Announcement

Collapse
No announcement yet.

jarrusylinterin vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AssE
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 162
    • TRE

    jarrusylinterin vaihto?

    Alko jumittaan e34 520i -89:n oikea takajarrusylinteri! Joskus autoo vaihdettu jompikumpi takasylinteri, mu en muista kumpi (edellinen omistaja). Onko vaikee ilmailla jarruja jos vaihtaa jarrusylinterin? Voiko sylinterejä korjata/putsailla?
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    Ilmailu ei ole vaikeeta jos ilmaruuvit vaan aukeaa. Ja voi korjata mut ei kannata ku uudet on niin halpoja siis jos kyseessä on rumpujarrujen sylinteri.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by sirkus
      Ilmailu ei ole vaikeeta jos ilmaruuvit vaan aukeaa. Ja voi korjata mut ei kannata ku uudet on niin halpoja siis jos kyseessä on rumpujarrujen sylinteri.
      Aika harvinaiset on e34:ssa rumpujarrut.

      Jarrusatulan remppaaminen on aika helppoa, satula irti autosta, ja pöydälle levälleen. Samalla vaihdat ne kaikki suojakumit ja liukutapit niin on jarrut kuin uudet. Jarruremontista on täällä juttua jonkin verran, itse sain hyviä neuvoja kesällä kun sitä hommaa tein. Threadi löytynee yhä...

      Edit:

      Eipä löynyt enää niitä ohjeita. Mutta se jumitus johtunee siitä, että sitä jarrusylinteriä suojaava pölykumi on ottanut siipeensä ja siksi sylinteri on päässyt vähän ruostumaan. Mulla oli ne ihan ruosteesta ruskeat, mutta karhunkielellä niistä sai ihan uudenveroiset ja kiiltävät. Kun satulasta vielä putsasi sen sylinerinpesän, niin ei ollut mitään ongelmia.

      Mä huolsin kaikki neljä satulaa samalla, ei siinä mennyt kuin yksi ilta vaikka olin ensimmäistä kertaa tekemässä.
      Last edited by Kyytsis; 03-01-2005, 16:52.

      Comment

      • 535_M5
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 221
        • Masku

        #4
        Originally posted by sirkus
        Ilmailu ei ole vaikeeta jos ilmaruuvit vaan aukeaa. Ja voi korjata mut ei kannata ku uudet on niin halpoja siis jos kyseessä on rumpujarrujen sylinteri.
        Ja kyllähän ilmaruuvi sitten aukeaa jos uusit sylinterin!
        Tarkkana noin vanhan jarrusylinterin vaihdossa saa olla ettei jarruputki katkea.

        Comment

        • kotkavaara arttu
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 142
          • Rauma

          #5
          E34:ses takanakin satulat, eikä ne suoraan putkis kiinni ole, letku välis. Satulan remppa ei kovin paha homma ole. Männän poisto ainut. Mitään muuta kuin ilmausruuvi pois ja ilmaa sielt jä korvat tukkoon, ni mäntä lähtee. Kannattaa muuten varoa, työkaveri meinas omassani rempas saad männän päin. Lähtee meinaan vauhdil.
          Fuck the fuel economy! Sulzer & Sumitomo

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10037
            • KVLA

            #6
            Originally posted by kotkavaara arttu
            E34:ses takanakin satulat, eikä ne suoraan putkis kiinni ole, letku välis. Satulan remppa ei kovin paha homma ole. Männän poisto ainut. Mitään muuta kuin ilmausruuvi pois ja ilmaa sielt jä korvat tukkoon, ni mäntä lähtee. Kannattaa muuten varoa, työkaveri meinas omassani rempas saad männän päin. Lähtee meinaan vauhdil.
            Tai sitten ensin irroittaa palat pois ja irroittaa satulan (ei vielä jarruletkua)ja senkun pumppaa polkimesta männät "huulille"...

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10037
              • KVLA

              #7
              Originally posted by kotkavaara arttu
              E34:ses takanakin satulat, eikä ne suoraan putkis kiinni ole, letku välis. Satulan remppa ei kovin paha homma ole. Männän poisto ainut. Mitään muuta kuin ilmausruuvi pois ja ilmaa sielt jä korvat tukkoon, ni mäntä lähtee. Kannattaa muuten varoa, työkaveri meinas omassani rempas saad männän päin. Lähtee meinaan vauhdil.
              Tai sitten ensin irroittaa palat pois ja irroittaa satulan (ei vielä jarruletkua)ja senkun pumppaa polkimesta männät "huulille"...
              Saa nestettäkin enemmin pihalle,niin nekin vaihtuu.
              Meinaan kun kaikilla ei kotioloissa ole tuota paineilmaa käytettävissä.Niin ja mitä ulommas männän pumppaa (vaikka kokonaan,kun vaan katsoo ettei jarrunestasäiliö hörppää tyhjää)sitä vähemmän "rusikoitavaa" jää.
              Last edited by Heguli 31; 03-01-2005, 18:17.

              Comment

              • kotkavaara arttu
                Bimmer Rookie
                • Mar 2004
                • 142
                • Rauma

                #8
                Riippuu tilanteesta, mutta jos kaikki haluaa pois. Niin ei niitä tasasesti saa huulille. Jos ne vaihtaa, niin ei silloin mitään väliä, kun vähän saanut ulos ja rusikoi loput.
                Fuck the fuel economy! Sulzer & Sumitomo

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Itse remppaan satulat 3-5 vuoden välein, oli syytä tai ei, jumitti tai ei (yleensä ei jumita). Eli otan palat irti ja polkaisen jarrupoljinta saadakseni männät "huulille", saatanpa laittaa jotain pientä levyn ja satulan väliin, jotta ei ihan tyystin pullahda ulos.

                  Sen jälkeen otan satulan irti ja uusin putkia ja letkuja jos tarve vaatii. Ne kun ei niin paljoa maksa. Otan kaikki vanhat kumin riekaleet sun muut irti, mutta myös männät. Sitten puhdistan männät ("karhunkielellä" ja hienolla vesihiomapaperilla), kaikki paska, ruoste sun muu pois. Myös mäntien poterot puhtaaksi, niin hyvin kuin saan. Otan vanhan O-renkaan pois poterosta ja putsaan senkin, sekä tiivisteen että poteron.

                  Kun kaikki on putsattu, laitan osat CRC:n kanssa paikoilleen. Eli öljyän vanhan O-renkaan hyvin, jotta se luistaa varmasti. Sitten osat takaisin. Vasta nyt putsaan satulan ulkopuolelta, niin hyvin kuin osaan/pystyn. Lasikuulapuhallan tai hiekkapuhallan sen, sen jälkeen maalaan satulan. Puhalluksella saan satulasta ruosteen ja paskan pois, mutta myös vanhat maalit, jarrunesteen ja öljyn jota purkamisen aikana siihen tuli => maalaus pysyy paremmin ja kestää kauemmin.

                  Kun satula on putsattu ja maalattu, puran sen uusiksi. Nyt männät lähtee helposti. Sitten uudet tiivisteet, suojakumit ja ilmausruuvit ja kasaus. Satula paikoilleen ja taas pelaa seuraavat 3-5 vuotta, ei tarvitse kuin palat/levyt välillä vaihtaa.

                  Toki siitä vaivaa on, mutta paljon pienempi vaiva kuin jatkuvasti jumittavien satuloiden kanssa tapellessa. Jumittava satula myös helposti pilaa (kierouttaa) jarrulevyn, joten halvemmaksikin se tulee.

                  Timo

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10037
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by tihuovin
                    Itse remppaan satulat 3-5 vuoden välein, oli syytä tai ei, jumitti tai ei (yleensä ei jumita). Eli otan palat irti ja polkaisen jarrupoljinta saadakseni männät "huulille", saatanpa laittaa jotain pientä levyn ja satulan väliin, jotta ei ihan tyystin pullahda ulos.

                    Sen jälkeen otan satulan irti ja uusin putkia ja letkuja jos tarve vaatii. Ne kun ei niin paljoa maksa. Otan kaikki vanhat kumin riekaleet sun muut irti, mutta myös männät. Sitten puhdistan männät ("karhunkielellä" ja hienolla vesihiomapaperilla), kaikki paska, ruoste sun muu pois. Myös mäntien poterot puhtaaksi, niin hyvin kuin saan. Otan vanhan O-renkaan pois poterosta ja putsaan senkin, sekä tiivisteen että poteron.

                    Kun kaikki on putsattu, laitan osat CRC:n kanssa paikoilleen. Eli öljyän vanhan O-renkaan hyvin, jotta se luistaa varmasti. Sitten osat takaisin. Vasta nyt putsaan satulan ulkopuolelta, niin hyvin kuin osaan/pystyn. Lasikuulapuhallan tai hiekkapuhallan sen, sen jälkeen maalaan satulan. Puhalluksella saan satulasta ruosteen ja paskan pois, mutta myös vanhat maalit, jarrunesteen ja öljyn jota purkamisen aikana siihen tuli => maalaus pysyy paremmin ja kestää kauemmin.

                    Kun satula on putsattu ja maalattu, puran sen uusiksi. Nyt männät lähtee helposti. Sitten uudet tiivisteet, suojakumit ja ilmausruuvit ja kasaus. Satula paikoilleen ja taas pelaa seuraavat 3-5 vuotta, ei tarvitse kuin palat/levyt välillä vaihtaa.

                    Toki siitä vaivaa on, mutta paljon pienempi vaiva kuin jatkuvasti jumittavien satuloiden kanssa tapellessa. Jumittava satula myös helposti pilaa (kierouttaa) jarrulevyn, joten halvemmaksikin se tulee.

                    Timo
                    Itse duunaan suht noin myös,mutta olisin kysynyt kasaatko männän tiivisteineen pelkän jarrunesteen kastelulla vai käytätkö ns. "jarrukumi rasvaa"?
                    Tuskin kuiviltaan???

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      En kuiviltaan, en todellakaan. Uudet O-renkaat menee paikoilleen jarrunestekylvyn kautta. Sitten samaa tavaraa männän pintaan ja sekin paikoilleen.

                      "Jarrukumirasvaa" pyrin välttämään jos suinkin voin. Syynä on se, että kun se tavara kuivuu => eräs osasyy moniin satula jumituksiin. Eli se tavara muuttuu sitkaaksi (ainakin jotkut laadut) ja keräävät siihen joukkoonsa likaa/pölyä/paskaa ja soppa on valmis => satulan männät jumissa.

                      Ainakin omat henkilökohtaiset kokemukset ovat sellaiset, että mieluummin se pölysuoja paikoilleen ilman mitään rasvoja sun muita. Kun se pölysuoja lopulta hajoaa, pöly/paska ei tartu niin hyvin "puhtaaseen" pintaan kuin sellaiseen vanhaan rasvaan.

                      Timo

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎