Announcement

Collapse
No announcement yet.

Abs:t rutisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wql
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 113
    • JKL

    Abs:t rutisee

    Auto on 328 e36 -95

    Ongelma on, että kun hiljaisessa vauhdissa on pitkään jarrun päällä, niin alkaa abs:t rutiseen. Anturit ovat ehjät, eikä muitakaan vikakoodeja ole. Mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään? Onko jotain vinkkejä vai onko käytävä joka nurkka läpi? Siihen kun lähtee niin aivan varmaa on, että se on se viimenen nurkka josta jotain sanomista löytyy..
  • wql
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 113
    • JKL

    #2
    Eikö tosiaan kellään ole vastaavan kaltaista vikaa ollut??

    Comment

    • mijuko
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 951
      • ۩□□۩

      #3
      Originally posted by wql View Post
      Eikö tosiaan kellään ole vastaavan kaltaista vikaa ollut??
      :think Muilla se vaan "jurnuttaa"

      Comment

      • MsG
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 420
        • Helsinki

        #4
        Minulla vastaava vika aiheutui kahteen otteeseen apparin etuanturin takia.

        Kannattaa ehkä kokeilla toisellakin piuhalla (?) jos jollain tutulla on sellainen.
        GLK 320CDI 4Matic
        e90
        e46
        e36

        Comment

        • smpovers
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 2372
          • Tammela

          #5
          Tuli vaan semmonen mieleen että olisiko etu ja takarenkaat keskenään eri kokoiset? Siis kokoero liian suuri.

          Olen kuullut ainakin että joissain autoissa luistonesto on häiriintynyt tästä syystä...
          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
          BMW 330d touring e46 -05
          Ford Cortina Mk2 1600 -70
          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

          Comment

          • wql
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 113
            • JKL

            #6
            No joo tuota kehän ongelmaa ajattelinkin, kun kerta anturit on ehjät. Mutta mistäs tiiän mikä nurkka se jurnuttaa?

            Aikalailla tasan vuosi sitten vaihdoin kyllä molemmat takalaakerit, mutta sen jälkeen kyllä absit toimi. Muistaakseni se oli talvea, kun syttyi absn valo ja eräs pulju vaihtoi oikean taka-anturin, ennen maaliskuun leimaa. Oli kuulema tiukassa ja jos en väärin muista, niin porasivat vanhan pois. Ja melkein siitä lähtien on surissut.

            Mut jos se kerta ottaa laakerista, niin miten voi saada poraamalla rikki? Vai ottaako se laakerista vain e38:ssa ja 39:ssä?

            Comment

            • wql
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 113
              • JKL

              #7
              Originally posted by smpovers View Post
              Tuli vaan semmonen mieleen että olisiko etu ja takarenkaat keskenään eri kokoiset? Siis kokoero liian suuri.

              Olen kuullut ainakin että joissain autoissa luistonesto on häiriintynyt tästä syystä...
              Pyörät on saman kokoiset.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by wql View Post
                No joo tuota kehän ongelmaa ajattelinkin, kun kerta anturit on ehjät. Mutta mistäs tiiän mikä nurkka se jurnuttaa?
                Katsomalla ajaessa livedataa pyörien nopeuksista testerillä / ohjelmistolla. Huomioitavaa on että jos abs ei ole vikatilassa testeri putoaa pois yli 20km/h nopeuksissa, mikäli on tarkasteltava suurempia nopeuksia (vika ei esim. ilmene alle 20km/h nopeudessa) täytyy abslle aiheuttaa vikatila jollei se itse siihen muuten mene, esimekiksi käyttämällä jonkiun pyöräanturin liitintä irti virtojen ollessa kytkettynä. Menoa haittaavan anturin tunnistaa siitä että sen nopeustieto poikkeaa muista (suoraan ajettaessa) joko koko ajan tai satunnaisesti.

                Originally posted by wql View Post
                Aikalailla tasan vuosi sitten vaihdoin kyllä molemmat takalaakerit, mutta sen jälkeen kyllä absit toimi. Muistaakseni se oli talvea, kun syttyi absn valo ja eräs pulju vaihtoi oikean taka-anturin, ennen maaliskuun leimaa. Oli kuulema tiukassa ja jos en väärin muista, niin porasivat vanhan pois. Ja melkein siitä lähtien on surissut.
                Uusi anturi voi olla mahdollisesti tarvikeanturi joissa on ollut kyseisenlaisia ongelmia. Myös pulssikehän ja anturin välissä oleva magneettinen roska (porausjäte) voi aiheuttaa ongelmia. Porauksen jälkeen tulee suorittaa kunnollinen puhdistus esimerkiksi suihkuttamalla anturin reiästä laakerin kehälle ensin jarrukliineriä (poistaa rasvan liasta jolloin se irtoaa paineilmalla) samalla laakeria (pyörännapaa) pyörittäen ja sen jälkeen paineilmalla puhaltaen ja laakeriä pyörittäen roskat pois.

                Originally posted by wql View Post
                Mut jos se kerta ottaa laakerista, niin miten voi saada poraamalla rikki? Vai ottaako se laakerista vain e38:ssa ja 39:ssä?
                Pulssikehä on useissa malleissa yhdysrakenteinen pyöränlaakerin kanssa. Anturin voi kyllä porata pois, suositeltavampaa on porata anturiin reikä johon väännetään ruuvi josta sen saa pihdeillä pois. Porauksessa riskinä on poraaminen liian pitkälle jolloin pulssikehä vaurioituu, tällöin ei abs kyllä yleensä toimi ollenkaan. Ja tietysti toisena riskinä porausjätteen pääsy pulssikehän ja anturin väliseen tilaan.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎