E90 nelipyöräsuuntaus raportti, onkohan oikein säädetty?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Limit
    replied
    Originally posted by Kale79 View Post
    Käytin auton katsastuksessa ja löysihän se katsuri sieltä väljän tukivarren. Oikean takapyörän ylin tukivarsi klappasi, kun rengasta liikutti.
    On se kumma, miten korjaamoissa ei viitsitä tai osata etsiä noita vikoja.

    Tilasin samantein kaikki kolme tukivartta, turha kai lähteä yhtä vaan vaihtamaan.

    Sanoinkin katsurille, että harvemmin teillä taitaa olla näin iloisia asiakkaita jos saa hylkäyksen.
    Mukavaa että vikaakin löytyi. Itse ihmettelinkin ongelmaasi, koska omalla e91:llä ajaessani en ole juurikaan suuntavakavuudesta kärsinyt. Nautin vain siitä tunteesta, kun kaasua polkaiseen, ei tarvitse kuin sormenpäillä ohjailla auto haluamaansa suuntaan. Samaa herkyyttä ja levollisuutta olen kokenut vain A8 audissa guattrossa.

    Leave a comment:


  • Kale79
    replied
    Käytin auton katsastuksessa ja löysihän se katsuri sieltä väljän tukivarren. Oikean takapyörän ylin tukivarsi klappasi, kun rengasta liikutti.
    On se kumma, miten korjaamoissa ei viitsitä tai osata etsiä noita vikoja.

    Tilasin samantein kaikki kolme tukivartta, turha kai lähteä yhtä vaan vaihtamaan.

    Sanoinkin katsurille, että harvemmin teillä taitaa olla näin iloisia asiakkaita jos saa hylkäyksen.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Kale79 View Post
    Hetken tuntuikin, että auto oli jo parempi. Nyt tuntuu varsinkin liukkaalla ja tuulisella ilmalla, että perä tuntuu elävän. Pirun pelottava tunne ajaa motarilla. Tuntuu, että auto olisi ns. kahdessa osassa. Kun kääntää rattia, niin tuntuu, että auto kääntyy vasta viiveellä.

    Mistäs nyt lähdettäisi etsimään vikaa? Rengaspaineita kokeilin suuntaan jos toiseen.
    Olisiko sinulla mahdollisuutta kokeilla jonkun toisen vastaavaa autoa? Ja antaa jonkun toisen kokeilla omaasi?

    Joskushan naissa kay niin, etta kun oikeen tarkkaan omaansa ihmettelee niin alkaa tuntua etta se on rikki vaikkei olisikaan ...

    Leave a comment:


  • Kale79
    replied
    Hetken tuntuikin, että auto oli jo parempi. Nyt tuntuu varsinkin liukkaalla ja tuulisella ilmalla, että perä tuntuu elävän. Pirun pelottava tunne ajaa motarilla. Tuntuu, että auto olisi ns. kahdessa osassa. Kun kääntää rattia, niin tuntuu, että auto kääntyy vasta viiveellä.

    Mistäs nyt lähdettäisi etsimään vikaa? Rengaspaineita kokeilin suuntaan jos toiseen.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Nuo paineet (etenkin edessä) putoaa kovemmilla pakkasilla jo alle kahteen "baariin".Noksujen veltto runko vielä lisää tuota löysyyden tunnetta.Laita vaan sinne jo kokeilemaasi 2.8bar,niin ollaan aika lähellä.
    Näin, plus että 4 ja 5:s Nokian runko ei kestä koko elinkaartaan tuota 2.3-bar tasoa, vaan runkovika todella helposti kutsuu ennen kuin rengas muuten olisi vaihtokunnossa.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Kale79 View Post
    Rengaspaineet on siinä 2.3bar edessä ja takana 2.5bar tällä hetkellä.
    Aikaisemmin kokeilin laittaa 2.8bar joka kulmaan, ennen tuota iskari + pusla remppaa. Autosta tuli tosi kiikkerä ja tunnoton.
    Mut täytyy koittaa huomenna. Paljonko suosittelisit paineita?
    Nuo paineet (etenkin edessä) putoaa kovemmilla pakkasilla jo alle kahteen "baariin".Noksujen veltto runko vielä lisää tuota löysyyden tunnetta.Laita vaan sinne jo kokeilemaasi 2.8bar,niin ollaan aika lähellä.

    Leave a comment:


  • Kale79
    replied
    Rengaspaineet on siinä 2.3bar edessä ja takana 2.5bar tällä hetkellä.
    Aikaisemmin kokeilin laittaa 2.8bar joka kulmaan, ennen tuota iskari + pusla remppaa. Autosta tuli tosi kiikkerä ja tunnoton.
    Mut täytyy koittaa huomenna. Paljonko suosittelisit paineita?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Kale79 View Post
    Nythän tuosta tuli parempi. Ohjaustuntuma saisi olla kuitenkin parempi keskialueella. Tuntuu, että siinä olisi hieman ns. tyhjää kohtaa ennen voimakasta vastetta, kun ratista kääntää. Johtuneeko sitten jo ei niin uusista talvirenkaista, nokian hkpl 5? No, huomenna lisää koeajoa..

    Liitteenä raportti arvoista. Asentaja kertoi, ettei ne camber arvot ollut oikeasti niin pahasti pielessä. Ilmeisesti siellä toisessa puljussa oli paskat mittalaitteet...
    Ällistyttävän oikeat+symmetriset kulmathan siellä lopulta kuitenkin oli ja edellisen putiikin systeemit siis aivan kuin lottokoneesta.
    Paljonko sinulla noissa Hkpl5:ssa on painetta(pitäisi olla lähellä 3bar)?

    Leave a comment:


  • Kale79
    replied
    Nythän tuosta tuli parempi. Ohjaustuntuma saisi olla kuitenkin parempi keskialueella. Tuntuu, että siinä olisi hieman ns. tyhjää kohtaa ennen voimakasta vastetta, kun ratista kääntää. Johtuneeko sitten jo ei niin uusista talvirenkaista, nokian hkpl 5? No, huomenna lisää koeajoa..

    Liitteenä raportti arvoista. Asentaja kertoi, ettei ne camber arvot ollut oikeasti niin pahasti pielessä. Ilmeisesti siellä toisessa puljussa oli paskat mittalaitteet...
    Last edited by Kale79; 23-06-2013, 00:54.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Kale79 View Post
    Kävin hakemassa rahat takas, enkä antanut enää heidän yrittää säätää. Nyt on aika varattu perjantaille toisesta paikasta.

    Miten muuten tuo etupään camberin säätö onnistuu? Tein soittokierroksen ja monessa paikassa puhuivat heti, ettei sitä voi säätää?

    Auton ohjaus tosiaan tuntuu tahmealta eikä palauta.

    Kirjoittelen tänne sitten miten homma meni.
    Nyt kun me emme tiedä niitä castereita, emme vielä tiedä tuota tahmeuden syytä.
    Säädöt täytyy tehdä perssonin yläpäässä ja lisää kiinnityksiä "vinguttamalla" tai säätöosia käyttämällä.
    Myös perssonin ja navan kiinnityksestä voi saada pari kymppiä kiristämällä liitos sen ulospäin kohdistuvan paineen alla(+pyörittää personia).
    Last edited by Hemi; 29-11-2012, 13:39.

    Leave a comment:


  • Kale79
    replied
    Kävin hakemassa rahat takas, enkä antanut enää heidän yrittää säätää. Nyt on aika varattu perjantaille toisesta paikasta.

    Miten muuten tuo etupään camberin säätö onnistuu? Tein soittokierroksen ja monessa paikassa puhuivat heti, ettei sitä voi säätää?

    Auton ohjaus tosiaan tuntuu tahmealta eikä palauta.

    Kirjoittelen tänne sitten miten homma meni.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Epäilemättä juuri näin, mutta kritisoinkin ko.mittaustapaa ja sen luotettavuutta koska kaikki nykyaikaiset=luotettavat laitteet ilmoittavat tuloksen kokonaisina 60-minuutin asteina.
    Tässähän ei oikeastaan ole mitattu kuin auraukset, camberit ja kulkukulmat.
    mm.aivan oleellinen caster on mittaamatta, jolloin kaikilla muilla arvoilla voi oikeastaan "pyyhkäistä".
    Juuri näin, tosin aurauksen ymmärtäminen asteina on ainakin minulle käytännön tasolla vaikeaa, no ok, 17" vanteessa 1 aste on 7,5 mm. mutta sisäistäppä tuo työssä (harrastuksessa) kun taasen ilmoittaminen milleinä menee heti aivolohkoon. Esim. autodata ilmoittaa auraukset kaikilla kolmella tavalla lähes kaikkiin/kaikkiin autoihin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Kyllä, mutta eihän tässä siitä ole kyse vaan onko tuo tulostettu lappu asteen sadasosina vai asteina ja minuutteina. Kuten tiedät 1,75 ast. on 1 aste 45 min. Kumpana yksikkönä tuo lappu on, mielestäni asteen sadaosina koska esim. ve. camber nollan jälkeen on pilkku eli lukema on 0,81. Jos se olisi aste + min. siinä lukisi 0' 81" ja tällaista arvoa ei ole olemassa kuten itsekin jo aik. totesit. Clear ?
    Epäilemättä juuri näin, mutta kritisoinkin ko.mittaustapaa ja sen luotettavuutta koska kaikki nykyaikaiset=luotettavat laitteet ilmoittavat tuloksen kokonaisina 60-minuutin asteina.
    Tässähän ei oikeastaan ole mitattu kuin auraukset, camberit ja kulkukulmat.
    mm.aivan oleellinen caster on mittaamatta, jolloin kaikilla muilla arvoilla voi oikeastaan "pyyhkäistä".

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Yksi aste on 60-minuuttia, ei sata?
    Kyllä, mutta eihän tässä siitä ole kyse vaan onko tuo tulostettu lappu asteen sadasosina vai asteina ja minuutteina. Kuten tiedät 1,75 ast. on 1 aste 45 min. Kumpana yksikkönä tuo lappu on, mielestäni asteen sadaosina koska esim. ve. camber nollan jälkeen on pilkku eli lukema on 0,81. Jos se olisi aste + min. siinä lukisi 0' 81" ja tällaista arvoa ei ole olemassa kuten itsekin jo aik. totesit. Clear ?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Hmm... minun silmään nuo merkit esim. tuon 0,81 perässä on asteen merkki, ei minuutin eli 0,81 astetta olisi 0,19 astetta alle yhden asteen, ei 81 minuuttia eli 1 aste 21 minuuttia joka olisi asteiden sadasosina ilmoitettuna 1,35 astetta.
    Yksi aste on 60-minuuttia, ei sata?

    Leave a comment:

Working...
X