Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottori vinkuu (ei laturi/ hihna)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bad News
    Newbiemmer
    • Dec 2005
    • 9

    Moottori vinkuu (ei laturi/ hihna)

    Auto: E36 318ti compact, 1996, M44, autom.

    Moro kaikille!

    Eilen alkoi kuulumaan moottorista voimakasta ulinaa. Lisäksi tyhjäkäynti oli kaikkea muuta kuin tasainen. Ajattelin, että ehkä pari viikkoa sitten vaihdettu laturin hihna alkoi vinkua, mutta sekään ei selittäisi noita tyhjäkäyntiongelmia. Niitä on tosin ollut tässä pitkin syksyä.

    Kokeilin vedellä, että muuttuukoo vinkuna. Ei muuttunut. Seuraavaksi epäilin laturin laakereiden menneen, mutta taas meni pieleen. Vinkuna loppui kun otti öljytikun pois. Eli vaikuttaisi siltä että vinkuna tulee ilman vuotaessa alipaineiseen moottoriin. Lisäksi ongelmana on ollut öljyvuoto jostakin kannentiivisteen alapuolelta.

    Onko kenelläkään kokemuksia vastaavista ongelmista? Voisikohan nuo kaikki liittyä jotenkin yhteen? Onko kenelläkään aavistustakaan mistä tuota ongelmaa (vinkunaa) voisi lähteä paikallistamaan?

    Kiitoksia kaikille avusta!
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Eli ongelmana on imuvuoto. Pahimmassa tapauksessa tuo pistää seoksen laihalle ja sehän sitten johtaa nakutukseen ja konetuhoon.

    Venttiilikopan tiiviste voi toki vuotaa niin, että päästää öljyä ulos ja ilmaa sisään. Kannattaa vaihtaa. Muuten vuotoa voit etsiä "starttispreillä" eli sellaisella sumutteella jota yleensä ruiskitaan kaikenmaailman paskakaasuttimiin että laholahna saadaan pihasta pois kohti mätänemisalueita. Sitä voi suihkia ympäri konehuonetta samalla kuulostellen muuttuuko auton käynti. Kun kone imaisee tuota, niin tyhjäkäynnillä kierrokset nousevat. Siitä voi sitten päätellä että mikä vuotaa ja missä. Sitten vaan tiivisteitä vaihtamaan.

    Hakusanalla imuvuoto löytyy lisää...

    t.Ville


    Originally posted by Bad News
    Auto: E36 318ti compact, 1996, M44, autom.

    Moro kaikille!

    Eilen alkoi kuulumaan moottorista voimakasta ulinaa. Lisäksi tyhjäkäynti oli kaikkea muuta kuin tasainen. Ajattelin, että ehkä pari viikkoa sitten vaihdettu laturin hihna alkoi vinkua, mutta sekään ei selittäisi noita tyhjäkäyntiongelmia. Niitä on tosin ollut tässä pitkin syksyä.

    Kokeilin vedellä, että muuttuukoo vinkuna. Ei muuttunut. Seuraavaksi epäilin laturin laakereiden menneen, mutta taas meni pieleen. Vinkuna loppui kun otti öljytikun pois. Eli vaikuttaisi siltä että vinkuna tulee ilman vuotaessa alipaineiseen moottoriin. Lisäksi ongelmana on ollut öljyvuoto jostakin kannentiivisteen alapuolelta.

    Onko kenelläkään kokemuksia vastaavista ongelmista? Voisikohan nuo kaikki liittyä jotenkin yhteen? Onko kenelläkään aavistustakaan mistä tuota ongelmaa (vinkunaa) voisi lähteä paikallistamaan?

    Kiitoksia kaikille avusta!

    Comment

    • antti79
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 2499
      • Littoinen

      #3
      Originally posted by Kyytsis
      Eli ongelmana on imuvuoto. Pahimmassa tapauksessa tuo pistää seoksen laihalle ja sehän sitten johtaa nakutukseen ja konetuhoon.

      Venttiilikopan tiiviste voi toki vuotaa niin, että päästää öljyä ulos ja ilmaa sisään. Kannattaa vaihtaa. Muuten vuotoa voit etsiä "starttispreillä" eli sellaisella sumutteella jota yleensä ruiskitaan kaikenmaailman paskakaasuttimiin että laholahna saadaan pihasta pois kohti mätänemisalueita. Sitä voi suihkia ympäri konehuonetta samalla kuulostellen muuttuuko auton käynti. Kun kone imaisee tuota, niin tyhjäkäynnillä kierrokset nousevat. Siitä voi sitten päätellä että mikä vuotaa ja missä. Sitten vaan tiivisteitä vaihtamaan.

      Hakusanalla imuvuoto löytyy lisää...

      t.Ville
      Hieman nyt epäien että kyseessä ei ole imuvuotoa! Ei imuvuoto aiheuta koneeseen ylipainetta jollainen tässä tapauksessa siellä tuntuisi olevan. Itse lähtisin tarkistamaan esim. jarrutehostimen ja kannen välisen letkun jossa on jossain mallissa takaiskuventiili. Veljen autosta oli se kerran paskana ja aiheutti samankaltaisen ylipaineen kanteen ja tyhjäkäynti päin persettä. Mutta tämä kaikki on taas arvailua...
      sigpic
      Originally Posted by jari kihlman
      "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Kyllä siellä venakopassa huohotin on, ei sinne ylipainetta pääse muodostumaan. Mistä päätellen sellaista siellä muuten on? Jarrutehostimen takaisku on alipaineen pitämiseksi tehostimessa, ei ylipaineen pois pitämiseksi.

        En nyt myöskään usko venttiilikopan tiivisteen vuotoon jos vuoto on kannentiivisteen alapuolella.

        Eiköhän siellä ole joku pahemman luokan imuvuoto, tutkimaan vaan kuten kyytsis sanoi. Kannattaa väännellä kaikkia letkuja muutenkin, esim. pienet alipaineletkut saattavat olla niin hapertuneet että menevät poikki kun vähän kääntää vaikkeivat vielä vuotaisikaan.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Jan sape
          Newbiemmer
          • Dec 2005
          • 7

          #5
          Omassa autossani tuon kuvatun kaltaisen ulisevan äänen aiheutti rikkoontunut imusarjan tiiviste. Vuodon pystyi paikallistamaan ihan käsin kokeilemalla. Vuotokohdassa tuntui selvä imu ja ulina loppui, kun laittoi sormen vuotokohtaan. Eli hyvällä tuurilla vuodon saattaa saada paikallistettua ilman srayn käyttöäkin.

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5727
            • Rovaniemi

            #6
            Itselläni pietti kans ulinaa imusarjan tiivisteen hajoaminen, ja se näkyi mulla ihan silmällä, ja eipä se spray auta, jos puhaltaa vain ulospäin..

            Vinkki : sen starttisprayn sijasta voi käyttää myös tämmöisen käsitohon kaasua, silläkin kierokset nousee kans, jos se imaisee sitä koneeseen..
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • Bad News
              Newbiemmer
              • Dec 2005
              • 9

              #7
              Venttiilikopassa ei öljyvuotoa ole. Kannentiivisteen alapuolelta tihkuu (alapuolinen timing-case, oljypohjan tiiviste tms), mutta ei siis liittyne tähän ongelmaan?

              Eli imuvuotoa pitää alkaa tutkimaan. Kun öljytikun ottaa pois, laskee imuputkistoissa paine-ero ja vihellys lakkaa. Onhan noi jotkut putket sitä luokkaa haperot, että voihan sieltä reikiä löytyä.

              Vielä lisätietona, että ongelma tuntuisi ilmenevän koneen ollessa lämmin.

              Toivottavasti iltaan mennessä on hieman viisaampi, mikä tuossa vehkeessä mättää...

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by antti79
                Hieman nyt epäien että kyseessä ei ole imuvuotoa! Ei imuvuoto aiheuta koneeseen ylipainetta jollainen tässä tapauksessa siellä tuntuisi olevan. Itse lähtisin tarkistamaan esim. jarrutehostimen ja kannen välisen letkun jossa on jossain mallissa takaiskuventiili. Veljen autosta oli se kerran paskana ja aiheutti samankaltaisen ylipaineen kanteen ja tyhjäkäynti päin persettä. Mutta tämä kaikki on taas arvailua...
                Ei aiheuta imuvuoto ylipainetta ei. Mutta kuka niin on väittänytkään?

                Jos imusarjassa on ylipainetta, niin sitten "vika" on siinä, että kone on ahdettu Jos noin helpolla saa ylipaineen aikaan, niin hienoa, mä tukin ne letkut heti.

                t.Ville

                Comment

                • Bad News
                  Newbiemmer
                  • Dec 2005
                  • 9

                  #9
                  Ilta meni sitten remonttia tehdessä, eikä ihan tuloksettomasti...

                  Vihellyksen aiheuttaja löytyi imusarjasta. Kaikki letkut näyttivät suurinpiirtein ehjiltä, samoin kuin imusarjan tiivisteet. Mutta se jääkiekon muotoinen huohotusventtiili (crank case vent valve) oli aivan paskana. Kävin ostamassa uuden osan (50e) ja pistän tänään kiinni. TIS/ETK:stakin näytti lopulta löytyvän, että tuo osa aiheuttaa melkomoista vihellystä ja käyntihäiriöitä lauetessaan.

                  Innostuin nyt myös tutkimaan tuota öljyvuotoa. Paikallistin sen öljynsuodattimen kotelon ja moottorin lohkon väliselle pinnalle. Ei muuta kuin laturi ja laturin tuki pois ja koko suti koteloineen käteen. Löydöt olivat ”mielenkiintoisia”.

                  Tiiviste lohkon ja kotelon välillä näytti olevan aavistuksen paskana=>vuotokohta (uusi tiiviste plus o-renkaat n. 5e). Lisäksi yksi lohko (toinen ylhäältä) tästä kotelosta oli täynnä mustaa paksua mömmöä. Epäilisin, että tuon mömmön aiheuttamat tukkeumat/ virtaushäiriöt ovat nostaneet painetta mikä taas on hajottanut tiivisteen.

                  Nyt jäi askarruttamaan, mikä hemmetti tuon mustan mömmön oli tuonne kasannut? Pitäisikö huolestua?

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Hyvä juttu että selvisi...

                    Jos siinä mömmössä ei ole metallia seassa, niin tuskin on isoa hätää. Öljystähän tuota kertyy.

                    t.Ville


                    Originally posted by Bad News
                    Ilta meni sitten remonttia tehdessä, eikä ihan tuloksettomasti...

                    Vihellyksen aiheuttaja löytyi imusarjasta. Kaikki letkut näyttivät suurinpiirtein ehjiltä, samoin kuin imusarjan tiivisteet. Mutta se jääkiekon muotoinen huohotusventtiili (crank case vent valve) oli aivan paskana. Kävin ostamassa uuden osan (50e) ja pistän tänään kiinni. TIS/ETK:stakin näytti lopulta löytyvän, että tuo osa aiheuttaa melkomoista vihellystä ja käyntihäiriöitä lauetessaan.

                    Innostuin nyt myös tutkimaan tuota öljyvuotoa. Paikallistin sen öljynsuodattimen kotelon ja moottorin lohkon väliselle pinnalle. Ei muuta kuin laturi ja laturin tuki pois ja koko suti koteloineen käteen. Löydöt olivat ”mielenkiintoisia”.

                    Tiiviste lohkon ja kotelon välillä näytti olevan aavistuksen paskana=>vuotokohta (uusi tiiviste plus o-renkaat n. 5e). Lisäksi yksi lohko (toinen ylhäältä) tästä kotelosta oli täynnä mustaa paksua mömmöä. Epäilisin, että tuon mömmön aiheuttamat tukkeumat/ virtaushäiriöt ovat nostaneet painetta mikä taas on hajottanut tiivisteen.

                    Nyt jäi askarruttamaan, mikä hemmetti tuon mustan mömmön oli tuonne kasannut? Pitäisikö huolestua?

                    Comment

                    • Bouma
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 3108
                      • Tampere

                      #11
                      Lainataas hieman topiccia.

                      Eli itsellä vinkuu joku hihnan läheisyydessä. Hihnat vaihdettu sekä kiristinrulla. Tyhjäkäynnillä tuo vinkuminen on kovimmillaan mut jos vähänkin antaa kierroksia niin vinkuminen loppuu. Kiristinrullan kun vaihdoin niin vinkuminen loppui hetkeksi mut alkoi uudelleen heti parin päivän päästä??:think

                      Mitä seuraavaksi??:thinkTuntuu että vinkuminen kovenee päivä päivältä...
                      MB CLS-12 350CGI AMG

                      MYSTINEN.FI

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Entä se ohjainrulla siinä laturin vieressä ???
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Bouma
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2007
                          • 3108
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Jürgen_ View Post
                          Entä se ohjainrulla siinä laturin vieressä ???
                          Eli tarkoitatko sitä minkä alta hihna menee, siinä laturin vasemmalla puolella?? Juuri sen rullan vaihdoin.
                          MB CLS-12 350CGI AMG

                          MYSTINEN.FI

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Eikö se kiristin ole siinä laturin alapuolella :think no jos se sitten ääntelee...
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • Night-Wind
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 1534
                              • 02

                              #15
                              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                              Tuossa kuva selventämään mikä on kiristin ja joka on luultavasti vaihdon tarpeessa.
                              ex: BMW E38 735iA -97
                              ex: MB W211 E200CDI -03
                              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                              ex: BMW E39 528iA -96
                              ex: MB W126 300SE -89
                              ex: BMW E34 525iAT -95
                              ex: BMW E36 316iA -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎