joo ja mielipiteitä saisko 215 rengasta tohon 9 1/2"
Kyllähän sen sinne osaava asentaja laittaa.
Eikös nämä gyntterit vääntele 9" vanteelle 175 leveää rengasta, että vanteen reuna suorastaan imuroi kanttaria raapimaan siihen...
Itse ostin jokunen vuosi sitten omaan bemuun 9" vanteelle talvikumeja ja myyjä (rengaspojat), ei suostunut auton kysyttyään myymään kapeampaa rengasta kuin 225 tälle vanteelle.
Renkaan kantavuus ylittyy.
Näin minulle asia selitettiin.
rengas on venytettynä ns. ylileveälle vanteelle ja renkaankulutuspinta ei ole oikeaksi tarkoitetussa asennossa tiehen nähden, koska madallus jo pistää takarenkaat kulumaan sisäreunasta ja sitten kun rengas on venytettynä, ja reuna on silleen pyöreästi kokomatkalta niin se kuluu väärästä kohti verrattuna , että se olisi oikeassa asennossa suorassa vannetta kohti pystysuorassa, eikä silleen pallon muodossa sen pyöreähkön reunan varassa..näin ollen venytettyyn renkaaseen kohdistuu suurempi kuorma pinnalle joka on epäedullisessa asennossa, koska rengas on vähän väärässä asennossa tienpintaa kohti
vaikee selittää tuota
mutta esim. talvirenkaat mulla ei oo kulunu oikeestaan yhtään, kun niissä kulutuspinta tulee melkeen kohtisuoraan maata vasten, pikkusen enemmän sisäreunaa painattaa, kun madallus pistää takaset vinoon asentoon
ja kaikki kulmat on säädätetty (mitä pysty)viime helmikuussa
...tuota? Miten rengas voi samalla olla "huonossa asennossa" kun kuitenkin kulmat ovat kohdallaan???
Voisiko johtua siitä,että vaikka kulmat olisi jopa säädettykin kohdilleen,niin löysillä jousilla ja täydellä kuormalla ajettaessa camper muuttuu enemmin (kuin kunnon jousilla).
Comment