Pistänpä nyt sitten tännekin tämän kertomuksen, jos vaikka joltain löytyisi jotain rakentavia ajatuksia.
Eli mulla on tollanen E30-mallinen nippuside. Malli on alunperin ollut 320i -88, mutta siihen on vaihdettu tasan 35% edestä muutamia osia, kuten moottori ja akselistot, eli valmiiksi jo pikkasen rakenneltu peli. Suurimmat muutokset ja niiden muutoskatsastukset on suorittanut joku aiemmista omistajista.
Mun on pidemmän aikaa kovasti tehnyt mieli jotain muita penkkejä, kuin ne harmaat vakiolättänät. Muutaman kerran olen eksynyt radallekin, niin siellä on tullut jonkinlaista lisätukea melkeen ikävä. Mainiolta tuningclubin myyntipalstalta äkkäsin sitten tuollaiset erittäin hienot Recarot ja kävin hakemassa penkit itselleni.
Kävinpä sitten piruuttani jopa katsastuskonttorilla kysymässä, että olisko aseman sedillä jotain sitä vastaan, kun meinaan tuollaiset jakkarat pistää autooni, mutta katsastusmies oli sitä mieltä, että muutoskatsastuksella siitä selviää. Ei muuta kuin alkuperäiset penkit myyntiin ja Recaroita sovittelemaan. Kiskot otin tylysti alkuperäisistä penkeistä, ja parin raudanpätkän avulla sovittelin penkit niihin. Ei muuta kuin takaisin konttorille ja varovasti kysymään, että viitsiikö joku nyt sitten tehdä tähän mun nippusiteeseen taas yhden muutoskatsastuksen.
Hommahan tietty haukkas paskaa siinä vaiheessa, kun katsastusmies rupesi miettimään, että onko autoon tehty kanta-autotarkastus, vai ei. Tuo vaihdettujen osien määrästä juoruava luku 35% viittaisi siihen, että se on jo tehty, mutta kun luku oli siinä rajalla, niin sen takia sheriffi takertui asiaan. Minähän en voinut tietenkään tietää, että minkälaisia tarkastuksia autolle on aiemmin tehty ja ajattelin, että kaipa se katsastusaseman setä sen paremmin saa kaivettua tietoonsa, kuin minä. No sinä päivänä ei juuri sitten mikään toiminut, verkkoyhteyden olivat kuulemma poikki, eli sitä kautta tietoja ei saanut, eikä AKE enää vastannut puhelimeen. Ajattelin, että ehtiihän tuon sitten selvittämään joku toinenkin päivä, ja lähdin kotiin.
Rupesin siinä vasta hiukan myöhemmin kelailemaan, että vittu jos tähän nyt pitää joku kanta-autotarkastus teettää, niin tuleepa kalliiksi tämä penkkien vaihto. No ajattelin, että ei kai siihen tarvitse mennä. Ajelin viikon tyytyväisenä ja ajattelin, että pitäiskö sitä koittaa taas käydä konttorilla, jos niillä vaikka olis jo yhteydet kunnossa. Sinne sitten taas kiusaamaan niitä setiä, ja lopulta sainkin jonkun koittamaan, että löytyiskö koneelta jotain tietoa mun autoni historiasta. Eihän sieltä koneelta tietenkään mitään löytynyt.
Rupesin jo ajattelemaan, että onpas tämä nyt hankalaa ja kaikki pelkästään etupenkkien takia. Kysyin, että mistä sitä sitten mahdollisesti voisi kysellä, ja kuka sen sitten tietäisi, että onko mun autoon tehty se kanta-autotarkastus joskus? Sanoin, että jos hän antaa mulle jonkun numeron, niin voin vaikka itse kysellä asiaa, vaikka asia ei mua niin kovasti kiinnostanutkaan. Halusin vain saada penkit katsastettua autooni, mutta jos sitä varten pitää joku asia selvittää, niin sitten se selvitetään. Sain numeron AKEen ja ajat, jolloin numeroon kannattaa soitella.
Seuraavana päivänä soitin sitten AKEen. Sieltä jopa vastattiin. Selitin asiani ja kerroin, että pitäisi selvittää onko autooni tehty kanta-autotarkastus ja kerroin, että asiaan ei konttorilla saatu selvyyttä, ja sen takia nyt soitin sitten heille sinne AKEen. Asiaa sitten tutkittiin, tai ainakin sain muutaman minuutin puhelimessa odotella, mutta eipä sitä vastausta sieltä AKEltakaan vaan löytynyt. Vähän ihmettelin, että kun autoista kaikenlaista tietoa kerätään, niin jos ei pääkallopaikkakaan tiedä niitä asioita, niin kuka sitten? AKEn setä sanoi mulle, että mun kannattaa soittaa siihen paikkaan, missä on tehty se muutoskatsastus, missä on merkitty tämä kyseinen prosenttiluku 35 otteeseen. Kysyin sitten tietysti, että no voisitteko ystävällisesti kertoa, että missä se on tehty, koska ei mulla ainakaan ole hajuakaan, missä tätä autoa on joskus mahdollisesti jopa 10 vuotta sitten käytetty muutoskatsastuksessa? Ja taas hetken odottelun jälkeen sain kuulla konttorin nimen, mutta samalla mulle kerrottiin, että konttori on pistetty toimintakieltoon, eikä ko. konttorilla periaatteessa olisi edes lupaa luovuttaa tietoja. Tässä vaiheessa kiitin sitten vaan AKEn setää ja ajattelin sulkea puhelun, ennen kuin aloitan kiroilun.
Seuraavaksi koitin soitta sinne konttorille, joka AKEn mukaan olisi tehnyt tämän muutoskatsastuksen autooni. AKEltahan kerrottiin, että ko. konttori ei saisi mitään tietoja luovuttaa, mutta päätin kuitenkin koittaa kepillä jäätä, ei mulle mitään menetettävää ollut. Soitin, vaikka en tiennyt vastattaisiinko konttorilta edes, mutta vastattiin kuitenkin. Selitin taas asiani, niin kuin pariin kertaan jo aikaisemminkin. Konttorin täti ei heti osannut sanoa asiaan mitään, mutta lupasi käydä penkomassa heidän arkistoaan, ja hän lupasi myös soittaa takaisin, kun löytäisi jotain tietoa, joten annoin numeroni. Toiveikkaana jäin odottelemaan puhelimen pärähtelyä, ja jonkin ajan päästä puhelin soikin. Soittaja oli sama täti, ja nyt hän tiesi kertoa, että autoon ei ole tehty kanta-autotarkastusta, koska sinä vuonna jolloin muutoskatsastus on suoritettu, ei kuulemma tämänkaltaisiin tekniikanvaihtoihin ole vaadittu kanta-autotarkastusta. Selvennykseksi kerrottakoon, että korinvaihtoihin tällainen tarkastus minun käsittääkseni on aina vaadittu, mutta nähtävästi tekniikan vaihtoihin ei näin ole aina ollut.
Nyt olin siis ihan itse saanut selvitettyä, että autooni ei ole tehty kanta-autotarkastusta, woohoo! Edelleen oli epäselvää, että miten katsastusaseman setä suhtautuisi tähän tietoon, joten vielä samana päivänä töiden jälkeen ajelin sitten konttorille kysymään. Taas sain pienen odottelun jälkeen jonkun kuuntelemaan itseäni ja kerroin mitä olin saanut selville, ja miten asiaa oli samalla konttorilla jo joskus aiemmin ihmetelty. Kerroin myös oman näkemykseni asiasta siltä varalta, että katsastusaseman setä yhtyisi siihen, ja päästäisin ehkä jopa asiassa eteenpäin, eli muutoskatsastamaan autoa. No eihän siitä mitään tullut, koska katsastusaseman setä ei nyt sitten tiennyt, että pitäisikö autoon tehdä kanta-autotarkastus vai ei. Minä olin sitä mieltä, että koska raja on jo ylitetty, niin kanta-autotarkastusta ei enää voida vaatia, ja koska edellinen muutoskatsastus on tehty aikana, jolloin ei tätä tarkastusta tarvittu, niin ei sitä enää myöhemminkään olisi tarvetta tehdä. Ja kaiken lisäksi olisihan se ihan älytöntä tehdä pelkkien etupenkkien takia autoon tarkastus, jossa koko auton tekniikka käydään tarkasti läpi. Myöskään kanta-autotarkastuksen hinta, joka on ko. konttorilla 470 euroa, ei minua juurikaan miellyttänyt. Ja kaikki tämä pelkkien etupenkkien takia.
Eli tässä sitä nyt ollaan. Sanoin katsastuskonttorin sedälle, että minä en sitä kanta-autotarkastusta ainakaan maksa, tulee muuten etupenkkien vaihdolle ihan liikaa hintaa, ajelen sitten vaikka katsastamattomalla autolla. Katsastusmies otti mun numeron, lupasi kysellä AKEn kantaa asiaan ja lupasi soitella sitten, kun jotain selviää. Olen tässä nyt koko kesäloman odotellut, mutta pitää varmaan itse taas ruveta AKEen soittelemaan, kun ei konttorilta mitään ole kuulunut. Vois seuraavaksi koittaa kysellä, että voisko tähän soveltaa jotain poikkeuslupamenettelyä.
Ei niiku mitään järkee tässä hommassa taas. Pitääkö mun ostaa joku -83 E30, tehdä siihen kanta-autotarkastus ja siirtää sitten tosta nykyisestä autosta kaikki kivat kamat siihen, kun on tuon nykyisen nippusiteen evoluutio näin hankalaa? Sitäkin jo harkitsin, koska silloin myös pääsisin eroon ABS-jarruista, katalysaattorista ja sivuvilkuista. Turhaa painolastia kaikki sellaiset paskat.
Eihän tätä ees kukaan jaksa lukea...
Eli mulla on tollanen E30-mallinen nippuside. Malli on alunperin ollut 320i -88, mutta siihen on vaihdettu tasan 35% edestä muutamia osia, kuten moottori ja akselistot, eli valmiiksi jo pikkasen rakenneltu peli. Suurimmat muutokset ja niiden muutoskatsastukset on suorittanut joku aiemmista omistajista.
Mun on pidemmän aikaa kovasti tehnyt mieli jotain muita penkkejä, kuin ne harmaat vakiolättänät. Muutaman kerran olen eksynyt radallekin, niin siellä on tullut jonkinlaista lisätukea melkeen ikävä. Mainiolta tuningclubin myyntipalstalta äkkäsin sitten tuollaiset erittäin hienot Recarot ja kävin hakemassa penkit itselleni.
Kävinpä sitten piruuttani jopa katsastuskonttorilla kysymässä, että olisko aseman sedillä jotain sitä vastaan, kun meinaan tuollaiset jakkarat pistää autooni, mutta katsastusmies oli sitä mieltä, että muutoskatsastuksella siitä selviää. Ei muuta kuin alkuperäiset penkit myyntiin ja Recaroita sovittelemaan. Kiskot otin tylysti alkuperäisistä penkeistä, ja parin raudanpätkän avulla sovittelin penkit niihin. Ei muuta kuin takaisin konttorille ja varovasti kysymään, että viitsiikö joku nyt sitten tehdä tähän mun nippusiteeseen taas yhden muutoskatsastuksen.
Hommahan tietty haukkas paskaa siinä vaiheessa, kun katsastusmies rupesi miettimään, että onko autoon tehty kanta-autotarkastus, vai ei. Tuo vaihdettujen osien määrästä juoruava luku 35% viittaisi siihen, että se on jo tehty, mutta kun luku oli siinä rajalla, niin sen takia sheriffi takertui asiaan. Minähän en voinut tietenkään tietää, että minkälaisia tarkastuksia autolle on aiemmin tehty ja ajattelin, että kaipa se katsastusaseman setä sen paremmin saa kaivettua tietoonsa, kuin minä. No sinä päivänä ei juuri sitten mikään toiminut, verkkoyhteyden olivat kuulemma poikki, eli sitä kautta tietoja ei saanut, eikä AKE enää vastannut puhelimeen. Ajattelin, että ehtiihän tuon sitten selvittämään joku toinenkin päivä, ja lähdin kotiin.
Rupesin siinä vasta hiukan myöhemmin kelailemaan, että vittu jos tähän nyt pitää joku kanta-autotarkastus teettää, niin tuleepa kalliiksi tämä penkkien vaihto. No ajattelin, että ei kai siihen tarvitse mennä. Ajelin viikon tyytyväisenä ja ajattelin, että pitäiskö sitä koittaa taas käydä konttorilla, jos niillä vaikka olis jo yhteydet kunnossa. Sinne sitten taas kiusaamaan niitä setiä, ja lopulta sainkin jonkun koittamaan, että löytyiskö koneelta jotain tietoa mun autoni historiasta. Eihän sieltä koneelta tietenkään mitään löytynyt.
Rupesin jo ajattelemaan, että onpas tämä nyt hankalaa ja kaikki pelkästään etupenkkien takia. Kysyin, että mistä sitä sitten mahdollisesti voisi kysellä, ja kuka sen sitten tietäisi, että onko mun autoon tehty se kanta-autotarkastus joskus? Sanoin, että jos hän antaa mulle jonkun numeron, niin voin vaikka itse kysellä asiaa, vaikka asia ei mua niin kovasti kiinnostanutkaan. Halusin vain saada penkit katsastettua autooni, mutta jos sitä varten pitää joku asia selvittää, niin sitten se selvitetään. Sain numeron AKEen ja ajat, jolloin numeroon kannattaa soitella.
Seuraavana päivänä soitin sitten AKEen. Sieltä jopa vastattiin. Selitin asiani ja kerroin, että pitäisi selvittää onko autooni tehty kanta-autotarkastus ja kerroin, että asiaan ei konttorilla saatu selvyyttä, ja sen takia nyt soitin sitten heille sinne AKEen. Asiaa sitten tutkittiin, tai ainakin sain muutaman minuutin puhelimessa odotella, mutta eipä sitä vastausta sieltä AKEltakaan vaan löytynyt. Vähän ihmettelin, että kun autoista kaikenlaista tietoa kerätään, niin jos ei pääkallopaikkakaan tiedä niitä asioita, niin kuka sitten? AKEn setä sanoi mulle, että mun kannattaa soittaa siihen paikkaan, missä on tehty se muutoskatsastus, missä on merkitty tämä kyseinen prosenttiluku 35 otteeseen. Kysyin sitten tietysti, että no voisitteko ystävällisesti kertoa, että missä se on tehty, koska ei mulla ainakaan ole hajuakaan, missä tätä autoa on joskus mahdollisesti jopa 10 vuotta sitten käytetty muutoskatsastuksessa? Ja taas hetken odottelun jälkeen sain kuulla konttorin nimen, mutta samalla mulle kerrottiin, että konttori on pistetty toimintakieltoon, eikä ko. konttorilla periaatteessa olisi edes lupaa luovuttaa tietoja. Tässä vaiheessa kiitin sitten vaan AKEn setää ja ajattelin sulkea puhelun, ennen kuin aloitan kiroilun.
Seuraavaksi koitin soitta sinne konttorille, joka AKEn mukaan olisi tehnyt tämän muutoskatsastuksen autooni. AKEltahan kerrottiin, että ko. konttori ei saisi mitään tietoja luovuttaa, mutta päätin kuitenkin koittaa kepillä jäätä, ei mulle mitään menetettävää ollut. Soitin, vaikka en tiennyt vastattaisiinko konttorilta edes, mutta vastattiin kuitenkin. Selitin taas asiani, niin kuin pariin kertaan jo aikaisemminkin. Konttorin täti ei heti osannut sanoa asiaan mitään, mutta lupasi käydä penkomassa heidän arkistoaan, ja hän lupasi myös soittaa takaisin, kun löytäisi jotain tietoa, joten annoin numeroni. Toiveikkaana jäin odottelemaan puhelimen pärähtelyä, ja jonkin ajan päästä puhelin soikin. Soittaja oli sama täti, ja nyt hän tiesi kertoa, että autoon ei ole tehty kanta-autotarkastusta, koska sinä vuonna jolloin muutoskatsastus on suoritettu, ei kuulemma tämänkaltaisiin tekniikanvaihtoihin ole vaadittu kanta-autotarkastusta. Selvennykseksi kerrottakoon, että korinvaihtoihin tällainen tarkastus minun käsittääkseni on aina vaadittu, mutta nähtävästi tekniikan vaihtoihin ei näin ole aina ollut.
Nyt olin siis ihan itse saanut selvitettyä, että autooni ei ole tehty kanta-autotarkastusta, woohoo! Edelleen oli epäselvää, että miten katsastusaseman setä suhtautuisi tähän tietoon, joten vielä samana päivänä töiden jälkeen ajelin sitten konttorille kysymään. Taas sain pienen odottelun jälkeen jonkun kuuntelemaan itseäni ja kerroin mitä olin saanut selville, ja miten asiaa oli samalla konttorilla jo joskus aiemmin ihmetelty. Kerroin myös oman näkemykseni asiasta siltä varalta, että katsastusaseman setä yhtyisi siihen, ja päästäisin ehkä jopa asiassa eteenpäin, eli muutoskatsastamaan autoa. No eihän siitä mitään tullut, koska katsastusaseman setä ei nyt sitten tiennyt, että pitäisikö autoon tehdä kanta-autotarkastus vai ei. Minä olin sitä mieltä, että koska raja on jo ylitetty, niin kanta-autotarkastusta ei enää voida vaatia, ja koska edellinen muutoskatsastus on tehty aikana, jolloin ei tätä tarkastusta tarvittu, niin ei sitä enää myöhemminkään olisi tarvetta tehdä. Ja kaiken lisäksi olisihan se ihan älytöntä tehdä pelkkien etupenkkien takia autoon tarkastus, jossa koko auton tekniikka käydään tarkasti läpi. Myöskään kanta-autotarkastuksen hinta, joka on ko. konttorilla 470 euroa, ei minua juurikaan miellyttänyt. Ja kaikki tämä pelkkien etupenkkien takia.
Eli tässä sitä nyt ollaan. Sanoin katsastuskonttorin sedälle, että minä en sitä kanta-autotarkastusta ainakaan maksa, tulee muuten etupenkkien vaihdolle ihan liikaa hintaa, ajelen sitten vaikka katsastamattomalla autolla. Katsastusmies otti mun numeron, lupasi kysellä AKEn kantaa asiaan ja lupasi soitella sitten, kun jotain selviää. Olen tässä nyt koko kesäloman odotellut, mutta pitää varmaan itse taas ruveta AKEen soittelemaan, kun ei konttorilta mitään ole kuulunut. Vois seuraavaksi koittaa kysellä, että voisko tähän soveltaa jotain poikkeuslupamenettelyä.
Ei niiku mitään järkee tässä hommassa taas. Pitääkö mun ostaa joku -83 E30, tehdä siihen kanta-autotarkastus ja siirtää sitten tosta nykyisestä autosta kaikki kivat kamat siihen, kun on tuon nykyisen nippusiteen evoluutio näin hankalaa? Sitäkin jo harkitsin, koska silloin myös pääsisin eroon ABS-jarruista, katalysaattorista ja sivuvilkuista. Turhaa painolastia kaikki sellaiset paskat.
Eihän tätä ees kukaan jaksa lukea...
Comment