E 60 Uraherkkyys?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Räpätti
    Newbiemmer
    • Feb 2009
    • 12
    • Oulu

    #1

    E 60 Uraherkkyys?

    Elikkä auto muuttunut tosi uraherkäksi ja käynyt nelipyöräsuuntauksessa ei muka välyksiä löytynyt ja ei myöskään tullut kuntoon.. Nyt menossa uudestaan alustan tarkistukseen... onko kellään kokemuksia mistä löytyisi mahdolliset puslat jotka voisivat asiaan vaikuttaa... ajettu 235tkm eli kai sieltä nyt voisi jo joku paikka vaatia entrausta.:think
  • syncro^^
    BTCF Member
    • Jan 2011
    • 765
    • Keski-Pohjanmaa, Räyrinki- Pohjois-Pohjanmaa Oulu

    #2
    Originally posted by Räpätti View Post
    Elikkä auto muuttunut tosi uraherkäksi ja käynyt nelipyöräsuuntauksessa ei muka välyksiä löytynyt ja ei myöskään tullut kuntoon.. Nyt menossa uudestaan alustan tarkistukseen... onko kellään kokemuksia mistä löytyisi mahdolliset puslat jotka voisivat asiaan vaikuttaa... ajettu 235tkm eli kai sieltä nyt voisi jo joku paikka vaatia entrausta.:think

    mitenkäs renkaitten kunto? eihän oo mitkää runflatit
    Sininen savu on sitkeyttä, musta on voimaa.

    BMW G31 540D x-Drive
    BMW F11 530DA -12

    Ex:
    BMW E61 535da individual -10 340/680nm
    BMW F11 520Da Alpinweiss III -13
    BMW F30 320Da -12
    Bmw E70 3.0DA -07
    Bmw F10 525DA -10
    Bmw 530Da e60 Pre-Lci -317/718 -03

    Comment

    • Basillicus
      Bimmer Rookie
      • Feb 2010
      • 153
      • Turku

      #3
      Ainakin itsellä riippuu täysin renkaista. Talvirenkaat ja vanhat kesärenkaat ovat jotkut 225 R16 ja niillä kulkee tasaisesti ja vetelemättä. 245 R18 taas vetelee ronskisti.
      BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
      ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

      Comment

      • Räpätti
        Newbiemmer
        • Feb 2009
        • 12
        • Oulu

        #4
        Renkaat pitäisi olla kunnossa ja käytin myös talvirenkaat alla ja sama havainto... ei ole runflatit ja aiemmin samoilla rengastuksilla ei ongelmaa ole ilmaantunut... vaihdoin uuden alustasarjan vasta mutta vika ilmeni jo ennen sitä (iskarit ja jouset joka nurkkaan)... rengaspaineet kokeiltu melko laajalla haitarilla 2.3-3.2 baaria eri mittareillakin tarkistuksia joten ei pitäisi johtua niistääkään.

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7551
          • Jyväshyvä

          #5
          Originally posted by Basillicus View Post
          Ainakin itsellä riippuu täysin renkaista. Talvirenkaat ja vanhat kesärenkaat ovat jotkut 225 R16 ja niillä kulkee tasaisesti ja vetelemättä. 245 R18 taas vetelee ronskisti.
          195 tkm ajettu, vakioalusta, ei rempattu mitään minun tietääkseni,
          ei voi sanoa että vetelee 245/35-19 kumeilla (NS2).
          Enemmän veteli 225/50-17 runfläteillä.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • tuumas
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2564
            • Lapland, Finland

            #6
            Ei vetele täällä E60 245/40/18" kokoisilla renkailla. (muistaakseni tuo on se orig. koko? :think)

            ja hieman offtopic: ei vetele kyllä E63 orkkis kokoisilla runflateilläkään...

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Noilla kilsoilla on jo reaktiotankojen kumit varmasti väsyneet kuten alatukivarsienkin kumipuslat. Suosiolla vaihtoon.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Räpätti View Post
                Elikkä auto muuttunut tosi uraherkäksi ja käynyt nelipyöräsuuntauksessa ei muka välyksiä löytynyt ja ei myöskään tullut kuntoon.. Nyt menossa uudestaan alustan tarkistukseen... onko kellään kokemuksia mistä löytyisi mahdolliset puslat jotka voisivat asiaan vaikuttaa... ajettu 235tkm eli kai sieltä nyt voisi jo joku paikka vaatia entrausta.:think
                Miten uraherkkä se on?

                Ettei ne motaritiet olisi siellä vain siinä kunnossa teillä päin?

                Mun runflateilla oli kans silleen niinsanotusti "ajettava" täällä ennen moottoritien uudistusta,

                nykyisillä 245/20" ja 285/20" Goodyearin F1 kauhu renkailla ei tarvi enää kaksin käsin ratista pitää..
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • huupi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 1193
                  • Tyrnävä

                  #9
                  Originally posted by Mlatvala View Post
                  Miten uraherkkä se on?

                  Ettei ne motaritiet olisi siellä vain siinä kunnossa teillä päin?

                  Mun runflateilla oli kans silleen niinsanotusti "ajettava" täällä ennen moottoritien uudistusta,

                  nykyisillä 245/20" ja 285/20" Goodyearin F1 kauhu renkailla ei tarvi enää kaksin käsin ratista pitää..
                  Ei vetele 19" 245/35 & 275/30 ollenkaan sillä samalla (ainoalla ) motarilla. 245/40/18 runfläteillä veteli kyllä aivan tosissaan.
                  I01 i3s 94

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2335
                    • Uusimaa

                    #10
                    Mulla on E61 ja alla uudet 245/40R18 -kokoiset Hankookin Ventus EVO:t. Alustasta ei löydy ainakaan käsipelillä etsimällä välyksiä, ja ajossakin tuntuu ihan napakalta. Uraherkkyyttä vain silti esiintyy hieman. Ei nyt mikään pahin mahdollinen uratutka, mutta silti olin hieman pettynyt tämän auton kulkuun näillä renkailla. Ei tarvitse olla kuin pienet urat tiessä niin heti alkaa lievästi vetelemään. Pyörän kulmat on myös juuri säädetty.

                    Tätä ennen oli alla jotkin aivan oudon merkkiset puolikuntoiset kiinalaiskumit (Merit-merkkiset), ja niillä auto kulki ainakin suoraan. Tosin oli tuplasti äänekkäämpi myös... Meluttomuudesta kuitenkin Hankookille pisteet.
                    Last edited by JKK; 25-07-2011, 21:03.
                    BMW G30 545e M-Sport

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by JKK View Post
                      Pyörän kulmat on myös juuri säädetty.
                      Säädetty mihin arvoihin?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Räpätti
                        Newbiemmer
                        • Feb 2009
                        • 12
                        • Oulu

                        #12
                        Säädetty annettujen toleranssien sisäpuolelle... Menee torstaina samaan puljuun eri ukolle säädettäväksi. Kuulemma tuleva säätäjä enempi tehnyt bemareihin säätöjä.. En muista ulkoa arvoja antoivat dokumentin kyllä mukaan ja selvinnee siitä. katsoo samalla tarkemmin sen alustan läpi kun arvelin että oisko epähuomiossa voinut jotakin jäädä huomaamatta... Ja ei tuo renkaista johdu koska autolla olen kuitenkin ajellut melkein 50tkm niin ei se aiemmin ole uria huomannut.



                        Originally posted by TJJ View Post
                        Säädetty mihin arvoihin?

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 926
                          • Sotkamo--Oulu

                          #13
                          Toi E60:n alusta kun näyttää olevan hyvin läheistä sukua E39:n alustalle niin silloin voi kyllä arvata mitä sinne vähintään kannattaa vaihtaa

                          Etupää alla olevan kuvan mukainen ja sitä kautta osa numero 12 pusla menee vähintään vaihtoon, vaikka kuinka ehjän näköinen olisikin. En ole vielä oikeastaa yhdessäkään E34:ssa tai E39:ssa nähny että nuo reaktiotankojen puslat olisi oikeasti repeytyny rikki, mutta silti ne menee niin pehmeiksi, että ei kaista tunnu tiessä riittävän.
                          Kannattaa myös tsekata pallonivelien kuntoa silleen, että tukivarsi on korin puolelta irti. Jostain syystä noita väljiä niveliä ei tuosta tuentatyypistä helpolla löydä.

                          http://www.realoem.com/bmw/showparts...55&hg=31&fg=05

                          Taka-akselilla taas menee nuo narinahelat ( osa nro. 2) . Ainakin E39:ssä noiden narinahelojen väljistyminen vie suuntavakavuuden autosta. Kannattaa myös tsekata, että ylätukivarsissa ei oo välyksiä.

                          http://www.realoem.com/bmw/showparts...65&hg=33&fg=30

                          Lisäksi ainakin farkkukorisissa E39 bemareissa myös nuo taka-apurungon tuentatyynyt on vaihtokamaa, mutta en kyllä ole E60 / E61 :n osalta niinkään kuullu että noi menis väljäksi.

                          http://www.realoem.com/bmw/showparts...74&hg=33&fg=30
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2335
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Säädetty mihin arvoihin?
                            Säädettiin Vianorilla M-Sport -alustan ohjearvoihin. Tosin siten, että takapään camberit tuli (ohjearvoalueen sisällä) keskiarvoa pystympään. En vain oikein jaksa uskoa noiden puslien väljyyteen, koska niillä edellisillä Merit-kiinankumeilla auto kulki urissa kuin juna. Ja silloin oli vieläpä pyöränkulmatkin suhteellisen pielessä. On nämä mystisiä vehkeitä....
                            BMW G30 545e M-Sport

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • zanta
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 2908
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by tuumas View Post
                              Ei vetele täällä E60 245/40/18" kokoisilla renkailla. (muistaakseni tuo on se orig. koko? :think)

                              ja hieman offtopic: ei vetele kyllä E63 orkkis kokoisilla runflateilläkään...
                              Joo mullakin edessä tuo 245 orkkiksena ja takana vastaavan halkasijan omaava 275. on RFT:t eikä vetele, joissain raskaan liikenteen painamissa urissa joutuu joskus ottaan ratista kiinni, mutta muuten menee ihan ilmankin. Ja noissa urissa muuten vetelee moottoripyörälläkin
                              LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                              eksälista:
                              E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                              Comment

                              Working...
                              X