Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin flekti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PAK63
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 31
    • JKL

    Ilmastoinnin flekti

    Auto 530DA -00.

    Mitenkähän tuo ilmastointilaitteen flekti ( siis keulalla oleva ropelli ) on tarkoitettu toimivaksi. Pitäisi ko. ropellin pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, vai kuinka. Nyt tuntuu olevan pyörii / ei pyöri tilassa.
    Tuntuu välillä, että se yrittää lähteä pyörimään, mutta lopettaa muutaman sekunnin kuluttua sen yrittämisenkin ja joskus tuntuisi, kuin nyrkin isku auttaisi pyörimään lähdössä,, tiedä häntä.

    Uusi flekti maksaa yli 300 euroa, joten vaihtohalut on aika pienet ja toisaalta,,, kyllähän tuo ainakin joskus tuntuu pyörivän, eli ei kait se ihan paskakaan ole,, ????

    Missä vikaaaa,, mitähän pitäis tehdä??
  • Leba
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 2101
    • Espoo

    #2
    tuleeko kumminkin kylmää?
    Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

    Comment

    • vili1
      Newbiemmer
      • Jan 2004
      • 21
      • KVL

      #3
      Tietääkseni sen ei tule pyöriä koko ajan. Laitatin omaani lisää aineita, jolloin kyseinen asentaja heitti muovin koneen eteen testatakseen sen toiminnan. Ymmärsin että kyseisen flektin on tarkoitus jäähdyyttää vain kuumissa / lämpimissä olosuhteissa.Eli jos auton jäähdytysjärjestelmän flekti on tehokas niin se imee ilmaa niin reippaasti ettei tuo ilmastoinnin oma ole päällä kuin tosiaan lyhyitä jaksoja. Korjatkoon joku viisaampi tätä asiaa jos olen aivan väärässä.....

      Comment

      • PAK63
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 31
        • JKL

        #4
        Kylmää ilmaa tulee kyllä. Käytin auton juuri ilmastointi "huollossa" eli tarkastutin nesteet sekä järjestelmän tiiveyden ym. Tässähän se flekti juttu tulikin esille, mutta ko. työn tehnyt kaveri ei osannut sanoa mitenkä tämä Bemarin flekti on tarkoitettu toimivaksi.

        ELI onko tietäjää, joka osaa sanoa asian varmuudella, kuinka ko. laite toimii?

        Comment

        • Raine
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2603
          • N/A

          #5
          ..........
          Last edited by Raine; 24-06-2013, 01:05.
          ///Motorporot

          Comment

          • larmatin
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1118
            • Perttula

            #6
            kyllä flektin kuuluu lähteä pyörimään mutta voi olla toisissa malleisssa jopa 1min viive.
            mutta en usko että olisi pitempi viive missään.
            voi olla että tehokkaasti toimiva visko pidentää viivettä ja kylmä ilma pidentää sitä kanssa.

            Comment

            • PAK63
              Bimmer Rookie
              • Feb 2004
              • 31
              • JKL

              #7
              Joo, kyllähän tuo tietysti se varmin konsti pitäisi olisi, mutta kun olen huomannut, että tuo Laakkosen "ammattitaito" on vähän sitä luokkaa, että vaihdetaann sitä ja tätä, niin eiköhän se kuntoon tule.

              Laakkoselle kun vie autonsa huoltoon / korjattavaksi, kannattaa itse ensiksi ottaa selville mahdollinen vika tai vian aiheuttaja ja sen jälkeen vielä seistä huoltomiehen vieressä katsomassa, kun herra tekee diagnoosejaan ja arvailee vian aiheuttajaa. Jos siltä jotain kysyy, et varmaan saa mitää varmaa taikka järkevää vastausta, se vaan tuijottaa tietokonettaan ja hakee vilä pari muutakin asentajaa sitä katselemaan ja sitten alkaa se osien vaihto. Aikansa kun osia vaihdetaan, osuu se joskus oikeaankin ja lasku on sen mukainen.
              Kun esimerkiksi heitin huoltomiestä kysymyksellä turbojen kestosta, vastaus oli, että hän ei ole koskaan kuullutkaan, että näiden (530D) turbojen kanssa olisi ollut mitään ongelmaa. Eli ilmeisti kaikki, jotka tällä palstalla puhuu turbojen heikkouksista, puhuu paskaa,,,,,, tai sitten ei.

              Mutta,, nythän ei puhuttu turboista, vaan ilmastoinnin flektin toiminnasta.

              Comment

              • dunkelblau
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 1151
                • Uusimaa

                #8
                Re: Ilmastoinnin flekti

                Originally posted by PAK63
                Mitenkähän tuo ilmastointilaitteen flekti ( siis keulalla oleva ropelli ) on tarkoitettu toimivaksi. Pitäisi ko. ropellin pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, vai kuinka. Nyt tuntuu olevan pyörii / ei pyöri tilassa.
                Tuntuu välillä, että se yrittää lähteä pyörimään, mutta lopettaa muutaman sekunnin kuluttua sen yrittämisenkin ja joskus tuntuisi, kuin nyrkin isku auttaisi pyörimään lähdössä,, tiedä häntä.
                Ilmastoinnin flektin kuuluu lähteä käymään sillon kun tarvetta sille on.

                Onks viime aikoina ollu tarvetta kovallekin viilennykselle? :wink:

                Mulla lähtee sillon tällön käymään ja käy muutamia sekunteja, kunnes taas pysähtyy, näillä "kesä"keleillä. Flektin ei kuulu pyöriä kokoaikaa ja se on sitte vasta rikki, kun mistään muualta ei löydy vikaa. Älä vie L-liikkeeseen, kiitos...
                "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                Comment

                • vili1
                  Newbiemmer
                  • Jan 2004
                  • 21
                  • KVL

                  #9
                  Re: Ilmastoinnin flekti

                  Originally posted by dunkelblau
                  Originally posted by PAK63
                  Mitenkähän tuo ilmastointilaitteen flekti ( siis keulalla oleva ropelli ) on tarkoitettu toimivaksi. Pitäisi ko. ropellin pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, vai kuinka. Nyt tuntuu olevan pyörii / ei pyöri tilassa.
                  Tuntuu välillä, että se yrittää lähteä pyörimään, mutta lopettaa muutaman sekunnin kuluttua sen yrittämisenkin ja joskus tuntuisi, kuin nyrkin isku auttaisi pyörimään lähdössä,, tiedä häntä.
                  Ilmastoinnin flektin kuuluu lähteä käymään sillon kun tarvetta sille on.

                  Onks viime aikoina ollu tarvetta kovallekin viilennykselle? :wink:

                  Mulla lähtee sillon tällön käymään ja käy muutamia sekunteja, kunnes taas pysähtyy, näillä "kesä"keleillä. Flektin ei kuulu pyöriä kokoaikaa ja se on sitte vasta rikki, kun mistään muualta ei löydy vikaa.
                  Juuri noin. Dunkelblau osasit suoltaa ton tekstin niin että muutkin ymmärtää. :wink:

                  Comment

                  • vili1
                    Newbiemmer
                    • Jan 2004
                    • 21
                    • KVL

                    #10
                    Tälläisen vastauksen sain maahantuojalta: Ilmastoinnin flekta lähtee päälle silloin kun ilmastoinnin kompressori kytkeytyy päälle, ei välttämättä pyöri aina. Tunnistimet haistelee lämpötilaa ja kytkee kompressorin ja flektan tarpeen mukaan päälle.

                    Comment

                    • PAK63
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2004
                      • 31
                      • JKL

                      #11
                      Kiitokset vastauksestasi. Tämä selvensi asiaa. En taidakkaan olla enää niin huolestunut,,,,

                      Comment

                      • ArtoM
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 121

                        #12
                        Originally posted by vili1
                        Tälläisen vastauksen sain maahantuojalta: Ilmastoinnin flekta lähtee päälle silloin kun ilmastoinnin kompressori kytkeytyy päälle, ei välttämättä pyöri aina. Tunnistimet haistelee lämpötilaa ja kytkee kompressorin ja flektan tarpeen mukaan päälle.
                        Täsmennetään sen verran, että tunnistimet ovat paineantureita ja ne mittaa lauhdutinpiirin painetta. Paineen noustessa yli asetusarvon, puhallin lähtee pyörimään ja pysähtyy jälleen, kun lauhtumispaine alittaa asetusarvon.

                        Ilmastointilaiteen kylmäainekierto toimii paine-erolla jonka kompressori aikaansaa. Paisuntaventtiili joka syöttää nestemäistä kylmäainetta höyrystimelle tarvitsee toimiakseen tietyn paineen, joten lauhdutinpaine täytyy olla riittävä. Puhallinta pätkimällä saadaan aikaan tasaisempi paine, kuin jos puhallin kävisi kaiken aikaa.

                        Ei tossakaan ole vielä täysin tyhjentävä selitys, mutta ompahan vähän sinne päin... :lol:
                        ArtoM

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎