Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reitetyistä/uritetuista jarrulevyistä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vleivo
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 708
    • Zürich Switzerland

    Reitetyistä/uritetuista jarrulevyistä?

    Joo eli olisi tarkotuksen vaihtaa levyt ja palat bimmeriin kevääksi. Ideana olisi parempi jarruteho, ja vähemmän häviötä kuumetessa, ja tietysti asteettinen puolikin sais parantua. Eli onko reitetyt tai uritetu paremmat? Mikä on hyvä merkki? Kannataisiko vaihtaa nesteet myös parempiin samassa? Ja muuitakin neuvoja saa antaa koskien jarrujen parantamista.
    1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
    1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
    1991 Ford Mustang GT 5.0
    1994 BMW M5 3.8
    2011 H-D Fatboy Special
    2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4
  • Wessu
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 88
    • Vantaa

    #2
    Aten power diskeistä kuullut pelkkää hyvää:http://www.conti-online.com/generato...erdisc_en.html

    Comment

    • -kiki-
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1160
      • Hämeenkyrö

      #3
      Originally posted by Wessu
      Aten power diskeistä kuullut pelkkää hyvää:http://www.conti-online.com/generato...erdisc_en.html
      Aten, Jaa mun vai kiitti
      F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

      Comment

      • Wessu
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 88
        • Vantaa

        #4
        Em mää vaan tierä tieräks sää ?

        Comment

        • seidltuning
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1941
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Wessu
          Aten power diskeistä kuullut pelkkää hyvää:http://www.conti-online.com/generato...erdisc_en.html
          mulla tollaset mut enpä oo eroo huomannu voihan se olla
          ja jarruissa kaikki uutta + ferodon palat ja aten kilpanesteet
          no en oo kyl päässy radalle vielä tosissaan ryskäämään mut joo
          G30 530e Sedan
          E30 325i Cabriolet

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #6
            Originally posted by vleivo
            Joo eli olisi tarkotuksen vaihtaa levyt ja palat bimmeriin kevääksi. Ideana olisi parempi jarruteho, ja vähemmän häviötä kuumetessa, ja tietysti asteettinen puolikin sais parantua. Eli onko reitetyt tai uritetu paremmat? Mikä on hyvä merkki? Kannataisiko vaihtaa nesteet myös parempiin samassa? Ja muuitakin neuvoja saa antaa koskien jarrujen parantamista.
            Alkuperäisillä osilla BMW:n jarruissa on riittävä jarruteho kovissa nopeuksissakin tapahtuvista jarrutuksissa ja esim. e46 325ci:n jarrut eivät näytä häipymisen merkkejä kovavauhtisten ratakierrosten jälkeenkään.

            Rei'tetyt tai uritetut jarrulevyt kuluttavat jarrupaloja tavallisia nopeammin ja lisäksi mitä tulee esteettiseen puoleen, niin saat sitten olla paljon useammin puhdistamassa vanteita jarrupölystä. Tosin, markkinoilla on myös jarrupaloja, joiden väitetään pölyävän normaalia huomattavasti vähemmän.

            Jos tosiaan koet jarrutehon riittämättömäksi, eikä autossa ole mitään Biltema-jarrupaloja, niin ainakin jotkut virityspajat ovat käyttäneet E46:seen Brembon Grand Turismo-settiä, jossa on uritetut jarrulevyt, eteen 355 mm:n laikat nelimäntäisillä sylintereillä ja taakse uritetut 294 mm kaksimäntäisellä jarrusylinterillä varustettuna.

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #7
              Jos jarrut on kunnossa, niin ei ne paljoa parane millään tuning-levyillä. Sitten jos jarrulevyt/palat on muutenkin vaihtokunnossa, niin kai sitä voi harkita tollasia reijitettyjä, mutta muuten niiden suurin ero aluperäisiin on ulkonäkö.


              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Kannattaa muistaa myös jarruletkut. Niissäkin on parantamisen varaa.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • torx
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 383
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by kaol
                  Kannattaa muistaa myös jarruletkut. Niissäkin on parantamisen varaa.
                  Mikäs ton pareman letkun idea oli? Normaali letku "pullistuu" ja sen takia sellasessa teräspunos letkussa se tuntuma on parempi kun se ei pullistele. Mopedeissa eli moottoripyörissä on noita aika paljon...
                  G30 530e m-sport -19.
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                  -
                  Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                  Comment

                  • henri
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 5752
                    • Kiuruvesi/Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by SledgeHammer82
                    Alkuperäisillä osilla BMW:n jarruissa on riittävä jarruteho kovissa nopeuksissakin tapahtuvista jarrutuksissa ja esim. e46 325ci:n jarrut eivät näytä häipymisen merkkejä kovavauhtisten ratakierrosten jälkeenkään.

                    Rei'tetyt tai uritetut jarrulevyt kuluttavat jarrupaloja tavallisia nopeammin ja lisäksi mitä tulee esteettiseen puoleen, niin saat sitten olla paljon useammin puhdistamassa vanteita jarrupölystä. Tosin, markkinoilla on myös jarrupaloja, joiden väitetään pölyävän normaalia huomattavasti vähemmän.

                    Jos tosiaan koet jarrutehon riittämättömäksi, eikä autossa ole mitään Biltema-jarrupaloja, niin ainakin jotkut virityspajat ovat käyttäneet E46:seen Brembon Grand Turismo-settiä, jossa on uritetut jarrulevyt, eteen 355 mm:n laikat nelimäntäisillä sylintereillä ja taakse uritetut 294 mm kaksimäntäisellä jarrusylinterillä varustettuna.
                    minkähän hintainen setti tuo olis?
                    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                    Ex. E30 320i 2d GTS -88


                    E46 330Cd (projekti V.2)


                    ----------------------------

                    Comment

                    • Sene
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 925
                      • Enschede, The Netherlands

                      #11
                      Toi turismo on varmaan jotain 1300€ tms.
                      F11 LCI 535xi


                      Ex.

                      E36 320i sedan
                      E36 LCI 328i coupe
                      E61 LCI 530xi

                      Comment

                      • Balle
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3413
                        • UKI, Suomen New York

                        #12
                        Originally posted by Sene
                        Toi turismo on varmaan jotain 1300€ tms.
                        Tolla summalla ei taida saada edes sitä pienintä 1-osaista settiä. 12.6" (320mm)

                        2-osainen (floating) 355mm setti maksaa muistaakseni noin 3000 euroa.

                        En suosittele vaihtamaan isompia levyjä, ellet todella aio käydä radalla ajelemassa. Kadulla kun kunnon jarrujen erot tulevat esiin vasta suurista (yli 200km/h) nopeuksista ja toistuvasti jarrutettaessa . (=harvoin). En usko että 100km/h - 0 km/h aika paljoakaan paranee levykokoa kasvattamalla. (325:n vakiojarrut ovat todella hyvät)

                        Jos haluat paremman poljin tunnon, niin suosittelen aloittamaan jarruletkuista ja paloista. Teräspunosletkut ja hieman agressiivisemmat palat tekevät taatusti ison muutoksen.

                        Cross drilled eli rei'itetyt levyt ovat hyvän näköiset, mutta aika arat "vääntymään" kun niiden ei anna jäähtyä oikein. (kokemusta löytyy )

                        Harkitsisin ehkä kuitenkin Slotted eli uritettuja levyjä. Ovat myös hyvännäköisiä.
                        Brembolta (ja monelta muulta valmistajalta) löytyy mallikohtaisia rei'itettyjä ja uritettuja levyjä.
                        Käypäs vaikka katsomassa www.brembo.com


                        Tilasin just itse uudet kiekot ja palat eteen sekä palat taakse.
                        Mulla oli Hawkin HP+ palat edessä, jotka ovat aika pehmeät. Päätin kokeilla tällä kertaa vähän rajumpia paloja ja tilasinkin Pagid:n 4-1 setin jossa ulkopala on semi-organic ratapala ja sisäpala, perinteinen katupala. Tolla setillä pitäs saada agressiivisuutta lisää uhraamatta kuitenkaan kylmäjarrutustehoa.
                        Ratapaloja kun pitää lämmitellä ennen kuin ne alkaa toimimaan.
                        Last edited by Balle; 08-01-2005, 05:12.
                        Possuja ja Bemareita

                        Comment

                        • Sene
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 925
                          • Enschede, The Netherlands

                          #13
                          Originally posted by Balle
                          Tolla summalla ei taida saada edes sitä pienintä 1-osaista settiä.
                          Joo muistissa taisikin olla jotain gt junior kitin alkaen hintoja Mutta jokatapauksessa hintaa nuilta löytyy. Tuolla bmwclub.fi on ollu keskustelua näistä uritetuista ja reikälevyistä. Faktana tullu semmosta että nykyään kun palat eivät enää kaasuunnu on noiden hyöty vähän kyseenalainen. Eli tehokkaimmat jarrut saadaan aina kuitenkin umpilevyllä.
                          F11 LCI 535xi


                          Ex.

                          E36 320i sedan
                          E36 LCI 328i coupe
                          E61 LCI 530xi

                          Comment

                          • larmatin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 1118
                            • Perttula

                            #14
                            mulle tuli ainakin zimmermannin reikälevyt taakse ja eteen uuistaan kun kesä alkaa ja saa isommat pallot alle

                            Comment

                            • vleivo
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 708
                              • Zürich Switzerland

                              #15
                              Joo eli näillä näkymin taitaa tulla EBCn levyt ja palat. Pitäisi pölytä vähemmän palat ja levyt näyttää paremmalta, levyt on uritetut ja sitten niissä on pyöreitä kuoppia eli näyttä siltä että olisivat "cross drilled" mutta eivät ole halkemisen takia. Ja 320 ja 325 (m54) on samat jarrut eli 300mm edessä ja 294mm takana. En olisi uskonut että niillä pääsee edes muutamaa kierrosta radalla kun esimerkiksi e46 m3 ja e 39 m5 kin jarrut ovat saaneet kritiikkiä kovassa ratakäytössä paljon. Ja ei siellä kyllä nytkään minulla ole mitään bilteman paloja vaan moiteettomassa kunossa olevat bmw orginal osat, mutta ajattelin nyt vaihtaa ne parempiin. Täytyy vielä tsekata noi brembon kamat. BBK olisi kyllä asiaa mutta kun samalla hinalla saa infinitaksen perus kompura kitin niin taidan jättää väliin.
                              1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
                              1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
                              1991 Ford Mustang GT 5.0
                              1994 BMW M5 3.8
                              2011 H-D Fatboy Special
                              2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎