Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka kattoluukku-> ei-luukullliseen bemuun?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jazma
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1115
    • Oulu

    Kuinka kattoluukku-> ei-luukullliseen bemuun?

    Oulussa eräässä romuttamossa sijaitsee mällätty bemu jossa on alkuperäinen tehtaan peltinen kattoluukku. Koska mulla on projekti nimeltä "suomivarustus helvettiin" niin siinäpä houkuttelee täydellinen paketti laittoaan vaikkapa mun bemuun.

    Väite: "jälkiasennetut kattoluukut alkaa vuotamaan ajan myötä". Eli periaatteessa mun ei kannata alkaa tekeen luukun myötäistä reikää kattoon. Vai?

    Vaihtoehto: Leikkaa sopivasti peltiä ympäriltä mun katosta ja siitä luukkukatosta ja heppailee sitte kiinni. Se on kuitenkin täydellinen paketti. Onko se parempi vaihtoehto?

    Mihin kategoriaan lie kuuluu? Ongelmat?
    e30 318i
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14476
    • Oulu

    #2
    Originally posted by jazma
    Vaihtoehto: Leikkaa sopivasti peltiä ympäriltä mun katosta ja siitä luukkukatosta ja heppailee sitte kiinni. Se on kuitenkin täydellinen paketti. Onko se parempi vaihtoehto?
    Itse en ole koskaan kattoluukkua asentanut, mutta itse tekisin juurikin näin, eli reippaammin luukun ympäriltä peltiä mukaan ja sitten samainen 'pala' omasta pois ja siihen heppaillen kiinni. Mutta veteleekö katto sitten miten?
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • jazma
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1115
      • Oulu

      #3
      Jos tiedät sen kameleonttivärisen mustangin, niin siinä laittoivat juuri noin kiinni v8:sin mukaan. Hitsausvaiheessa ilmeisesti veteli jonkun verran mutta saivat sen suoraksi. Ei kai se pitäis paljoa vedellä jos laittelee pisteittäin kiinni ja antaa jäähtyä säännöllisesti. Aika lakanamainen se katto kyllä on...voi mennä jännäksi itse tilanteessa!
      e30 318i

      Comment

      • Pazi
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 73
        • Singapore

        #4
        Originally posted by jazma
        Hitsausvaiheessa ilmeisesti veteli jonkun verran mutta saivat sen suoraksi.
        Eli katossa on luultavasti aika paksulti pakkelia...
        - Spiderbait -

        Comment

        • Tukste
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 357
          • Kouvola, Finland

          #5
          Tommosen katon hitsaaminen on ihan yhtä helvettiä. Vaikka yrittäis hitsata kuinka varovasti niin vetelee silti, meidän rokkiralli bemarista yritettiin varovasti hitsata katto takaisin kaarien asennuksen jälkeen ja tuli tosi hurjan näkönen.
          Paras vois tulla ku vetäsis vaan ihan tolpat poikki ja vaihtais ihan sitä myöten sen katon.

          535d M-sport -07
          Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
          325ix turbo -88 (projekti)

          Comment

          • jazma
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1115
            • Oulu

            #6
            No se on poissuljettu vaihtoehto, varsinkin kun katto on virheetön...
            e30 318i

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14476
              • Oulu

              #7
              Heh, itsekkin vähän tuota pelkäsin, että kun on noin iso alue, et väkisel vetelee ja kettumainen hitsata.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Lemon
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 198
                • Joensuu

                #8
                kanttauspihdeillä taivuttaa sen oman katon reunan ja siihen sitten istuttaan nätisti sen luukku pellin, saa kaks peltiä päällekkäin, pitää vaan muistaa väliväri sinne peltien väliin

                Comment

                • mika68
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2004
                  • 1966
                  • ......

                  #9
                  Todellakin vetelee, jos meinaat leikata vaan palan pois ja hepata luukun tilalle.
                  Siihen menee ämpärikaupalla pakkelia, vaikka olisi ns. "ammattilainen" asialla!
                  Ainoa keino millä saat sen luukun SIISTISTI paikalleen on vaihtaa koko kattopelti niin että kattopilareita leikataan mukaan n. 10cm ja nekin leikataan ulko ja sisäpuolen pellit eri tasosta.
                  Eli ei sekään aivan yksinkertainen keino, mutta hyvillä ohjeilla ja huolellisesti laitettuna ei luukku/ ovet vuoda eikä suhise!

                  Comment

                  • nalliii
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 379
                    • heinola

                    #10
                    joo ite näin yhen nimeltämainitsemattoman opelin ja siin oli tehty kattoluukku tollai. noh katto oli ihan mutkalla joka suuntaan ja pakkelia on noin 1cm koko katon alueella. sitte alkovielä ajan myötä luukun hitsi reunasta tulee vettä sisälle. en suosittele tota heppausta.

                    Comment

                    • sirkus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 2195
                      • kaustinen

                      #11
                      Joo eipä kannata rueta palaa vaihtamaan vaan koko katto tolpista katkomalla silleen ei ole edes paha homma pari kertaa on kokeillu.
                      Chrysler 300c crd touring 2010
                      Daily driver
                      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                      Man cave on wheels
                      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                      Built not bought
                      V8, only juice&milk come in 2 litres

                      Kawasaki zzr1100 fighter


                      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                      Comment

                      • wicked
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2003
                        • 133
                        • Vehmaa

                        #12
                        Ei kannata katkaista niitä tolppia ellei sitten halua menettää katon alkuperäistä jäykkyyttä. Vai meinaatteko että hitsaussauma kestää saman mitä hitsaamatonkin kohta esim. siinä vaiheessa jos auto kääntyy katolleen.

                        Itse vaihdoin aikoinaan e30:iin kattoluukullisen katon siten että molemmista katoista irroitettiin pintapellit (noin 100 pistehitsiä) ja sitten vain uudelleen pisteillä kiinni. Ei kovin iso homma ja istuuvuus sekä alkuperäinen jäykkyys on taattuja
                        e46 330d Touring m-sport / individual

                        ex bimmers: e39 530d Touring m-sport, e46 330d Touring, e39 528iA "Alpina" Touring e34, 525i "AC Schnitzer", e34 535i M-sport, e30 325i cab, e36 325i sedan AC Schnitzer, e30 325i 2.7, e30 320i Touring, e36 328i Touring jne. jne.

                        Comment

                        • kalkkuna
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 864
                          • vaajakoski

                          #13
                          Originally posted by wicked
                          Ei kannata katkaista niitä tolppia ellei sitten halua menettää katon alkuperäistä jäykkyyttä. Vai meinaatteko että hitsaussauma kestää saman mitä hitsaamatonkin kohta esim. siinä vaiheessa jos auto kääntyy katolleen.

                          Itse vaihdoin aikoinaan e30:iin kattoluukullisen katon siten että molemmista katoista irroitettiin pintapellit (noin 100 pistehitsiä) ja sitten vain uudelleen pisteillä kiinni. Ei kovin iso homma ja istuuvuus sekä alkuperäinen jäykkyys on taattuja

                          Tätä meinasin itsekkin ehdottaa ehdottomasti paraskeino
                          VW sharan 1,8T
                          e30 318i 4d -89 projekti
                          e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                          Comment

                          • Bemariukko
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2004
                            • 60

                            #14
                            Originally posted by jazma
                            No se on poissuljettu vaihtoehto, varsinkin kun katto on virheetön...
                            Ei se ole enää virheetön jos kattopeltiä leikkelemään alat.
                            PALJON helpommalla pääset kun vedät tolpista poikki ja takaan että siistimpi.

                            Comment

                            • Bemariukko
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2004
                              • 60

                              #15
                              Originally posted by Bemariukko
                              Ei se ole enää virheetön jos kattopeltiä leikkelemään alat.
                              PALJON helpommalla pääset kun vedät tolpista poikki ja takaan että siistimpi.
                              Tai sitten kuten yllä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎