Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erilevyiset vanteet+kumit => ABS rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    Erilevyiset vanteet+kumit => ABS rikki?

    Jeps, eli "jossain jenkkifoorumilla" sattui silmiin sellainen lausahdus, että jos pistää E30:iin huomattavan erikokoiset kumit niin ABS yksikkö simahtaa.
    Kyseessä oli 7,5x16" (225/45) eteen ja 9x16" (245/40) taakse.
    www.e30.de:n eräässä fotostoryssä oli tuollaiset kumit/vanteet, mutta oli mainittu "ABS-system geändert" tjms.
    Eli mistäs tässä nyt on kyse?
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more
  • Janza182
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4988
    • 013

    #2
    Ei mulla ainakaan hajonnu!

    edessä oli joku 7/7.5" vanne ja takana 9". Eikös se anturi mittaa hammaskehalta sitä liikettä ja sit sen mukaan jarruta? eli eivät ole kiinteesti mitenkään toisini yhteydessä. Voihan sulla muutenkin jarruttaessa toinen puoli jarruttaa enemmän kuin toinen jos vaikka sattuu hiekkaa olemaan tiellä

    Comment

    • JussiM
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 47
      • Kymenlaakso

      #3
      Mä oon kuullu semmosen jutun että jos etu ja takarenkaiden halkaisija on
      eri, niin sitten rupee absit sekoilemaan

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4647
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by JussiM
        Mä oon kuullu semmosen jutun että jos etu ja takarenkaiden halkaisija on
        eri, niin sitten rupee absit sekoilemaan
        Hmm... tossa ois 245/40 eroa -1% tohon 225/45:teen, ja 245/45:llä eroa +3%. Ei paha, pitäs pelittää.

        Originally posted by Janza
        edessä oli joku 7/7.5" vanne ja takana 9"
        Mikä ET, paljo spacereita?


        Ymmärtääkseni 7,5x16" ET 25 eteen, taakse 9x16" ET 15 + 10mm spaceri ois aika hyvä yhdistelmä...?
        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • mukko
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 5965
          • Uleåborg

          #5
          Originally posted by Jonsku
          Hmm... tossa ois 245/40 eroa -1% tohon 225/45:teen, ja 245/45:llä eroa +3%. Ei paha, pitäs pelittää.



          Mikä ET, paljo spacereita?


          Ymmärtääkseni 7,5x16" ET 25 eteen, taakse 9x16" ET 15 + 10mm spaceri ois aika hyvä yhdistelmä...?

          Mikä ihmeen vaikutus ET:llä on? Ei ainakaan 'käytännön' merkitystä pyörimiskehään, yhtä paljon lienee vaikutusta kuin sillä kuinka paljon autoa on madallettu ja mitkä kulmat ovat.

          Janza, cabriossa oli 7,5x16 eessä 205 kumilla ja takana 215 9x16", ABS:t toimi ok.

          Enkä muutenkaan keksi MITEN tämä asia vaikuttaisi ABS:ien toimintaan..
          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

          Save the World, Fuck The Fuel Economy
          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            #6
            Samaa mieltä muggon kanssa. ABS pitäis toimi yhtä lailla ilman mitään renkaita/vanteita, pyörännavan nopeuksia se mittailee(niitä hampaista).
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • Vesku
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 357
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by JussiM
              Mä oon kuullu semmosen jutun että jos etu ja takarenkaiden halkaisija on
              eri, niin sitten rupee absit sekoilemaan
              Näin ainakin E34:ssa.
              Mulla oli hetken omassa autossa takana huomattavasti isommat renkaat ja silloin abs lakkas pelittämästä = valo palo kokoajan. Mutta ei ne siitä mihinkään hajonnut kuitenkaan..

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Kuten jo todettukin, ABS jarrut EIVÄT mene rikki siitä että vanteet/renkaat ovat eri kokoisia. Ne ottavat signaalinsa pyörän navoilta ja viis veisaavat rengas koosta.

                Ne voivat heittää toimimasta, jos signaalit eri akseleilla poikeavat siitä, mihin ne on asetettu. Ja tämä voi johtua siitä että eri akseleilla on erikokoiset vanteet/renkaat. ABS yksikkö "hämääntyy", luulee että kyseessä on vika ja siitä syystä lopettaa toimintansa.

                Ja näin se on suunniteltukin, kyseessä ei ole vika/virhe ABS:ien suunnitelussa/toiminnassa. Jos järjestelmä havaitsee virheen =>se lakkaa toimimasta. Eli siinä on kyseessä turvallisuudesta.

                Kun akseleilla on taas "oikean" kokoiset vanteet/renkaat, ABSit toimivat taas.

                Jos jollakulla on siitä syystä ABSit hajonneet, kyseessä on ennemminkin huono säkä kuin muu virhe.

                Timo

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4647
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by muggo
                  Mikä ihmeen vaikutus ET:llä on? Ei ainakaan 'käytännön' merkitystä pyörimiskehään, yhtä paljon lienee vaikutusta kuin sillä kuinka paljon autoa on madallettu ja mitkä kulmat ovat.

                  Janza, cabriossa oli 7,5x16 eessä 205 kumilla ja takana 215 9x16", ABS:t toimi ok.

                  Enkä muutenkaan keksi MITEN tämä asia vaikuttaisi ABS:ien toimintaan..

                  Ei ET:llä mitään vaikutusta pyörimiskehään ole, enkä mielestäni niin sanonutkaan..

                  edit: ja tuossa ylempänä tulikin sellainen vastaus jota odottelinkin, kiitoksia!
                  ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • blackrabbit
                    Moderator
                    • Nov 2003
                    • 4854
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by tihuovin
                    Kuten jo todettukin, ABS jarrut EIVÄT mene rikki siitä että vanteet/renkaat ovat eri kokoisia. Ne ottavat signaalinsa pyörän navoilta ja viis veisaavat rengas koosta.

                    Ne voivat heittää toimimasta, jos signaalit eri akseleilla poikeavat siitä, mihin ne on asetettu. Ja tämä voi johtua siitä että eri akseleilla on erikokoiset vanteet/renkaat. ABS yksikkö "hämääntyy", luulee että kyseessä on vika ja siitä syystä lopettaa toimintansa.
                    Eli jos talvikikkailua varten haluaa ABS:n pois käytöstä, niin tekee käsijarrukäännöksen ja painaa samalla hiukan jarrua -> takapyörät eivät pyöri, vaikka jarrupainetta ei ole -> ABS pois käytöstä. Ja auton sammuttamalla sekä jokusen metrin ajamalla taas alkaa toimia. Bemulla on muutenkin niin kiva ajaa talvella, ettei ole tarvinnut kokeilla, mutta etuvetoisilla on tuota kyllä tullut harrastettua.
                    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                    E34 525i

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎