Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratti täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • weedee
    Newbiemmer
    • Oct 2012
    • 10
    • Finland

    Ratti täristää

    Ostin käytetyt 16" Styling 32:t joihin laitatin mulla aiemmin jo ajossa olleet uudenkarheat Hankook kesänakit päälle. Rengasliikkeessä tekivät tasapainotuksen ja asentaja murahteli siinä työtään tehdessään jotain että vanne vipottaa sivuttaissuunnassa.

    Tänään nelostiellä ajaessani, huomasin että noin 100km/h vauhdissa tuntuu ratissa sellainen etäinen tärinä, millasta ei esiintynyt kun samat kesäfillarit olivat toisilla vanteilla.

    Ostaessani vanteet olivat harvinaisen p*skaset, mutten huomannut mitään isoja klommoja.

    Onko noille mitään tehtävissä vai tuliko haukattua kasa p*skaa ostamalla nuo vanteet?
    Last edited by weedee; 19-04-2013, 23:19.
  • Kylli-Täti
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2012
    • 499
    • Tampere

    #2
    Kiristä ny eka pultit ja kato paineet. Ei vanne ehjäks tuu vaikka sen taakse vaihtaisit mut voit ainakin koittaa... Empä tiä auttaisko jos soittaisit ja kysyisit neuvoo esim. täältä :think Ois muuten hauska tietää miten noita vanteita korjataan jos joku tääl sattuu tietään, vink vink.

    Comment

    • weedee
      Newbiemmer
      • Oct 2012
      • 10
      • Finland

      #3
      Originally posted by Hevonen View Post
      Kiristä ny eka pultit ja kato paineet. Ei vanne ehjäks tuu vaikka sen taakse vaihtaisit mut voit ainakin koittaa... Empä tiä auttaisko jos soittaisit ja kysyisit neuvoo esim. täältä :think Ois muuten hauska tietää miten noita vanteita korjataan jos joku tääl sattuu tietään, vink vink.
      Moro,

      Pultit pitäisi olla kiinni, kun rengasliikkeessä ne laittoivat pyssyllä. Mutta eihän se sitä meinaa että ovat oikein. Paineet on tsekattu ja olivat ok.

      Comment

      • Kylli-Täti
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 499
        • Tampere

        #4
        Aluvanteissahan pitää muistaa jälkikiristys

        Comment

        • weedee
          Newbiemmer
          • Oct 2012
          • 10
          • Finland

          #5
          Originally posted by Hevonen View Post
          Aluvanteissahan pitää muistaa jälkikiristys
          Toki, mutta nämä rupesivat täristää heti allelaiton jälkeen. Eikös jälkikiristys tehdä jonkun 1000km ajon jälkeen.

          Maanantaina renkaat menee uudelleen tasapainotukseen liikkeeseen.

          Comment

          • Pretoriaani
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 3842
            • Hyvinkää, Finland

            #6
            Originally posted by weedee View Post
            Toki, mutta nämä rupesivat täristää heti allelaiton jälkeen. Eikös jälkikiristys tehdä jonkun 1000km ajon jälkeen.

            Maanantaina renkaat menee uudelleen tasapainotukseen liikkeeseen.
            Ei. Jälkikiristys tehdään 150 km ajon jälkeen.
            I don't lose sleep over the opinion of sheep.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by weedee View Post
              Ostin käytetyt 16" Styling 32:t joihin laitatin mulla aiemmin jo ajossa olleet uudenkarheat Hankook kesänakit päälle. Rengasliikkeessä tekivät tasapainotuksen ja asentaja murahteli siinä työtään tehdessään jotain että vanne vipottaa sivuttaissuunnassa.

              Tänään nelostiellä ajaessani, huomasin että noin 100km/h vauhdissa tuntuu ratissa sellainen etäinen tärinä, millasta ei esiintynyt kun samat kesäfillarit olivat toisilla vanteilla.

              Ostaessani vanteet olivat harvinaisen p*skaset, mutten huomannut mitään isoja klommoja.

              Onko noille mitään tehtävissä vai tuliko haukattua kasa p*skaa ostamalla nuo vanteet?
              Ne vois kattoo että onko niissä kiekoissa oikeesti vippiä. Mitä täältä olen lukenu niin aika moni on pistetty tasapainotuskoneeseen päin persettä (onpa tuota yrittäny itellekkin tapahtua). Sillon sitä kiekkoa ei saa oikeasti tasapainoon vaikka kone sanoo lopuks 0/0. Ja pestähän ne pitäs ennen tasapainottamista.
              Originally posted by Hevonen View Post
              Aluvanteissahan pitää muistaa jälkikiristys
              ei tarvii.

              Originally posted by Pretoriaani View Post
              Ei. Jälkikiristys tehdään 150 km ajon jälkeen.
              ei tarvii.
              Last edited by petrolhead; 20-04-2013, 19:36.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • TuomoA
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 538
                • Krs

                #8
                Originally posted by weedee View Post
                Moro,

                Pultit pitäisi olla kiinni, kun rengasliikkeessä ne laittoivat pyssyllä. Mutta eihän se sitä meinaa että ovat oikein. Paineet on tsekattu ja olivat ok.
                Pitäisköhän pyytää laittamaan pulttipyssyllä vain esikiristykseen asti ja sitten oikeaan momentiin momenttiavaimella? Ettei mene vanteet pilalle
                G26 420iA Msport SanremoGreen
                F22 220iA Msport EstorilBlau
                F20 118i MsportValenciaOrange
                E82 118dA TitanSilber

                Comment

                • däädää
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2010
                  • 756
                  • Tornio

                  #9
                  Niinkin yksinkertaista että vanne vain kiero? Jos kerran asentajakin sen oli todennut

                  Comment

                  • Kylli-Täti
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2012
                    • 499
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    ei tarvii.
                    Jännä juttu kun ihan omasta kokemuksesta voin sanoo et monet pultit oon ihan käsipelillä pystyny ruuvaan kireemmälle :think Suomesta löytyy varmasti myös kymmeniä joilla vanne on kokonaan irronnu.

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #11
                      Originally posted by Hevonen View Post
                      Jännä juttu kun ihan omasta kokemuksesta voin sanoo et monet pultit oon ihan käsipelillä pystyny ruuvaan kireemmälle :think Suomesta löytyy varmasti myös kymmeniä joilla vanne on kokonaan irronnu.

                      Käsipelillä? Sormilla vai? Jos kierteet ja pultit on kunnossa ja pultit kiristetty oikeaan momenttiin, niin ei niitä tarvi jälkeenpäin kiristellä. Jos sen jälkeen vielä aukeaa itsestään, niin sitten on kiereet paskana ja niitä saa kiristellä jatkuvasti uudestaan.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by Hevonen View Post
                        Jännä juttu kun ihan omasta kokemuksesta voin sanoo et monet pultit oon ihan käsipelillä pystyny ruuvaan kireemmälle :think Suomesta löytyy varmasti myös kymmeniä joilla vanne on kokonaan irronnu.
                        Jos mä laitan pyörän ruuvit kiinni vaikka 120Nm niin aivan varmasti pystyt laittamaan kireämmälle. Normi aikuinen kun astuu painollaan rengasavaimen pään päälle niin ruuvi tai mutteri on tuplat liian kireällä. Ei se silti tarkoita että ne olis liian löysällä tai löystyneet.

                        Tää nyt ei enää oikein liity alkuperäiseen otsikkoon. Voidaan jatkaa toisaalla tästä jos tarvii.
                        Last edited by petrolhead; 21-04-2013, 12:10.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • weedee
                          Newbiemmer
                          • Oct 2012
                          • 10
                          • Finland

                          #13
                          Jos vanteet lähettää asiantuntevaan paikkaan korjattavaksi (l weld) niin millaset mahkut on että korjaus ylipäänsä onnistuu ja jos onnistuu, niin lähteekö vipotus kokonaan pois vanteesta?

                          En ainakaan silmämääräsesti erottanu vanteista mitään isoa kolhua. Kanttari ihottumaa tosin on hieman.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by weedee View Post
                            Jos vanteet lähettää asiantuntevaan paikkaan korjattavaksi (l weld) niin millaset mahkut on että korjaus ylipäänsä onnistuu ja jos onnistuu, niin lähteekö vipotus kokonaan pois vanteesta?

                            En ainakaan silmämääräsesti erottanu vanteista mitään isoa kolhua. Kanttari ihottumaa tosin on hieman.
                            Huono sitä on silmämääräisesti kattoo, melkein pitäs laittaa pyörimään johonki ja mitata. Eikä siinä välttämättä ole heittoa. Onko ne vanteet muuten autoon sopivat vai onko välissä jotku spacerit tai soviterenkaat? Nekin voi laittaa tärräämään jos on sopivan huonot. Tai sitte ne pyörät vaan ei oo tasapainossa. Tai sitte alustassa on joku rikki ja sen huomaa vasta nyt kesägummeilla. Kattomallahan noi selviää.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • weedee
                              Newbiemmer
                              • Oct 2012
                              • 10
                              • Finland

                              #15
                              Noniin nyt loppu arpominen, kun kävin uudestaan rengasliikkeessä. Pyörät laitettiin uudelleen tasapainotuskoneeseen. Lopputulos: kaikki vanteet ovat kieroja ku rinkelit.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎