Announcement

Collapse
No announcement yet.

sähköflektin kytkentä...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    sähköflektin kytkentä...?

    Jees, elikkä minullahan ei sähköhommista sen suuremmin käsitystä ole niin pitääpä kysyä näinkin yksinkertaista (?) asiaa täältä.

    Eli löytyy sähköflekti josta lähtee + ja - sekä koneesta lämpötila-anturi jossa yksi paikka piuhalle. Mitenkäs nämä nyt sitten pitäisi kytkeä (ja mitä multa puuttuu) että tuuletin ei pyöris kokoajan?

    Kiitoksia vastauksista jo näin etukäteen
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    Se anturi koneessa maadoittaa eli maa piuha sen kautta ja + virtalukolta niin et virta katkeaa ku auto sammutetaan. Toki virran voi ottaa suoraa akultakin toki sulakkeen kautta mut sillon flekti jää huutamaan kun lämpimän auton sammuttaa. Joissakin autoissa kytkentä on alunperin tällanen.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • Korpisoturi
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 473
      • Kristiinankaupunki

      #3
      Joo, mut kuinka sais sen flektin pyörimään vasta tietys lämpötilas?

      Comment

      • wj
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 3253
        • Järvenpää

        #4
        Anturi vaikka alavesiletkuun. Tee vaikka letkun paksuinen putki mihin tulee anturi kylkeen.
        Maa anturille ja anturilta ropellille.
        Ropellille sulakkeen kautta akulta jännää.
        - 2006 Mustang cabriolet
        - Sleekcraft Enforcer 28'

        Comment

        • Jubu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 937
          • Kuusankoski

          #5
          Originally posted by Jonsku
          Jees, elikkä minullahan ei sähköhommista sen suuremmin käsitystä ole niin pitääpä kysyä näinkin yksinkertaista (?) asiaa täältä.

          Eli löytyy sähköflekti josta lähtee + ja - sekä koneesta lämpötila-anturi jossa yksi paikka piuhalle. Mitenkäs nämä nyt sitten pitäisi kytkeä (ja mitä multa puuttuu) että tuuletin ei pyöris kokoajan?

          Kiitoksia vastauksista jo näin etukäteen
          akun plussasta sulakkeelle , sulakkeelta (johto releelle , tai sitten ) sille lehtan plussalle. lehtan miinuksesta johto siihen anturillesi.

          tai sitten se sinun anturisi on sellaista mallia joka katkaisee maadoituksen saavutettuaan sen "kytkentä" lämmön. jos taasen on näin , niin sitten joudut kytkemään tuon releenkanssa = astetta hankalampi kykentä vain...

          tai sitten se sinun flektin anturi on rikki.

          tai sitten se ei ole flektin anturi ollenkaan ...

          Comment

          • larmatin
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1118
            • Perttula

            #6
            Originally posted by Jonsku

            Eli löytyy sähköflekti josta lähtee + ja - sekä koneesta lämpötila-anturi jossa yksi paikka piuhalle. Mitenkäs nämä nyt sitten pitäisi kytkeä (ja mitä multa puuttuu) että tuuletin ei pyöris kokoajan?

            Kiitoksia vastauksista jo näin etukäteen
            ensiksi kannattaa tarkistaa minkä tyyppinen anturi tuo yksinapainen on.
            jos se tosiaan on flektille tarkoitettu niin sehän kytkee sen puhaltimen toimintaan kun veden lämpö on anturin mukaan liian kuumaa.
            yleensä kytkentä lämpö lukee anturin kyljessä.( noin 90-100ast)
            paras paikka anturille on syylärin paluu letkussa( alavesiletku yleensä)
            jos anturisi on väärä niin hommaan joku yleis flekti anturi (yhdys sana) . autotarvike liikkeistä valitset jonkun yleis mallisen joka kytkee haluamassasi lämmössä.
            sitten ehdottomasti päävirta otetaan akulta ja käytetään relettä jonka ohjaus virran voi ottaa virtalukolta ( tai vaikka puolan +navasta)
            releen käämin toinen napa sitten anturin kautta maihin.
            rele 85 napa anturille, napa 86 virtalukolle plus. 30 sulakkeella akulle +. 87 puhaltimen plussaan ja puhaltimen - maihin.

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7






              Koko juttu täältä.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10007
                • KVLA

                #8
                Originally posted by sirkus
                Se anturi koneessa maadoittaa eli maa piuha sen kautta ja + virtalukolta niin et virta katkeaa ku auto sammutetaan. Toki virran voi ottaa suoraa akultakin toki sulakkeen kautta mut sillon flekti jää huutamaan kun lämpimän auton sammuttaa. Joissakin autoissa kytkentä on alunperin tällanen.
                Eipä ole järkevää kuormittaa puhaltimen virrankulutuksella virtalukkoa.Kannattaa varmaankin kytkeä releen kanssa.

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4645
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by Leka






                  Koko juttu täältä.
                  Hmmh, miks toi pitää kytkee kahdesta kohdasta +12V:iin?

                  Ja toi termostaatti meinaa 2-napaista lämpömittaria tjms?
                  - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                  ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Originally posted by Jonsku
                    Hmmh, miks toi pitää kytkee kahdesta kohdasta +12V:iin?
                    Toinen on heräte... Hommaa semmoinen n.80C termostaatti tuolle flektille. Tuossa kuvassa tuntuis 85 ja 86 olevan väärinpäin, vai muistanko väärin, eikös 85 ole maa?
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #11
                      Millaista anturia suosittelette? Esim. Motonetin valikoimasta, m20b20/3 koneeseen?

                      Comment

                      • larmatin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 1118
                        • Perttula

                        #12
                        Originally posted by Leka
                        Toinen on heräte... Hommaa semmoinen n.80C termostaatti tuolle flektille. Tuossa kuvassa tuntuis 85 ja 86 olevan väärinpäin, vai muistanko väärin, eikös 85 ole maa?
                        jos releessä ei ole diodia niin 85/86 navoilla ei merkitystä, järkkä vapaa.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10007
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by Jonsku
                          Hmmh, miks toi pitää kytkee kahdesta kohdasta +12V:iin?

                          Ja toi termostaatti meinaa 2-napaista lämpömittaria tjms?
                          Termostaatti tarkoittaa sitä lämpöanturia,joka kytkee halutussa lämpötilassa releen/tuulettimen toimimaan.

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            #14
                            Eilen askarreltiin tälläisen kanssa.

                            Potilas siis e34 520i -88/89 (vaikka sillä nyt ole väliä)

                            Kytkentä siten, että akulta sulakkeen kautta johto suoraan flektin siniseen piuhaan. Flektin musta piuha vedetty alavesiletkuun liitettyyn (kaksinapaiseen) anturiin.

                            Flektin saa pyörimään vetämällä mustan piuhan hyppylangalla maihin. Anturinhan tulisi maadoittaa tuo musta piuha kun lämpötila ylittää anturiin asetetun 90 astetta? -> eli asennus tulisi viimeistellä siten, että anturin runko maadoitetaan auton runkoon?

                            t.Ville

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10007
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by Kyytsis
                              Eilen askarreltiin tälläisen kanssa.

                              Potilas siis e34 520i -88/89 (vaikka sillä nyt ole väliä)

                              Kytkentä siten, että akulta sulakkeen kautta johto suoraan flektin siniseen piuhaan. Flektin musta piuha vedetty alavesiletkuun liitettyyn (kaksinapaiseen) anturiin.

                              Flektin saa pyörimään vetämällä mustan piuhan hyppylangalla maihin. Anturinhan tulisi maadoittaa tuo musta piuha kun lämpötila ylittää anturiin asetetun 90 astetta? -> eli asennus tulisi viimeistellä siten, että anturin runko maadoitetaan auton runkoon?

                              t.Ville
                              Toivottavasti anturi kestää.Anturihan ei ole tarkoitettu käytettäväksi puhaltimen tarvitsemaa virtamäärää ohjaamaan.Vaan ohjaamaan relettä,joka syöttää virtaset puhaltimelle.Aika näyttää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎