Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etualatukivarren vaihto ja ratti puoltaa. Ohjauskulmatko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wille330
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 60
    • Etelä-Suomi

    Etualatukivarren vaihto ja ratti puoltaa. Ohjauskulmatko?

    Vaihdettiin etumatkustajan puol. etualatukivarsi ja nyt ratti puoltaa/on vasemmalle vinossa n.5 cm ajettaessa suoraan ja välillä ohjaus tärisee/tuntuu oudolta verrattuna edelliseen. Kaikki alkoi välittömästi tukivarren vaihdon jälkeen eikä mitään ongelmia ollut muuten kuin, että vanha tukivarsi oli heikossa hapessa. Kevättalvella vaihdettiin kuljettajan puoleinen tukivarsi, jonka jälkeen tehtiin ohjauskulmien säätö.

    Osaako kukaan sanoa, olisiko ohjaus/aurauskulmat säätää uusiks tukivarren vaihdon jälkeen vai mistä tuo ratin puoltaminen ym. voisi johtua?

    BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon
  • kalevik
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 957
    • Salo

    #2
    Originally posted by Wille330 View Post
    Vaihdettiin etumatkustajan puol. etualatukivarsi ja nyt ratti puoltaa/on vasemmalle vinossa n.5 cm ajettaessa suoraan ja välillä ohjaus tärisee/tuntuu oudolta verrattuna edelliseen. Kaikki alkoi välittömästi tukivarren vaihdon jälkeen eikä mitään ongelmia ollut muuten kuin, että vanha tukivarsi oli heikossa hapessa. Kevättalvella vaihdettiin kuljettajan puoleinen tukivarsi, jonka jälkeen tehtiin ohjauskulmien säätö.

    Osaako kukaan sanoa, olisiko ohjaus/aurauskulmat säätää uusiks tukivarren vaihdon jälkeen vai mistä tuo ratin puoltaminen ym. voisi johtua?

    No ei kai tuota nyt tarvitse edes kysyä

    Siis aina kun pyöränripustuksen osia vaihdellaan, joko etu tai takapäästä, pitää kulmat tarkistaa/säätää. Sama tietysti jos vaihdellaan ohjauksen osia.
    E61 525i, Suzuki VS1400
    Exät: Jaana, Susanna, Maija

    Comment

    • Wille330
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 60
      • Etelä-Suomi

      #3
      Jep.

      Näin tätä itsekin vähän ihmettelin. Tuosta kun ei vaan mitään mainittu siellä, missä sitä eilen vaihdettiin. Nyt tuli sitten ajettua 400km keski-suomeen ja huomenna vietävä jollekin nyrkkipajalle- mikälie.. sielläkin ihmettelivät, että miten voi alkaa ratti puoltamaan, jos tukivarsi vaihdetaan..

      Eikö nää pitäis olla ihan peruskauraa alan ammattilaisille?

      BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Siellä on nyt liikaa haritusta. Aukaise se apukuskinpuoleinen raidetangon lukitus ja käännä raidetankoa kierros- 1 1/2 kierrosta kiinnippäin. katso mihin ratti tämän jälkeen ajossa asettuu ja tee tarvittaessa hienosäätö. Eli ei tarvita pajalla käyntiä/uutta mittausta mikäli pitelit vain apukuskin etunurkkaa.

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          #5
          Originally posted by Hemi View Post
          Siellä on nyt liikaa haritusta. Aukaise se apukuskinpuoleinen raidetangon lukitus ja käännä raidetankoa kierros- 1 1/2 kierrosta kiinnippäin. katso mihin ratti tämän jälkeen ajossa asettuu ja tee tarvittaessa hienosäätö. Eli ei tarvita pajalla käyntiä/uutta mittausta mikäli pitelit vain apukuskin etunurkkaa.
          Nimimerkki kyllä tuntuu tutulta, mutta kyseessä ei voi olla se Hemi jonka mielestä pyöränkulmien säätö on oma tieteenlajinsa
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • Wille330
            Bimmer Rookie
            • Dec 2010
            • 60
            • Etelä-Suomi

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Siellä on nyt liikaa haritusta. Aukaise se apukuskinpuoleinen raidetangon lukitus ja käännä raidetankoa kierros- 1 1/2 kierrosta kiinnippäin. katso mihin ratti tämän jälkeen ajossa asettuu ja tee tarvittaessa hienosäätö. Eli ei tarvita pajalla käyntiä/uutta mittausta mikäli pitelit vain apukuskin etunurkkaa.
            ??? Oukei... anycase, auto on nyt Pihtiputaan Ad-korjaamolla. Jännityksellä odotan, mitä seuraa ja mitä tulee ohjauskulmien säädöstä hintaa näin sunnuntaina. Eihän siihen voi mennä 30-45 min pidempää...
            BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Wille330 View Post
              Eihän siihen voi mennä 30-45 min pidempää...
              Jaa. Hommaahan ei ole kuin alustan välyksettömyyden /jousien ja iskarien ehjyyden tarkastus, rengaspaineiden tarkastus, mittapäiden asennus ja kompensointi, alustan korkeuden mittaus ja kuormaus. Sitte mittaillaan kaartoharitus ja casterit ym, ja vaakatan & lukitaan ratti . Jos puolessa tunnissa pääsee aloittamaan säätötyön ni hyvä on.

              Ja se säätäminen aloitetaan takapäästä, aina on säädettävä kaikki nurkat.. Tämä siksi että kyseessä on yleensä kulkukulmasuuntaus. Kone ei ilmota etukulmia suhteessa auton keskilinjaan vaan taka-akselin kulkukulmaan . OK, E46 akapää on näppärämpi säätää kuin vaikka E39n mutta kyllä siihen aikaa palaa. Varsinkin ku tollasessa 10 vuotiaassa on joka ruuvinkanta nylpätty ja tai ruuvi ruostunu kiinni. Tee siinä sitte kulmaminuutin tarkkuudella hyvä

              Vastauksena alkuperäseen kysymykseen: Tukivarsien välillä (uusi vs. vanha) ei tarvi olla kummoista pituuseroa niin E46:ssa on camber ja auraus edessä pielessä. Omaan vaihdoin Meylet eteen ja camberia hävisi muistaakseni 10 minuuttia (?) per puoli ja auraus muuttu sen verta että alko syomään sisäreunoja kumeista.

              Toi edellämainuttu sokkona säätäminen on musta huono neuvo koska ne kulmat ei oo kumminkaan lähtötilanteessakaan "vihreällä" eli et voi tietää mistä lähdetään tai edes miten suuri tehty säätö on. Ja säätäminen on tarpeeksi haastavaa ihan mittalaitteillakin usso pois..
              Last edited by petrolhead; 17-07-2011, 14:21.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Wille330
                Bimmer Rookie
                • Dec 2010
                • 60
                • Etelä-Suomi

                #8
                ok

                Kuuluuko tuo kaikki ohj.kulmien säätöön vai onko siinä nyt jotain muutakin? Ei ole koskaan mennyt kuin korkeintaan se tunti, mitä olen säädöissä autoja käyttänyt...
                BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Wille330 View Post
                  Kuuluuko tuo kaikki ohj.kulmien säätöön vai onko siinä nyt jotain muutakin? Ei ole koskaan mennyt kuin korkeintaan se tunti, mitä olen säädöissä autoja käyttänyt...
                  Ohjauskulmien säädössä ei välttämättä säädetä kuin tuo auraus. Pitänee pyytää nelipyöräsuuntaus jotta kaikki tehdään (jos tehdään silloinkaan).
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Wille330
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2010
                    • 60
                    • Etelä-Suomi

                    #10
                    Jep

                    Näin ajattelinkin, että tuo aurauskulmien säätö vois riittää, kun perusteellisempi säätö on tehty jo keväällä. Tosin, vaikuttaneeko tuo uusi tukivarsi nyt kaikkiin?
                    BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

                    Comment

                    • stimbe
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2011
                      • 34
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Lainataas tätä threadii.

                      Oli auto kulmien säädössä, muutama päivä mentiin ratti suorana kunnes yksi aamu ratti päätti olla vinossa.

                      Autossa servotronic. Pitikö nää käydä piuhan päässä käyttämässä jossa jotkut raja-arvot opetaan uusiksi?

                      Edit. taas itselle vastaten, servon koodaus ratkasuna.
                      Last edited by stimbe; 15-09-2011, 11:17.
                      730d E65 LCI

                      Comment

                      • Simppaa
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2011
                        • 49
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by stimbe View Post
                        Lainataas tätä threadii.

                        Oli auto kulmien säädössä, muutama päivä mentiin ratti suorana kunnes yksi aamu ratti päätti olla vinossa.

                        Autossa servotronic. Pitikö nää käydä piuhan päässä käyttämässä jossa jotkut raja-arvot opetaan uusiksi?

                        Edit. taas itselle vastaten, servon koodaus ratkasuna.
                        Kerrotaanko sille inpalla joku keskikohta?
                        e39 -02 530Dat M-Sport 220hp

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎