Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32/E34 M60 ABS+ASC/T ongelma.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mxbf
    Newbiemmer
    • Oct 2006
    • 10
    • Helsinki

    E32/E34 M60 ABS+ASC/T ongelma.

    Heippa,

    Laitetaanpa tänne arvon raadille myös tiedoksi tuo oman E32 740iLA ongelma, jos jollain olisi siihen vinkkiä. E34 540i ja (A) ovat myös käyttäneet tätä samaa, melko harvinaista järjestelmää.

    Ongelma:
    -ASC varoituvalo palaa aina sammumatta.
    -ABS varoitusvalo syttyy parin kymmenen metrin ajon jälkeen.
    -Vikakoodeissa toistuva front left wheel sensor or inlet valve.
    -Ongelma oli aluksi vain ajoittain, mutta jäi sittemmin pysyväksi.

    Testattua ja kokeiltua:
    -Vaihdettu vasen anturi toimivaksi tiedettyyn. Ei muutosta.
    -Testattu ohjausyksikön ja hydrauliyksikön välinen johdotus kaavioiden avulla toimivaksi.
    -Testattu hydrauliyksikön venttiilit ja pumppu, kaikki toimivat (testaus hydrauliyksikön liittimestä).
    -Testattu, että ohjausyksikölle ja hydrauliyksikölle tulee virtaa.
    -Testattu myös ASC/T-jarrumäntäyksikkö, ainakin sen venttiilit toimivat normaalisti.
    -Vaihdettu vasen ja oikea etuanturi keskenään ohjausyksikön päästä, vikakoodi ilmaisee edelleen vasenta etuanturia.
    -Tarkasteltu oskilloskoopilla kummastakin etuantureista samanaikaisesti signaali, vaikuttaa normaalilta.
    -Tarkastettu myös, että akselin hammaspyörät ovat ehjät.
    -Vaihdettu ohjausyksikkö. Ei muutosta.
    -Tarkastettu hydrauliyksikön releet toimiviksi
    -Vaihdettu hydrauliyksikön venttiilirele. Ei muutosta.
    -Tarkastettu, että jarruvalokytkin toimii normaalisti
    -Tarkastettu, etät käsijarrun tunnistinkytkin toimii normaalisti
    -Todettu, että ABS toimii aivan alhaisilla nopeuksilla ja kun autolla on ajettu alle pari kymmentä metriä käynnistyksen jälkeen (ennenkuin ABS-merkkivalo syttyy).
    -Ongelmien alkamisen jälkeen tein lukuisia kiihdytys ja jarrutuskokeita hiekkateillä ja sekä ASC, että ABS toimivat silloin kuitenkin aivan normaalisti.
    -Vikavalot syttyivät monesti aivan yllättäen kesken tavallisen ajon.

    Tässä nyt ei tunnu olevan enää muita vaihtoehtoja, kuin johtosarjan hapettuminen tms. Kuitenkin johdot toimivat mittarilla testatessa ja kaikki komponentit toimivat, joten menee kyllä jo reilusti yli hilseen.

    Olisiko kellään kokemusta, mistä kohtaa johtosarja voisi alkaa E32 740:ssä hapettua? ABS-hydrauliyksikölle uuden johtosarjan rakentaminen on verraten helppoa, mutta tuo ASC/T-yksikkö on hyvin hankalassa paikassa.

    Kovin tarpeellisiahan nämä nyt eivät ole, mutta katsastuksessa ainakin ABS pitäisi toimia. Ja kyllä se luistonestokin ihan kiva olisi. Senhän saa aina toki pois päältä tarvittaessa

    Sitäpaitsi, eikö kuitenkin ABS pitäisi toimia, vaikka ASC olisi rikki..?
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Abs ja asc-t käyttävät samaa signaalia abs-antureiltä ja samaa hydrauliyksikköä.

    Helposti siis molemmat pois pelistä samaan aikaan.

    Comment

    • mxbf
      Newbiemmer
      • Oct 2006
      • 10
      • Helsinki

      #3
      Ongelma ratkesi!

      Hiljaisuudesta päätellen kellekään ei tullut mieleen mitään ihmeempä ideaa, mutta kiitos kuitenkin kaikille, jotka käyttivät kuitenkin aikaa asian miettimiseen. Jotta tästä kenties olisi hyötyä muillekin harrastajille, niin jaan vielä lopullisen ratkaisuni:

      Koska epäilys johtosarjaongelmista oli vahva, tarkastin johtoreitit ja purin nippuja mutka, liitos ym. potentiaalisesti hajoavista kohdista. Koko konehuoneen johtosarja oli eristeteipin alla uudenveroisen oloinen. En sitten jaksanut purkaa koko johdotusta, vaan muistin, että olin aiemmin purkanut M30-koneisen ei-IML E32:n, josta minulla oli siis ASCiton ohjainyksikkö ja koko johtosarja tallessa.

      Tarkastelin johdotuskaavioita ja totesin, että varsinaista eroa antureissa ja hydrauliyksikössä ei ole, ainoastaan ASC+t tuo lisäksi kaikenlaisia kiemuroita. Mutta virransyöttö tapahtuu hydrauliyksikköön ja ohjainyksikköön ja sillä välillä taiat tapahtuvat. Totesin, että tuon johtosarjan käyttöönotto edellyttää vain viiden johdon katkaisua autosta ja sen lisäksi hydrauliyksikölle jatkuva plussa ja tietysti miinus. Ja sitten ne pyörien anturit. Ei paha. Mainittakoon, että nämä liitokset olivat:
      Hydrauliyksiköltä harmaa-musta-keltainen, ABS-merkkivalo
      Hydrauliyksiköltä 2kpl punainen, battery+ (näihin pitää tulla aina plussaa)
      Ohjainyksiköltä harmaa-musta-keltainen, ABS-merkkivalo
      Ohjainyksiköltä sininen, latauksen merkkivalo
      Ohjainyksiköltä punainen-sininen-keltainen, rele E-boksissa (tähän tulee plussaa, kun virrat päällä)
      Ohjainyksiköltä sininen-punainen, jarruvalokytkin (tähän tulee plussaa, kun painetaan jarrua)
      Ohjainyksiköltä ruskea, ground (tähän pitää tulla aina miinusta, jaetaan useampaan pinniin yksikössä)
      Ohjainyksiköltä ruskea-oranssi (tähänkin pitää tulla aina miinusta)
      Miinukset ja plussat on selkeästi kahdennettu turvallisuuden vuoksi. Plussat menevät eri virranjakoblokkeihin ja jostain syystä ohjainyksikölle on vedetty yksi miinus (tuo ruskea-oranssi) sulakerasialta, eli auton toiselta puolelta asti.

      Okei. Tein kytkennät ns. tilapäisellä tavalla, jotta pääsin testaamaan. Vaihdoin myös luistonestollisen moduulin liittimestä antureiden johdot tähän "tavalliseen" moduuliin. Mainittakoon vielä, että nämä pinnit lähtevät siististi irti itse liitinrungosta oikeilla työkaluilla ja tekniikalla. Mutta se ei ole tärkeää juuri nyt.

      No, kaikki kiinni ja autoa käyntiin. Lupaavaa, ABS-valo syttyi normaalisti, kun virrat käänsi päälle ja sammui auton käynnistyttyä. Peruutin pihasta pois ilahtuneena. ABS on kuitenkin vaadittu, luistonesto olisi toki kiva, mutta jos sitä ei saa hyvällä tahdollakaan toimimaan, niin kyllä pystyn elämään ilman sitä. Sitäpaitsi tosi rattimiehet mainitsivat, että paremmin se nyt pysähtyy ilman ABSeja. Totta tavallaan, mutta absittomissa autoissa on yleensä semmonen takajarrujen kuormantunnistin, ettei takajarrut lukkiudu niin herkästi, jos ajetaan kevyellä kuormalla. Etujarruissahan se taika taas tapahtuu.

      Olin jo kuitenkin tottunut siihen, että se ABS-valo syttyy juuri tietyssä kohdassa, kun lähden liikeelle. Selväähän nyt lienee, että sehän syttyi taas! Suoritin vielä muutaman sammuttelun, äkkijarrutuksen ym. rituaalit, mitä jo aiemmassa postauksessa mainitsin. Toiminta on täysin samanlainen. Paitsi tietysti, että mikään luistonestovalo ei pala, eikä se tietenkään toimi.
      Tässä M30 ABS-yksikössä ei ollut diagnostiikalle valmiita johtoja, joten en päässyt lukemaan vikakoodeja. Mutta se nyt alkoi tuntua tässä vaiheessa jo muutenkin hyödyttömältä.

      Mikä nyt sitten avuksi? Ilmastointi toimii, joten ei nyt viitsisi vielä paalatakaan tätä, kesä tulee ja kaikki. Ja kokemuksesta tiedän, että purkaminen varaosiksi tai varaosa-auton seisottaminen aiheuttaa vain erinäisiä ikäviä tilanteita, kun joko pihalla makaa joku romukasa naapureiden kiusaksi, tai siten bemarin osia tuntuu valuvan sylin täydeltä aina, kun avaa jonkun varasto-oven. Ei se ole paras vaihtoehto. Yritetään nyt vielä tutkia, jos sen saisi korjattua.

      Mitä nyt ei oltu vielä koitettu vaihtaa? No, hydrauliyksikkö ja anturit. Mutta nehän oli testattu toimiviksi. Minulla oli tuosta purkukasasta jopa sen M30-koneisen hydrauliyksikkö, jota kokeilin simuloitujen jarrunesteiden kanssa. Ja sekään ei muuttanut tilannetta, valo syttyy vaan. Itse yksikkö oli kuitenkin toimivasta autosta purettu ja pikainen pumppu ja venttiilitestaus osoittivat, että ne toimivat.

      Anturithan ovat tietysti selkein syy. Ja nehän olin ihan oskilloskoopilla mitannut, että siistiä siniaaltoa tulee. Ja vasen etuanturihan oli jo vaihdettu. Myönnettäköön nyt, että oskilloskooppini on sangen vanha ja temperamenttinen. Sen invertterikäyttö autossa, vaikkakin invertterini tuottaa puhdasta siniaaltoa, on myös vähän epäilyttävää. Harkitsin, että pyydän apua auton ajamiseen, jotta voin tutkia lukemia tarkemmin, mutta sitten muistin ne "Missä täällä on kytkin?" ja "Et käskenyt jarruttaa" -fraasit, joten tyydyin laittamaan matkustajaksi skoopin. Varustauduin jälleen myös hyvälaatuisella yleismittarilla, joka ei kuitenkaan ole "True RMS", joten sen vaihtovirran jännitenäyttö on vain "suuntaa antava". No, tuollainen vanha, ties milloin kalibroitu skooppikin on ihan saman arvoinen. Uuden tietokoneeseen liitettävän skoopin saisi ehkä jopa alle 150 euron, mutta sellainen on varmaan kuitenkin ihan lelu.

      Ajelin sitten kokonaisen virkamiehen kesäisen työpäivän verran, eli noin puoli päivää skoopin ja mittarin kanssa ympäri lähiseutua. Koska skoopin kakkoskanava on rikki, en voi tehdä suoraa vertailua, vaan joudun tarkastelemaan joka nurkkaa yksitellen. Siistiä aaltoa tulee joka puolelta. Taka-anturien jännite on alhaisempi, kuin edessä ja siten amplitudi pienempi.

      Kun olin muutaman tunnin aiheuttanut seudulla kummastusta ajaen konepelti raollaan ihmeellisten johtojen ja värkkien kanssa, tulin siihen tulokseen, että oikeassa taka-anturissa on ajoittain vasempaankin verraten sangen pieni amplitudi ja se myös heittelee hiukan. Puhutaan kuitenkin millivolteista, joten mittaustavan huomioiden en ehkä aiemminkaan sitä noteerannut. Ahaa! En ole ehkä kokeillut vaihtaa tai mitata oikeaa taka-anturia uudella johdolla!. No, uusi johto takapenkin alla nököttävästä liittimestä skoopille, aika lailla samalta näyttää. Vaihdettu liittimet skoopilta ohjainyksikölle, ongelma pysyy juuri samana.

      Okei. Ehkä se anturi on sitten jotenkin likainen tai heikentynyt. Auton perä ylös, oikea pyörä ja jarrusatula irti, pyörimisanturi irti, löydös hieman likainen, kaivettu kellarista ehjäksi oletettu, siistimpikuntoinen anturi sen tilalle. Koska kellarista kaivettu varaosa oli purettu ns. nopeutetulla mallilla, ei siinä ollut liitintä valmiina, joten piti katkaista vanha anturin johto ja liittää ns. uusi anturi siihen. Tein liitoksen kolvaten ja käytäen hyvälaatuista kutistesukkaa, jossa tiivisteliima. Anturien johdotkin olivat erittäin hyvälaatuisen tuntuisia.

      Tässä vaiheessa siis puolet pyörien antureista on vaihdettu toimiviksi tiedettyihin. Tehty taas samat vanhat rutiinit, valo syttyy juuri, kun sitä odottaa. Ajeltu vielä skoopin kanssa tuttua lenkkiä ja havaittu, että itseasiassa se "uusi" oikea taka-anturi "väpättää" ihan vanhan tavalla. Uskomatonta. Eikö tästä nyt tule yhtään mitään?

      Kurkistettu peräosaston johtojen reititystä. Anturin liitin on takapenkin alla, ja sieltä lähtee johto, jossa nähtävästi liitin. Irroitettu liitin ja suoritettu koeajo. Bling! Bremsbeläge. No niin, se oli sitten tietysti sen jarrupalan tunnistinanturin liitin. Perä taas ylös. Missä ihmeessä se ABS-anturin johto sitten menee? Siinähän se vieressä. Kokeillaanpas nykäistä, oliko se tämä? Hah, kyllä oli. Se lähti sitten liittimestä irti pienellä nykäyksellä.

      Uskomattoman päänraapimisen seurauksena, oli siis löydetty EHKÄ ongelman aiheuttaja, eli oikean taka-anturin korin läpiviennin liittimessä ollut hapero.

      Kuten aiemmin mainitsin, tuo anturin johto on aika hyvälaatuista kamaa. Sen kuoriminen ei onnistunut tavanomaisesti, vaan piti varovasti skalpelilla veistellä eristettä pois. Itse johtimien eristys irtosi helposti tavanomaisillakin kuorintapihdeillä. Varaosavarastosta löytyi sopiva naarasliitinkin anturia varten, joten sitten vaan kolvi taas lämpenemään ja tekemään jatkoksen jatkosta. Johdossa oli havaittavissa hapettumaa, joten tämä ei ainakaan voi olla pysyvä ratkaisu, vaan johto on vaihdettava joskus anturilta korin sisäpuolen liittimeen asti. Uusi anturi toki sisältänee tämän koko setin.

      Suoritettu taas koeajo, oikean taka-anturin amplitudi on edelleen hieman heikompi, mutta ehkä kuitenkin vakaampi. Ongelma oli kuitenkin niin ilmeinen, että päätin purkaa testiyksikön ja palata alkupisteeseen. Tässä vaiheessa muistin lähes ulkoa, missä pinneissä minkäkin nurkan anturin kuuluu olla. ASC+t-yksikössä ne ovat muuten paljon loogisemmin, kuin sitä vailla olevassa. Jos nyt satunnaista pinnin ylittämistä ei oteta huomioon.

      Sitten taas koeajolle. Vääntö avaimesta - valot palavat - startti - valot sammuvat. No näinhän se meni ennenkin, eli vieläkään ei ole onnistuttu räjäyttämään niitä yksiköitä, vaan iloisesti kertovat toiminnastaan.

      Peruutus pihasta ulos ja rundille - 10kph .... 20kph .... 30kph... 40kph... Valot pysyvät sammuksissa! U-käännös ja matka lähimmälle hiekkatielle, jossa aiemminkin ABSeja testattu.
      Kaasu pohjaan, 60kph, jarru pohjaan. Haa, jalkahierontalaite toimii taas. Mittaristossakaan ei ole mitään joulukoristeita. Toinen testi, peruutus suoran alkuun, pienin vaihde silmään ja kaasu pohjaan, luistonesto toimii.

      Tämän jälkeen piti ihan varmuudeksi sammuttaa auto pari kertaa ja tehdä testit uudestaan.

      Tavallaan tässä oltiin siis oikeassa koko ajan siinä, että kyseessä on johtosarjan ongelma. Nuo pyöräantureiden mittaukset näyttivät normaaleilta, mutta hapettuman aiheuttama häiriö ei ilmeisesti käytettävissäni olleilla instrumenteillani ilmennyt.

      Lisäksi voidaan todeta, että nähtävästi noilla vikakoodeilla voi heittää vaikka löylyä, sillä ns. "implausible signal" -tunnistusta E32:ssa ei tämän perusteella ole. Jos irrotan anturin kokonaan, se kyllä tunnistetaan. Mutta "implausible" oirehtii juuri näin, eli ABS-valo syttyy hetken ajoonlähdön jälkeen. Ehkä ne koodit ovat vain jotain yksikön perisyntejä.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎