Announcement

Collapse
No announcement yet.

B47, Hehku vai ohjausyksikkö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jkz66
    Bimmer Rookie
    • Jul 2018
    • 51
    • Etelä-Karjala

    B47, Hehku vai ohjausyksikkö?

    Löin pitkästä aikaa töpselin kiinni autoon ja löytyi seuraava vikakoodi,
    "Glow element, cylinder 1,activation: Glow element resistance outside specification".
    Vikakoodi ei poistu nollaamalla. Syksyllä ropasin konehuoneessa muuta, jonka yhteydessä oli ohjausyksiköstä liittimet irti ja en muistanu ottaa miinusnapaa akusta irti. Muninkohan tuon vian itse päälle?
    Mitä mieltä olette, onkohan tuossa nyt 1. hehku rikki vai ohjausyksikkö? :think
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2746
    • Tampere

    #2
    Originally posted by jkz66 View Post
    Mitä mieltä olette, onkohan tuossa nyt 1. hehku rikki vai ohjausyksikkö? :think
    Ykkösen hehku.
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • jkz66
      Bimmer Rookie
      • Jul 2018
      • 51
      • Etelä-Karjala

      #3
      Niin ajattelin itsekin, kun tuo koodi niin kertoo. Olen vain lukenut jostain, että ihmiset vaihtaneet hehkun ja vika ollut kuitenkin boksissa.

      Kiitos JaniLap vahvistuksesta.

      ps. toivottavasti en katkaise vanhaa kun irrotan sitä.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2746
        • Tampere

        #4
        Näissä uudemmissa moottorinohjausyksiköissä vikakoodien kuvaus on yksityiskohtaisempi ja tässä tapauksessa täsmentyy hehkun toiminnan kuvauksen myötä.

        EDIT: Ennen vaihtopuuhiin ryhtymistä voisit kokeilla auttaisiko asiaan hehkujen resistanssiarvojen "uudelleenopetus"? Tämä toimenpide tulisi joka tapauksessa tehdä EURO6-vaatimuksilla olevaan dieselmoottoriin hehkujen vaihdon yhteydessä, mutta tiedä vaikka ykköshehkussa olisikin "vain" säädöt vinossa.

        Hehkun vaihdossa muistettava, että kyseessä on tekniikkalaji ja suosittelen puhdistamaan hehkutulpan kierteet kannesta ja muun karstan syvemmältä hehkupesästä asianmukaisella kalvaimella. Asennusrasvan käyttöä suositellaan myös, samaten kiristysmomentti katsottava hehkutulpan pakkauksen kyljestä tai noudatettava autonvalmistajan ohjetta, koska se riippuu kierteen halkaisijasta. B47 kohdalla ohjeellinen kiristysmomentti on 13 Nm. Alla olevan kuvan tarkoitus vain havainnollistaa:

        Last edited by JaniLap; 28-03-2019, 15:58.
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • jkz66
          Bimmer Rookie
          • Jul 2018
          • 51
          • Etelä-Karjala

          #5
          Originally posted by JaniLap View Post
          Näissä uudemmissa moottorinohjausyksiköissä vikakoodien kuvaus on yksityiskohtaisempi ja tässä tapauksessa täsmentyy hehkun toiminnan kuvauksen myötä.

          EDIT: Ennen vaihtopuuhiin ryhtymistä voisit kokeilla auttaisiko asiaan hehkujen resistanssiarvojen "uudelleenopetus"? Tämä toimenpide tulisi joka tapauksessa tehdä EURO6-vaatimuksilla olevaan dieselmoottoriin hehkujen vaihdon yhteydessä, mutta tiedä vaikka ykköshehkussa olisikin "vain" säädöt vinossa.

          Hehkun vaihdossa muistettava, että kyseessä on tekniikkalaji ja suosittelen puhdistamaan hehkutulpan kierteet kannesta ja muun karstan syvemmältä hehkupesästä asianmukaisella kalvaimella. Asennusrasvan käyttöä suositellaan myös, samaten kiristysmomentti katsottava hehkutulpan pakkauksen kyljestä tai noudatettava autonvalmistajan ohjetta, koska se riippuu kierteen halkaisijasta. B47 kohdalla ohjeellinen kiristysmomentti on 13 Nm. Alla olevan kuvan tarkoitus vain havainnollistaa:

          Hienoa! Kiitos taas vinkistä. Tarvii varmaan hommata vielä sopivat pihdit, että saa liittimen irti, jos ei uudelleenopetus auta...

          Comment

          • jkz66
            Bimmer Rookie
            • Jul 2018
            • 51
            • Etelä-Karjala

            #6
            Sen verran väliaikatietoa, että ei suostunut opetus menemään läpi kun on vika päällä...ja vielä kysymys.
            Vaatiiko hehkun liittimen irroitus jonkun erikoisavaimen, vai riittääkö sytytystulppa pihdit, jotka puristaa ympäriltä? Sivuilta käsittääkseni pitää puristaa jotain kynsiä.
            Niin ja onko välttämätöntä ottaa akun napa irti?

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2746
              • Tampere

              #7
              Originally posted by jkz66 View Post
              Vaatiiko hehkun liittimen irroitus jonkun erikoisavaimen, vai riittääkö sytytystulppa pihdit, jotka puristaa ympäriltä? Sivuilta käsittääkseni pitää puristaa jotain kynsiä. Niin ja onko välttämätöntä ottaa akun napa irti?
              Tosiaan se vikakoodi estää uudelleenopetuksen - jäi itseltäni huomioimatta edellä kun tätä ehdotin.

              Akkuliitintä ei tarvitse irroittaa, mutta sytytys ei saa olla päällä autossa.

              Liittimien irroitukseen valmistaja ohjeistaa seuraavanlaisia pihtejä, mutta periaatteessa muunkinlaiset käyvät, kunhan liittimiä ei väännä hajalle.

              Last edited by JaniLap; 28-03-2019, 19:19.
              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • jkz66
                Bimmer Rookie
                • Jul 2018
                • 51
                • Etelä-Karjala

                #8
                Katselinkin Istan ohjeissa noita pihtejä, mutta en huomannu motonetissa kuin tavalliset tulpanhattupihdit. Eiköhän se niilläkin lähde..

                Comment

                • jkz66
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2018
                  • 51
                  • Etelä-Karjala

                  #9
                  Olin äsken hehkun kimpussa, mutta en saa liitintä irti. Ei pääse näkemään liittimen sivuille, että tietäisin mistä kohdista pitäisi puristaa.
                  Tarvitsisi joku kuva liittimestä, jotta aukeaisi sen toiminta.
                  En myöskään netistä löytänyt bemarin omia irrotuspihtejä myynnissä.

                  Comment

                  • jkz66
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2018
                    • 51
                    • Etelä-Karjala

                    #10
                    No hitto, venttilivarren tiivsteen irrotukseen olevat pihdithän ovat sattuvan näköiset...ei kun kohti Motonettia.

                    Comment

                    • jkz66
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2018
                      • 51
                      • Etelä-Karjala

                      #11
                      Hehku vaihdettu ja vika häipyi.
                      Motonetista pihdit venttiilivarren tiivisteen vaihtoon ja nätisti irtosi liitin. Pihdit maksoi kokonaista 9,90€.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎