Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyvä penkki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    Hyvä penkki?

    Onko raadilla hyviä vinkkejä huonoselkäisen kuskin penkiksi? Onko BMW:llä jokin erityisen hyvillä säädöillä oleva? Tai minkä tahansa automerkin hyväsäätöinen penkkikin kävisi. Tai sitten joku tarvikepenkki tms. Omaan kokemukseen perustuen normi E46 lättänäkin tuntui paremmalta kuin nykyinen.

    Nykyisen Subarun penkissä on kyllä säädettävä ristiselän tuki, mutta se on henk kohta makuun liian ylhäällä. Joillain tyynyilla kikkailemalla tietysti voisi kokeilla.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1673
    • vihti

    #2
    5 tai 7 sarjalaisten comfortit on yleensä ollut hyviä istua pitempäänkin matkaa ja säätöjä riittää. Joskus mk3 mondeolla paahdin 700km 8h aikana kahdella vartin pysähdyksellä ja oli hyvä istua sekin ei tullut selkä kipeäksi.

    Ainakin e39 standard on hyväselkäiselle nuorelle miehellekin tuskallisen huono penkki jos joutuu pidempää matkaa taittaa semmosella. Varmaan auttais jos lisäisi täytettä selkänojan yläosaan niin olisi parempi ajoasento kun koko selällä nojaa penkkiin, tai sitten vastaavasti alaosasta pehmustetta matalammaksi.
    Last edited by naikou; 29-05-2021, 21:48.
    E39 523i Turbo

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #3
      Audeissa on ollut parhaat penkit minusta, napakka ja väljä sovitus. Mersuissa kakkoset, hieman pehmeämpi mutta laaja alainen istuin. Bemmien penkit pl lättänät on olleet aivan liian kapeita ja yleensä sivutyynyt painaa reidet puuduksiin.

      Comment

      • icecold
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2009
        • 2341
        • 🌍

        #4
        Kysymys taitaa olla sellainen mihin ei voi vastata kukaan muu kuin aloittaja itse.

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1842
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Originally posted by icecold View Post
          Kysymys taitaa olla sellainen mihin ei voi vastata kukaan muu kuin aloittaja itse.
          Tavallaan totta, mutta haussa vaihtoehtoja, joissa olisi standardia enemmän säätöjä.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15225
            • Ajamisen Iloa

            #6
            Originally posted by naikou View Post
            5 tai 7 sarjalaisten comfortit on yleensä ollut hyviä istua pitempäänkin matkaa ja säätöjä riittää.
            Tässäpä ne bemarin vaihtoehdot. Kannattaa tsekata myös isojen volvojen penkit jos ne sopis sulle.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Originally posted by 525iiäxä View Post
              Tavallaan totta, mutta haussa vaihtoehtoja, joissa olisi standardia enemmän säätöjä.
              Säätöjen määrä ei auta jos ne on huonoja, minun e39 penkit taipuu joka paikasta, mm ristiselän tuki liikkuu ylösala sivu jne, selkänoja taittuu keskeltä kulmaan yms. Ihan turhia säätöjä koska itselläni ei ristiselän tuelle tarvetta eikä taivutella selkänojaa. E60 on perus puolisähkölättänät ja istuvat kuin hanska käteen kotlettimaiselle vartalolleni, voin ajaa vaikka kuinka pitkiä siirtymiä ilman puutumisia. E46 oli täyssähkö reisituki yms sporttipenkit joissa reidet puutui 100km matkalla niin etten päässyt autosta ulos ilman apua.

              Eli kaikki lähtee itse penkin perus rungosta että istuminen on vaivatonta. Oma paras kokemus siis Audin perus säätöisestä penkistä, jolla ajelin kesälomareissun n.5000tkm. Ei puutumisen puutumista.

              Ps. Kuten Remo mainitsi, volvojen penkit on ergonomisia, 240 penkki näytti aikoinaan melko ressukalta mutta ai että oli hyvä penkki istua, siinä oli vain perussäädöt mutta mainittu perusrunko oli erinomainen, myös kooltaan silloisia kilpailijoitaan muutaman sentin joka suuntaan suurempi.
              Last edited by BMW525Xda; 30-05-2021, 06:31.

              Comment

              • bmw323it
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1821
                • N/A

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Säätöjen määrä ei auta jos ne on huonoja, minun e39 penkit taipuu joka paikasta, mm ristiselän tuki liikkuu ylösala sivu jne, selkänoja taittuu keskeltä kulmaan yms. Ihan turhia säätöjä koska itselläni ei ristiselän tuelle tarvetta eikä taivutella selkänojaa. E60 on perus puolisähkölättänät ja istuvat kuin hanska käteen kotlettimaiselle vartalolleni, voin ajaa vaikka kuinka pitkiä siirtymiä ilman puutumisia. E46 oli täyssähkö reisituki yms sporttipenkit joissa reidet puutui 100km matkalla niin etten päässyt autosta ulos ilman apua.

                Eli kaikki lähtee itse penkin perus rungosta että istuminen on vaivatonta. Oma paras kokemus siis Audin perus säätöisestä penkistä, jolla ajelin kesälomareissun n.5000tkm. Ei puutumisen puutumista.

                Ps. Kuten Remo mainitsi, volvojen penkit on ergonomisia, 240 penkki näytti aikoinaan melko ressukalta mutta ai että oli hyvä penkki istua, siinä oli vain perussäädöt mutta mainittu perusrunko oli erinomainen, myös kooltaan silloisia kilpailijoitaan muutaman sentin joka suuntaan suurempi.
                Varmaan oma ruumiinrakenne vaikuttaa ratkaisevasti. G30:n comfort tuntuu itselle hyvältä vaikka sen säätää mihin asentoon, samoin e90:n sport-penkki. F07:n comfortia ei taas oikein saanut täydelliseksi vaikka nappeja miten paineli. Ei se huono ollut, mutta tuntui että se kallistui, taittui ja pullisteli aina snadisti väärästä paikasta.

                Minulle paras penkki oli aikanaan R-sarjan Mersussa, vaikka olikin aivan perusmallia. Ne olivat vähäisistä saaädöistäänkin huolimatta aivan loistavat.
                Nyt:
                BMW 530e (g30)
                BMW 335i (e90)
                BMW 323iC (e36)
                BMW 850i (e31)
                Golf GTE
                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎