Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä järkevin tapa hoitaa pienet ruostekohdat ympäri autoa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    Mikä järkevin tapa hoitaa pienet ruostekohdat ympäri autoa

    Tarvitsisin apua sen ymmärtämiseen, että mitä vaihtoehtoja on hoitaa esim kiveniskemistä tulleita pieni ruostekohtia. Joskus, kun ensin moottori ja alusta on kunnossa voi tulla kyseeseen auton uudelleen maalaus, mutta voiko tai onko nyt järkeä tehdä mitään? Myllytystä auto myös kaipaisi, mutta se ei liene järkevää, kun on noita vikakohtia. Pienet paikkamaalaukset ja myllytys olisiva itselle nyt ihan riittävä asia kunnes auto joskus maalataan kokonaan. Mutta maksaako sellainen jo niin paljon, ettei kannata?

    A-pilarissa on pikkusormen kynnen kokoinen röpelöinen kohta tuulilasin sauman puolella, jossa maalipinta on röpeloinen. Samanlainen kohta löytyy ihan tuulilasin yläreunasta.

    Polttoaineen täyttöluukun sisäpuolella on tyypillinen kuplinut kohta. Ja samalla puolella on puskurin saumassa myös tuota röpelöistä pintaa.

    Ovien saumat on suht ok ainakin ulkoisesti, mutta hieman siellä näkyy ruskeaa. Kuskin ovessa yksi pieni painauma ja yksi parin millin kolhu, jossa näkyy pohjamaali.

    Edit: ja ei mielellään kiistelyä siitä onko kyseessä ruoste ja kuka on oikeassa . Vaan haussa olisi ratkaisu, jolla autosta saisi suht siistin näköisen. Ei tarvitse saada sellaista, että korjausta ei huomaa kuin sentin päästä katsomalla.
    Last edited by lj123; 04-12-2016, 14:39.
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14
  • jakeluvesimies
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2010
    • 2726
    • On the road @ Laplandia

    #2
    Itte ajaisin jonnekin automaalamolle kysymään tarjousta. Kyllä jollain satasillakin ihmeitä tekee jo

    Comment

    • lj123
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2015
      • 1215
      • Lohja

      #3
      Originally posted by jakeluvesimies View Post
      Itte ajaisin jonnekin automaalamolle kysymään tarjousta. Kyllä jollain satasillakin ihmeitä tekee jo
      Näin mietin itsekin, mutta ajamaan pääsee vasta keväämmällä. Ja aiemmin kun yhdessä paikallisessa kävin näyttämässä niin kommentti oli, että ei kai noin vanhaan kannata mitään tehdä, niin totesin, että saavat pitää tunkkinsa.

      Mutta jos muutamilla satasilla selviäisi niin sen verran voisi hyvin "ensiavusta" maksaa.
      E39 M5 -99
      F11 530d Xdrive -14

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #4
        Originally posted by lj123 View Post
        Tarvitsisin apua sen ymmärtämiseen, että mitä vaihtoehtoja on hoitaa esim kiveniskemistä tulleita pieni ruostekohtia. Joskus, kun ensin moottori ja alusta on kunnossa voi tulla kyseeseen auton uudelleen maalaus, mutta voiko tai onko nyt järkeä tehdä mitään? Myllytystä auto myös kaipaisi, mutta se ei liene järkevää, kun on noita vikakohtia. Pienet paikkamaalaukset ja myllytys olisiva itselle nyt ihan riittävä asia kunnes auto joskus maalataan kokonaan. Mutta maksaako sellainen jo niin paljon, ettei kannata?

        A-pilarissa on pikkusormen kynnen kokoinen röpelöinen kohta tuulilasin sauman puolella, jossa maalipinta on röpeloinen. Samanlainen kohta löytyy ihan tuulilasin yläreunasta.

        Polttoaineen täyttöluukun sisäpuolella on tyypillinen kuplinut kohta. Ja samalla puolella on puskurin saumassa myös tuota röpelöistä pintaa.

        Ovien saumat on suht ok ainakin ulkoisesti, mutta hieman siellä näkyy ruskeaa. Kuskin ovessa yksi pieni painauma ja yksi parin millin kolhu, jossa näkyy pohjamaali.

        Edit: ja ei mielellään kiistelyä siitä onko kyseessä ruoste ja kuka on oikeassa . Vaan haussa olisi ratkaisu, jolla autosta saisi suht siistin näköisen. Ei tarvitse saada sellaista, että korjausta ei huomaa kuin sentin päästä katsomalla.

        Myllytys kannattaa aina ja jo kevytkin kiilloitus tekee ihmeitä + perään laadukas kestovahaus. Pelkästään tämä vaikuttaa yleisilmeeseen huomattavasti.

        Ruostekohdat sen sijaan kuulostaa tyypillisiltä ongelmakohdilta ja näiden ainoa kunnollinen korjaus on pistehiekkapuhallus ja hapotus. Tähän asiaan kun kerran panostaa, ei samaa asiaa tarvitse murehtia jälkeenpäin.
        Vauriokohdat valitettavasti ovat useimmiten sellaisia, että vaatii yhden selkeän osa-alueen kokonaan uudelleen maalausta/lakkausta.
        Miniruiskulla mahdollista tehdä todella pieniäkin alueita, mutta tästä yleensä jää jonkinlainen raja näkyviin, sekä vaatii jälkikäsittelyä.

        Uudelleen maalauksen sijasta väittäisin, että ulkoasu muuttuu todella paljon vauriokohtien paikkamaalauksella ja korin kokonaan kiilloituksella. Todella huonostakin ja nuhjuisesta pystyy tekemään näyttävän ilman uudelleen ylimaalausta
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • lj123
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2015
          • 1215
          • Lohja

          #5
          Originally posted by Rockford View Post
          Myllytys kannattaa aina ja jo kevytkin kiilloitus tekee ihmeitä + perään laadukas kestovahaus. Pelkästään tämä vaikuttaa yleisilmeeseen huomattavasti.

          Ruostekohdat sen sijaan kuulostaa tyypillisiltä ongelmakohdilta ja näiden ainoa kunnollinen korjaus on pistehiekkapuhallus ja hapotus. Tähän asiaan kun kerran panostaa, ei samaa asiaa tarvitse murehtia jälkeenpäin.
          Vauriokohdat valitettavasti ovat useimmiten sellaisia, että vaatii yhden selkeän osa-alueen kokonaan uudelleen maalausta/lakkausta.
          Miniruiskulla mahdollista tehdä todella pieniäkin alueita, mutta tästä yleensä jää jonkinlainen raja näkyviin, sekä vaatii jälkikäsittelyä.

          Uudelleen maalauksen sijasta väittäisin, että ulkoasu muuttuu todella paljon vauriokohtien paikkamaalauksella ja korin kokonaan kiilloituksella. Todella huonostakin ja nuhjuisesta pystyy tekemään näyttävän ilman uudelleen ylimaalausta
          Kiitos, tämä oli hyvin informatiivinen vastaus!

          Eli pitää vain löytää paikka, joka varmasti tekee tuon korjauksen/käsittelyn oikein ennen maalausta.

          Eipä tuohon nykyiseen pintaan mitään kunnollista kiiltoa enää saa, vaikka kuinka vahaisi, joten se myllytys tai kiillotus olisi tarpeen. Onko oikea tapa tehdä niin, että ensin korjaukset ja sitten koko auton myllytys? Pienentääkö se uuden ja vanhan pinnan eroja. Mutta kuinka pian uutta maalipintaa voi myllyttää?

          Ehkä nämä tuolta muiden ketjujen syövereistäkin löytyisi, mutta aika monta kymmentä sivua on jo tullut maalaaustopikkeja luettua, mutta suoraan en tuohon mitään löytänyt

          Ovi on helpompi, jos maalaa sen kokonaan tai voisi riittää sen kylkilistan yläpuoleinen osakin. Ja tuon takapään kohdan saanee rajattuakin vielä aika hyvin, kun siinä kyljessä on pokkaus, ja sauma takavalon kohdalla.

          A-pilarit hankalammat, kun se jatkuu yhtenäisenä osana katon reunaa pitkin taakse asti, toisaalta siinä ylhäällä ei ehkä raja pistäisi niin pahasti silmään. Tuossa lienee parasta yhdistää korjaus tuulilasin vaihtoon, jolle myös on jossain vaiheessa tarve. Ne iskemien kohdat kun näyttävät siltä, että saattavat jatkua tiivisteen alle.
          E39 M5 -99
          F11 530d Xdrive -14

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #6
            Originally posted by lj123 View Post
            Kiitos, tämä oli hyvin informatiivinen vastaus!

            Eli pitää vain löytää paikka, joka varmasti tekee tuon korjauksen/käsittelyn oikein ennen maalausta.

            Eipä tuohon nykyiseen pintaan mitään kunnollista kiiltoa enää saa, vaikka kuinka vahaisi, joten se myllytys tai kiillotus olisi tarpeen. Onko oikea tapa tehdä niin, että ensin korjaukset ja sitten koko auton myllytys? Pienentääkö se uuden ja vanhan pinnan eroja. Mutta kuinka pian uutta maalipintaa voi myllyttää?

            Ehkä nämä tuolta muiden ketjujen syövereistäkin löytyisi, mutta aika monta kymmentä sivua on jo tullut maalaaustopikkeja luettua, mutta suoraan en tuohon mitään löytänyt

            Ovi on helpompi, jos maalaa sen kokonaan tai voisi riittää sen kylkilistan yläpuoleinen osakin. Ja tuon takapään kohdan saanee rajattuakin vielä aika hyvin, kun siinä kyljessä on pokkaus, ja sauma takavalon kohdalla.

            A-pilarit hankalammat, kun se jatkuu yhtenäisenä osana katon reunaa pitkin taakse asti, toisaalta siinä ylhäällä ei ehkä raja pistäisi niin pahasti silmään. Tuossa lienee parasta yhdistää korjaus tuulilasin vaihtoon, jolle myös on jossain vaiheessa tarve. Ne iskemien kohdat kun näyttävät siltä, että saattavat jatkua tiivisteen alle.
            Ensin korjaukset ja osamaalaukset, sen jälkeen kiilloitus. Usein lähtökohdan ollessa nuhjuinen, syntyy juuri maalatun ja vanhan pinnan välille selvä kontrasti. Tämä hoituu lähtökohdasta riippuen osan tai koko auton koneellisella killoituksella.

            Välillä kuulee puhuttavan, että autoa ei edes saisi pestä kuukauteen maalauksen jälkeen, puhumattakaan myllytyksestä.
            Pesua voi suosia siinä missä ennenkin maalausta, maalaisjärki mukana tietysti eli ei mitään liuottimia tai sienellä hankaamista voimalla lähipäivinä (tuskin tätä on tosin tehty ennen maalaustakaan). Usein itsekin tarvittaessa huljautan kevyesti asiakkaan auton vielä maalauksenkin jälkeen.

            Myllytyksessä sen sijaan kannattaa odottaa hieman pidempään ja tässäkin tarkoitan isompaa "leikkaavaa" / 3-step - tyylistä karkeampaa operointia. Silti esim. rajakohtien ja häivytysten jälkityö on tehtävä, sekä myös tehtävissä ongelmitta jo seuraavana päivänä, joka tarkoittaa rajojen vesissä hiontaa ja koneellista kiilloitusta.
            Tässäkin taas maalaisjärkeä mukana, kevyt kiilloitus ei aiheuta mitään ongelmaa, isompi työstö vaatii 100% kovettuneen pinnan.
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎