Announcement

Collapse
No announcement yet.

akun siirto takakonttiin miten toteutettu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e24
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 628

    akun siirto takakonttiin miten toteutettu?

    Taitaa tulla ajankohtaiseksi siirtää akku takakonttiin, ja nyt kiinnostaakin, kuinka olette ko asian toteuttanut;

    eli konehioneen vanhat akkukaapelit?
    mitä niille tehty?
    minkälaiset sulakkeet olette laittaneet ja mihin kohtiin?

    kuvat ja tiedot kaipuussa
    käyttis Honda CR-v
    .... MR2
    ----------------------------
    ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    No eikö sinne konehuoneeseen kannata laittaa virranjakobloki

    Eli akun + napa pois ja kaikkijohdot tuohon ja sitten tuohon kans kaapeli joka tulee kontista (vahvarin virtakaapeli).

    Miinus napa saa ottaaa johtoneen pois ja sitten se maadoitetaan kontista kunnollisella maadoitus jalalla runkoon. Laittaisin tuommosen:

    Ja alta maalit kokonaan pois, ja sitten ku se on paikalla, niin lakkapäälle, niin ei mätäne..

    Näin olisi itse tarkoitus teteuttaa homma, kun saisi vain aikaiseksi..
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • e24
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 628

      #3
      Originally posted by jmp2002
      No eikö sinne konehuoneeseen kannata laittaa virranjakobloki

      Eli akun + napa pois ja kaikkijohdot tuohon ja sitten tuohon kans kaapeli joka tulee kontista (vahvarin virtakaapeli).


      Miinus napa saa ottaaa johtoneen pois ja sitten se maadoitetaan kontista kunnollisella maadoitus jalalla runkoon. Laittaisin tuommosen:

      Ja alta maalit kokonaan pois, ja sitten ku se on paikalla, niin lakkapäälle, niin ei mätäne..

      Näin olisi itse tarkoitus teteuttaa homma, kun saisi vain aikaiseksi..

      vanhoista poppiasennuksista jäänyt kunnon päävirtapiuha, niin sitä täytynee käyttää päävirtakaapeliks. Joku tommonen jakoplokki olis kyl hyvä laittaa.
      mites sulakkeen kanssa. Ilmeisesti edelleen sulake mahdollisimman lähelle akkua, mutta minkäkokoinen sulake tarvis laittaa...

      tosin tarvii varmaan jättää tonne konehuoneen puoleellekkin sulake tai jotenkin muuten sitten jatkaa sitä päävirtapiuhaa (sulake lähinnä toimis jatkoliittimenä), kun itte piuhan siirtäminen on aika iso homma, kun se on aika hyvin nidottu cabiinin puolelta kiinni...
      vahvareille saa ainakin takakonttiin lyhkäset johdot
      käyttis Honda CR-v
      .... MR2
      ----------------------------
      ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5727
        • Rovaniemi

        #4
        Eihän siinä oikeastikkaan sulaketta ole, mietippä mitäs sitten kun sulla se sulake hajoaa ja ei varasulaketta, koko auto sippaa.. ja onhan kaikki auton orkkis sulakkeet samallalailla käytössä, vaikka se akku takana onkin..

        sitten kun lyöt kontissa vahvarille kaapelit, niin lyö siihen sulake.. kuten muutenki kuuluu..

        Siihen kaapelin jatkamiseen kyllä löytyy kans oikeanlaisia liittimiä..
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • e24
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 628

          #5
          Originally posted by jmp2002
          Eihän siinä oikeastikkaan sulaketta ole, mietippä mitäs sitten kun sulla se sulake hajoaa ja ei varasulaketta, koko auto sippaa.. ja onhan kaikki auton orkkis sulakkeet samallalailla käytössä, vaikka se akku takana onkin..

          sitten kun lyöt kontissa vahvarille kaapelit, niin lyö siihen sulake.. kuten muutenki kuuluu..

          Siihen kaapelin jatkamiseen kyllä löytyy kans oikeanlaisia liittimiä..

          tota kyllä mietin itekin, eli tuota koko auton hiipumista jo proppu palaa, mut ajattelin vaan et parempi propun palaa kuin koko auton

          mut tosiaan tuskimpa tuo plussakaapeli ihan heti nirhaantuu kun se ei kuitenkaan mee mistään terävistä kulmista.

          Täytynee siis jossakin vaiheessa suunnata powersetin suunnille ja hakea tykötarpeita.

          Tosin eipä virtoja vielä tarvi hetkeen, kun en oo saanut ahtimen hihnapyörää, niin ei viel saa syylaria paikoilleen ja triggeripyöräkin uupuu, joten eipä tuo auto vielä toviin starttaa

          maanantaina saan puolapatteriston, niin pääsee tuota sytkäpuolta viimeistelemään ja samalla saa loput ruiskun piuhat vedettyä loppuun...
          Last edited by e24; 12-02-2006, 21:06.
          käyttis Honda CR-v
          .... MR2
          ----------------------------
          ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

          Comment

          • M o S
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 159

            #6
            Joo se kannattaa muistaa että ihan akun navasta lähtevään + johtoon laittaa sulakkeen... eli aivan akun lähelle koska jos se kaapeli joka menee auton listojen alla lyö maihin niin akkusi räjähtää... siksi se sulake... kuten varmaan jo teidät mutta ihan vain muistutus
            BMW - The ultimate driving machine
            ___________________________________________
            - E30 325i Cabriolet
            ex - E23 732iA
            ex - E30 320i Cabriolet
            ex - E28 535i

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              #7
              Kannattaa sit suosiolla laittaa kunnon piuha, muistaakseni e30 jos on takana akku vakiona niin kaapeli on jotain 40-50 neliön kaapelia. Tämä ihan vaan siksi ettei tarvii ihmetellä joku talviaamu että ku ei käynnistykkään jos ei riitä jännite startille.
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • e24
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 628

                #8
                Originally posted by Scitso
                Kannattaa sit suosiolla laittaa kunnon piuha, muistaakseni e30 jos on takana akku vakiona niin kaapeli on jotain 40-50 neliön kaapelia. Tämä ihan vaan siksi ettei tarvii ihmetellä joku talviaamu että ku ei käynnistykkään jos ei riitä jännite startille.
                kunnon kaapelia tietenkin tarvii olla, mut talven pakkasilla auto lepäilee tallissa, ainoostaa joitakin pikku päivityksiä saattaa talvisin tulla, eli kesä autoksi tuota on tullut rakennettua

                toivottavasti tulevana kesänä tulilla, kun viimekesä meni puihin...
                käyttis Honda CR-v
                .... MR2
                ----------------------------
                ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                Comment

                • larmatin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1118
                  • Perttula

                  #9
                  et kyllä heti löydä semmoista sulaketta joka kestää startin oikosulkuvirran joten sulaketta et voi käyttää.
                  eihän muissakaan autoissa joissa akku on kontissa niin ole sulaketta.
                  huolellisesti suunniteltu ja eristetty johto vain sinne auton eteen.
                  yksi mikä voisi olla hyvä on päävirtakatkaisina lähelle akkua.

                  edit: ja autoa kun rakennat niin vedät sen paksun piuhan suoraan startille ja ne muut konehuone piuhat kytket sitten siihen saman pultin alle.

                  Comment

                  • jmp2002
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 5727
                    • Rovaniemi

                    #10
                    No tuonhan pitäisi jo järkikin sanoa, että kun vedetään virtakaapeleita peltien läpi, niin AINA läpivientikumi väliin, muuten voi auto palaa ajallaan..

                    Ja osaako joku sanoa kuinka paksu e30 on se kaapeli??
                    E30 325i Touring -89
                    E30 325i touring -88 m50tbo
                    G20 330e M-Sport -20

                    Comment

                    • e24
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 628

                      #11
                      Originally posted by larmatin
                      et kyllä heti löydä semmoista sulaketta joka kestää startin oikosulkuvirran joten sulaketta et voi käyttää.
                      eihän muissakaan autoissa joissa akku on kontissa niin ole sulaketta.
                      huolellisesti suunniteltu ja eristetty johto vain sinne auton eteen.
                      yksi mikä voisi olla hyvä on päävirtakatkaisina lähelle akkua.

                      edit: ja autoa kun rakennat niin vedät sen paksun piuhan suoraan startille ja ne muut konehuone piuhat kytket sitten siihen saman pultin alle.
                      juu täytyy varmistella, että onko tuo piuha nyt varmasti nin että se ei pääse mihinkään hinkkautumaan ja alkaa suunnittelemaan akulle sopivaa paikkaa ja kiinnikkeitä.
                      pitää ahtoputket vetästä akun kohdalta pellistä läpi, jotta saa edes jollain tapaa inhimillisesti putket menemään. samoin saa pesurin säiliö siirtyä jotta toisella puolella kykenee tekemään saman operaation.
                      Täytyy vaan kehitellä uus pesurinsäiliö jotta saa ruudun tarvittaesa puhtaaks


                      mitenkäs sun pirssi onko remivehkeet pelittänyt hyvin?
                      onko viimeaikoina tapahtunut päivityksiä konehuoneen puolelle?
                      käyttis Honda CR-v
                      .... MR2
                      ----------------------------
                      ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                      Comment

                      • samtheMan
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 4759
                        • Tikkaslovakia

                        #12
                        Originally posted by larmatin
                        eihän muissakaan autoissa joissa akku on kontissa niin ole sulaketta.
                        Eikö?

                        EDIT: ei näköjään
                        Last edited by samtheMan; 13-02-2006, 00:40.
                        Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
                        PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

                        Comment

                        • e24
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 628

                          #13
                          Originally posted by jmp2002



                          kävin sitten tommosseet ostamassa ja pikkupätkän maakaapelia.

                          nyt vaan tarvis päättää mihin akun laitan ja miten vahvistimet sijoitan.

                          päässä pyörii vaikka mitä ratkaisuja vahvareidebn sihjoittelulle, mut jotenkin aina joku tökkii vastaan
                          käyttis Honda CR-v
                          .... MR2
                          ----------------------------
                          ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                          Comment

                          • larmatin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 1118
                            • Perttula

                            #14
                            Originally posted by e24

                            mitenkäs sun pirssi onko remivehkeet pelittänyt hyvin?
                            onko viimeaikoina tapahtunut päivityksiä konehuoneen puolelle?
                            hyvinhän tuo potkii, nyt on talveksi nostettu hihna pois kun ei tunnu hirveesti olevan järkee pyörittää sitä talvellakin.
                            muuta muutosta en ole tehnyt kuin aikaisemman 20% metanoli liuoksen vaihdoin 50% metanoliin.. saas nähä kun penkkiin laitan jossain välissä että mitä vaikuttaa.

                            Comment

                            • e24
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 628

                              #15
                              Originally posted by larmatin
                              hyvinhän tuo potkii, nyt on talveksi nostettu hihna pois kun ei tunnu hirveesti olevan järkee pyörittää sitä talvellakin.
                              muuta muutosta en ole tehnyt kuin aikaisemman 20% metanoli liuoksen vaihdoin 50% metanoliin.. saas nähä kun penkkiin laitan jossain välissä että mitä vaikuttaa.

                              tatehc:in kautta vois itselleenkin asentaa lisäruutan sylkemään jotakin tulilientä, mutta eipä ainakaan tähän hätään viitsi. mikä sulla muuten on ahtimelle rakennettu välityssuhde?

                              parhaillaan vartoskelen puolapatteristoa, jotta sais suorasytkä systeemit pelittään, tosin virranjakajan pyörijän tilalle tarvis viel teettää triggeripyörä ja virranjakajan kannen tilalle pitäis tehdä vielä joku kansipatentti/hall antureiden jalusta...
                              käyttis Honda CR-v
                              .... MR2
                              ----------------------------
                              ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎