Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onko etupenkkien vaihto vaikeata, vai onko?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

Onko etupenkkien vaihto vaikeata, vai onko?

Pistänpä nyt sitten tännekin tämän kertomuksen, jos vaikka joltain löytyisi jotain rakentavia ajatuksia.

Eli mulla on tollanen E30-mallinen nippuside. Malli on alunperin ollut 320i -88, mutta siihen on vaihdettu tasan 35% edestä muutamia osia, kuten moottori ja akselistot, eli valmiiksi jo pikkasen rakenneltu peli. Suurimmat muutokset ja niiden muutoskatsastukset on suorittanut joku aiemmista omistajista.

Mun on pidemmän aikaa kovasti tehnyt mieli jotain muita penkkejä, kuin ne harmaat vakiolättänät. Muutaman kerran olen eksynyt radallekin, niin siellä on tullut jonkinlaista lisätukea melkeen ikävä. Mainiolta tuningclubin myyntipalstalta äkkäsin sitten tuollaiset erittäin hienot Recarot ja kävin hakemassa penkit itselleni.

Kävinpä sitten piruuttani jopa katsastuskonttorilla kysymässä, että olisko aseman sedillä jotain sitä vastaan, kun meinaan tuollaiset jakkarat pistää autooni, mutta katsastusmies oli sitä mieltä, että muutoskatsastuksella siitä selviää. Ei muuta kuin alkuperäiset penkit myyntiin ja Recaroita sovittelemaan. Kiskot otin tylysti alkuperäisistä penkeistä, ja parin raudanpätkän avulla sovittelin penkit niihin. Ei muuta kuin takaisin konttorille ja varovasti kysymään, että viitsiikö joku nyt sitten tehdä tähän mun nippusiteeseen taas yhden muutoskatsastuksen.

Hommahan tietty haukkas paskaa siinä vaiheessa, kun katsastusmies rupesi miettimään, että onko autoon tehty kanta-autotarkastus, vai ei. Tuo vaihdettujen osien määrästä juoruava luku 35% viittaisi siihen, että se on jo tehty, mutta kun luku oli siinä rajalla, niin sen takia sheriffi takertui asiaan. Minähän en voinut tietenkään tietää, että minkälaisia tarkastuksia autolle on aiemmin tehty ja ajattelin, että kaipa se katsastusaseman setä sen paremmin saa kaivettua tietoonsa, kuin minä. No sinä päivänä ei juuri sitten mikään toiminut, verkkoyhteyden olivat kuulemma poikki, eli sitä kautta tietoja ei saanut, eikä AKE enää vastannut puhelimeen. Ajattelin, että ehtiihän tuon sitten selvittämään joku toinenkin päivä, ja lähdin kotiin.

Rupesin siinä vasta hiukan myöhemmin kelailemaan, että vittu jos tähän nyt pitää joku kanta-autotarkastus teettää, niin tuleepa kalliiksi tämä penkkien vaihto. No ajattelin, että ei kai siihen tarvitse mennä. Ajelin viikon tyytyväisenä ja ajattelin, että pitäiskö sitä koittaa taas käydä konttorilla, jos niillä vaikka olis jo yhteydet kunnossa. Sinne sitten taas kiusaamaan niitä setiä, ja lopulta sainkin jonkun koittamaan, että löytyiskö koneelta jotain tietoa mun autoni historiasta. Eihän sieltä koneelta tietenkään mitään löytynyt.

Rupesin jo ajattelemaan, että onpas tämä nyt hankalaa ja kaikki pelkästään etupenkkien takia. Kysyin, että mistä sitä sitten mahdollisesti voisi kysellä, ja kuka sen sitten tietäisi, että onko mun autoon tehty se kanta-autotarkastus joskus? Sanoin, että jos hän antaa mulle jonkun numeron, niin voin vaikka itse kysellä asiaa, vaikka asia ei mua niin kovasti kiinnostanutkaan. Halusin vain saada penkit katsastettua autooni, mutta jos sitä varten pitää joku asia selvittää, niin sitten se selvitetään. Sain numeron AKEen ja ajat, jolloin numeroon kannattaa soitella.

Seuraavana päivänä soitin sitten AKEen. Sieltä jopa vastattiin. Selitin asiani ja kerroin, että pitäisi selvittää onko autooni tehty kanta-autotarkastus ja kerroin, että asiaan ei konttorilla saatu selvyyttä, ja sen takia nyt soitin sitten heille sinne AKEen. Asiaa sitten tutkittiin, tai ainakin sain muutaman minuutin puhelimessa odotella, mutta eipä sitä vastausta sieltä AKEltakaan vaan löytynyt. Vähän ihmettelin, että kun autoista kaikenlaista tietoa kerätään, niin jos ei pääkallopaikkakaan tiedä niitä asioita, niin kuka sitten? AKEn setä sanoi mulle, että mun kannattaa soittaa siihen paikkaan, missä on tehty se muutoskatsastus, missä on merkitty tämä kyseinen prosenttiluku 35 otteeseen. Kysyin sitten tietysti, että no voisitteko ystävällisesti kertoa, että missä se on tehty, koska ei mulla ainakaan ole hajuakaan, missä tätä autoa on joskus mahdollisesti jopa 10 vuotta sitten käytetty muutoskatsastuksessa? Ja taas hetken odottelun jälkeen sain kuulla konttorin nimen, mutta samalla mulle kerrottiin, että konttori on pistetty toimintakieltoon, eikä ko. konttorilla periaatteessa olisi edes lupaa luovuttaa tietoja. Tässä vaiheessa kiitin sitten vaan AKEn setää ja ajattelin sulkea puhelun, ennen kuin aloitan kiroilun.

Seuraavaksi koitin soitta sinne konttorille, joka AKEn mukaan olisi tehnyt tämän muutoskatsastuksen autooni. AKEltahan kerrottiin, että ko. konttori ei saisi mitään tietoja luovuttaa, mutta päätin kuitenkin koittaa kepillä jäätä, ei mulle mitään menetettävää ollut. Soitin, vaikka en tiennyt vastattaisiinko konttorilta edes, mutta vastattiin kuitenkin. Selitin taas asiani, niin kuin pariin kertaan jo aikaisemminkin. Konttorin täti ei heti osannut sanoa asiaan mitään, mutta lupasi käydä penkomassa heidän arkistoaan, ja hän lupasi myös soittaa takaisin, kun löytäisi jotain tietoa, joten annoin numeroni. Toiveikkaana jäin odottelemaan puhelimen pärähtelyä, ja jonkin ajan päästä puhelin soikin. Soittaja oli sama täti, ja nyt hän tiesi kertoa, että autoon ei ole tehty kanta-autotarkastusta, koska sinä vuonna jolloin muutoskatsastus on suoritettu, ei kuulemma tämänkaltaisiin tekniikanvaihtoihin ole vaadittu kanta-autotarkastusta. Selvennykseksi kerrottakoon, että korinvaihtoihin tällainen tarkastus minun käsittääkseni on aina vaadittu, mutta nähtävästi tekniikan vaihtoihin ei näin ole aina ollut.

Nyt olin siis ihan itse saanut selvitettyä, että autooni ei ole tehty kanta-autotarkastusta, woohoo! Edelleen oli epäselvää, että miten katsastusaseman setä suhtautuisi tähän tietoon, joten vielä samana päivänä töiden jälkeen ajelin sitten konttorille kysymään. Taas sain pienen odottelun jälkeen jonkun kuuntelemaan itseäni ja kerroin mitä olin saanut selville, ja miten asiaa oli samalla konttorilla jo joskus aiemmin ihmetelty. Kerroin myös oman näkemykseni asiasta siltä varalta, että katsastusaseman setä yhtyisi siihen, ja päästäisin ehkä jopa asiassa eteenpäin, eli muutoskatsastamaan autoa. No eihän siitä mitään tullut, koska katsastusaseman setä ei nyt sitten tiennyt, että pitäisikö autoon tehdä kanta-autotarkastus vai ei. Minä olin sitä mieltä, että koska raja on jo ylitetty, niin kanta-autotarkastusta ei enää voida vaatia, ja koska edellinen muutoskatsastus on tehty aikana, jolloin ei tätä tarkastusta tarvittu, niin ei sitä enää myöhemminkään olisi tarvetta tehdä. Ja kaiken lisäksi olisihan se ihan älytöntä tehdä pelkkien etupenkkien takia autoon tarkastus, jossa koko auton tekniikka käydään tarkasti läpi. Myöskään kanta-autotarkastuksen hinta, joka on ko. konttorilla 470 euroa, ei minua juurikaan miellyttänyt. Ja kaikki tämä pelkkien etupenkkien takia.

Eli tässä sitä nyt ollaan. Sanoin katsastuskonttorin sedälle, että minä en sitä kanta-autotarkastusta ainakaan maksa, tulee muuten etupenkkien vaihdolle ihan liikaa hintaa, ajelen sitten vaikka katsastamattomalla autolla. Katsastusmies otti mun numeron, lupasi kysellä AKEn kantaa asiaan ja lupasi soitella sitten, kun jotain selviää. Olen tässä nyt koko kesäloman odotellut, mutta pitää varmaan itse taas ruveta AKEen soittelemaan, kun ei konttorilta mitään ole kuulunut. Vois seuraavaksi koittaa kysellä, että voisko tähän soveltaa jotain poikkeuslupamenettelyä.

Ei niiku mitään järkee tässä hommassa taas. Pitääkö mun ostaa joku -83 E30, tehdä siihen kanta-autotarkastus ja siirtää sitten tosta nykyisestä autosta kaikki kivat kamat siihen, kun on tuon nykyisen nippusiteen evoluutio näin hankalaa? Sitäkin jo harkitsin, koska silloin myös pääsisin eroon ABS-jarruista, katalysaattorista ja sivuvilkuista. Turhaa painolastia kaikki sellaiset paskat.

Eihän tätä ees kukaan jaksa lukea...

• Xhawk
    OBTCF Member
    • Jul 2004
    • 2326
    • Kierrosalueella (hki)

Originally posted by Bullitt
    ...
    Eihän tätä ees kukaan jaksa lukea...
    No ei niin

Oisko vaan kannattanu vaihtaa se penkki ja ajella ilman mitään muutoskatsastuksia. Mulla ei oo ainakaan mitään mainintaa mun penkistä rekisteriotteessa. Ei ne inssit sellasia älyä katella.
    "Position One, Position One"
    Punainen miesten voimisteluauto

BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

Comment

• ropo
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 648

Mistä se katsastus mies voi tietää onko autoon vaihdettu penkit vai ei?
      Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

Comment

• Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

No jos penkit olis jotkut Bemarin omat sporttirecarot, niin en oliskaan ruvennut hötkyilemään, mutta kun ne on niiku tällaiset:

Näkeehän noista jo täydellinen idioottikin, että ne eivät ole alkuperäiset, niin sen takia ajattelin, että ne olisi hyvä muutoskatsastaa.

Jälkeen päin olen kyllä ajatellut, että ei olis pitänyt mennä kyselemään mitään, mutta tämähän todistaa sen, että kun yrittää toisten säännöillä tätä peliä pelata ja vielä reilusti, niin vitunmoisen väännön siitä vaan saa aikaiseksi.
        Last edited by Bullitt; 07-08-2005, 18:13. Reason: linkkii vähä justeerasin

Comment

• avr
          Bimmer Fanatic
          • May 2005
          • 290
          • Vaasa

Originally posted by Xhawk
          No ei niin

Oisko vaan kannattanu vaihtaa se penkki ja ajella ilman mitään muutoskatsastuksia. Mulla ei oo ainakaan mitään mainintaa mun penkistä rekisteriotteessa. Ei ne inssit sellasia älyä katella.
          Aivan! Oon monta kertaa ihmetelly et miks ihmiset edes yrittää mutoskatsastaa jotain penkkejä tai sisustaa! Ei millään pahalla mut mulle ei tulis mikään tollanen muutoskatsastus mieleen, ei se katsastusmies huomaa kattoo mitään tollasta. Mullaki on koko sisusta vaihdettu, ja ei ne mitään oo huomannu!

En huomannu katoo tota kuvaa, voi kyl olla et noi penkit huomaa!
          Last edited by avr; 07-08-2005, 19:19.

Comment

• cricke
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 1977
            • espoo

emmä ainakaa mitää penkkei oo muutoskatsastanu, eikä oo ikinä tullu leimalla mitään sanomista niistä
            E38 740ia -94
            E46 316 -00
            Volvo S60
            EX:E30 m50turbo Touring Mtech2 340hp 410nmo,5bar@
            E36328i cabrio, E30 316 -91, E30 323turbo,E30 m3, E46 330ia M-sport2, E30 M50B25 Touring -90, E30 335i Hartge, E30 320i, e36 316i, e34 525i, e30 M10b20turbo

Comment

• Jinx
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 49
              • Jyväskylä

Ihan täytyy nyt ensimmäiseksi sanoa, että ne sun entiset penkit on kyllä erinomaiset, kiitoksia vain Niiden uusi elämä sujuu hyvin Keski-Suomen teillä. Tosin tämä nyt ei taida hirmuisesti lohduttaa sinua...

Ja sitten ihan asiastakin: näin konttorilla muinoin työskennelleenä muistelisin, että katsastusmiehet voivat (ja joskus pitääkin) pyytää materiaalia toiselta konttorilta ns. "virka-apuna". Eli jos auton X kanssa tulee ongelmia esim. katsastuksessa ja jotain tuntuu olevan hämärän peitossa, katsurit voivat soittaa ja pyytää faksaamaan mahdolliset dokkarit nähtäväksensä. Kaikkia dokumentteja pitää lain mukaan säilyttää toimenpiteen suorittaneella konttorilla dokumentin lajista riippuen 3kk-15 v. Nyt tietysti iso kysymys on, että kauanko siitä muutoksesta tms. on ?
              Tällä hetkellä: E39 525d ´04
              Kauniina muistona:E30 325i
              ///M-Technic II vm. -89
              Muut sotaratsut:E34 525i '90, E30 '89 316i, '88 325i, '89 316
              E34 '89
              525i.

Comment

• Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

En mä tarkkaan muista, että kuinka kauan siitä muutoskatsastuksesta on aikaa, jolloin tuo 35% on merkitty tuonne otteeseen, mutta kyllä siitä jo muutamia vuosia on. Kyllä mä sen vuosiluvun kuulin silloin, kun sieltä toimintakiellossa olevalta konttorilta tietoja kyselin, mutta olen sen jo unohtanut, kun asiasta rupeaa tosiaan olemaan kuukausi aikaa.

Kyllähän ne siellä konttorilla lupasivat ruveta kyselemään, ja ottivat numeronkin, että soittavat sitten kun jotain selviää, mutta mitään ei ole kuulunut.

Enkä mä nyt ole niitä katsastusaseman sheriffejä haukkumassa. Yleisesti vaan ihmetyttää, että kuinka vitun vaikeeta voi olla selvittää tällaisia pikkuasioita.

Kummat penkit sulla Jinx on? Ne mustat, vai harmaat? Hyvä jos olet ollut tyytyväinen.

Comment

• Jinx
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 49
                  • Jyväskylä

Kyllähän ne siellä konttorilla lupasivat ruveta kyselemään, ja ottivat numeronkin, että soittavat sitten kun jotain selviää, mutta mitään ei ole kuulunut.

Enkä mä nyt ole niitä katsastusaseman sheriffejä haukkumassa. Yleisesti vaan ihmetyttää, että kuinka vitun vaikeeta voi olla selvittää tällaisia pikkuasioita.

Kummat penkit sulla Jinx on? Ne mustat, vai harmaat? Hyvä jos olet ollut tyytyväinen.
                  Harmaat löytyy !

Suattaapi olla, että ne "sheriffit" on unohtanut tykkänään koko asian. Sitä nääs tapahtuu :( Ja sitä konttorielämää nähneenä voin sanoa, että se todellakin joskus on v*tun vaikeaa selvittää jotain asioita. AKEn sanan pitäisi periaatteessa olla Jumalan sanaa, mutta kappakappa, kun AKElta itseltäänkin saa joskus ristiriitaista tietoa.

Onhan se totta, että muutoskatsastus pitäisi tehdä, kun penkit vaihdetaan, jos eivät ole samanlaiset kuin mitä malliin kuuluu. Mutta joko huristelet penkeillä, jotka sinulla autossa nyt on ihan ilman tunnontuskia tai sitten "tappelet" asian loppuun asti kuten kunnon kansalainen. Voi olla, että jäät joskus kiinni katsastuksessa virkaintoisen katsurin tehdessä työtään, mutta voi olla, että niitä ei nakkaa yhtään. Tai sitten käy niin, että viranhaltija katsoo, että muutettu on ja olettaa penkkien kuuluneen samaan muutettuun prosenttiin. Vaikkei sitä ääneen saisi sanoa, katsastus on arpapeliä
                  ///M-Technic II vm. -89
                  E34 '89
                  525i.

Comment

• Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

Jaa sä oot vaihtanu nikkiä, sen takia en heti tunnnistanut. Piti tänään soitella sinne AKEen, mutta en ehtinyt. Oli töissä kiirettä (seli seli, kiillotin 10-tuumasia takavanteita).

Comment

• Jinx
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 49
                      • Jyväskylä

Jaa sä oot vaihtanu nikkiä, sen takia en heti tunnnistanut.
                      Jep, entinen huippuhiihtäjähän se tässä
                      ///M-Technic II vm. -89
                      E34 '89
                      525i.

Comment

Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎