Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motronic vauhtipyörän asento

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miika Tissari
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1802
    • Varkaus

    Motronic vauhtipyörän asento

    Homma on semmoinen että on -82 3.5 M30 motronic kone ja sport vaihteisto. Koneessa oli M20 vauhtipyörä mutta siihen yhdistelmään ei ole käypää starttia. Nyt on hommattu M3 vauhtippyörä ja kytkin, mutta ei ole varmuutta tuosta vauhtipyörän asennosta kampiakseliin nähden.

    Eli pitääkö vauhtipyörän olla jossain tietyssä asennossa kampiakseliin nähden, että anturin pulssi tulee jossain oikeassa kohdassa?
    E28 ///M-tech V8 -83
    E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98
  • Miika Tissari
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1802
    • Varkaus

    #2
    Onko asia jotenkin hankalasti kysytty vai eikö kukaan ole ikinä laittanu vauhtipyörää paikalleen?
    E28 ///M-tech V8 -83
    E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

    Comment

    • BestMotorWith
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 382
      • Hämeenlinna

      #3
      Kyllä sen pitää oikeessa asennossa aika varmasti olla. En kyllä nyt ihan varmasti tiedä just ton mallin tietoa mut jos se on väärin ni se luulee että se on väärässä asennossa..
      If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

      http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Kysymys oli ihan ymmärrättävä, ainakin luulisin ymmärtäväni mistö on kyse.

        Luonnollisesti sillä on merkitystä missä asennossa se merkki on, jos kampiakselin asentotunnistin ottaa signaalinsa vahtipyörästä. Eikä esimerkiksi kampiakselin hihnapyörän seutuvilta kuten uudemmissa motroniceissa.

        Eli jos kampiakselin asentotunnistin ja kierroslukuanturi sijaitsevay kytkinkopassa, täytyy vaauhtipyörä asentaa oikeaan asentoon. Mutta muistini mukaan siinä vauhtipyörässä on ohjuri (tai ainakin pitäisi olla), joka estää sen asentamisen väärin. Se ei yksinkertaisesti mene väärin paikoilleen.

        Jos M3:n vauhtipyörästä puuttuu ko. ohjuri, katso siitä edellisestä missä asennossa/kohtaa kampiakselin asentotunnistimen merkki pitäisi olla.

        Onko siinä M3:n vauhtipyörässä yhtäpaljon "hampaita" kuin ko. moottorin originaalissa (M30) vauhtipyörässä?

        Ainakin teoreettisesti voisin olettaa että se saattaa aiheuttaa pieniä ongelmia (eli nyt vahvasti oletan, sillä en ole käytännössä hommaa kokeillut). Motronicissa vauhtipyörän hampaiden lukumäärä on tärkeä. Jos (esimerkiksi) "hampaita" on originaalissa vauhtipyörässä 116, se tarkoittaa että yksi "hammasväli" (hampaan harjalta seuraavan hampaan harjaan) on 360/116 = 3.10 astetta. Matemaattisesti motronic jakaa ko. välin vielä neljään segmenttiin, eli 360/116/4 = 0.776 astetta on motronicin "tarkkuus", sytkää voi säätää ja säädetään tuolla 0.776 asteen tarkkuudella. Uskoisin että ko. arvo on tavalla tai toisella muistipiirin koodin sisällä.

        Jos "uudessa" M3:n vauhtipyörässä on enemmän/vähemmän "hampaita", motronicin toiminnassa saattaa tulla pieniä hämminkejä sytytyspuolelle (oma olettamus), "hammasväli" ei olekaan oletettu 3.10 astetta vaan jotain muuta.

        Olisi mielenkiintoista tietää, miten se vaikuttaa käytännössä/todellisuudessa motronicin toimintaan, jos "hammasväli" muuttuu. Ihan vain uteliaisuudestaa.

        t: Timo

        Comment

        • Miika Tissari
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 1802
          • Varkaus

          #5
          Pulssi anturin luulisi toimivan kun etk näyttää M30 ja S14M3 anturille saman varaosanumeron.
          Hampaita M3 ja M30 vauhtipyörässä on yhtä paljon ja sama startti käy kumpaankin. ETK antaa kaikille M30, M10 ja M3 hammaskehille saman varaosanumeron eli pitäi sen osalta toimia. Koneessa oli siis valmiina M20 vauhtipyörä jossa on eri hammastus, mutta kone oli toiminut kuulema kyllä silläkin paitsi että käypästä starttia ei tällähetkellä ole ja on hommattu 228 sport kytkin, niin ei viittis enää ruveta ettimään 3.5 vauhtipyörää ja ostamaan 240mm kytkintä...

          Vauhtipyörissä on yksi pultinreikä isompi ja niin on myös kampiakselissakin eli siinä kohti pitäisi olla sovitus holkki. Jos kampiakselin kääntää semmoiseen asentoon, että hihnapyorän puoleisessa limpussa oleva tappi on siinä anturin kohdalla (vissiin 1pyt. yläkuolokohta) ja vauhtipyörä on laitettu sen holkin mukaan paikalleen, niin M3 vauhtipyörässä oleva anturin tappi osoittaa startin kohdalle ja M20 vauhtipyörässä se tappi on suurinpiirtein niiden vauhtipyörän anturien kohdalla...

          Niin ja sehän tässä vielä kypsyttää, kun ei tullu katottua vauhtipyörää irrottaessa missa kohti tuo M20 vauhtipyörä oli kun ei ollu sitä holkkia siinä ollenkaan...

          Pitäis vielä joku varmuus saada tuohon vahtipyörän käypäsyyteen...
          Last edited by Miika Tissari; 02-05-2005, 21:59.
          E28 ///M-tech V8 -83
          E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Miika Tissari
            Niin ja sehän tässä vielä kypsyttää, kun ei tullu katottua vauhtipyörää irrottaessa missa kohti tuo M20 vauhtipyörä oli kun ei ollu sitä holkkia siinä ollenkaan...
            Näinpä, sama käynyt itsellekin kovin kovin monta kertaa, ja sitten on tullut kiroiltua omaa suunnatonta tyhmyyttä. Mutta kun kaikkea ei aina osaa/pysty ottamaan huomioon....

            Pulssianturi käy, kaikki tuon ikäluokan anturit ovat samantapaisia induktioantureita. Saman muotoinen, saman mallinen ja toimintatapa identtinen. Pieniä eroja elektronisissa ominaisuuksissa luonnollisesti löytyy, eli osan käämeissä enemmän kuparia kuin toisten => resistanssi mitatessa erilainen, kuten myös käytännössä signaalintaso motronicille.

            Sinällään ei ole epäselvyyttäkään etteikö se vauhtipyörä kävisi, varmasti se käy. Ainoastaan pitää saada se kampiakselin asentotunnistimen "nasta" oikeaan asentoon.

            Koska se holkki on poistettu, se on luultavasti poistettu juuri samasta syystä, jotta sen on saatu asennettua koneeseen johon se ei alunperin kuulu.

            Sinuna asentaisin sen M3:n vauhtipyörän M20:n vauhtipyörän mukaiseen asentoon ja katsoisin startatessa ajoituslampulla sytkää. Toki kannattaa bensarele irroittaa, varmistaa ettei se ihan käymään asti lähde (ja vältetään mahdolliset vahingot). Tämä onnistuu ihan mainiosti vaikka vaihdelaatikko ei olisikaan paikoillaan. Jos sytkä näyttää olevan kunnossa, laitat kytkimen ja laatikon paikoilleen ja menoksi....

            Timo

            Comment

            • wj
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 3253
              • Järvenpää

              #7
              m20 ja m10 startit voi ainakin sekottaa keskenään.
              Tossa omas ritjakees oli m10 startti. Alkuperänen palo kun oli hieman liikaa ennakkoa..
              Vaihdoin siihen bendix pyörän ja sen alumiiniosan.

              Lulis tommonen sekotus sopivan myös m30 koneeseen
              - 2006 Mustang cabriolet
              - Sleekcraft Enforcer 28'

              Comment

              • Miika Tissari
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 1802
                • Varkaus

                #8
                Niin käy M10 starrtti noilla muutoksilla M20 koneeseen, mutta eipä käy toisinpäin jos on vaihdettu M10/M30 koneeseen M20 vauhtipyörä... On jo semmoinen yhdistelmä että on M10 startissa M20 bendixpyörä, niin hampaat ottaa liian vähän toisiinsa ja sutii helposti tyhjää. Ei ole kovin pitkäikäinen ratkaisu...

                Olis hyvä jos jollain lojuis M30 tai M20 motronic kone siinä tilassa, että vois tarkistaa mihin se vauhtipyörän tappi osoittaa kun 1pytty on ykk asennossa...

                Pääsis simo taas revittelemään kun sais koneen sinne keulille.
                E28 ///M-tech V8 -83
                E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎