Announcement

Collapse
No announcement yet.

pyöränpultti korkkasi..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #16
    Originally posted by Dani View Post
    Lukkopultteja ei pitäis pulttipyssyllä kiristää, tai käsin rystyset valkoisina.
    Mitään ei pidä pulttipyssyllä (-ja kovalla hylsyllä-) kiristää. Joitakin satoja lukkopulttejä kiristäessä olen käyttänyt pyssyn jatkeena tällaista


    Yhtäkään en ole vielä nylpännyt. Käsin kun hellittää pultteja hylsyllä ja vääntövarrella niin siihen tulee melkein väkisin sivusuuntainen "taittava" voima-> voi lipsahtaa. Pyssyllä ainoastaan kiertosuunnan mukainen voima.
    Last edited by petrolhead; 22-01-2012, 11:26.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • ismopetteri
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 71
      • Turku

      #17
      Originally posted by petrolhead View Post
      Mitään ei pidä pulttipyssyllä (-ja kovalla hylsyllä-) kiristää. Joitakin satoja lukkopulttejä kiristäessä olen käyttänyt pyssyn jatkeena tällaista


      Yhtäkään en ole vielä nylpännyt. Käsin kun hellittää pultteja hylsyllä ja vääntövarrella niin siihen tulee melkein väkisin sivusuuntainen "taittava" voima-> voi lipsahtaa. Pyssyllä ainoastaan kiertosuunnan mukainen voima.
      Aamen!

      Itsekin jokusen sata tai tuhat kertaa lukkopultteja (ja -muttereita) availleena ja kiristelleenä kokemukset samansuuntaisia. Toki kyllähän ne lukkopultit olisi hyvä aukoa ja kiristää aina käsipelillä mutta sitten saa tosiaan tarkkana olla ettei väännä yhtään vinoon, joka vipuvartta käyttäen on hankalaa.

      Alle 100Nm momenttivarsi, mopo ja järki on hyvä ja nopea yhdistelmä.

      Tärkeää on se että ymmärtää myös että lukkopultit on kuluvia osia ja veivaa niitä millä vaan ja miten vaan niin kyllä ne aikaa myötä nylppääntyy. Kun alkaa siltä näyttää niin vaihtaa uuden sarjan tai normit tilalle. Likimain oikein käytettynä lukkopultit kestää usean kauden. Jos esim. taas pitää pyöriä usein ottaa irti niin unohtaisin suosiolla ne lukkopultit.

      Avuksi kysyjän ongelmaan, avaustapa riippuu tosiaan tapauksesta, bemmin orggis lähtee esim. juurikin sillä vastakierrehylsyllä. Ne kun ei vaan aina tuppaa rakenteestaan johtuen kestämäään, ainakaan montaa kertaa niin sitten vaan se normi hylsy väkisin kiinni naputellen. Nekin tietty tuppaa halkeemaan joten paksuseinämäinen voimahylsy käyttöön jos suinkin mahtuu. Sovittamista helpottaa jos on eri kokoja, 16-22 ja tuumakoot samoilla nurkilla tuli itselle tutuksi ja hyväksi havaituksi.

      Nämä neuvot ehkä kyseenalaisia julkisesti mutta kyllä vannevarkaat tietää ne jo ennalta :-) ja nämä konstit vaatii usein mutterimopon ja niitä harvemmin keikkatyöläisillä on mukana ..jos on niin siinä tapauksessa konstit on varmasti tiedossa ja paremmat kuin meillä :-)
      E61 523i Touring -09

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #18
        Joo siis ehdottomasti tommonen momenttivarsi, muistaa vielä ettei pidä varresta kiinni kun kiristää pulttipyssyllä.
        On kyllä kätevä härpätin!
        120Nm tulee käytettyä aluvanteiden kanssa.
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • ismopetteri
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 71
          • Turku

          #19
          Lukkopulteille riittää kyllä vähempikin, niiden ei tarvii olla niin piukassa. Rasittaa aina sitten enemmän molempiin suuntiin veivatessa. Kaikki vaikka 90Nm varrella ja normipultti loppukireyteen momenttiavaimella.
          E61 523i Touring -09

          Comment

          • ismopetteri
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 71
            • Turku

            #20
            Aikanaan kun noita ruuvailin niin lukkopultteja ei ollut enää tapana kiristää momenttiavaimella momenttivarrella kiinnittämisen jälkeen. Syynä juurikin tuosta petrolheadin mainitsemasta taittavasta voimasta. Lukkopulteissa kun on vielä yksi ylimääräinen kosketuspinta (=erikoisavain) välissä niin riski vinoon vääntävästä voiman komponentista on suurempi.
            E61 523i Touring -09

            Comment

            • [fuse]
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 299
              • Kerava

              #21
              Omasta korkkas erikoisavain ekan pultin kohdalla, eli 3 otettiin kikkailemalla auki.
              Ulkoreuna oli pelkästään pyöreä niin tein niin, että löin pienimmän hylsyn paikalleen mikä nyt vain mahtui parilla vasaran lyönnillä
              ja sitten ammuin pulttia auki vääntäen pulttipyssyä vinoon, että hylsy puree vielä kunnolla pultin kylkeen.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎