Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkin/Jarrunesteet katoaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jumijumius
    BTCF Member
    • May 2004
    • 8

    Kytkin/Jarrunesteet katoaa

    Potilas on vuoden -85 318i E30 (M10)

    Onko kellään näkemystä, että pitäisikö tehdä jarruremppa vaiko vaihtaa kytkimen työ- tai pääsylinteri (tai molemmat)?

    Oireet: Jarrunesteet katoaa pikkuhiljaa ja tämän huomaa siitä, että kytkin ei enää irrota (tällöin nesteet säiliön minimissä). Jarrut kyllä toimii ihan asiallisesti, tosin voisihan vika olla vaikka takajarrusylintereissä.

    Kytkimen kun ilmaa, niin sitten on taas kaikki kunnossa (joskus pidemmänkin aikaa), mutta pikkuhiljaa noin kolmen viikon aikaan nesteet katoaa.

    Auton alta ei mitään vuotoja näy tai sitten ne on niin pieniä ettei niitä huomaa.

    Onkos näissä E30:ssä jotain tyypillistä kytkinongelmaa tms.

    Kokemuksia, näkemyksiä, mistä remppaaminen aloitetaan?

    mika
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Kytkimen pääsylinteri ja/tai työsylinteri saattaa vuotaa ja siitä syystä nesteet katoaa.Toki vuoto voi olla myös jarrujärjestelmässä, joten kannattaa käydä kaikki läpi huolella.

    Kytkimen pääsylinterin ja työsylinterin saa myös tarvikeosana, ja hinta on alle puolet BMWn hinnasta, (pitkästi) alle 100€:lla saat molemmat uudistettua. Kun uusin omani (E23), tein sen kytkinletkusydeemin itse. Sehän on sellainen jossa alkupää on putki ja siihen on integroituna kytkin letku. Eli toisessa päässä putki (M10/uros) ja toisessa letku (M10/naaras).

    Ostin lyhyimmän mahdollisen jarruletkun (E23:n taka-akselin jarruletku, M10/naaras - M10/naaras) ja ymppäsin siihen lyhyen jarruputken (taisi olla 33mm tai lyhempi, M10/uros - M10/uros) => samanpituinen mutta uusi kytkinletku. Alkuperäinen olisi maksanut pitkästi yli 100€, nyt hinnaksi tuli n. 10€.

    Timo

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #3
      Originally posted by jumijumius
      Potilas on vuoden -85 318i E30 (M10)

      Onko kellään näkemystä, että pitäisikö tehdä jarruremppa vaiko vaihtaa kytkimen työ- tai pääsylinteri (tai molemmat)?

      Oireet: Jarrunesteet katoaa pikkuhiljaa ja tämän huomaa siitä, että kytkin ei enää irrota (tällöin nesteet säiliön minimissä). Jarrut kyllä toimii ihan asiallisesti, tosin voisihan vika olla vaikka takajarrusylintereissä.

      Kytkimen kun ilmaa, niin sitten on taas kaikki kunnossa (joskus pidemmänkin aikaa), mutta pikkuhiljaa noin kolmen viikon aikaan nesteet katoaa.

      Auton alta ei mitään vuotoja näy tai sitten ne on niin pieniä ettei niitä huomaa.

      Onkos näissä E30:ssä jotain tyypillistä kytkinongelmaa tms.

      Kokemuksia, näkemyksiä, mistä remppaaminen aloitetaan?

      mika
      Kokemuksia löytyy.

      Kokeilepa kytkinpolkimen varressa kiinni olevaa pääsylinteriä (verhoilulevy pois kojelaudan alta). Pääsylinterin työntanko on kiinni kytkinpolkimessa. Työntötangon/männänvarren päässä on kumisuojus. Pumppaile kytkintä ja puristele sen jälkeen kumisuojusta. Jos nestettä pursuaa ulos, sylinterissä on tunnit täynnä -> vaihtoon (hinta n. 30€). Jos pääsylinterissä on vuoto, myös sylinterin konehuoneenpuolinen pää on märkä (jarrunesteestä).

      Tyypillinen vika on ollut myös rumpujarrullisissa autoissa takajarrusylinterien vuotaminen, mutta sen huomaisi takarenkaiden alla olevasta jarrrunestelätäköstä, ja sen ei kyllä pitäisi kytkimen toimintaan heti vaikuttaa.

      Sitten vielä vaihdelaatikon ja korinvälissä oleva työsylinteri. Tarkasta vuodot.

      Comment

      • hepa89
        Newbiemmer
        • Mar 2008
        • 1

        #4
        ei kukaan viitsisi katosoa kuinka päin fag mallisessa pääsylinterissä on o-renkaat?
        Ilmaa ei tartte puhaltaa ku märkiin hiuksiin.

        ---------------------------------------------
        Köyhät hakoo saksasta, persaukiset ajaa dieselillä.

        ex.Bmw e30 316 -87
        ex.bmw 325i -91
        nyk. volvo 850 t-5 -94 sekä kawasaki zx-6r ninja

        Comment

        • goldenm
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 544

          #5
          Katso www.realoem.com
          Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎