Originally posted by Peltsii
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu 3
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
-
-
Originally posted by Antsah View PostMinä taasen uskon, että jollakin aikavälillä tuota nastarenkaiden käyttöä tullaan rajoittamaan EU:n toimesta. Ei ehkä kokonaan, mutta jotain lisämaksua tulee tulevaisuudessa olemaan nastarenkaiden käytöstä.
Ei ehkä tänä tai ensivuonna, mutta 10v päästä.Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by touring39 View PostEU:ta kiinnostaakin varmaan kovasti, jos täällä pohjoisessa joku hassu autoilija ajaa lumen keskellä nastarenkailla.BMW driver and owner since 2000.
Comment
-
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostEi se ole ennenkään ollut siitä kiinni, vaan kaikki pitää kieltää tai rajoittaa. EU ja Suomi osaa sen kyllä.
Mutta kuten Hemikin totesi, ei nastoja voi kokonaan kieltää ilman, että suolataan tai hiekoitetaan kaikki tiet. Eikä semmoseen valtion velkarahat riitä.Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Suomi on siis tällä hetkellä tiesuolauksen ehdoton minimimaa maailmassa jun otetaan huomioon tieverkon pituus ja talvipäivät.
Tähän on päästy sillä että täällä on juuri oikea määrä liikennevirrasta nastarenkaallisia ajoneuvoja suhteessa nastattomiin.
Ok, jonkin verran kitka/nasta suhde voisi vielä muuttua, mutta ei paljoa jotta suolaustarve ei lähtisi kasvuun.
mm.Ruotsissa joudutaan suolaamaan selvästi enemmän juuri sen vuoksi että siellä kitkarenkaiden osuus on 20% liian suuri suhteessa nastallisiin, mutta siellä pinta ja pohjavesiolosuhteet ovat kuitenkin aika paljon erilaiset kuin Suomessa joten voidaan suolatakkin.
Eli jos joku oikeasti kuvittelee että tässä kitka vastaan nastarengasasiassa olisi ilmaisia aterioita olemassa ja niitä ei jo olisi käytetty, ei oikeasti elä todellisuudessa vaan "mikämikä haave/illuusion maailmassa".
Comment
-
-
Vaikka tämä vahvasti offtopikiksi menee, niin täällä suolataan edelleen ainakin 50% liikaa. Ja suolausalueita voisi aivan huoletta vähentää. En ainakaan itse ymmärrä ollenkaan miksi täytyy suolata 60km/h "maantietä". Tai lumimyrskyssä, joka tekee lumesta vain sohjoa. Tai no yleensäkään.BMW driver and owner since 2000.
Comment
-
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostVaikka tämä vahvasti offtopikiksi menee, niin täällä suolataan edelleen ainakin 50% liikaa. Ja suolausalueita voisi aivan huoletta vähentää. En ainakaan itse ymmärrä ollenkaan miksi täytyy suolata 60km/h "maantietä". Tai lumimyrskyssä, joka tekee lumesta vain sohjoa. Tai no yleensäkään.
No, oikeasti tämä johtuu siitä että Suomessa käytännössä kaikki tiesuolaus tehdään ns.ennakoivasti, joka taas tarkoittaa sitä että syy miksi suolaa levitetään voi olla tulossa vasta 1-3-vuorokauden kuluttua.
Näin estetään jään/lumen tarttuminen itse tiepintaan ja ehkäistään mm.polanteiden muodostus...joka taas pitäisi korjata lisäsuolauksella jne.
Eli voin luvata että tässä maassa sitä suolaa levitetään ihan se tarvittava minimimäärä ja nykypäivänä nämä ajoitukset ovat vähän "korkeampaa matematiikkaa" joka ei ihan perus tielläliikkujalle avaudu (siis koska ei hahmoteta tien olosuhteiden muutosta tulevien/seuraavien päivien suhteen).
Comment
-
-
Sitä suolaa levitetään juuri silloin kun "mittariauto" sitä pyytää levittämään. Ennustuksien perusteella suolaa ei levitetä, ainakaan täällä etelässä.
Ikinä ei ole sellaista tilannetta tullut vastaan, että suolaa pitää levittää koska sääennustus kertoo aamuyöstä satavan lunta. Tilannetta seurataan reaaliaikaisesti tien päällä ja tiettyjen sääolojen täyttyessä tulee suolauskäsky. Ei siis niin, että koska nyt on näin ja näin lämmin ilma ja parin tunnin päästä pitäisi olla tämän verran asteita tai pitäisi tulla lunta.Last edited by Gustaff; 28-10-2014, 18:11.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostOletko oikeasti stä mieltä että näitä suolauksa urakoivat ihan vain piruuttaan ja tielläliikkujuen harmiksi sitä ihan euroja maksavaa suolaa levittää?
No, oikeasti tämä johtuu siitä että Suomessa käytännössä kaikki tiesuolaus tehdään ns.ennakoivasti, joka taas tarkoittaa sitä että syy miksi suolaa levitetään voi olla tulossa vasta 1-3-vuorokauden kuluttua.
Näin estetään jään/lumen tarttuminen itse tiepintaan ja ehkäistään mm.polanteiden muodostus...joka taas pitäisi korjata lisäsuolauksella jne.
Eli voin luvata että tässä maassa sitä suolaa levitetään ihan se tarvittava minimimäärä ja nykypäivänä nämä ajoitukset ovat vähän "korkeampaa matematiikkaa" joka ei ihan perus tielläliikkujalle avaudu (siis koska ei hahmoteta tien olosuhteiden muutosta tulevien/seuraavien päivien suhteen).
Nuo suolauksen erinäiset luettelemasi syyt ovat kyllä keksityn kuuloisia, ja niille AIVAN VARMASTI on jokin suolaton vaihtoehto, joita on perinteisesti käytetty ja käytetään edelleen itä- ja pohjoissuomen kaupungeissa.BMW driver and owner since 2000.
Comment
-
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostKyllä olen. Jos kesäkelit täytyy olla ympärivuoden, niin on syytä muuttaa etelään tai opetella ajamaan. Erittäin usein suolan levitys aiheuttaa vain sohjoa, näkyvyysongelmia ja "oksidoitumista" auton korissa. "Hyvin" ihmiset tuntuvat pärjäävän kovilla pakkasillakin jolloin suolaa ei voi levittää ja meren läheisyys aiheuttaa erittäin liukasta keliä.
Nuo suolauksen erinäiset luettelemasi syyt ovat kyllä keksityn kuuloisia, ja niille AIVAN VARMASTI on jokin suolaton vaihtoehto, joita on perinteisesti käytetty ja käytetään edelleen itä- ja pohjoissuomen kaupungeissa.
Originally posted by Liikennevirasto
Suolaus jo ENNEN kuin tie muuttuu liukkaaksi
Urakoitsijat seuraavat jatkuvasti sää- ja kelitietoja sekä ennusteita, millaiseksi olosuhteiden odotetaan muuttuvan. Jos luvassa on erittäin liukkaaksi muuttuvaa keliä, aloitetaan suolaus jo hyvissä ajoin. Jäätyneelle pinnalle suolaa jouduttaisiin levittämään huomattavasti enemmän. Lisäksi lumisadetta ennen tehty suolaus estää lumen tarttumisen tien pintaan.
Tien pintaa voidaan suolata myös silloin, kun tien ja ilman lämpötilat ovat jo plussan puolella. Tämä johtuu joko siitä, että lämpötila on laskemassa tai siitä, että ennustetaan kovaa tuulta. Kovalla tuulella haihtuminen on suurempaa ja märät tiet voivat jäätyä jopa seitsemän plusasteen lämpötiloissa.Originally posted by DestiaSuolauksella estetään liukkautta. Aina kun mahdollista pääteiden liukkaudentorjunta tehdään ENNAKKOSUOLAUKSENA, siis estetään tienpinnan jäätyminen ennakkoon. Suolaus tehdään aina mahdollisimman puhtaalle eli auratulle pinnalle suolamäärän minimoimiseksi.
Vilkkaimmilla pääteillä lämpötilan ollessa nollan tuntumassa suolaa joudutaan käyttämään myös lumen kiinnitarttumisen estämiseksi, levitys tehdään silloinkin joko ennen lumisateen alkua tai juuri auratulle tienpinnalle.
Tästä syystä pohjoisessa ja idässä tiesuolauksen tarve on talvikuukausina vähemmän kuin etelässä ja lännessä jossa lämpötilat pyörivät nollan ja tuon
-4 välillä jäädyttäen ajoratoja peilijäisiksi.
Pohjoisessa nastarenkaallinen liikennevista karhetaa vanhan jään ajopinnasta, jolloin suolausta ei tietenkään tarvitakkaan(tähän puree siis myös raskaan kaluston rengas, mutta etelän kiiltävään kovaan uuteen jääpintaan ei).
Originally posted by DestiaTienkäyttäjällä on mahdollisuus hakea korvausta, jos tien huonon kunnon lisäksi tienhoito on tehty virheellisesti tai tienpitotehtäviä on laiminlyöty
Comment
-
-
Originally posted by HemiLiikenneviraston/Destia sivulta:
Originally posted by HemiTällä hetkellä tienpitäjä on vastuussa mikäli laiminlyö tien kunnossapidon mm.liukkauden osalta, kuka korvaa jos tiet jätettäisiin peilijääpinnoille?BMW driver and owner since 2000.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTällä hetkellä tienpitäjä on vastuussa mikäli laiminlyö tien kunnossapidon mm.liukkauden osalta, kuka korvaa jos tiet jätettäisiin peilijääpinnoille?F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by touring39 View PostNojoo, Suomi nyt ainakin. EU:ta voi toki aina syyttää joka asiasta.
Mutta kuten Hemikin totesi, ei nastoja voi kokonaan kieltää ilman, että suolataan tai hiekoitetaan kaikki tiet. Eikä semmoseen valtion velkarahat riitä.
Viime vuonna valmistuneessa nasta-hankkeessa esitettiin luvut mikä prosenttimäärä nastarenkaita liikennevirrasta riittäisi karhentamaan jäätä. Eli siis nykyisestä nastarengasmäärästä voisi vähentää reilusti eikä kadut olisi sen liukkaampia kuin nytkään. http://www.nasta-tutkimusohjelma.fi/
kotisivu, kotisivut, kotisivukone, nettisivut, kaksi viikkoa ilmaiseksi, kuva-albumi, blogi, postituslista, keskustelupalsta, moogo, hemsida, hemsidor,
Tutkimuksessa puhutaan valistuksesta, mutta sehän on nähty Suomessa ennenkin, että kun valistus/porkkana ei auta niin tulee keppiä eli veroa. En usko, että kitkarenkaiden käyttö kasvaa nykyisestä jos hintaero ei kasva reilusti, että nastarenkaat maksavat huomattavasti enemmän(verolisä hintaan).
Tälläinenkin pisti silmään: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-...k-trm-auto-etpLast edited by Antsah; 29-10-2014, 11:46.
Comment
-
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostJos ulosajo johtuu pelkästään tien liukkaudesta, eikä muuten tien kunnossapidosta, niin on syytä katsoa peiliin, jos ei pysy tiellä. Eikö ne talvirenkaat ole liukkaita kelejä varten keksitty? Jalkakäytävät toki täytyy hiekoittaa.
Tieolosuhteet voivat muuttua niin nopeasti ja ennakoimattomasti että paraskaan "rattimies" ei siihen ehdi reagoida ja yleensäkkin ajatella yksilötasolla koko liikennevirtaa.
Ok, talviliikennöinti voisi onnistua nykyisellä onnettomuustiheydellä pelkällä kitkarengaskalustolla(+raskas liikenne) ja kuitenkin nykyisen tason suolauksella, mutta siinä tapauksessa talviajonopeuksia pitäisi entisestään laskea ja selvästi.
Kitkarenkain kosteissa täysin jääpintaa karhentamattomissa ajo-olosuhteissa turvallinen liikennevirran nopeus pitäisi pudottaa jonnekkin 50-60kmh tietämille ja äärimmäisissä olosuhteissa tieosuuksia pitäisi pistää kokonaan liikennekieltoon.
On kitkauskovaisten todella absurdia ajatella että talviajo-olosuhteet eivät myös heidän osaltaan muuttuisi aivan radikaalisti mikäli nastarenkaat poistuisivat kokonaan liikennevirrasta.
Erityisen paljon tämä koskettaisi raskasta liikennettä ja jotta sen aikataulutukset ja turvallisuus haluttaisiin pitää nykytasolla, pitäisi nykyinen suolausmäärä ainakin kaksinkertaistaa.
Kaikki siinä liikennevirrassa EI ole rattimiehiä, eikä edes miehiä ja silloin asiaa pitää ajatella suurempana liikkuvana virtana, kuin peilata isoa kuvaa niihin omiin taitoihin ja valintoihin.
Itseäni ainakin häiristsisi ajatus että Suomessa kaikki talvliikenne kulkisi kitkarenkain kiiltävillä/kiilloittuneilla kovilla jääpinnoilla suurten ikäluokkien ollessa suurin tietä käyttävä ikäluokka....
Comment
-
Comment