Announcement

Collapse
No announcement yet.

Milloin uusi akku on viimein hankittava?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markku55
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2015
    • 200
    • Hanko

    Milloin uusi akku on viimein hankittava?

    520da 2008 alkaa oikutella, ei itse starttaamisen kannalta, vaan muiden sähkönkulutusta tuottavien osien kanssa.
    Tällaisia asioita ilmeni, milloin missäkin järjestyksessä:
    - Takaovien lukitus avautui vasta toisella painalluksella.
    - Sisävalot ei syttyneet.
    - Radio ei toiminut jos moottori ei ollut päällä.
    - Kello nollaantui ja samalla myös osamatkamittari jokaisen sammutuksen jälkeen.
    Jne. Lopulta tuli sitten myös akun kuva näyttöön, eli akku ei ole kunnossa.

    Onko järkeä alkaa erillisen laturin kanssa pelleilemään, vai oisko vaan parasta myöntää, että akku on sökö. Ajoni ovat lyhyitä kaupunkiajoja, vain silloin tällöin yli 10min yhtäjaksoisia ajoja.
    Akku saattaa olla "alkuperäinen", ja jos on, niin sitten on vain vaihto oikea ratkaisu.
    Onko suosituksia uuden akun suhteen?

    Kiitos mielipiteistänne,
    Markku
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Käytin option: Kysy mammalta.

    Mamma vastaa: Silloin kun se lopullisesti simahtaa.
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Dunkyn kanssa samoilla linjoilla, akku vaihdetaan kun se simahtaa. Laita sinne se akkulaturi, ei tule mikään akku tuollaista ajoa kestämään talvella. Jos minulta kysytään, niin valitsit auton väärällä moottorilla. Esim. DPF ei tykkää tuollaisesta jatkuvasta pätkäajosta vaan menee tukkoon. Diiselit muutenkin lämpenee hitaammin kuin vastaava bensa, joten en näe mitään järkeä valita diiseliä, jos ajot on pääsääntöisesti alle 10 min ajoja.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Roito
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2009
        • 3921
        • Tavastila/Kotka

        #4
        Originally posted by markku55 View Post
        Ajoni ovat lyhyitä kaupunkiajoja, vain silloin tällöin yli 10min yhtäjaksoisia ajoja.
        Kyllä on noilla ajoilla akku kovilla talvella, kovemmilla pakkasilla ei millään 10min ajolla lataudu takaisin sitä virtaa mikä käynnistykseen ja muihin sähkölaitteisiin on mennyt, eli pikkuhiljaa tyhjenee ja tyhjenee.

        Uusi akku, sitten ylläpitolaturi olisi pakkasilla hyvä, tai sillontällöin lataa akun täyteen sillä.. kolmantena sitten välillä käydä ihan vaan ajelemassa joku pitkä lenkki että saa kunnolla paikat lämpösiks ja akkuun virtaa niin tekisi ihan hyvää autolle.
        BMW E70 X5 käyttismöhkö
        MB W639 Kummisetä

        Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7398
          • Oulu

          #5
          Originally posted by markku55 View Post
          Jne. Lopulta tuli sitten myös akun kuva näyttöön, eli akku ei ole kunnossa.
          En ole E60-asiantuntija, mutta eikös tämä akun-kuva voi kertoa myös siitä että laturi on pimeänä: http://www.e90post.com/forums/attach...1&d=1333152580
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • markku55
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2015
            • 200
            • Hanko

            #6
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            En ole E60-asiantuntija, mutta eikös tämä akun-kuva voi kertoa myös siitä että laturi on pimeänä: http://www.e90post.com/forums/attach...1&d=1333152580
            Tuo akun kuva tulee esille silloin kun moottori ei ole käynnissä, eli kun pistää virrat päälle.
            Ja joo, tietysti olen joutunut ajelemaan pitempiä lenkkejä jolloin myös hiukkassuodatin alkaa polttamaan itseään tyhjäksi.
            Vastaavassa ajossa ei 2008 2L TDI Octavia koskaan protestoinut, mutta onhan tässä enemmän elektroniikkaa pelissä ja toisaalta yksi talvi enemmän.
            Harmi, että akku on noin hankalassa paikassa, erillisen laturin käyttö ei ole kovin kätevää.
            Kiitos kuitenkin todella rakentavista vastauksista

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by markku55 View Post
              Tuo akun kuva tulee esille silloin kun moottori ei ole käynnissä, eli kun pistää virrat päälle.
              Ja joo, tietysti olen joutunut ajelemaan pitempiä lenkkejä jolloin myös hiukkassuodatin alkaa polttamaan itseään tyhjäksi.
              Vastaavassa ajossa ei 2008 2L TDI Octavia koskaan protestoinut, mutta onhan tässä enemmän elektroniikkaa pelissä ja toisaalta yksi talvi enemmän.
              Harmi, että akku on noin hankalassa paikassa, erillisen laturin käyttö ei ole kovin kätevää.
              Kiitos kuitenkin todella rakentavista vastauksista
              No onhan e6x "hieman" enemmän elektroniikkaa ja akku on vielä takakontissa. Octaviassa se kun on käsittääkseni konehuoneessa. Tämä vaikuttaa melkoisesti akun latautumiseen talvella. Konehuoneessa oleva akku lämpenee pidemmällä lenkillä, mutta kontissa oleva ei kovinkaan paljoa. Ratkaisu tähän on asentaa akkulaturi kiinteästi autoon. Tällöin akkulaturi lataa aina kun laitat auton lämmitykseen. Itsellä on autossa akunlämmitin + laturi ja molemmat käynnistyy kun laitan auton lämmitykseen. Ei ole virran kanssa ongelmia edes -30C pakkasilla ja Rest-toimintoakin voi vapaasti huudattaa ilman pelkoa akun tyhjenemisestä. Kovemmilla pakkasilla se kontissa oleva akku ei lataudu kunnolla vaikka ajaisit tunnin. Jenkeistä saa akunlämmitintä ~50€ ja esim 5A c-tek älylaturin saa 80€ motonetistä. Eli investointi ei ole kovin suuri suhteutettuna autoilun muihin kuluihin.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17509
                • Turku

                #8
                Vaikka akku onkin takaluukussa, on sitä helppo ladata etupäästä. Mikä tässä on ongelma?

                HTK12: Pitääkö REST-toiminto autoa lämpimänä vai miksi sitä käytät talvella? Itselläni Webasto.
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Laku View Post
                  Vaikka akku onkin takaluukussa, on sitä helppo ladata etupäästä. Mikä tässä on ongelma?
                  Niin ja eihän sitä edes saa ladata suoraan akun navoista, kun se sotkee IBS:än.

                  Originally posted by Laku View Post
                  HTK12: Pitääkö REST-toiminto autoa lämpimänä vai miksi sitä käytät talvella? Itselläni Webasto.
                  No REST on näppärä kun käyt kaupassa tms. puhaltaa siis lämmintä, kun jäähdytysneste on riittävän lämmintä ja akkujännite on riittävän korkea. Saakos webaston käyntiin, jos kone on normilämpöinen? Tehdas webasto ainakin ajossa sammuttaa itsensä muistaakseni jo ~75C.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • markku55
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2015
                    • 200
                    • Hanko

                    #10
                    Nonni, minnes se erillinen laturi kytketään siellä konehuoneessa?

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      #11
                      Originally posted by markku55 View Post
                      Nonni, minnes se erillinen laturi kytketään siellä konehuoneessa?
                      Oletko koskaan avannut
                      a) konepeltiä
                      b) ohjekirjaa



                      Plus-napa konehuoneesta löytyy kyllä heti, kun se on punainen ja miinukseksi kelpaa mikä tahansa rungossa kiinni oleva pultti.
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by touring39 View Post
                        Oletko koskaan avannut
                        a) konepeltiä
                        b) ohjekirjaa



                        Plus-napa konehuoneesta löytyy kyllä heti, kun se on punainen ja miinukseksi kelpaa mikä tahansa rungossa kiinni oleva pultti.
                        Kannattaa - napanakin käyttää sitä virallista maakohtaa,.
                        Sekin löytyy helposti siitä läheisyydestä.
                        Vähän pidempi mutterin kanta.
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • markku55
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2015
                          • 200
                          • Hanko

                          #13
                          Originally posted by touring39 View Post
                          Oletko koskaan avannut
                          a) konepeltiä
                          b) ohjekirjaa



                          Plus-napa konehuoneesta löytyy kyllä heti, kun se on punainen ja miinukseksi kelpaa mikä tahansa rungossa kiinni oleva pultti.
                          Olen toki, mutta joo, olen niitä miehiä jotka avaavat ohjekirjan kun käry on jo käynyt, en mikään autoharrastaja, moottoripyörät on jo ihan eri juttu
                          Ok, eli konehuoneen puolella pitää löytää nuo latausnavat.
                          Kiitos järkeen käyvistä neuvoista.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17509
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            No REST on näppärä kun käyt kaupassa tms. puhaltaa siis lämmintä, kun jäähdytysneste on riittävän lämmintä ja akkujännite on riittävän korkea. Saakos webaston käyntiin, jos kone on normilämpöinen? Tehdas webasto ainakin ajossa sammuttaa itsensä muistaakseni jo ~75C.
                            Kauppareissut ovat juuri niitä, jotka ovat niin lyhyitä, ettei orkkisWebastoni aiheuta ongelmia tuon suhteen. Polttoinetta toki saisi säästettyä REST-toimintoa käyttämällä :think.
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎