Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kiinteä alusta VS. Coilover

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matuh
    BTCF Member
    • Apr 2013
    • 3702
    • Kouvola

    Kiinteä alusta VS. Coilover

    Elikkäs searchilla en löytänyt aiheeseen liittyvää juttua niin uusi threadi.

    Eli eli lähinnä kokemuksia hyvästä iskari+ jousi kombosta, vaiko Coilit

    Edit. Itsellä edessä Bilstein ja H&R erittäin mukava. Takana loppuneet M-Sport Sachsin iskarit ja H&R jouset. Taakke tarttis jämäkämpää...

    Kokemuksia lähinnä siitä että minkälainen ajettavuus paraniko/huononi
    - Kestävyys
    - Käytännöllisyys
    - Ympärivuotinen käyttö ja yms.

    Osa vannoo kiinteän alustan nimeen minä mukaan lukien, ei ole innostusta veivata aina ylös alas kokoajan coileja.

    Juurikin hyvät tolpat ja jouset maksaa äkkiä sen 400€ ja halpis coilit ~300€

    Tykkään että auto on jäykkä, mutta samalla käytännöllinen.

    Eli panostaa kunnolla tolppiin ja jousiin??
    Last edited by Matuh; 30-01-2014, 08:38.
    E36 328i M50B30 turbo
    Skoda vRS
    Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
    Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

    EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91
  • Kissvesala
    Moderator
    • Jun 2010
    • 3110
    • Liminka

    #2
    E36 coupessa oli Sachs m-sport iskarit, lesjöfors jouset(en muista paljonko madallus) ja supersprint madaltavat jousilautaset edessä. Tykkäsin kyllä tästä kombosta.

    Edit. Pari e30:ä ollu missä bc racing br type. Talvikäytössä ainaki perussäädöillä turhan kova.
    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
    Kissvesala.fi
    Priva tai o443424479

    Comment

    • Jopi
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 374
      • Oulu

      #3
      Huvältä on tuntunu ajella D2:lla sen 70 tkm. Takaiskarit joutu vaihtaan mut ne meni tappelunnkautta takuuseen. Menivät veltoksi. Syyllistän siitä itseäni kun jäykkyys-säätö oli kirrattuna tappiinsa jonkin aikaa.

      Oli varmaan mukavakin alusta ajella. Mutta ei ole tullur kokeiltua oikeastaan ollenkaan pehmeämmällä asetuksella kuin 6-7 napsua jäykimmästä. Edestä ja takaa. Mutka ajo painotteisesti jäsyksi säädettynä ja matalilla kumeilla 35 profiili epämukava mutta kiva ajaa kkovaakin
      Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
      e39 M5

      Comment

      • duuk
        Moderator
        • Dec 2006
        • 10506
        • Saaressa

        #4
        Originally posted by Matuh View Post
        Elikkäs searchilla en löytänyt aiheeseen liittyvää juttua niin uusi threadi.

        Eli eli lähinnä kokemuksia hyvästä iskari+ jousi kombosta, vaiko Coilit

        Edit. Itsellä edessä Bilstein ja H&R erittäin mukava. Takana loppuneet M-Sport Sachsin iskarit ja H&R jouset. Taakke tarttis jämäkämpää...

        Kokemuksia lähinnä siitä että minkälainen ajettavuus paraniko/huononi
        - Kestävyys
        - Käytännöllisyys
        - Ympärivuotinen käyttö ja yms.

        Osa vannoo kiinteän alustan nimeen minä mukaan lukien, ei ole innostusta veivata aina ylös alas kokoajan coileja.

        Juurikin hyvät tolpat ja jouset maksaa äkkiä sen 400€ ja halpis coilit ~300€

        Tykkään että auto on jäykkä, mutta samalla käytännöllinen.

        Eli panostaa kunnolla tolppiin ja jousiin??
        Miksi ihmeessä niitä pitäisi ruuvvailla kokoajan edes takaisin?
        Haiskahtaa hieman katkeruus.. Jos ei ole varaa sijoittaa sitä 1000€ +- niin sitten on varmasti parempi sijoittaa laadukkaaseen kiinteään settiin joka sekin toki maksaa äkkiä sen 500-1000€ riippuen korimallista.

        Coilialustan ne hyvät puolet on juurikin säädettävyys, kunnon alustasta saa yleisesti mieleisensä säädettyä.

        Katotaan nyt tämän topicin jatkoa, keskustelua on kuitenkin jo muutamassakin topicissa..

        duke's garage:
        Suzuki R50
        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
        S38 S54 S62

        instagram: _duuk

        Comment

        • Matuh
          BTCF Member
          • Apr 2013
          • 3702
          • Kouvola

          #5
          Juurikin näin ei ole varaa siihen +- 1000€ alustaan. Katkeruus paistaa läpi juurikin.
          Ja voi tän topicin heittää sitten roskikseen...
          E36 328i M50B30 turbo
          Skoda vRS
          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

          Comment

          • duuk
            Moderator
            • Dec 2006
            • 10506
            • Saaressa

            #6
            Originally posted by Matuh View Post
            Juurikin näin ei ole varaa siihen +- 1000€ alustaan. Katkeruus paistaa läpi juurikin.
            Ja voi tän topicin heittää sitten roskikseen...
            Ei tarvitse hermostua ja vetää hernettä nekkuun.

            Mallikohtaisia eroja on kuitenkin niin kiinteiden kuin coilienkin hinnoissa ja kiinteissäkin sitten että ostaako ne perus pelkät jouset vai iskarit myös.

            Puhun nyt E34 Bilstein iskareilla ja Eibach jousilla auto oli ihan ok ajaa ehkä omaan makuun hivenen löysä. D2 coileilla ulkonäkön eli korkeuden saa ruuvvattua mieleisekseen kuin myös säädettyä jäykkyydet.
            Orggis Edc jossa etupäässä ~-20mm madallusvieterit melko pintakova ja tietysti kohtuullisen jäykkä. Ei mielestäni +1000€/nurkka arvoinen.

            Topicin pointista napisin siksi että muuttujia on niin paljon.
            -Automalli
            - Haluttu madallus
            - Alustan merkki/malli
            - Muut alustan muutokset esim uretaanipuslat jne.
            Eli jos sanon että Eibach + bilstein on mun mielestä hyvä E34:ssa ei se tarkoita sitä että se ois hyvä E60:ssä..

            duke's garage:
            Suzuki R50
            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
            S38 S54 S62

            instagram: _duuk

            Comment

            • Guest's Avatar

              #7
              Tuossa kissvesalan kertomassa coupessa (luultavasti minun entinen) oli kyllä mukavin madallettu auto päivittäiseen käyttöön. Ja hintaa tuli (iskarit+jouset+jousilautaset) max. 600€ jousilautaset käytettynä.

              http://salmo.kuvat.fi/kuvat/riku+%282%29.jpg



              Comment

              • ekimon85
                Bimmer Rookie
                • May 2011
                • 71
                • Joensuu

                #8
                Ei sen säädettävän alustan mun mielestä tarvitse maksaa tuhansia euroa. Muutamalla tutulla on esim. tommonen "ta technixin" coil over, eikä ne niitä ole hirveästi haukkunu. Tietysti useamman vuoden päästä voi asia olla toinen, kun alusta näkee Suomen talvea. En kyllä itsekkään raaskisi sijoittaa tuhatta euroa alustaan, joutuu tommosilla kolmensadan systeemeillä ajelemaan
                e46 320 -02 touring

                ex e36 328 -97

                Comment

                • Matuh
                  BTCF Member
                  • Apr 2013
                  • 3702
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by duuk View Post
                  Ei tarvitse hermostua ja vetää hernettä nekkuun.

                  Mallikohtaisia eroja on kuitenkin niin kiinteiden kuin coilienkin hinnoissa ja kiinteissäkin sitten että ostaako ne perus pelkät jouset vai iskarit myös.

                  Puhun nyt E34 Bilstein iskareilla ja Eibach jousilla auto oli ihan ok ajaa ehkä omaan makuun hivenen löysä. D2 coileilla ulkonäkön eli korkeuden saa ruuvvattua mieleisekseen kuin myös säädettyä jäykkyydet.
                  Orggis Edc jossa etupäässä ~-20mm madallusvieterit melko pintakova ja tietysti kohtuullisen jäykkä. Ei mielestäni +1000€/nurkka arvoinen.

                  Topicin pointista napisin siksi että muuttujia on niin paljon.
                  -Automalli
                  - Haluttu madallus
                  - Alustan merkki/malli
                  - Muut alustan muutokset esim uretaanipuslat jne.
                  Eli jos sanon että Eibach + bilstein on mun mielestä hyvä E34:ssa ei se tarkoita sitä että se ois hyvä E60:ssä..
                  Juurikin näin, Enkä mä nyt hernettä nenään vetänyt
                  Tosiaan Duukilla hyvät pointit.
                  Last edited by Matuh; 01-02-2014, 21:46.
                  E36 328i M50B30 turbo
                  Skoda vRS
                  Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                  Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                  EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                  Comment

                  • Kissvesala
                    Moderator
                    • Jun 2010
                    • 3110
                    • Liminka

                    #10
                    Originally posted by isoR View Post
                    Tuossa kissvesalan kertomassa coupessa (luultavasti minun entinen) oli kyllä mukavin madallettu auto päivittäiseen käyttöön. Ja hintaa tuli (iskarit+jouset+jousilautaset) max. 600€ jousilautaset käytettynä.

                    http://salmo.kuvat.fi/kuvat/riku+%282%29.jpg



                    Joo samasta pirssistä oli kyse ja oli kyllä miellyttävä alusta.
                    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                    Kissvesala.fi
                    Priva tai o443424479

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      säädettävä alusta on nyt ekaa kertaa itsellä käyttöautossa, eikä siitä sinänsä ole mitään pahaa sanottavaa. Muutama huomio kylläkin:

                      - ihan hauska idea että saa stancen kesällä kohdilleen, oli vannemalli/tyypi/koko mikä tahansa
                      - talvella siitä ei ole mitään iloa, koska ei voi edes haaveilla pitävänsä alustaa kovin matalalla koska talviolosuhteissa on sitten kiinni pienessäkin lumipatjassa
                      - kunnollisissa iskareissa on jäykkyyssäätö sisään ja ulos, ja silloin vasta MINUN MIELESTÄNI puhutaan jo aidosti säädettävästä alustasta. Nämä puhtaasti korkeussäädettävät on lähinnä ulkonäöllistä hifistelyä. MUTTA: käyttöautossa ei jäykkyyssäädöillä ole mitään merkitystä, eikä ne säätimetkään pysy suomalaisessa kelissä toimintakuntoisena ympäri vuoden, eli en näe mitään tolkkua jäykkyyssäädettävien laittamisessa käyttikseen.
                      - tolpassa olevien kierteiden puhtaudesta on syytä pitää erittäin hyvää huolta, ainakin ennen kuin alkaa säätämään: jos kierteet korkkaa niin voi äkkiä joutua heivaamaan mäelle koko tolpan.
                      - kovin suuria korkeuden muutoksia ei voi tehdä helposti eikä nopeasti, koska pusliin muodostuvat jännitykset pitää löysätä pois. Powerflexit tosin auttaa tässäkin, mutta sitten auto alkaa olemaan jo sellainen kivireki että käyttöautona ei ehkä kuitenkaan (ainakaan itselle, kun mukavuudesta tykkään).
                      - korkeuden muutoksissa täytyy mitata että molemmat puolet autosta on samalla korkeudella.
                      - ohjauskulmat kannattaisi tarkistaa kun tehdään korkeusmuutoksia, varsinkin auraus muuttuu melko nopeasti kun iskarin pituus muuttuu.
                      - en jaksa uskoa että halpiscoileilla on mikään loputtoman pitkä elinikä, enkä myöskään ole kokeilematta varma, että mitä nuo coilit loppujen lopuksi tykkäävät suomalaisesta talvesta suoloineen. -25 asteen pakkasesta liikkeelle lähteminen on kuitenkin aika kova juttu tuollaiselle iskarille, ja ne halpisiskaritkin (ála motonet ja vastaavat) on aivan kuraa.

                      Eli lyhyesti: coilit on ihan hauska keksintö, mutta niiden käyttäminen vaatii viitseliäisyyttä, jota ei käyttiksessä oikeastaan haluaisi/jaksaisi.
                      Missä kohtaa ne on mielestäni perusteltuja?
                      1. käyttöautossa johon tulee paljon kilsoja ympäri vuoden, niin itselleni mieluummin laadukas normialusta
                      2. käyttis satunnaiseen ajeluun/pienille kilsoille: ehkä joku korkeussäädettävä coilisetti vois mennäkin
                      3. harrasteauto: kukin laittaa alle mitä tykkää, ilmapussit on itsellä ekana mielessä
                      4. kilpa-auto/ratalelu: eihän tässä kohtaa ole muuta vaihtoehtoa kuin kunnollinen säädettävä alusta (jolla ei sitten ole mitään tekemistä noiden 300€ halpissettien kanssa).
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • e30_M-tech1
                        BTCF Member
                        • Jan 2011
                        • 340
                        • Tampere

                        #12
                        V-maxx voi jom??

                        v-maxx on 400e,jom 200e..niin mitä muuta eroa noilla on?
                        Itellä joskus oli 36:ssa jom josta tykkäsin,hammaspaikat putos mukulakivillä
                        Miten jämäkkä ajettava v-maxx on?
                        Tällä hetkellä joku alusta (ei hajua,mikä)
                        joka on korkannut öljyt pihalle, ja pakko vaihtaa leimalle joku setti pikkubudjetilla,vaikka radallakin tulee käytyä
                        Nykyiset:e39 530i & e36 325
                        ---------------------------------------------------
                        Exät:
                        vw golffi
                        e46 328 -00
                        e30 320 -87
                        e30 325 -83
                        e36 325 -91
                        e36 328 -98
                        e30 325 M-tech1 -87

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          Originally posted by e30_M-tech1 View Post
                          v-maxx on 400e,jom 200e..niin mitä muuta eroa noilla on?
                          Itellä joskus oli 36:ssa jom josta tykkäsin,hammaspaikat putos mukulakivillä
                          Miten jämäkkä ajettava v-maxx on?
                          Tällä hetkellä joku alusta (ei hajua,mikä)
                          joka on korkannut öljyt pihalle, ja pakko vaihtaa leimalle joku setti pikkubudjetilla,vaikka radallakin tulee käytyä

                          Jom on huonoimmasta päästä halpis coilovereista. TA-Technix ja Vmaxx taas aivan samaa tavaraa.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Nikke-
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2014
                            • 101
                            • Toholampi

                            #14
                            Osaisko joku kertoo että saako erikseen jostain nettipuljusta esim. BC racing coiloverit pelkästään etupäähän? Kun ei olisi tarvetta koko sarjalle eikä nyt yhtäkkiä löydy mistään.. Käytetyt sitte asia erikseen..
                            e46 330d Sedan ///M-Sport II -02 Topasblau Metallic
                            ex e36 325i Coupe -93

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11131
                              • Oulu

                              #15
                              Soita mamasanille ja kysy onko mahdollista. Nehän niitä tuo maahan.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎