ja sillä onkin sitten päässyt ihan millilleen samaan tulokseen kuin koneella mitattuna. Pitää vaan muistaa, että kokonaisaurausta tällä tavalla ei pysty mittaamaan ja itsekin olen aina remontin jälkeen käyttänyt auton kulmien tarkastuksessa, mutta koskaan ei ole tarvinnut säätää.

      Sinunkin tapauksessa käyttäisin auton kuitenkin ainakin kulmien tarkastuksessa. Tämä ei maksa paljoa ja yleensähän ongelmat vääristä kulmista havaitaan vasta sitten kun on liian myöhäistä.
      Kokemuksena E39:n aurauskulmien säätö on ollut haastavaa jopa asianmukaisilla laitteilla varustetulle huoltoliikkeelle. Jos kulmat ovat olleet vähänkin pielessä, niin ajettavuus on ollut huono. Mittaustulokset ovat olleet asianmukaiset, mutta "perstuntuma" on kertonut, että kulmat ovat pielessä. Nyt E39 on ajettavuudeltaan kunnossa, kun kulmat on vihdoinkin kohdallaan. E39 ei muuten tärise eikä värise kun renkaat ovat tasapainossa, iskarit kunnossa ja kulmat kohdallaan...

      Comment

      • Ravermeister
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1508
        • Melkeen Turkkuses

        #4
        Suosittelen viemään auton 4-pyöräsuuntaukseen, koska siellä etupään auraus säädetään takarenkaiden mukaan, eli auton kulkukulma saadaan kuntoon. Kotikonstein vaikka saisitkin etupään aurauksen mitattua tarkasti niin auto voi kulkea kylkimyyryä koska etupää ei ole "linjassa" takapään kanssa...

        Voithan koittaa tingata hinnasta kertomalla että kävit juuri suuntauksessa, ja sen jälkeen ainoastaan raidetangon päät on vaihdettu joten muita säätöjä etupään aurausta lukuunottamatta sinne ei pitäisi joutua tekemään...
        -Turku Connection-
        HDJ80 4.2TD
        ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          #5
          Originally posted by vlcjku View Post
          Kokemuksena E39:n aurauskulmien säätö on ollut haastavaa jopa asianmukaisilla laitteilla varustetulle huoltoliikkeelle. Jos kulmat ovat olleet vähänkin pielessä, niin ajettavuus on ollut huono. Mittaustulokset ovat olleet asianmukaiset, mutta "perstuntuma" on kertonut, että kulmat ovat pielessä. Nyt E39 on ajettavuudeltaan kunnossa, kun kulmat on vihdoinkin kohdallaan. E39 ei muuten tärise eikä värise kun renkaat ovat tasapainossa, iskarit kunnossa ja kulmat kohdallaan...
          Mikähän ihme E39:n säädöistä nyt tekeen niin haastavan hommasta? Jos säädöt liikkuu ongelmitta, niin max. tunnin homma vaikka kaikki kulmat olisi pielessä. Lähinnä touringeissa vitutusta aiheuttava perän tasoanturi oikealla puolella vie vähän enemmän aikaa.

          Comment

          • Perlenbacher
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2010
            • 1103
            • Suomi

            #6
            Laser-vatupassin kanssa saa helposti mitattua ns. kulkukulman ja renkaiden yksittäiset kulmat kun tekee mittauspisteet korista samallailla kuin vanteestakin. Tällä näkee myös auton sivusuuntaisen liikkeen autoa liikutettaessa. Erittäin tarkkaa kun tekee merkit huolella. Lopputuleman pitäisi olla että vanteesta sohotettu merkki on molemmilla puolilla yhtä kaukana korin merkistä.

            Comment

            • walopower
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 294
              • Espoo

              #7
              Aurauksen saa toleranssien sisään kun tähystää edestäpäin mahd. kaukaa miten vain näkökyky sallii että kuinka paljon takarenkaita näkyy.
              Kannattaa laittaa tehokas suuntaava lamppu pystyyn eturenkaan takaosan viereen ja tehdä mittaus sen verran hämärässä ettei aurinko suoraan renkaisiin paista, näin näkyy tarkasti leikkauslinjat tumma-vaalea-tumma.
              Jos säätää jollain muulla keinolla niin tuolla kannattaa ainakin tarkistaa koska on niin nopea mitata.
              Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Tässäkin olisi ainakin jo olemassa olevat auraukset saatu palautettua kun olisi vaihdettu ensin vain toinen raidepää, käyty heittämässä lenkki ja ajettaessa tarkistettu ratin asento.
                Tämän kulman aurauksen säätöä kunnes ratti on taas alkuperäisessä asennossa suoraan ajettaessa(=olettama että suorassa).
                Kun tämä on saatu kuntoon, siirrytään vaihtamaan toinen puoli ja taas sama proseduuri.
                Näissä raidepään vaihdoissa kun ei muutu kuin auraus, jolloin näin saadaan palautettua erittäin tarkasti alkuperäinen auraus jos sen muuten tiedetään jo olevan ok.
                Mikäli ei, niin aina uudelleen mittaukselle jotta mm.kulkukulma saadaan oikeasti kohdalleen.

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Tässäkin olisi ainakin jo olemassa olevat auraukset saatu palautettua kun olisi vaihdettu ensin vain toinen raidepää, käyty heittämässä lenkki ja ajettaessa tarkistettu ratin asento.
                  Jätkät nauroi tallilla, kun kerroin miten laitoin Viton etuaurauksen kohdilleen raidetangon pään vaihdon jälkeen...juuri kuvaamallasi tavalla
                  Tuon säädön jälkeen ajoin ehkä 6000 - 8000 km ja renkaat oli kulunut tasaisesti.
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • walopower
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 294
                    • Espoo

                    #10
                    Mikä on raideleveys e/t kun sedan 1516/1530 mm ja touring 1512/1522 mm.
                    Onko takarenkaan ulkosivut siis leveämmällä?
                    Aurauskulmathan siis pitäis olla toe in (0 astetta 5 kulmaminuuttia +-10 kulmaminuuttia.
                    Eli mieluiten aavistus aurata.
                    Käytin laserkynää apuna, se oikeastaan varmistaa sen minkä näkee silmälläkin kun edestä tähystää lamppua käyttäen kuten edelle selitin.
                    Kun vaan tietäis onko ne takarenkaat yhtä leveällä. Tällä metodillahan takarenkaiden kulmakin hieman vaikuttaa, kannattaa sekin katsoa että on kohdallaan samalla menetelmällä.
                    Omia huomioita kulmien vaikutuksesta:
                    Haritus, laiska menemään mutkiin, palauttaa huonosti, ehkä uraherkempi, keskialueella herkempi ohjaus, renkaat kuluu sisäreunasta.
                    Lievä auraus, kääntyy herkästi, palauttaa paremmin, ohjaus lievästi tahmeampi keskialueella.
                    Tuntuu että pientä aurausta saisi olla kuten suositellaankin.
                    Edestä vaihdettu kaikki ja sopimattomalla pinnalla 100-110 nopeudessa silti resonoi lievästi.
                    Aurauskulmilla ei ollut siihen mitään vaikutusta eikä sillä että vaihdoin etutukivarren puslat powerflexeiksi.
                    Kumitkin vaihtunut ja vanteet suorat. Ohjaushan on kiva mutkatiellä ja tuntuma tiehen hyvä.
                    Mutta se hakkaa sormille epätasaisuuksissa orkkiskumikoolla ja on tärinöille altis.
                    PowerFlexit on toki vähän jäykemmät, orkkiksista oli löysemmässä nesteet kun laitoin puslaa ja jäykemmässä nesteet valunut.
                    Last edited by walopower; 24-06-2015, 01:44.
                    Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      #11
                      Motonetissä näkyy olevan myynnissä joku uusi pyöränkulmien säätösarja. Onko kellään kokemusta miten tuo toimii ja kuinka tarkkaan lopputulokseen tuolla pääsee?

                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • ROne
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 468
                        • 90850

                        #12
                        Kokemusta ei laitteesta ole, mutta tuossa linkkiä saman setin toiminnasta:
                        https://www.youtube.com/watch?v=SD5P...ature=youtu.be
                        sigpic
                        e24 635csi

                        Ex e39 530i touring
                        Ex e36 325i coupe ratalelu
                        Ex e21 "323i" M50B2X with HOLSET
                        Ex e39 528i
                        Ex e36 320i
                        Ex e36 "328i" cab Individual
                        Ex e46 330xi

                        Comment

                        • alpine3
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2010
                          • 1271
                          • Kajjjaani

                          #13
                          Liekö tuo video lisänny paljonki myyntiä
                          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11120
                            • Oulu

                            #14
                            Eikä yhtään monimukanen käyttää En kyllä maksais muutamaa kymppiä enempää mokomasta.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Hebbu ///M3
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 1627
                              • Dallas

                              #15
                              Kevyttä haritusta edessä, renkaan pintalämpö sisä 15c, ulko 14c ja takana camberit lisäksi pielessä, 26c sisä ja 16c ulkoa. Ambientti 14c, sadetta ja 30km seka-ajua.

                              Uutta palikkaa taakse tuli. Huomenna viritellä siimat ja kattoa karkiasti miten pielessä ompi. E30 cäbin takapunnus ankkuriksi ja siitä varsi navan korkeudelle, sitten kattoo digityöntömitalla vanteen reunoihin etäisyys, siirtää puoli kiekkaa ja mitata uusiks.

                              Jos käypi ettei mitään järkevää näy niin onnistuuko matala e39 käyttää 15t vakio renkailla laaserilla, ja laittaa 17t renkaan arvoihin, vai haistaako kone puuttuvat tuumat eikä näytä oikein?
                              Sotkamo Connection

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎