Announcement

Collapse
No announcement yet.

ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • skiprianoff
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 37
    • tampere

    ilmastointi

    onko e36 vm 92:ssa hanskakotelon takana ilmastoinnin sulakkeita? vikana on että pumppu ei käynnisty.
    e36 325 mutta kyä sen kestää ku tietää kuinka hyvää se tekee..
  • 0u†Law
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 944

    #2
    Ainakin konehuoneen sulakeboksissa on RELE numero 14 ilmastoinnin kompuran (=pumppu?) rele.
    ????????????????????

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Omassa E23:ssa on sulake myös hanskalokeron paikkeilla, kennokotelon sivussa. Joten mahdollista se toki on.

      En ole varma, valitsinko oikean kytkiksen (1992, BMW, 325), mutta tästä voisi saada osviittaa.

      Kytkentäkaavio nimi on "Fig. 7: Integrated Climate Regulation Control Unit (Grid 24-27)". Koska E36 ei ole pahemmin tuttu malli, tämän parempaan ei taivu. Etsi sieltä mitä sulakkeita ilmastoinnissa on.

      t: Timo

      Comment

      • dunkelblau
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 1151
        • Uusimaa

        #4
        Oiskohan ilmastoinnissa muutakin vikaa, kuin pelkkä sulake?



        :?:
        "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

        Comment

        • rei7pir8
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 248

          #5
          Kompura ei käynnisty jos aineet ovat karanneet järjestelmästä. Se hajoaa jos tyhjänä pyörii!
          525iA -91
          518i -90
          324tdic -88

          Comment

          • skiprianoff
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 37
            • tampere

            #6
            ei ollu sulakkeita hanskalokeron alla.konehuoneessa kaikki ehjänä.bosh järjestelmä testi ei löydä koko ilmastointilaitetta.täytyy mennä laitattaan uudet freonit järjestelmään.
            e36 325 mutta kyä sen kestää ku tietää kuinka hyvää se tekee..

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3019
              • Kuopio

              #7
              Pyöriikö?

              Varmaan tyhmä kysymys, mutta mistä tiedän helpoimmin pyöriikö kompura?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1310
                • Järvenpää

                #8
                Mulla paloi ilmastoinnin flektin moottori. Eipä tullut ensimmäisenä mieleen että se jysähtäis.
                Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Ilmastointikompuran päässä on kytkinkoneisto joka voi aktivoitua vain mikäli pumpun koko virtapiiri on kunnossa/järjestelmässä painetta. Itse asiassa pumpun herätevirta kulkee useimmiten juuri paineanturin kautta. Pumppu ei siis voi käytännössä lähteä pyörimään jos sisällä ei ole riittävää painetasoa. Ei ole siis pelkoa pumpun "sulamisesta" järjestelmä tyhjänäkään koska se ei tällöin voi aktivoitua toimimaan. Käytännössä ilmastointien toimimattomuudet johtuvat 95%:sti järjestelmän alentuneesta painetasosta, joka taas on luonnollinen proseduuri järjestelmän iän kertyessä.

                  Comment

                  • dunkelblau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 1151
                    • Uusimaa

                    #10
                    Auton ilmastointi on nyt täälläkin huollettu kesäksi kuntoon. Projektina homma oli melko mielenkiintoinen:

                    Aloitin etsimällä mahdollisia ehdokkaita autoni ilmastoinnin huoltopaikaksi.

                    Tiedustelin merkkiliikkeestä, josko heillä onnistuisi vm. -93 auton ilmastoinnin huolto. Vastaus oli, että heillä ei ole sellaista huoltoon tarvittavaa laitteistoa / aineita, mutta kysy tuolta seuraavasta merkkihuollosta, siellä niitä vanhempia autoja laittelevat. Soitan annettuun alanumeroon, joka menee peltikorjaamon puolelle: "Eihän täällä mitään ilmastointeja huolleta..!?" Sen jälkeen puhelu siirretään töiden vastaanottoon joka vielä varmistaa kannan asiaan.

                    Vedän herneet, ja kirjoittelen "ystävällisen" lyhyen ja ytimekkään viestin maahantuojalle, jossa pyydän selvittämään ja informoimaan, missä tällainen huolto on tarkoitus pääkaupunkiseudulla sitten suorittaa??? Tähän viestiini en saa milloinkaan vastausta, eli myöskään maahantuoja ei kykene kertomaan missä vm. -93 autoon voidaan suorittaa ilmastointihuolto merkkiliikkeen toimesta pääkaupunkiseudulla, jossa eniten ilmastoituja autoja kuitenkin liikkuu...

                    Uskon nyt ymmärtäneeni merkkihuollon ja maahantuojan kannan asiaan ("Turpa kii sorsa, sitäpaitsi tuo autohan on viime vuosituhannelta!!!").

                    Menen sitten kirjastoon ja haen "sen" Tekniikan Maailma - lehden käsiini, josta valkkaan minua eniten miellyttävän tuntuisen korjaamon ja otan yhteyttä heihin. En kerro mistä heidän yhteystietonsa sain, ilmoitan vaan tarvitsevani vm. -93 bemariin ilmastointihuollon... Aikaa ei kuitenkaan varata, koska heillä ei "semmoisia varaus-systeemejä ole"...he! Sovitaan että ilmestyn joku aamu paikalle, kun ovet avautuvat.

                    Kun sitten viimein astun liikkeen ovesta sisään, huomaan saapuneeni paikkaan, jota myös merkkiliike mitä ilmeisemmin käyttää apunaan. Lattialla on tehdasuusia kilvettömiä autoja odottamassa merkkiliikkeen osoittein varustettujen laatikkojen sisältämien osien asennusta! Sitten tehdään niin että nämä kopperot ajetaan ulos, ja minun autoni ajetaan niiden tilalle huoltoon.

                    Ilmastointihuolto onnistuu sujuvasti, noin tunnissa, koneellisesti, minun ja asentajan samalla jutellessa sivummalla mukavia... Velkaa olin huollon jälkeen liikkeelle kohtuullisen summan, jonka maksoin vaivannäöstä mielelläni.

                    Kiitokset sinne huoltoon, erittäin tyytyväiseltä uudelta asiakkaaltanne!

                    :wink:
                    "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                    Comment

                    • Marduk
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 129
                      • -

                      #11
                      Mikäs tämän paikan nimi oli ja paljonko maksoi. Itsellä on myös ilmastoiti, mutta ei pelaa. Vaihdatan freonit siihen yhdellä tyypillä täällä lapissa, kun saan sille ajan varattua, tuntuu olevan niin paljon hommia et ei kerkiä kaikkia hoitamaan. Hinta oli about 70-100 euroo. Sit siellä on uudet nesteet sisällä ja toivottovasti alkaa toimimaan.

                      Comment

                      • hOGi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 1295
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by dunkelblau
                        Auton ilmastointi on nyt täälläkin huollettu kesäksi kuntoon. Projektina homma oli melko mielenkiintoinen:

                        Aloitin etsimällä mahdollisia ehdokkaita autoni ilmastoinnin huoltopaikaksi.

                        Tiedustelin merkkiliikkeestä, josko heillä onnistuisi vm. -93 auton ilmastoinnin huolto. Vastaus oli, että heillä ei ole sellaista huoltoon tarvittavaa laitteistoa / aineita, mutta kysy tuolta seuraavasta merkkihuollosta, siellä niitä vanhempia autoja laittelevat. Soitan annettuun alanumeroon, joka menee peltikorjaamon puolelle: "Eihän täällä mitään ilmastointeja huolleta..!?" Sen jälkeen puhelu siirretään töiden vastaanottoon joka vielä varmistaa kannan asiaan.

                        Vedän herneet, ja kirjoittelen "ystävällisen" lyhyen ja ytimekkään viestin maahantuojalle, jossa pyydän selvittämään ja informoimaan, missä tällainen huolto on tarkoitus pääkaupunkiseudulla sitten suorittaa??? Tähän viestiini en saa milloinkaan vastausta, eli myöskään maahantuoja ei kykene kertomaan missä vm. -93 autoon voidaan suorittaa ilmastointihuolto merkkiliikkeen toimesta pääkaupunkiseudulla, jossa eniten ilmastoituja autoja kuitenkin liikkuu...

                        Uskon nyt ymmärtäneeni merkkihuollon ja maahantuojan kannan asiaan ("Turpa kii sorsa, sitäpaitsi tuo autohan on viime vuosituhannelta!!!").

                        Menen sitten kirjastoon ja haen "sen" Tekniikan Maailma - lehden käsiini, josta valkkaan minua eniten miellyttävän tuntuisen korjaamon ja otan yhteyttä heihin. En kerro mistä heidän yhteystietonsa sain, ilmoitan vaan tarvitsevani vm. -93 bemariin ilmastointihuollon... Aikaa ei kuitenkaan varata, koska heillä ei "semmoisia varaus-systeemejä ole"...he! Sovitaan että ilmestyn joku aamu paikalle, kun ovet avautuvat.

                        Kun sitten viimein astun liikkeen ovesta sisään, huomaan saapuneeni paikkaan, jota myös merkkiliike mitä ilmeisemmin käyttää apunaan. Lattialla on tehdasuusia kilvettömiä autoja odottamassa merkkiliikkeen osoittein varustettujen laatikkojen sisältämien osien asennusta! Sitten tehdään niin että nämä kopperot ajetaan ulos, ja minun autoni ajetaan niiden tilalle huoltoon.

                        Ilmastointihuolto onnistuu sujuvasti, noin tunnissa, koneellisesti, minun ja asentajan samalla jutellessa sivummalla mukavia... Velkaa olin huollon jälkeen liikkeelle kohtuullisen summan, jonka maksoin vaivannäöstä mielelläni.

                        Kiitokset sinne huoltoon, erittäin tyytyväiseltä uudelta asiakkaaltanne!

                        :wink:
                        Kerropa ihmeessä mikä paikka toi oli. Kyllä hyviä korjaajia on sen verran harvassa, että kannattaa mainostaa...

                        Niin ja Marduk, jos sun järjestelmä on päässyt jostain syystä tyhjenemään, niin täyttö on vain väliaikainen ilo. Jostain se vuotaa jos kerran nesteet häipyy, kannattaa varmaan korjauttaa ihan kunnolla :|
                        www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Kyllähän tuo ilmastoinnin huolto/täyttö pitäisi nykyään olla Helsingissäkin ihan peuskauraa huoltoliikkeelle kuin huoltoliikkeelle(kun se on täällä kehä kolmosen ulkopuolellakin). Jos homma ei bemarin kyltin alla toimi, niin sinne sittem missä loistaa Nissanin kyltti. Niillä on ainakin yhtenäiset ja hyvät ilmastointien huoltokoneet, Hinnat n.tunnin työstä tyhjennys/kuivaus/öljy/täyttö pyörii likkeestä riippuen 90e-120e. Ilmastointi on järjestelmä missä paineenlasku kuuluu ominaisuuksiin, ei vikoihin. Eli 10vuotta vanha systeemi on/voi olla ihan ehjä, mutta painetason vuosien saatossa laskettua on systeemi laukaissut painevalvonta-anturin ja kytkenyt pumpun mangneettikytkimen irti.

                          Comment

                          • Marduk
                            Bimmer Rookie
                            • May 2003
                            • 129
                            • -

                            #14
                            Uusimmassa tuulilasissa oli ilmastoinnista juttua eli Nro 5/04

                            Siinä mainittiin että siitä tyhjenee vuodessa nestettä about 50 Ml ja koko systeemissä on about 850 Ml, joten joskus ne nesteet sieltä loppuu ilman vuotoakin. Tosin siinä mainittiin että ilmastointi laitteet pitäsi huoltaa joka vuosi paitsi Opel jossa huoltoväli on 3vuotta. Täyttä paska puhetta tuo on.

                            Ethän sinä vie toimivaa tietokonettakaan huoltoon, joka vuosi tai huoltoon ollenkaan ennen kuin se on rikki.

                            Entä autojen huoltokirjat sanokaapa missä auton huoltokirjassa mainitaan vuosittaisesta ilmastoinnin huollosta, onhan siinä suosituksena vaikka mitä osia pitäisi uusia tiettyjen ajokilometrienjälkeen. Ne vaihtaa jolla on rahaa siihen rumpaan. Siinä ei rikastu kuin autoliikkeet. Ok sulla on täydellinen huolto kirja mutta sillä on ajettu 300.000tkm ja toinen auto joslla on ajettu samanverran, mutta ei huoltokirjaa. No sitten kun molemmat autot on myynnissä esim, nettiautossa tai keltaisessa pörssissä niin ei hinta ero voi olla kovin iso, koska ei kukaan maksa täydellisestä huoltokirjasta älyttömästi extraa. En ainakaan minä onhan se kiva kun se on ja se vaikuttaa ostopäätökseen myönteisesti, mutta se joka on huoltanut auton merkkiliikkeessä on maksanut siitä pitkän pennin ilman, että siitä on myynti hetkellä saanut siitä kunnon korvausta.

                            Comment

                            • Susi
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 473
                              • Kuopio, Suomi

                              #15
                              Oman autoni ilmastointi toimii kyllä hyvin, mutta pitää sellaista jurisevaa/korisevaa ääntä aina välillä esim. joskus käyttäessä moottorijarrutusta, mutta ei aina silloinkaan.

                              Mikähän mahtaa olla diagnoosi moiselle taudinkuvaukselle? :?:
                              Olisiko kompura menossa vai kenties löytyisikö siihen jokin toinen (lue halvempi selitys)? Ajattelin, että josko systeemin puhdistus, öjyäminen sekä uusien aineiden laitto saattaisi auttaa.
                              Niin ja autohan on vm97 E36 automaatti-ilmastoinilla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎