Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huollosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    Ilmastoinnin huollosta

    Hii-O-Hoi.
    Eli talvi tulee (ehkä) ja ilmastoinnin huolto tuossa tupsahti mieleen...

    Niin olen asian ymmärtäny, että kompura ei tärähtele käyntiin, ku lämpötila alle +5 celsiusta, eli paraimmillaan kompura puolivuotta pois pelistä. Tähän liittyen saattanee tulla kompuran akselin kuivumisesta ongelmia koko järjestelmään. Näin olen isojen poikein kuullut puhuvan. Ja muistelen jostakin joskus lukeneeni, että ilmastointia pitäsi pitää päällä vähintään kerran kuukaudessa olipa talvi eli ei. itselläni päällä kokoajan.

    Olin tuossa alkusyksystä paikallisen merkkiliikeen ukkelin kanssa puheessa aiheesta ja hän sanoi, että ilmastointi laitteen kylmäaineen määrän kun pitää tapissaan, ei tule ongelmia. Kuivurin vaihdosta ei puhuttu mitään. Huoltosetä arveli, että kiesiini saattaisi mennä kylmäainetta joku sata grammaa, eli rahallisesti puhuttiin 70-80€ sijoituksesta tulevaisuuteen, ei kyllä paha.

    Eli onko muilla juryn jäsenillä kokemuksia / ohjeistusta talveen varautumisen suhteen?
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17853
    • PKS

    #2
    Kyllä ilmastointia kannattaa käyttää myös talviaikaan käynnissä. Todella höyrystimessä on ainakin vanhemmissa vessoissa +5 C anturi, joka määrittää meneekö ilmastointi päälle. Siksi kannattaa ilmastointia käydä käyttämässä vaikka kerran kuussa jossain lämpimässä parkkihallissa 5-10min. Jos siis mahdollista. Yleensä jos ilmastoinnin osat ovat muuten kunnossa johtuu toimimattomuus juuri tuosta käytön puutteesta. Kompura saattaa mennä jumiin siten, että se ei enää naksahda akselille ja ala pyörittää tavaraa.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • hazys
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 404

      #3
      Osaako joku arvata että missä vika on kun ei lähde mikään käyntiin eikä naksahda mikään kun laittaa ilmastoinnin päälle. Mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään ja onko pk-seudulla joku "halpa" mesta? Auto on E36 328 -95
      Make my day, go away.

      Comment

      • hopeanuoli
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 211
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Dualfun
        Kyllä ilmastointia kannattaa käyttää myös talviaikaan käynnissä. Todella höyrystimessä on ainakin vanhemmissa vessoissa +5 C anturi, joka määrittää meneekö ilmastointi päälle. Siksi kannattaa ilmastointia käydä käyttämässä vaikka kerran kuussa jossain lämpimässä parkkihallissa 5-10min. Jos siis mahdollista. Yleensä jos ilmastoinnin osat ovat muuten kunnossa johtuu toimimattomuus juuri tuosta käytön puutteesta. Kompura saattaa mennä jumiin siten, että se ei enää naksahda akselille ja ala pyörittää tavaraa.
        Ei sitä tarvi kuin käyttää päällä, jotta tiivisteet ei kuivahda. Eli ei tarvi pitää päällä minuuttikaupalla lämpimässä.
        e90 330d -05

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17853
          • PKS

          #5
          Originally posted by hazys
          Osaako joku arvata että missä vika on kun ei lähde mikään käyntiin eikä naksahda mikään kun laittaa ilmastoinnin päälle. Mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään
          Jos ei kompura heitä hihnaa akselilleen (naks ääni kompurasta ja moottorin käyntiäänen kevyt muutos) saattaa vika olla jumiutuminen siellä.
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
          ½
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • jappi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 206

            #6
            Tai sitten on vaan mehut vähissä järjestelmästä, tai kokonaan tyhjä

            Comment

            • hazys
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 404

              #7
              Originally posted by jappi
              Tai sitten on vaan mehut vähissä järjestelmästä, tai kokonaan tyhjä
              Mut eikös kompuran silloin pitäis lähteä edes jotenkin käyntiin. Nyt ei kuulu mitään naksahdusta eikä kierrokset muutu miksikään vaikka kuinka runkkaa sitä ilmastoinnin käynnistysnappia.
              Make my day, go away.

              Comment

              • XXX
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 54

                #8
                Originally posted by hazys
                Mut eikös kompuran silloin pitäis lähteä edes jotenkin käyntiin. Nyt ei kuulu mitään naksahdusta eikä kierrokset muutu miksikään vaikka kuinka runkkaa sitä ilmastoinnin käynnistysnappia.
                Ei ainakaan uusissa autoissa lähde päälle, jos aineet on vähissä. Kokeile alkuun pyöräyttää kompuraa "manuaalisesti" (eli lenkillä tai räikällä tai minkä työkalun sinne saatkaan mahtumaan.), jos vaikka olisi vaan jumissa. Olisi ainakin halvin korjaus, jos onnistuu.

                Comment

                • hazys
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 404

                  #9
                  Täytyypä pyöritellä huomenna ja kahtoo jos vaikka lähtis rullaamaan
                  Make my day, go away.

                  Comment

                  • iikka
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 2597
                    • Oulu

                    #10
                    kuivain säiliössä on silmä jossa näkyy esim. vihreä väri.. jos se on lähtenyt pois niin sillon se on vaihdettava.. se toimii suodattimena!! kompura ei lähde pyöriin jos kylmä ainetta liian vähän.. tai monesti on paineanturi sökönä eikä sen takia lähde pyöriin! ilmastointi järjestelmä kannattas huoltaa joka toinen vuosi.. vanhat aineet pihalle ja uudet sisään.. jaksaa puhaltaa kunnolla kylmääilmaa ja säästää isoimmilta investoinneilta..
                    Speed costs, how fast you wanna go?

                    Comment

                    • Velho
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 267
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by hazys
                      Osaako joku arvata että missä vika on kun ei lähde mikään käyntiin eikä naksahda mikään kun laittaa ilmastoinnin päälle. Mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään ja onko pk-seudulla joku "halpa" mesta? Auto on E36 328 -95
                      No ekana kannattaa mitata tuleeko tuohon kompuran magneetikytkimelle menevään johtoon jännite, jos tulee niin vika on kompurassa jos ei niin melko varmasti kylmäaine vähissä.

                      Tuon kylmäinevähyyden pystyy toteamaan mittaamalla pressostaatit eli painekytkimet jotka löytyy kuivaimen läheisyydestä, eli mittaa yhdistääkö molemmat sillä molempien pitää yhdistää !
                      Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                      Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎