Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muovipuskurin korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    Muovipuskurin korjaus

    Tietäiskö joku miten tuollaisen muovipuskurin saisi kotikonstein korjattua? Korjattavana ois halkeamaa ja reikää.

    Saako kuumailmapuhaltimella ja kolvilla jotain aikaan?

    Pitääkö täytteenä käyttää alkuperäistä muoviainetta vai saako jostain sopivaa korjausainetta esim. ammattikäyttöön?
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
  • Janza182
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4987
    • 013

    #2
    Katsos uusin vauhdinmaailma lehti.. Siinä oli juttu muovipuskurin korjaamisesta. Näytti kohtuu helpolta hommalta ja oli parin tunnin homma jos nyt oikein muistan

    Comment

    • mika.h
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 799
      • haukipudas

      #3
      kyllä se onnistuu. otat sieltä puskurin sisäpuolelta tai jostai muusta näkymättömästä paikasta muovia, niitä ei saa sekottaa keskenään esim toisesta puskurista vaikka ne ois saman mallisia kun niissä on eri seokset. isompien reikien paikkuuseen ei kyllä tolla konstilla kannata lähtee mut ne halkeemat hoituu. ja siihen kuumailmapuhaltimeen varmaan saa sellasia pieniä suukappaleita, niillä noi halkkeemat on aika helppo korjata.


      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #4
        Kiitoksia vinkeistä. Pitänee käydä hommaa tuo VM ja sivistää itteensä.

        bmwmihe
        Onko sulla kokemusta siitä, että yhdistäis parista puskurista osia toisiinsa eli omatekoinen tuningpuskuri tarviis kasata. Voiko se edes teoriassa pysyä kasassa?
        Last edited by KFZ-Koenig; 22-02-2005, 22:50.
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • Simo69
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 119
          • Joensuu

          #5
          Ite oon korjaillu jo monestakin autosta puskurin kun on hajonnu.. eli lohkeemat sulatat vaan kolvilla kummaltakin puolelta puskuria kunnolla yhteen... (kannattaa maalit ja muut paskat poistaa ennen sitä niiltä kohdilta) kolvilla voi halkeeeman ympäriltä sulattaa muovia ja levitellä siihen halkeemaaa hyvin... sit vaan lasikuitua puskurin sisäpuolelle vahvikkeeks laminoit lohkeemien kohtiin ja pakkeloit ulko puolen sileeks ja eikun maali pintaan.... ja tulee hyvä ja kestävä.. isompia reikiäkin olen paikkaillut joko lasikoidulla tai sitten leikannut jostain sopivan kokoisen muovin palan reikään ja kolvaillut siihen kiinni...

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #6
            Muovipuskurin halkeaman korjaus

            E46 etupuskurissa on alimmainen osa haljennut syvyyssuunnassa osittain n. 5 cm:n matkalta. Mitenkäs tuon saisi korjattua kotikonstein? Hätäkorjauksena puhdistin pinnat, laitoin epoksiliimaa, ja lopuksi päälle paikkamaalia, jonka yritin häivyttää puleeraamalla. Tuo korjaus kesti pari kuukautta ja nyt on taas halki. Nyt olisi näin kevään tullen tarkoituksena korjata se pysyvästi, tasoittaa ja maalata puskurin alaosa uudelleen.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • Juubi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 999

              #7
              Liimajämät pois ja hitsaamalla kuntoon. Hitsaamiseen tarvitset kolvin ja samaa muovia jostain. Muistaakseni tuo puskuri on PP/EPDM:ää joten tuo on kyllä suhteellisen tarkka oikeasta hitsauslämpötilasta. Hitsauskolvissa on siis hyvä olla lämpötilasäätö jotta homma onnistuu. Kunnolla hitsaamalla korjauskohdan lujuus vastaa lähes alkuperäistä.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Ihan perus kolvilla "juotat" kiinni.

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  #9
                  OK. Kolveja kyllä löytyy erilaisia, mutta vähän olen epävarma tuon tavan kestävyydestä. E36:ssa juottelin pohjapanssarin osia kasaan eivätkä ne kestäneet kovin kauaa. Täytyy ottaa puskuri irti ja koittaa juottaa tuonne taakse ja saumaan samanlaista muovia kuin itse puskuri on.
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • Juubi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 999

                    #10
                    Pysyy kyllä kun molemmilta puolelta sulattelee kiinni. Tuo muovi menee vaan liikaa lämmetessään ihan nestemäiseksi eikä pysy liikaa lämmettyään juuri nimeksikään kiinni. Hitsauslämmön kun pitää kurissa ja tosiaan hitsailee molemmilta puolilta niin hyvä tulee.

                    Tuo hitsauskohta kannattaa tietysti koeponnistaa jos kestävyys arveluttaa. Tarvittaessa uudelleenhitsaus on vielä tuossa vaiheessa helppo homma.

                    Comment

                    • JiiP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1734
                      • Tampere

                      #11
                      Mitäs materiaali E34 puskuri on, ei ABS:sää..

                      Tuolla jotain infoa muovihitsauksesta.
                      Official member of BTCF-Sauna Team
                      E46 316i -03
                      Ex:
                      E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        ...ja välillä jäähdyttelee vedellä suihkepullolla.

                        Comment

                        • Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

                          #13
                          ...niin ja muistaa että muovihitsaus toimii karkeasti verraten samanlailla vrt. vaikka migillä hitsaamiseen eli tavara kunnolla sulamaan. Ei hyödytä yhtään, mitä joskus nähnyt, että hiotaan kolvin kärjellä vähän pintaa alilämmöllä ja valmis tuli.
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Nostetaas tätä ylös ettei tarvi uutta ketjua aloittaa.
                            Itellä seiskassa takapuskuri rikki ja oon miettiny pään puhki pitäskö hommata kokonaan toinen puskuri vai koittaa fiksata tota. Hankalan tapauksesta tekee se että puskurista puuttuu ihan reilu pala, ei siis oo pelkkä halkeema. Ohessa kuva listat irrotettuna, eli tuo koria lähinnä oleva reikä pitäs saada täytettyä. Pitäskö se leikata siistiin muotoon eka ja sovittaa väliin pala samaa muovia. Täytyy huomenna irrottaa koko puskuri ja tutkia minkälainen rakenne tuolla takana on.

                            Jos täällä joku tekee harrasteena/työnä muovikorjauksia niin maksan kyllä jos joku tuosta vielä kalun tekee.
                            Ideoita?

                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • roadmovie
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2007
                              • 73

                              #15
                              Vuosi sitten korjautin M5:n etupuskurin alakulmia Automuovi Oy:llä, joka on toiminut myös nimellä Automuovi KEM. Firma on Konalassa ja tekivät muovin kanssa hyvää jälkeä järkevällä hinnalla. Ei erota yhtään, että olisi korjattu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎