Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kiveniskemien paikkamaalaus -yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • UPI
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 115
    • Oulu

    #31
    Originally posted by Matlock View Post
    Kiitos vastauksista. Ei taida kiveniskemien korjaaminen paikkamaalaamalla tms. tavalla olla kovin yleistä, kun sitä ei kukaan ehdottanut. Luulisi toisaalta, että nykytekniikalla nuo iskemät saisi koko puskuria maalaamattakin kuntoon.

    Jos tuo työmatka tuosta 1000 km:sta nyt pienee muutaman kk päästä, niin kai tuon puskurin voisi viedä sitten maalattavaksi. Kai autoa on hieman helpompi myydäkin, jos ei ole kiveniskemiä. Harkittavaksi kyllä tulee noiden suojamuovien asennuttaminen, jos matka-ajoa tulee edelleen 1000 km :n pintaan. Harmittaa kun ei aikasemmin tiennyt tuollaisista suojamuoveista, tuollaisethan ois pitäny heti laittaa.

    Onko muilla E90/91:n omistajalilla vastaavia kokemuksia maalipinnan kiveniskuherkkyydestä?
    Elä helevata laita suojamuovia! Minun jenkissä on ollu keulassa se "suojavaippa", ihme jenkkihabatusta. Kuulemma jo tehtaalla laittoivat, en kyllä ihan heti usko. Poistin muovin, koska se tahtoi haalistua ja nyt maalipinta on hiukka tummempi siitä kohtaa, missä muovi oli. Ei varmaan edes myllytys auta, eli maalaan konepellin joskus. Nyt onneksi aurinko on tehnyt tehtävänsä ja se raja siinä konepeliissä maalipintojen välillä ei näy juuri ollenkaan.

    Comment

    • leipuri
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 29
      • Ojakkala

      #32
      Kyllä ne paikkaukset jää aina jonkin verran näkyviin. Oikea tapa mielestäni on maalata kyseinen osa uudelleen käyttäen kovalakkaa jota lähes joka maalivalmistajalta löytyy. Ei synny uusia kiveniskuja niin herkästi
      Peltityöt ja maalaukset laadukkaasti kauttani

      ex E30 320 cab -92
      ex E30 318I Touring -91
      ex E34 520I sedan -88
      ex E30 316I 2d -88
      ex E30 318I 2d -85
      ex E30 316 2d -87

      Comment

      • Arska556
        Newbiemmer
        • Aug 2008
        • 24

        #33
        Onko muilla E90/91:n omistajalilla vastaavia kokemuksia maalipinnan kiveniskuherkkyydestä?
        Vastataanpa vanhaan topiciin. Mulle ainakin on tullut aika reilusti kiveniskua konepeltiin. Samoin kaverille. Meidän E90-bimmereillä on ajeltu aika tarkalleen 80 ja 60 tkm.

        Väittäisin, että maalipinnat eivät ole nykyautoissa yhtä hyviä kuin ennen. Ja jotenkin tuntuu, että juuri maalipinta olisi nykybemarin heikko kohta?

        No.

        Syksyllä käytimme autoja myllytyksessä + pintakäsittelyissä/kovavahauksessa, missä kiveniskut korjailtiin samalla paikkamaalauksella.

        Omaan autooni (grafiitin harmaa) otin silver seal nano 2K:n pintaan ja kivenhakkaumat tehtiin kynäruiskulla. Olen jälkeen enemmän kuin tyytyväinen. Nyt on tullut muutama uusi isku, mutta pitänee laittaa ne vasta keväällä, koska pahin kiveniskuaika on vasta edessä. Menevät siinä kaikki sitten samalla, nykyiset ja vielä tulemattomat. Aika jännä juttu kun huomasin, että oviinkin on tullut muutama neulanpään kokoinen iskemä. Mitenkä sinnekin on kivet muka osuneet?

        Ai niin. AutoDent teki homman ja käytän jatkossakin.

        Kaverin auto (musta) ei mennyt sitten ihan putkeen eräässä toisessa firmassa. Ensinnäkin pinta oli jätetty käsittelemättä kunnolla. Sellaista hologrammia oli pintaan jäänyt tosi paljon. Ilmeisesti viimeistelylaikan käyttö oli unohtunut kokonaan? Samoin kärpäsiä oli jäänyt puskuriin kovavahan alle. Sama huolimattomuus jatkui sitten kiveniskujen korjauksessa. Puolet oli jätetty tekemättä. Korjatuissa jälki ihan asiallista, ei kuitenkaan samaa tasoa kuin minun autossa.

        Mutta se pahin juttu: KAVERIN AUTON KATTO OLI KÄSITTELYN JÄLKEEN KASASSA takaosastaan. Oli kunnossa fixarille viedessä (näin auton itsekin samana päivänä kun sen sinne vei), mutta autoa hakiessa oli siis tällainen PIKKU JUTTU tapahtunut. Puoli kattoa painuneena sisään!

        Ensimmäinen selitys firmalta oli muistaakseni se, että olivat huomanneet sen työhön ryhtyessään.

        Kun kaveri tämän kielsi, että siinä vikaa olisi viedessä ollut, niin epäilivät ymmärtääkseni seuraavaksi palloa, joka olisi lentänyt naapuritontilta ja osunut kattoon auton ollessa parkissa firman pihalla ennen sisäänottoa.

        Palloteorian romutti sekä vakuutustarkastaja että pari pelti-/maalausalan ammattilaista, jotka sanoivat, että katolle on kohdistunut ilmiselvästi miehen paino.

        Yksi merkkiliikkeessä työskentelevän, kokeneen ammattimiehen, epäilys oli sellainen, että katolle olisi horjahdettu myllytyskoneen kanssa. Liike kielsi teoriat. Epäilivät silloin, että joku olisi sitten mahdollisesti kiivennyt parkissa auton katolle. Kumma kun eivät silloin vaivautuneet esim. soittamaan kaverilleni.

        Tämä tapahtui siis Kuopiossa. Jälkimmäistä firmaa en suosittele siis, mutta
        en viitsi mainita sen nimeäkään, koska en ole varma asian laillisuudesta.

        Kaveri ei viitsinyt käyttää aikaansa mokoman roskafirman kanssa asioimiseen ja riitelemiseen enää tämän jälkeen vaan hoiti homman kaskostaan. Ei hyvä.

        Comment

        • Mrjussi
          Bimmer Rookie
          • Dec 2009
          • 33
          • Oulu

          #34
          Originally posted by Matlock View Post

          Onko muilla E90/91:n omistajalilla vastaavia kokemuksia maalipinnan kiveniskuherkkyydestä?
          Mulle on tullut ihan sama mieleen, koska kiven iskemiä on tullu todella paljon, vaikka mittarissa vasta 98 000km.

          Viime kesänä Lapin reissun jälkeen pesin puskuria painepesurilla ja ötököiden lisäksi lähti maali noin postimerkin kokoiselta alueelta.

          Puskuri meni viime viikolla vakuutus yhtiön kustannuksella vaihtoon, koska joku peruutti kulman läjään

          muut iskemät pitänee korjauttaa ammatilaisella.

          Comment

          • karitammi
            Bimmer Rookie
            • Jun 2012
            • 78
            • Espoo

            #35
            Hyviä vinkkejä. Herätetään keskustelu jo olisi uutta. Olen ottanut ruostetta pois vanhalla pistehiekkapuhalluslaitteella, se on pistooli joka laitetaan kiinni kohteeseen ja puhaltaa pienen kolikon verran aluetta kerralla. Olen käyttänyt suojateippiä kun yleensä ei tarvitse sitäkään.

            Nyt on sinkkimaalit monntuissa ja ala ihmetellä miten saan reunat alas ja keskiosan ylös.

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              #36
              kiveniskemistä pääsee maalaamalla osan uudelleen. kaikki muut paikkakynäpatentit on ihan ok pikakorjauksina. mutta ei sillä uutta tule.

              Hiomakone käteen ja pinta siloseks. rasvanpoisto & roskanpoisto ja pohjamaali taas em. setti ja pintamaali pintaan.

              Tommosessa ei nyt kauaa tuhlaannu..
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • karitammi
                Bimmer Rookie
                • Jun 2012
                • 78
                • Espoo

                #37
                ^ Olet oikeassa, ei tule uutta. Ne osat vaan jotka pitäisi maalata tarkoittavat käytännössä koko autoa. No eipä sekään ole ihan mahdoton ajatus kun auto on jo 12 vuotta vanha ja ollut ehkä huonolla pidolla. Keulassa on niin paljon kiveniskemiä, että siellä on paikka paikan vieressä.

                Elvytän nyt kuitenkin maalipintaa seuraavalla prosessilla:
                - Hiotaan jälkiä (karkeus 2000) vesihiomapaperilla ja katsotaan tarviiko muuta. Yllättävän moni naarmu hävisi näin. Kiveniskemät ei.
                - Jos on selvästi ruostetta niin teippirajaus, pistehiekkapuhalluksella maali pois ja sinkkimaali päälle
                - Hiotaan (2000) paikan reunoilta sinkkimaali pois varoen. Tein parissa kohtaa lisää naarmuja kun hosuin hiontakapulalla. Prkl.
                - Paikkamaalia kuoppaan pikkupensselillä.
                - Hiotaan paikkamaali pois kuopan reunoilta.
                - Lakka päälle
                - Ylikiillotus Fareclan G4:llä.

                Kommentteja? Riittäkö vaha / värivaha Farecla G4:n jälkeen, vai pitääkö ottaa vielä hienompi hionta väliin?

                Auto on E46 Titan Silber. Ei siis ilmeisesti värinä hermimmästä päästä.

                Comment

                • Jokke79
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2016
                  • 92
                  • Honkajoki

                  #38
                  Olen viemässä autoani myllytykseen ja olisi muutamia kysymyksiä. Konepellissä ja kyljissä jonkin verran kiveniskemiä. Kannattaako niitä alkaa töhertään itse(on bmw:n maali ja lakkaa pikkupullot) vai viedä chipattavaks? Kannattaako tuo chippaus tehdä ennen vai välkeen myllytyksen? Itselläni järki sanoisi, että eka paikkamaalaus ja sitten myllytys, mutta eräs asiantuntija neuvoi päinvastoin.

                  Entäs sitten nuo kestopinnoitteet? Ceramic pro 9H jne. Onko noissa mitään järkeä?

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #39
                    Onkos tälläisestä korjaustavasta kokemuksia? Tuossa mainitut aineet chipfixx & dr colorchip


                    Edellisen auton kiveniskut korjasin maalaamalla kolot "täyteen" ja hiomalla vesissä 2000 yli ja lopuksi myllytin tuon. Tuo oli vain turkasen työläs homma.

                    Videolla kaiffari kehuu että tämä olisi työmäärän puolesta kaikista järkevin homma. Toki tapoja korjata on monenmoisia ja aikaa noiden kanssa saa halutessaan kulutettua vaikka kuinka. Esim tässä yksi perusteellisempi tapa.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #40
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Onkos tälläisestä korjaustavasta kokemuksia? Tuossa mainitut aineet chipfixx & dr colorchip


                      Edellisen auton kiveniskut korjasin maalaamalla kolot "täyteen" ja hiomalla vesissä 2000 yli ja lopuksi myllytin tuon. Tuo oli vain turkasen työläs homma.

                      Videolla kaiffari kehuu että tämä olisi työmäärän puolesta kaikista järkevin homma. Toki tapoja korjata on monenmoisia ja aikaa noiden kanssa saa halutessaan kulutettua vaikka kuinka. Esim tässä yksi perusteellisempi tapa.
                      https://www.youtube.com/watch?v=4f9zqVbcZDQ&
                      Kyllähän tossa chipfixx videon kommenteista jo voi päätellä että taas yksi ameriikan motorup tuote.

                      Toi fefen korjaus on jo asiallinen tapa.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9146
                        • Oulu

                        #41
                        Ja pensselin/hammastikun sijaan maalia töpötäessä voi käyttää tarkkuus-/kultakynää.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Kyllähän tossa chipfixx videon kommenteista jo voi päätellä että taas yksi ameriikan motorup tuote.

                          Toi fefen korjaus on jo asiallinen tapa.
                          Kyllä se niin varmaan on...

                          Ja pensselin/hammastikun sijaan maalia töpötäessä voi käyttää tarkkuus-/kultakynää.
                          Mikäs tuo on? Pieni sivellin?
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9146
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Mikäs tuo on? Pieni sivellin?
                            Tuommonen keramiikan maalaukseen tarkoitettu maalikynä.

                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #44
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Tuommonen keramiikan maalaukseen tarkoitettu maalikynä.


                              Eipä ole moista tullut koskaan vastaan. Meneekö maali tuonne sisälle? Onnistuuko metallihohto millääntapaa tuollaisen kanssa?




                              Puteleita näyttää löytyvän jos jonkinmoisia. Onko tuossa bemarin omassa jotain parempaa verrattuna muihin?

                              Tässä myös pohjamaali mukana.


                              Pelkkä maali


                              bemarin oma


                              Tosin kun tätä kuvaa taas katsoo tulee väkisin mieleen maalari... :think Toki osa tuossa on jotain paskaakin.
                              Mikäs värisävy olisi kiiltävänmusta peilin runkoon?
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                #45
                                Originally posted by fraatti View Post
                                Eipä ole moista tullut koskaan vastaan. Meneekö maali tuonne sisälle? Onnistuuko metallihohto millääntapaa tuollaisen kanssa?




                                Puteleita näyttää löytyvän jos jonkinmoisia. Onko tuossa bemarin omassa jotain parempaa verrattuna muihin?

                                Tässä myös pohjamaali mukana.


                                Pelkkä maali


                                bemarin oma


                                Tosin kun tätä kuvaa taas katsoo tulee väkisin mieleen maalari... :think Toki osa tuossa on jotain paskaakin.
                                Mikäs värisävy olisi kiiltävänmusta peilin runkoon?
                                Maalaukseen vaan. Onhan noi nyt ihan vitun hiekkapuhalletut. Ihan eri korjata kuten siinä fefe videossa kun iskelmiä on luokkaa 10kpl. Mutta tollanen 500 iskemään niin ihan hukkaan menee.
                                Mieluummin sitten vaikka ite pienellä ruiskulla vetää väriin jos haluaa harrastaa.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎