Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköiset apulaitteet, retrofit (jarrutehostin, ilmastointi, ohjaustehostin jne.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miuge
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 628
    • Tampere

    Sähköiset apulaitteet, retrofit (jarrutehostin, ilmastointi, ohjaustehostin jne.)

    Oma tietämys moderneista sähköisistä apulaitteista jäänyt hieman taka-alalle, mutta silloin tällöin tulee jo vanhojen autojen projektikertomuksissakin vastaan jos jonkinsortin sähköistä apulaitetta.

    Sähköhydrauliset ohjaustehostimet näistä ollut jo varmaan pisimpään koko kansan tiedossa, lähes joka konsernilta löytynee tänä päivänä oma versio. Rata-autoissa näkynyt käytettävän kaikkea Volvo/Renault/Ford/Opel/VAG/MB/BMW/Toyota väliltä, itse valikoin takavuosina Toyota MR2 tehostimen, johon silloin löytyi lähes ainoana sähkökaavio ja helppo tapa ohjata pumppua. Mikä on tämän päivän tilanne?

    Sähköisiä vesipumppuja, toimivia sellaisia, löytyy ainakin hyvin BMW malleistakin. Tässä Pierburg malleista listausta:
    Tecomotive develops and sells unique electronic devices for use in vehicles of all kinds.


    Sähköisiä jarrutehostimia käytetään ilmeisesti lähinnä sähköautoissa, Teslan yksiköille löytyi kytkentäohjeita useita googlettamalla:
    An iBooster in your car is very attractive. This article explains wiring the iBooster GEN1 and GEN2 in detail. Our connector kit makes that even easier.

    Mitä muita varteenotettavia vaihtoehtoja on käytetty?

    12V ilmastointikompura olisi ehdottomasti kiinnostava, mutta Tesla ja Prius näkyisi olevan korkeajännite yksiköitä. Käyttääkö mikään valmistaja 12volttia vai onko nämä aftermarket tuotteita? Aliexpressistä ja eBayn suunnalta löytyi useita "12V air conditioner compressor" hakutermeillä.


    Saa keskustella
    Webshop - MRT Engineering
    Facebook - MRT Engineering
    Instagram - mrtengineering
    YouTube - miugemrt
  • turbobliz
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 986
    • e-suomi

    #2
    Sanomattakin selvää, että kaikkien näiden toimintojen sähköistäminen vaatii sähköjärjestelmältä "vähän" enemmän potkua, kuin mitä jossain 80-90-luvun autossa on tarjolla. Eli se kannattaa ottaa huomioon.

    Oman E30 kilpurin laturin sai vaihtaa 115 ampeeriseen, kun pelkkä ohjaustehostus tuli sähköiseksi (Mercedes W168 pumppu).

    Hyviä linkkejä, eritoten tuo Pierburgin vesipumppuvalikoima herätti itselläni ajatuksia!

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2490

      #3
      Sähköinen öljypuymppu? Ajatuksia? :think
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Miuge
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 628
        • Tampere

        #4
        Virrankulutus tosiaan on suurin huolenaihe jo yksittäisillä sähköisillä pumpuilla.
        Sähköiset 18cc ilmastoinnin kompressorit haukkaa noin 50A alimmilla tehoasetuksilla ja +70A täydellä teholla, tähän lisäksi flektit jne ja ollaan jo 100A luokassa, mikäli käyttö olisi jatkuvalla syötöllä.

        Muutamia vinkkejä tuli ulkomailta, muunmuassa Aussien Supercars luokkaan on ilmeisesti kaavailtu jollain tasolla sähköistä ilmastointia ja näistä sain tällaisen pumpun referenssinä:


        Aliexpressissä about vastaavia esimerkkinä tämä:
        Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com


        Myös tällainen firma tuli vastaan ja näistä löytyi joitain videoita Youtubestakin:
        Electrocooler is the first 12V electric A/C system to offer levels of cooling comparable with that of a modern car. See our range of air conditioning products below: click READ MORE for the full description, extended product images and downloads.
        Webshop - MRT Engineering
        Facebook - MRT Engineering
        Instagram - mrtengineering
        YouTube - miugemrt

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3276
          • Finnland

          #5
          Mielenkiintoinen aihe. Tosin noihin vanhempiin on sinänsä käsittääkseni helppoa vaihtaa isompi laturi, kun ei käytännössä vaadi muuta kuin vaihdon paikalleen mekaanisesti.
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1572
            • vihti

            #6
            Herää kysymys mitä järkeä tollasessa ilmastoinnissa on jos se vie noin paljon virtaa, kampiakselin voimalla pyörivä kompura tekee varmaan yhtä paljon lisävastusta moottoriin?
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Miuge
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 628
              • Tampere

              #7
              Tilanpuute ainakin omalla kohdalla se ratkaiseva syy.
              Kilpureissa sähköisellä pumpulla tavoiteltaneen parempaa kokonaishyötysuhdetta, koska sen voi kytkeä täysin pois päältä ja ohjauksella säädettävissä portaattomasti 0-100% välille tilanteen mukaan, samahan pätee kaikkiin pumppuihin. Lisäksi näitä voi sijoitella vapaasti vaikkapa painonjakauman vuoksi.
              Webshop - MRT Engineering
              Facebook - MRT Engineering
              Instagram - mrtengineering
              YouTube - miugemrt

              Comment

              • Miuge
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 628
                • Tampere

                #8
                Aiheesta jatkaen, idea sähköisestä ilmastoinnin kompurasta työnnettiin toistaiseksi sivuun - syynä juurikin tuo ylisuuri virrankulutus ja siihen nähden hyvin vaisuksi jäävä tuotto. Tilantarvetta tutkittu tarkemmin ja todennäköisesti koloon saa sovitettua pienen auton tavanomaisen kompuran.

                Keskusteluun voisi ottaa lisänä mukaan sähköflektit, näistä on ainakin yksittäisissä topiceissa ollut puhetta, mutta en löytänyt ihan tuoretta kattavampaa keskustelua.
                Projekteihini olen hankkinut SPAL ja vastaavia yleismallin sähköflektejä, jotka on myyntitekstillä saatu näyttään hyvin tuottoisilta. Vapaa ilmavirta toki voi olla suurikin, mutta paikalleen asennettuna ilmavirta kuolee täysin. Eihän se ihmekään kun pienimmät ovat varustettu 80W moottoreilla ja isommissakaan ei keskimäärin 150W enempää tehoa ole, tietysti poikkeuksiakin löytyy kalliimmissa hintaluokissa.

                BMW ETK:sta löytyy monen mallin kohdalta teholuokitus ja osanumerolla sitten viimeistään vaikka autodocin katalogista nimellistehot. Mikäli käytetyn uskaltaa hankkia, niin näitä saa muutamilla kympeillä melko tuoreitakin. Alle listattu muutama poimittu malli ja teho:

                64548380780 E39 400W
                17117561757 E46 390W
                17427801993 E8X/E9X 300W
                17428506668 E8X/E9X 400W
                17427801647 E8X/E9X 600W
                17427640508 F2X/F3X 300W
                17428641963 F2X/F3X 400W
                17428641965 F3X 600W
                17428618241 E70 600W
                17428618242 E70 850W

                Huomioitavaa näissä on se, että suoralla sähköllä näitä ei todennäköisesti voi ajaa, vaan ohjaukseen tarvitaan PWM signaali. 600W flektit haukkaa myös melkoisesti virtaa, oletettavasti yli 40A eli johdotukseen ja sulakekokoon kannattaa kiinnittää huomiota.
                Webshop - MRT Engineering
                Facebook - MRT Engineering
                Instagram - mrtengineering
                YouTube - miugemrt

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎