Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mystistä akkuongelmaa, missä vika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pekkis234
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 78
    • Espoo

    Mystistä akkuongelmaa, missä vika?

    Vuosimallin 2008 E90 320d alkoi muutama päivä sitten yön jälkeen käynnistäessä nollata kelloa ja antaa herjaa jonka mukaan akku oli purkautunut normaalia enemmän auton ollessa paikallaan.
    Jotain tällaista se kertoi: Increased battery discharge while stationary.
    Lähti kuitenkin aina käyntiin.
    Lyhyempien aikojen seisomisella, esim. työpaikalta muutaman tunnin jälkeen lähti ihan normaalisti käyntiin ilman herjoja.

    Älykäs akkulaturi näytti kyllä että akku oli aika tyhjä. Latasin sen sitten saman tien yön yli täyteen ja ajelin normaalisti päivän.

    Nyt sitten yön yli parkissa oltuaan vaimo yritti käynnistää ja se ei enää yrittänytkään pyörittää starttia. Muutaman kerran jälkeen vaimo ei sitten saanut enää avaintakaan irti ja auto jäi "naksumaan".
    Jossain vaiheessa hätävilkun nappi alkoi myös vilkkumaan (normaalia vilkun taajuutta selvästi nopeammalla taajuudella) mutta se ei loppunut nappulaa painamalla. Auto jäi naksumaan hätävilkun nappi nopeasti vilkkuen kunnes sitten akku ilmeisesti kuoli täysin ja se hiljeni.

    Tulin sitten itse kotiin noin puoli tuntia myöhemmin. Autossa ei ole mitään elonmerkkiä. Yritin laittaa älykästä laturia kiinni, mutta siinä syttyy "Error" valo heti kun laittaa sen kiinni ja sähköihin. Itse asiassa "Err" valo syttyy heti kun laittaa vaikka pelkän +navan pihdin kiinni +kiinnityspisteeseen autossa.
    Mitähän ihmettä tuossa on tapahtunut ja mitä pitäisi tehdä. Akku ainakin varmaan vaihtoon, mutta mitä muuta?
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3831
    • Nokia

    #2
    Akun uusinta ja rekisteröinti ja sitten katselee tuliko kuntoon. Todennäköisesti tuli. Jos ei, niin sitten purkuvirtamittausta.
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16419
      • Asikkala

      #3
      Myös auton oman laturin latausjännitteen voisi tarkastaa.

      Comment

      • pekkis234
        Bimmer Rookie
        • Aug 2006
        • 78
        • Espoo

        #4
        Originally posted by pekkis234 View Post
        Vuosimallin 2008 E90 320d alkoi muutama päivä sitten yön jälkeen käynnistäessä nollata kelloa ja antaa herjaa jonka mukaan akku oli purkautunut normaalia enemmän auton ollessa paikallaan.
        Jotain tällaista se kertoi: Increased battery discharge while stationary.
        Lähti kuitenkin aina käyntiin.
        Lyhyempien aikojen seisomisella, esim. työpaikalta muutaman tunnin jälkeen lähti ihan normaalisti käyntiin ilman herjoja.

        Älykäs akkulaturi näytti kyllä että akku oli aika tyhjä. Latasin sen sitten saman tien yön yli täyteen ja ajelin normaalisti päivän.

        Nyt sitten yön yli parkissa oltuaan vaimo yritti käynnistää ja se ei enää yrittänytkään pyörittää starttia. Muutaman kerran jälkeen vaimo ei sitten saanut enää avaintakaan irti ja auto jäi "naksumaan".
        Jossain vaiheessa hätävilkun nappi alkoi myös vilkkumaan (normaalia vilkun taajuutta selvästi nopeammalla taajuudella) mutta se ei loppunut nappulaa painamalla. Auto jäi naksumaan hätävilkun nappi nopeasti vilkkuen kunnes sitten akku ilmeisesti kuoli täysin ja se hiljeni.

        Tulin sitten itse kotiin noin puoli tuntia myöhemmin. Autossa ei ole mitään elonmerkkiä. Yritin laittaa älykästä laturia kiinni, mutta siinä syttyy "Error" valo heti kun laittaa sen kiinni ja sähköihin. Itse asiassa "Err" valo syttyy heti kun laittaa vaikka pelkän +navan pihdin kiinni +kiinnityspisteeseen autossa.
        Mitähän ihmettä tuossa on tapahtunut ja mitä pitäisi tehdä. Akku ainakin varmaan vaihtoon, mutta mitä muuta?
        Originally posted by Tomi T View Post
        Akun uusinta ja rekisteröinti ja sitten katselee tuliko kuntoon. Todennäköisesti tuli. Jos ei, niin sitten purkuvirtamittausta.
        Akku pitää nyt varmaan vaihtaa tuossa kotipihassa kun autoa on vaikea siitä saada mihinkään. Muistan että oli viimeksi 3 vuotta sitten akkua vaihtaessa vähän kinkkinen homma akkuliikkeen kaverillekin. Olisiko missään ohjetta miten kaapelit ja vermeet akusta irrotellaan jne.?

        Ja löytyisikö osaavaa foorumilaista pk-seudulta joka voisi jelppiä sopivaa korvausta vastaan?

        Comment

        • pekkis234
          Bimmer Rookie
          • Aug 2006
          • 78
          • Espoo

          #5
          Selvittiin lopulta akkua vaihtamatta. Sain virrat päälle laina-akulla jonka kytkin rinnalle. Aluksi näytti että ei saa mitään elon merkkiä, mutta sitten kuitenkin valot syttyi.
          Käynnistys ei kuitenkaan onnistunut lisäakullakaan, vaan naksutteli vain.
          Yritin sitten alkaa ladata vanhaa akkua joka siis edelleen oli paikallaan.
          Laturi näytti edelleen erroria. Irrotin sitten IBS-johdon. Tämän jälkeen akku alkoi pikku hiljaa ottaa latausta vastaan vaikka aluksi voltit oli jossain alle 11V. Hiljalleen homma kuitenkin eteni ja parin päivän päästä oli jo 12,8V.
          Sitten uskalsin jo koittaa käynnistystä ja sehän starttasi saman tien.
          Ihme kyllä mitään varoitusvalojakaan ei jäänyt mittaristoon palamaan vaan auto on ihan normaali.
          Nyt autolla on jo ajettu pääsiäisreissu Espoo-Tampere-Rauma-Espoo ja kaikki tuntuu olevan kunnossa.
          Ihme homma, mutta hyvä että pelittää taas.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎