Announcement

Collapse
No announcement yet.

Line lock etujarruihin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 875
    • Keski-Suomi und Sawo

    Line lock etujarruihin

    Tuli tuossa tuumailtua notta tuo kusiainen tarvitsee ainakin moisen hienouksen jarrujärjestelmäänsä. Ajatuksena laitta erillinen katkaisija ja painokytkin (mahd. jo valmiina kepissä olevaan nappiin). Line lockin aktivoidessa syttyisi kojetauluun mittaristoon tämä (!) jarruihin liittyvä merkkivalo muistuttamaan järjestelmän päällä olosta.

    Kysymys kuuluukin, mistä olette noita venttiilejä hommannut ja miten olette toteuttaneet tuon järjestelmän? Ei mahda paljoa moinen sähköventtiili maksaa, ongelmaksi syntyy ainoastaan tuon jarrunesteen kestävyys. Venttiili etujarrulinjoihin -> jarrupaineet ylös -> venttiili katkaisijalla kiinni -> etujarrut lukossa ja gummi palamaan?

    Alla pari guugletettua kuvaa:


    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia
  • Haatainen
    BTCF Member
    • Jul 2009
    • 1451
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Magirus View Post
    Tuli tuossa tuumailtua notta tuo kusiainen tarvitsee ainakin moisen hienouksen jarrujärjestelmäänsä. Ajatuksena laitta erillinen katkaisija ja painokytkin (mahd. jo valmiina kepissä olevaan nappiin). Line lockin aktivoidessa syttyisi kojetauluun mittaristoon tämä (!) jarruihin liittyvä merkkivalo muistuttamaan järjestelmän päällä olosta.

    Kysymys kuuluukin, mistä olette noita venttiilejä hommannut ja miten olette toteuttaneet tuon järjestelmän? Ei mahda paljoa moinen sähköventtiili maksaa, ongelmaksi syntyy ainoastaan tuon jarrunesteen kestävyys. Venttiili etujarrulinjoihin -> jarrupaineet ylös -> venttiili katkaisijalla kiinni -> etujarrut lukossa ja gummi palamaan?

    Alla pari guugletettua kuvaa:

    Venttiiliin en ota (osaa ottaa) sen suuremmin kantaa, mutta eikös tuo kannattaisi toteuttaa niin päin, että venttiili sulkee takajarruille menevän jarrulinjan. Silloinhan voi siinä aina välillä vaikka laskea pienen ympyrän, taikka osaava pari kasikkoa kahden tuhnun sijasta, kun niitä etujarruja voi hallita polkimella.
    Alla:
    E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
    E24 635Csi -84 Polaris metallic

    Ennenkin on ollut autoja

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 875
      • Keski-Suomi und Sawo

      #3
      Originally posted by Haatainen View Post
      Venttiiliin en ota (osaa ottaa) sen suuremmin kantaa, mutta eikös tuo kannattaisi toteuttaa niin päin, että venttiili sulkee takajarruille menevän jarrulinjan. Silloinhan voi siinä aina välillä vaikka laskea pienen ympyrän, taikka osaava pari kasikkoa kahden tuhnun sijasta, kun niitä etujarruja voi hallita polkimella.
      Näin aluksi suunnittelin itsekkin mutta enemmän kytkevät etujarruihin. Ja voihan sitä painetta säädellä etujarruillekin, on sen jälkeen toinen jalka koko ajan vapaana.

      EDIT: Jokainen tietysti kytkee haluamallaan tavalla..

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • SanMiguel
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 1035
        • Kirkkonummi

        #4
        Ajatushan tuon line lockin asentamisessa on kuitenkin helpottaa kumin polttoa / poistaa mahdollinen jarruihin kohdistuva rasitus. Itsellä oli tommoinen molikka asennettuna takajarrupiiriin tosin kyseessä oli vanha jenkki. mielestäni huomattavasti parempi että voit seistä vaikka koko painollla jarrulla tai vastaavasti jalkaa nostamalla pääsee suoraan rullaaviin burniksiin.
        Mikäli ton sitten etujarruihin asentaa niin kesken burniksen saattaa olla aavistuksen hankalaa säädellä jarrupainetta. vähän on/off tyylinen ratkaisu. Ja mikäli tuo jostain syystä jää päälle ilman että järjestelmässä on paine ( suunnittelemasi merkkivalo ei jostain syystä pala) niin saattaa käydä isokin vahinko jos etujarrut on pois pelistä. Kaikki tietenkin tekee tyylillään.

        En tiedä miten kutosissa on jarrujärjestelmä tehty, mutta mikäli on vastaava kuin e30 koppasissa niin helpoimmallahan pääsee kun asentelee tommosen siihen takajarrujen rajotin venttiilin tilalle.. valmiit liitokset ainakin.. siitä ei ole omakohtaista kokemusta tosin miten vaikuttaa ajossa jos venttiili puuttuu / lukkiutuuko takajarrut reippaammissa jarrutuksissa..

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 875
          • Keski-Suomi und Sawo

          #5
          Originally posted by SanMiguel View Post
          Ajatushan tuon line lockin asentamisessa on kuitenkin helpottaa kumin polttoa / poistaa mahdollinen jarruihin kohdistuva rasitus. Itsellä oli tommoinen molikka asennettuna takajarrupiiriin tosin kyseessä oli vanha jenkki. mielestäni huomattavasti parempi että voit seistä vaikka koko painollla jarrulla tai vastaavasti jalkaa nostamalla pääsee suoraan rullaaviin burniksiin.
          Mikäli ton sitten etujarruihin asentaa niin kesken burniksen saattaa olla aavistuksen hankalaa säädellä jarrupainetta. vähän on/off tyylinen ratkaisu. Ja mikäli tuo jostain syystä jää päälle ilman että järjestelmässä on paine ( suunnittelemasi merkkivalo ei jostain syystä pala) niin saattaa käydä isokin vahinko jos etujarrut on pois pelistä. Kaikki tietenkin tekee tyylillään.

          En tiedä miten kutosissa on jarrujärjestelmä tehty, mutta mikäli on vastaava kuin e30 koppasissa niin helpoimmallahan pääsee kun asentelee tommosen siihen takajarrujen rajotin venttiilin tilalle.. valmiit liitokset ainakin.. siitä ei ole omakohtaista kokemusta tosin miten vaikuttaa ajossa jos venttiili puuttuu / lukkiutuuko takajarrut reippaammissa jarrutuksissa..
          Nyt varmaan jollain pärskähtää päiväkaffit ruutuun mutta ajatus olisi myös Cabrioon laittaa moinen. Pikku hiljaa alan itsekkin kääntyä tuon takajarrupiirin sulkemisen puolelle.

          Tarkoitus oli myös katkaisijan lisäksi laittaa painonappi -> tämä estää merkkivalon toimimattomuutta ajatellen jarrujen unohtamisen deaktivoituun tilaan.

          Suurin kysymys lähinnä tässä nyt on ollutkin se että mistä löytäisi tuohon käypäisiä venttiilejä halvalla. Tarvikemotista tuuma kierteillä varustettu ovh. 75€. Kallis minun mielestä siihen nähen miten yksinkertainen osa kyseessä.

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • Haatainen
            BTCF Member
            • Jul 2009
            • 1451
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Magirus View Post
            Nyt varmaan jollain pärskähtää päiväkaffit ruutuun mutta ajatus olisi myös Cabrioon laittaa moinen. Pikku hiljaa alan itsekkin kääntyä tuon takajarrupiirin sulkemisen puolelle.

            Tarkoitus oli myös katkaisijan lisäksi laittaa painonappi -> tämä estää merkkivalon toimimattomuutta ajatellen jarrujen unohtamisen deaktivoituun tilaan.

            Suurin kysymys lähinnä tässä nyt on ollutkin se että mistä löytäisi tuohon käypäisiä venttiilejä halvalla. Tarvikemotista tuuma kierteillä varustettu ovh. 75€. Kallis minun mielestä siihen nähen miten yksinkertainen osa kyseessä.
            Kylläpä ne taitaa sen maksaa, jos et jonkun yrityksen kautta saa edukkaammin. Hinta ei ole osien määrässä, vaan niiden tarkkuudessa.
            Alla:
            E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
            E24 635Csi -84 Polaris metallic

            Ennenkin on ollut autoja

            Comment

            • Rauno*
              BTCF Member
              • May 2013
              • 43
              • Kannus

              #7
              Eikös bemarissa ole kaksipiiri jarrut ,eli esim.vasen etu ja oikea taka olisi samassa piirissä? niin tuo systeemi oli hankalampi tehdä:think
              Bmw E46 M3 -02 Titan-d`argento
              Bmw E30 325 -86 Diamantschwarts-metallic turbo project
              Toyota D-Cat -07

              Ex:,Audi 100-86 Audi 200T-92,Audi 100-84

              Comment

              • Haatainen
                BTCF Member
                • Jul 2009
                • 1451
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Rauno* View Post
                Eikös bemarissa ole kaksipiiri jarrut ,eli esim.vasen etu ja oikea taka olisi samassa piirissä? niin tuo systeemi oli hankalampi tehdä:think
                Ainakin e30:ssä on kaksipiirijarrut malliin etuakseli - taka-akseli.

                e24:ssä on uudemmassa e28 alustaisessa ristikkäiset piirit tyyliin vasen etu/oikea taka ja toisin päin.

                e12 -pohjaisessa taas taitaa mennä taakse vain yksi linja.

                Tuossa ristikkäisten piirien tapauksessa tarvii toki olla sitten kaksi venttiiliä.
                Alla:
                E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                E24 635Csi -84 Polaris metallic

                Ennenkin on ollut autoja

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎