Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laturin kunnostus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elätti
    Bimmer Rookie
    • Nov 2009
    • 163
    • Great Kuopio Area

    Laturin kunnostus

    Pöydällä on e91 320d:n laturi. Ilmeisesti Valeon tekele, mutta Elstockin remontoima. Laakereiden väljyyden takia tuon pistin halki ja hain uudet laakerit tarvikeliikkeestä. Nachi oli merkki, pitäisi olla hyvä.

    No, tässä kun löin pakettia läjään ja olin tinaamassa piuhoja takaisin kiinni lataussäätimeen niin huomasin, että laturissa on akselin suuntaista välystä n.1-2mm. Tässä laturissahan hiilien päässä on laturin kopassa sellainen muovirengas, jonka sisään laakeri istuu. Hihnapyörän päässä laakerihan on lukituslevyn alla päädyn pesässä. Tuo hihnapyörän puoleinen pää akselista on hyvin köyhällä sovitteella laakeriin nähden ja pääsee siis liikkumaan edes takaisin.

    Kysymys kuuluukin, että kuuluuko näissä Valeon latureissa olla aksiaalista välystä? En kuollaksenikaan muista oliko tässä yksilössä ennen purkua. Tämän välyksenhän saisi pois laittamalla laakerilukitetta hihnapyörän akselille tai shimmillä tuonne peräpään muovipesään. Teenkö jotain vai annan olla ja vetoja?
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #2
    Originally posted by Elätti View Post
    Pöydällä on e91 320d:n laturi. Ilmeisesti Valeon tekele, mutta Elstockin remontoima. Laakereiden väljyyden takia tuon pistin halki ja hain uudet laakerit tarvikeliikkeestä. Nachi oli merkki, pitäisi olla hyvä.

    No, tässä kun löin pakettia läjään ja olin tinaamassa piuhoja takaisin kiinni lataussäätimeen niin huomasin, että laturissa on akselin suuntaista välystä n.1-2mm. Tässä laturissahan hiilien päässä on laturin kopassa sellainen muovirengas, jonka sisään laakeri istuu. Hihnapyörän päässä laakerihan on lukituslevyn alla päädyn pesässä. Tuo hihnapyörän puoleinen pää akselista on hyvin köyhällä sovitteella laakeriin nähden ja pääsee siis liikkumaan edes takaisin.

    Kysymys kuuluukin, että kuuluuko näissä Valeon latureissa olla aksiaalista välystä? En kuollaksenikaan muista oliko tässä yksilössä ennen purkua. Tämän välyksenhän saisi pois laittamalla laakerilukitetta hihnapyörän akselille tai shimmillä tuonne peräpään muovipesään. Teenkö jotain vai annan olla ja vetoja?
    150A valeo??
    Hihnapuolen laakerin pesään kuuluu aaltojousilevy.
    ks. tämä https://www.kentso.fi/fi/category/aaltojousilevyt/256
    Hihnapyörän kiristyksen jälkeen en ole ao. välystä havainnut.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • Elätti
      Bimmer Rookie
      • Nov 2009
      • 163
      • Great Kuopio Area

      #3
      Originally posted by e46touring View Post
      150A valeo??
      Hihnapuolen laakerin pesään kuuluu aaltojousilevy.
      ks. tämä https://www.kentso.fi/fi/category/aaltojousilevyt/256
      Hihnapyörän kiristyksen jälkeen en ole ao. välystä havainnut.
      Joo 150A. Jos nyt oikein osasin katsoa Valeon osakatalogista niin ei sinne kyllä kuulu mitään jousialuslevyä mihinkään päähän sivun 66 mukaan: https://www.slideshare.net/ValeoServ...talogue-941374

      Tosiaan se hihnapyörän pään laakeri istutetaan päädyn pesään ja laakeri lukitaan tuollaisella neliskanttisella levyllä. Laakeri itsessään ei siis pääse liikkumaan edestakaisin, pesän mitoitus on just jämpti. Tarkoitatko, että siihen laakerin sisäkoolin ja roottorin väliin kun laittaisi tuon jousialuslevyn, niin se puristaisi väläykset pois?

      Comment

      • Palehti
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 149
        • Klaukkala

        #4
        Olen nähnyt myös tuollaisia aaltojousilevyjä latureissa.
        Jos hihnapään laakeri ei pääse liikkumaan mihinkään syvyyssunnassa, niin silloin roottori liukuu hihnapyörän puoleisen laakerin sisällä ja takalaakeri muovisessa pesässään.
        Onko hihnapyörä asentamatta?
        Eikös se mahda nalkittaa laakerin roottorin olakkeen ja itsensä väliin, eli sitten ei liiku enää mihinkään, kunhan vaan laakeri ei liiku.
        Muistaakseni se teki niin. En ole varma. Testaa
        i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
        ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

        Comment

        • Elätti
          Bimmer Rookie
          • Nov 2009
          • 163
          • Great Kuopio Area

          #5
          Originally posted by Palehti View Post
          Olen nähnyt myös tuollaisia aaltojousilevyjä latureissa.
          Jos hihnapään laakeri ei pääse liikkumaan mihinkään syvyyssunnassa, niin silloin roottori liukuu hihnapyörän puoleisen laakerin sisällä ja takalaakeri muovisessa pesässään.
          Onko hihnapyörä asentamatta?
          Eikös se mahda nalkittaa laakerin roottorin olakkeen ja itsensä väliin, eli sitten ei liiku enää mihinkään, kunhan vaan laakeri ei liiku.
          Muistaakseni se teki niin. En ole varma. Testaa
          Ei oo tosiaan hihnapyörä viel paikallaan. Ja tottahan toki kyllähän sieltä sillon se liike lukittuu kun se roottori on naitettu kiinni laakeriin! Mä mietin että kyllä tässä joku jippo on oltava, että väljää on oltava lämpölaajenemiselle ja se tulee sinne muovipesään ilman muuta! Mutta että liike häviää vasta kun hihnapyörä kiristetään paikoilleen ei nyt ensimmäisenä käyny mielessä. Kiitos tästä aivojen herkistelystä !

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎