Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mittariston koodiplugin uudelleenohjelmointi (ongelma ratkastu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    Mittariston koodiplugin uudelleenohjelmointi (ongelma ratkastu)

    Autossa (E30 10/87) on vakiona ollut kuusi sylinteriä ja nytten siellä on kaksi enemmän. Kierroslukumittari näyttää tyhjäkäynnillä parisataa liikaa. Tämä johtuu kait siitä että mittaristo saa nytten pari pulssia enemmän.

    Sellainen käsitys mulla on että se sylinterien määrä on ohjelmoitu siihen mittariston edessä olevaan koodiplugiin.

    Onko joku joskus kuullut tuollaisen uudelleenohjelmoinnista?

    Niinkun tekstistä huomaa, niin itselläni ei oo hirveesti asiasta tietoa. Oikaiskaa jos olen asian kanssa metsässä.
    Last edited by Doni; 13-07-2006, 18:46.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #2
    Kokeiles hakea googlella, jengihän tekee noita konversioita vaikka mihin vessoihin, itse nopeasti osuin hakusanalla "6cyl rev counter 8cyl" jonnekkin foorumille missä homma oli tehty näin:
    Andy, on mine I installed the 100k resistor in parallel with the resistor that is "variable" based on if the 4 cyl or 6 cyl engine was installed. The resistor is not a pot, but a fixed resistor that is soldered into the circuit board, just a different value is used based on the number of cylinders. To conver from a 4 cyl to the 8 cyl a 100k ohm resistor in run in parallel to this resistor. Top convert from a 6 cyl to the 8 cyl 2, 100k ohm resistor are added in parallel.
    Eli jos oikein tajusin niin 2kpl 100k vastuksia rinnakkain johonkin piuhaan ja kaikilla on kivaa..

    OT: toimiikos täysmoottori-e30 jo?
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Kaks 100kilon vastusta rinnan on sama kun yksi 50kilon. No mutta se sikseen.

      Löysin nyt itsekkin tuon tekstin. Johonki Roverin kasiin tuota ehdoteltiin. Tuskin Roverin ja BMW:n koneissa toimii tuo kierrosluku tunnistus samalla tavalla. Kait se toimii jotenki silleen, että vastusarvo muuttuu mittariin mennessä. Ja nyt sinne menee vähän liikaa. Pitäis jotenki saada tietoon tuo vastuksen oikea arvo.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Wangel436
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1029
        • Ylöjärvi

        #4
        Mutta kuinkahan tuo käytännössä toimii kun siellä koodiplugissahan on sisällä jonkin näköinen piiri jos oikein muistan? Jos vertais kutosen ja nelosen koodiplugia saiskohan siitä mitään vihiä että mikä se mahdollisesti vois olla 8koneiseen?
        Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

        E61 530D ///M-sport




        Comment

        • Meisseli
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1003
          • Kotka

          #5
          Originally posted by Doni
          Kait se toimii jotenki silleen, että vastusarvo muuttuu mittariin mennessä. Ja nyt sinne menee vähän liikaa. Pitäis jotenki saada tietoon tuo vastuksen oikea arvo.
          Tämä ei ole mitään faktaa, mutta tuntuis että tässä ei vastuksista ole kyse. Moottorilta tuleva tietohan on kuitenkin alun perin kanttiaaltoa (tai siniaaltoa) josta lasketaan pulsseja. Vaikuttaisi loogiselta että eri koneille käytetään erilaista jakajaa siellä mittaristossa, jotta pulsseja menee mittarille oikea määrä. En kyllä muista yhtään mitä tuo koodiplugi on syönyt, onko siinä itsessään sähköosia sisällä jne. Ja onko sitten edes elektroniikan puolesta mahdollista saada niin isoa jakajaa millä kasikone toimii, kun tehtaalta ei taida olla lähtenyt E30 mittaristoa joka toimisi yhteen kasin kanssa..?
          Eioo penaria alla enää.. :(

          Comment

          • himonussija
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 392
            • Finland

            #6
            Villi ehdotus:

            Mitäs jos ottais vaikka E34 540i:n mittaristosta palikkaa kokeiluun? Siinähän on kasi ja toimiva mittaristo.

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4320
              • Turku

              #7
              Helpointa olisi tietysti muuttaa neulan asentoa.

              Mittarihan varmaasti on analoginen, eli voisiko sitä mittarille menevää signaalia trimmata sopivilla vastuksilla piirilevyllä?

              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by jani73
                Helpointa olisi tietysti muuttaa neulan asentoa.

                Mittarihan varmaasti on analoginen, eli voisiko sitä mittarille menevää signaalia trimmata sopivilla vastuksilla piirilevyllä?
                Mutta mittari kusee silti yläkierroksilla.
                Sopiva signaalimuuntaja väliin ja toimii.

                Helpoten semmonen saattas löytyy josain halpis jengakelloista. Niissähän on yleensä takana valitsin 4/6/8 syl
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2842
                  • Kyrsälä

                  #9
                  I think I found the solution

                  Dakota Digital manufactures digital instrumentation and accessories for the automotive, motorcycle and car audio enthusiast.


                  Tuossa taitaa olla ratkaisu.
                  Last edited by Doni; 26-02-2006, 22:16.
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2842
                    • Kyrsälä

                    #10
                    Dodii, nyt näyttää mittaristo oikeita kierroksia. Eli kaheksan purkkisen koneen kierrokset näkyy oikein kuusi purkkisen mittarissa.

                    Tilasin Dakota Digitalilta tuon laitteen joka löytyy edellisestä postauksesta. Hintaa tuli vajaa 100eur tulleineen. Mahtava laite tähän tarkoitukseen jonka saa toimimaan monella muullakin moottori/mittaristo kombinaatiolla.
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎