Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spoilerin laitto ja pohjatyöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zaq
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 50
    • Oulu

    Spoilerin laitto ja pohjatyöt

    Olen laittamassa hyvin pientä etuspoileri/puskurinlisää auton ilmettä piristämään.
    Kesälomakin on jo käsillä, joten ajattelin, että jospa itse tekisin
    pohjatyöt maalaamista varten, kun aikaakin on siihen käytettävänä.
    Täällä on käsitelty jos jonkinlaista topicia maalamisesta, mutta kunnon selvitystä
    pohjatöiden tekemisestä ja siihen tarvittavista materiaaleista ei ole sattunut silmään.

    Kun tuon "lipan" saan matkahuollosta, niin minkälaisia operaatioita sille pitää
    tehdä, jotta sen kehtaa viedä maalaamoon? Hiominen on varmasti itsestään selvyys,
    kun on seurannut juttuja
    noiden postimyynti korisarjojen/spoilereiden laadusta.
    Minkälaisia hiomapapereita olette käyttäneet? Entä onko joitakin aineita pitänyt
    käyttää hiomisen lisäksi?
    Millä aineella olette kuoppia täyttäneet? Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
  • jvakeva
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2433
    • Kouvola

    #2
    kitillä reiät umpeen, ja lommot suoriksi, hiot esim 400paperilla, sitten maalaamossa hiontaväri, hionta maks400 paperilla, huuhtelu, silikooninpoistoaineella pyyhintä, tahmepyyhe, ja väriniskaan
    B10 V8 # 108
    saab r560 8X4

    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Niin tai ihan ensiksi silikoninpoistoaineella pesu, autokitillä(ei siis millään pattingilla) kolot/viat piiloon, karkeahionta mirkan 100:lla ja päälle 240:llä. 2-K hiontaväri niskaan(2-4rundia), karkeahionta 240-320:llä ja viimeistely ensin 400kuivana ja lopuksi 800vesipaperilla. Base väri niskaan, hetki odottelua/kuivaus ja pintaan 2-K kirkaslakkaa.

      Comment

      • jvakeva
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2433
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by Hemi
        Niin tai ihan ensiksi silikoninpoistoaineella pesu, autokitillä(ei siis millään pattingilla) kolot/viat piiloon, karkeahionta mirkan 100:lla ja päälle 240:llä. 2-K hiontaväri niskaan(2-4rundia), karkeahionta 240-320:llä ja viimeistely ensin 400kuivana ja lopuksi 800vesipaperilla. Base väri niskaan, hetki odottelua/kuivaus ja pintaan 2-K kirkaslakkaa.
        vaikkapa.. :wink: mutta se hiontaväri on ihan ehdoton!
        B10 V8 # 108
        saab r560 8X4

        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

        Comment

        • Zaq
          Bimmer Rookie
          • Apr 2003
          • 50
          • Oulu

          #5
          Eiköhän näillä neuvoilla jo jotenkin alkuun pääse. Ensi viikolla,
          kun saan tuon spoilerin käsiini,
          niin nähdään, mitä sille todellisuudessa pitää tehdä.
          Teidän neuvoja lukiessa ilmenee aika monta työvaihetta.
          Kuvittelin, että olisi vain kittaamista
          ja hiomista tasaiseksi ja sen jälkeen vienti maalattavaksi.

          Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta... Mitä tuo hiontaväri on?
          Mikä sen funktio on tuossa prosessissa?

          Comment

          • jvakeva
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2433
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by Zaq
            Eiköhän näillä neuvoilla jo jotenkin alkuun pääse. Ensi viikolla,
            kun saan tuon spoilerin käsiini,
            niin nähdään, mitä sille todellisuudessa pitää tehdä.
            Teidän neuvoja lukiessa ilmenee aika monta työvaihetta.
            Kuvittelin, että olisi vain kittaamista
            ja hiomista tasaiseksi ja sen jälkeen vienti maalattavaksi.

            Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta... Mitä tuo hiontaväri on?
            Mikä sen funktio on tuossa prosessissa?
            hionta väri on eräänlainen pohjamaali, joka toimii samalla myös ohuena ruiskukittinä, peittää hiontajäljet ja oikein pienet virheet.

            mutta älä yliarvioi sen peittävyyttä, ei sekään mitään ihmeainetta ole!
            B10 V8 # 108
            saab r560 8X4

            Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Joo, eli ilman 2-K hiontavärin sulkevaa vaikutusta on pakkeli ja hiontaskraadit näkyvissä viimeistään 1/2:n kuluttua. Eli 2-K hiontaväri on aivan ehdottoman välttämätön jos lopputuloksesta haluaa virheettömän ja kestävän. Sikkensin 2-K hiontaväri on mielestäni ehdottomasti paras sulkemaan/poistamaan vähän karkeammankin pohjan. 1-K hiontaväreillä ei tee tässä hommassa yhtään mitään.

              Comment

              • Zaq
                Bimmer Rookie
                • Apr 2003
                • 50
                • Oulu

                #8
                Olisiko tämä "sopiva" työmäärä allekirjoittaneen taidoille ja välineille? :

                Spoilerin saatuani hankin kittiä, joka on tarkoitettu juuri noiden autonosien paikkailuun.
                Peitän reiät ja suoritan hionnan Hemin ehdottamilla
                hiontapapereilla (tais olla 5 eri laatua... ). Tämän jälkeen vien osan maalarille, joka
                laittaa tuon hiontavärin pintaan ja hoitaa homman kotiin. Jos tuo hiontaväri täytyy
                levittää samalla tavalla, kuin maalikin, niin välineiden puute ei mahdollista
                noita loppuoperaatioita.

                Vai olisiko mahdollista tehdä itse enemmänkin ilman ruiskuja?

                Edit :

                Pieni lisäys :

                Huomasin juuri, että tuota hiontaväriä myydään spray pulloissa. Onko sellaisesta aineesta mihinkään?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  2-K hiontaväriä ei myydä hyllypulloissa, niiden etikettien "iskulauseista" huolimatta. Aito 2-K:han jämähtäisi puolessa päivässä pulloon. Käytännössä tuo että maalari vetäisee sen hiontavärin on ihan ok. Jos kuitenkin haluat käyttää myös hiontaväriä viimeisenä oikaisualustana/ja tai haluat itse ruiskuttaa hiontavärin, voi 2-K hiontaväriä ostaa spray täyttöpullossa. Tässä tietysti pitää muistaa se että se tosiaan jämähtää sitten pulloon. Eli homma pakkelihommien osalta valmiiksi, ja sikkensin maaleja myyvään liikkeeseen tai maalaamoon. Satsi spraypulloon ja kiiruusti ruiskuttelemaan. Kierros väriä ja tukankuivaajalla avitetaan välissä ohenteen haihtumista pari minuuttia. Seuraava rundi jne. kunnes koko pullollinen on "suhattu". Pinnanlaadulla ei tässä vaiheessa ole merkitystä. Seuraavana päivänä pinta voidaan oikaista/karkeaviimeistellä 240 ja 400kuivapaperilla. Ennen maalarille menoa vielä viimeistely 800:lla märkäpaperilla jos päälle vedetään pelkkä maali/lakka.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎