Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF4HP22 ei-sähköohjattu -> sähköohjattu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17838
    • PKS

    ZF4HP22 ei-sähköohjattu -> sähköohjattu

    Alkaa hiljalleen tieto lisääntyä näistä automaateista, mutta ei vielä ihan kaikkea tiedä

    Elikäs. E28sin ei-sähköohjattu 4HP22 on tiensä päässä ja vaihtuu nyt joka tapauksessa uuteen laatikkoon. Onko mahdollista vaihtaa se sähköohjattuun 4HP22 versioon ilman isompia ongelmia? Mitä vaatii, kulkeeko infoa auton motronicin ja laatikon ohjausyksikön välillä? Kaikki tieto on tarpeen.

    Kiitokset!
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Kyllä sen voi asentaa, ja ongelmiakaan ei pitäisi suurempia syntyä. BMW on käyttänyt kahta eri tapaa toteuttaa moinen, joko siten että vaihteistoa ohjaa oma "aivolaatikko" ja moottoria omansa. Tai sitten että molemmat on integroitu yhteen ja samaan boxiin, kuten esim. minulla (E23/745iA). Eli sama motronic ECU ohjaa sekä moottorin että vaihteiston toimintaa.

    Tarvitset modifiointiin uuden vaihteen valitsimen (sisältää elektroniikan johtosarjat laatikon ja motronicin välille + "S, E, 1.2.3" -kytkimen) ja uuden motronic boxin (tai sitten vaihteiston ohjausboxin).

    Minulta löytyy varastosta vaihteenvalitsin + johtosarja sekä motronic ECU (mallia E23/732iA). Riippuen autosi moottorista, motronic pitää kenties uudelleen ohjelmoida, mutta sehän nyt ei ole temppu eikä mikään.

    Täytyy kuitenkin muistaa, että noita ZF4HP22EH laatikoita on kahta eri versiota, toisessa on (muistaakseni) 7 pinniä ja toisessa 8 pinniä siinä pyöreässä elektroniikka liittimessä, uudemmissa vähemmän kuin vanhemmissa.

    Timo

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17838
      • PKS

      #3
      Nyt tuli tietoa, kiitos!

      Eli siis auto on tuo signaturen M535iA E28 (M30B35 koneella siis). Siinä on nyt tuo mekaaninen ZF4HP22, joka vaihtuu kokonaisuudessaan uuteen.

      Mulle on tarjottu juurikin tuota E23 745iA:sta peräisin olevaa laatikkoa sähköineen ja hilppeineen, eli elektronista 4HP22:sta (EH?). Mitä minun pitäisi nyt tehdä jotta sellaisen saisin kiinni? Erillinen ohjausboksi laatikolle metsästykseen vai tuo 745iA:n boksi uudelleen ohjelmoituna? Mitä ohjelmointi käsittää ja miten se on tehtävissä?

      Kiitos tiedoista jälleen Mä en tajua näistä automaateista about mitään.
      Last edited by Dualfun; 25-04-2005, 18:00.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Jos kaikki hilppeet tulee mukana, niin EHDOTTOMASTI käytät niitä sellaisenaan. 745:n boxi ohjelmoidaan uusiksi (M535:n koodi luetaan eeprommilta, 745:n eeprom tyhjennetään ja sitten M535:n koodi ohjelmoidaan tyhjään piiriin) => 745:n boxi toimii moottorin osalta kuin M535:n boxi. Ei sen kummempi toimenpide.

        Eli molemmat motronic boxit pitää käyttää auki ja eeprom (eli muistipiirit) pitää irroittaa. Sitten prommerilla luetaan M535:n koodi ja tallennetaan se vaikka levykkeelle/"korpulle". 745:n muistipiiri laitetaan UV lampun alle n. 30 minuutiksi, joilloinka se tyhjenee ja voidaan uudelleen ohjelmoida. Sitten korpulta siirretään data prommerilla muistipiiriin. Tullut tehtyä moinen kymmeniä kertoja, nimenomaan 745:n boxille.

        Johdotkaan eivät suurempaa päänvaivaa aiheuta, nekin on helpohko laittaa paikoilleen eikä vaadi tohtorin tutkintoa. Vaihteiston scemat saat minulta.

        Timo

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3059
          • Suomi

          #5
          Originally posted by Dualfun
          Nyt tuli tietoa, kiitos!

          Eli siis auto on tuo signaturen M535iA E28 (M30B35 koneella siis). Siinä on nyt tuo mekaaninen ZF4HP22, joka vaihtuu kokonaisuudessaan uuteen.

          Mulle on tarjottu juurikin tuota E23 745iA:sta peräisin olevaa laatikkoa sähköineen ja hilppeineen, eli elektronista 4HP22:sta (EH?). Mitä minun pitäisi nyt tehdä jotta sellaisen saisin kiinni? Erillinen ohjausboksi laatikolle metsästykseen vai tuo 745iA:n boksi uudelleen ohjelmoituna? Mitä ohjelmointi käsittää ja miten se on tehtävissä?

          Kiitos tiedoista jälleen Mä en tajua näistä automaateista about mitään.
          täällä olisi myös vastaava paketti 325i:stä ...teeppä tarjous duali.
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17838
            • PKS

            #6
            Originally posted by Suutari
            täällä olisi myös vastaava paketti 325i:stä ...teeppä tarjous duali.
            Empä tee kun on M20sesta peräisin, nyt on tiukka kritteri M30/M106 jotta se laatikko istuu koneen perään suoraan. Toinen kriiteri on 4 lovinen eli 4HP22.

            Mekaanista saa tarjota edelleen, sähköohjattu olisi käytännössä tiedossa.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • very heavy
              Bimmer Rookie
              • Dec 2004
              • 137

              #7
              olen kuullut "huhuja" ton 4v kestävyydestä onko tosiaan heikko vai eikö kestä viritys käyttöä

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Ko. laatikon ongelmana on A-pakan (kytkinpakka A) akselin tiivisteet, jotka vuotavat. Modifikaatiooita konstruktion osalta on tehty uusimpiin sarjoihin ja samat muutokset pystyy tekemään myös vanhoihin. Mutta koko ongelmaa nekään ei poista.

                "Virityskäyttö" tai "normaalikäyttö", sillä ei ole väliä, aina siitä kämähtää samaa paikka (A pakka). Eli ihan sama on edessä 3.5L turbo (E23/745iA) tai 1.8L nuhapumppu, ennemmin tai myöhemmin se kytkinpakka "palaa". Väärällä käytöllä (pitkiä tyhjäkäyntejä, "hanaa" paikoillaan seisten yms.) nopeammin.

                Timo

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎