Announcement

Collapse
No announcement yet.

"tuunaus" xenonien laillisuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rp
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 246

    "tuunaus" xenonien laillisuus

    Näyttää olevan ihan edukkaasti esimerkiksi jenkeissä myynnissä kaiken maailman 12000kelvinen violettivivahteisia xenon-polttimoita. Voisi olla aika hauskat. Enpä vaan haulla löytänyt tietoa että meneekö tuollaiset katsastuksessa läpi eli ovatko lailliset?
  • Mikkomies84
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1055
    • Siilinjärvi

    #2
    Voihan ne poistaa katsastuksen ajaksi.

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      #3
      Multa löytyy sinertävät 6500K jälkiasennusxenonit, seuraavaan katsastukseen on vielä yli vuosi ja sitävarten rakentelin ne sellain että saa helposti H1 polttimot vaihdettua tilalle leimalle, ja suuntasin nuo ihan kunnon vehkeillä niin ei oo kukaan väläytellykään et häikäsis.

      Vaan hyviä kokemuksia..

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2067
        • Banshee - Jyväskylä

        #4
        Vähän aikaa sitten oli muistaakseni TM:ssä (tai VM) juttua asiasta... jostain pakollisesta valojensäätömötikästä siinä tais olla myös puhetta.
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Kaikki mitä ei ole rakennettu alkuperäsiin xenonumpioihin on laittomat, vaikka laittais minkä automaattisäädön niille. Foorumilta löytyy searchilla aken ohje, jossa kerrotaan mihin vuosimalleihin tarvii minkäkinlaisen säädön. Vanhempiin 10.10.1998 alaspäin riittää manuaalikorkeussäätö ja uudempiin automaattisäätö. Valojen pesurit tarvii lisäksi olla aina xenonien kanssa.

          Saksassa on jengi saanut viimesen vuoden aikana omatekemät halogeeneihin muutetut xenonit lailliseks, mutta ake ei niitä vielä hyväksy.
          Last edited by KFZ-Koenig; 07-12-2005, 09:00.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • rp
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 246

            #6
            Autossani on siis vakiona ihan oikeat Xenonit. Kyse on siitä ovatko nuo 12000 kelvinin Xenonit laillisia. Niiden valohan on aika violettia. En jaksa mitään pois/takas kikkailuja tekemään, mutta vaihto olisi edessä ja jos ovat lailliset niin voisi hauskuuden vuoksi laittaa.

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #7
              Originally posted by rp
              Autossani on siis vakiona ihan oikeat Xenonit. Kyse on siitä ovatko nuo 12000 kelvinin Xenonit laillisia. Niiden valohan on aika violettia. En jaksa mitään pois/takas kikkailuja tekemään, mutta vaihto olisi edessä ja jos ovat lailliset niin voisi hauskuuden vuoksi laittaa.
              Ei ole lailliset. Ainoat lailliset ovat nykyään n. 4250K olevat polttimot, kuten esim. nää mun: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=43279
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • Terominator
                Bimmer Rookie
                • Nov 2005
                • 134
                • Kangasala

                #8
                Itellä on e30:ssä paskojen lyhyiden tilalla 12000k xenonit. Katsastusmies ei päästänyt läpi, koska ne eivät olleet painolastin mukaan automaattisesti säätyvät. Joutuu aina vaihtaan leimalle umpioita myöten.
                E36 323i -95

                Ex: E36 328i -96, E30 318iS -90, E39 528i -97, E28 520i -85, E36 320ia -92, E36 328i -96, E34 525tdsa -94, E30 324tdic -90 +10 muun merkkistä

                Comment

                • KFZ-Koenig
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2900

                  #9
                  Originally posted by Terominator
                  Itellä on e30:ssä paskojen lyhyiden tilalla 12000k xenonit. Katsastusmies ei päästänyt läpi, koska ne eivät olleet painolastin mukaan automaattisesti säätyvät. Joutuu aina vaihtaan leimalle umpioita myöten.
                  Tais olla katsarilla eri tiedot kuin akellä yleensä, vai onko sun e30 uudempi kuin 98???
                  Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                  Comment

                  • Exorcist
                    Wax on - Wax off
                    • Dec 2004
                    • 1806
                    • Riihimäki

                    #10
                    Eli jos esim. asentaa Hellan valmiin xenon sarjan säätöineen päivineen niin valot ei silti ole lailliset jos pesurit puuttuu? Kuinkas tarkkaan noita pesureita yleensä konttorilla katsellaan.

                    Comment

                    • KFZ-Koenig
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2900

                      #11
                      Originally posted by Exorcist
                      Eli jos esim. asentaa Hellan valmiin xenon sarjan säätöineen päivineen niin valot ei silti ole lailliset jos pesurit puuttuu? Kuinkas tarkkaan noita pesureita yleensä konttorilla katsellaan.
                      Jos pesurit puuttuu, niin ei ole lailliset. Eipä varmaan kaikki katsarit edes tunnista xenoneita halogeeneista, jolloin menee ilmankin leimasta läpi. Toisaalta pesurien ottaminen jostain purkupommista ja asentaminen ei ole sinänsä kovin kallis/vaikea operaatio ja onhan ne sitten täysin lailliset.
                      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                      Comment

                      • Terominator
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 134
                        • Kangasala

                        #12
                        Originally posted by KFZ-Koenig
                        Tais olla katsarilla eri tiedot kuin akellä yleensä, vai onko sun e30 uudempi kuin 98???
                        Kyllä se ihan -90 on. Meinaatko että pitäis mennä läpi ilman korkeussäätöäkin? Viime vuonna katsastaja vaan totes, että hän tietää että näissä on huonot vakiolyhyet, mutta ei voi päästää läpi, koska laki on laki.
                        E36 323i -95

                        Ex: E36 328i -96, E30 318iS -90, E39 528i -97, E28 520i -85, E36 320ia -92, E36 328i -96, E34 525tdsa -94, E30 324tdic -90 +10 muun merkkistä

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #13
                          Originally posted by Terominator
                          Kyllä se ihan -90 on. Meinaatko että pitäis mennä läpi ilman korkeussäätöäkin? Viime vuonna katsastaja vaan totes, että hän tietää että näissä on huonot vakiolyhyet, mutta ei voi päästää läpi, koska laki on laki.
                          Meinasin sitä, että hylkäysperuste ei voi olla autom. korkeussäätö, koska se tuli vasta 1998. Peruste ois pitäny olla joku muu, tai muuten oisit voinu rakentaa säädön ja saada ne muuten laittomat valot lailliseks...
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • Moonshine
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1018
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by KFZ-Koenig
                            Jos pesurit puuttuu, niin ei ole lailliset. Eipä varmaan kaikki katsarit edes tunnista xenoneita halogeeneista, jolloin menee ilmankin leimasta läpi. Toisaalta pesurien ottaminen jostain purkupommista ja asentaminen ei ole sinänsä kovin kallis/vaikea operaatio ja onhan ne sitten täysin lailliset.
                            Hieman OT, mutta minkälaisesta operaatiosta on kyse e39:n kohdalla? Mitä kaikkea pitää vaihtaa?

                            Minkähän perkeleen takia ajovalopesurit muuten on lisävaruste?
                            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                            Comment

                            • KFZ-Koenig
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2900

                              #15
                              Originally posted by Moonshine
                              Hieman OT, mutta minkälaisesta operaatiosta on kyse e39:n kohdalla? Mitä kaikkea pitää vaihtaa?

                              Minkähän perkeleen takia ajovalopesurit muuten on lisävaruste?
                              Jos niitä aken ohjeita tulkitsee, niin xenonit on oltava alkuperäset xenonetuvalot (ei siis ite sekaosista kasatut), sitten pesurit keulalle ja jos auto uudempi kuin 10.10.1998, niin tarvii olla automaattikorkeussäätö. 9.10.1998 tai vanhemmassa riittää manuaalikorkeussäätö.
                              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎