Announcement

Collapse
No announcement yet.

ilmastoinnin tehonvienti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10056
    • KVLA

    #16
    Pakko kysyä Hemiltä miten olet tuon n. 20hv:n tehohävikin mitannut,vai löytyykö ko. asiasta oikein "virallista kirjallista tietoa" jostakin?Äkkisiltään tuntusi kompurat melko muhkeilta,jos noin paljon tehoa haukkaa.Onko siis näissä isompikorisissa noin paljon suurempi kompura kuin pienempikorisissa puimureissa,esim.E36 ja E46.

    Omassa autossani E36 M3:n (ei vertailukelpoinen tietenkään 1:1 tuohon isompaan E39:iin) ei isommin huomaa tehohävikkiä,vaikka laitteisto on huollettu ja siis varmasti täysi aineista ja kunnossa.Persdynolla sanoisin tehon pudotuksen olevan vamaan alle 10hv.

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      #17
      Bemareista ilmastoinnilla ei kokemusta mutta tuossa Volvon T4:ssa tuntee kyllä hyvin onko ilmastointi päällä vai ei, todella paljon laiskempi silloin kiihtymään ja nykii vähän. kulutusta en oo seurannut.
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6937
        • N/A

        #18
        M30 moottorissa 535i 92 tunti ainaskin tosi selvästi oliko ilmastointi päällä vai ei, meinaan tuntu ku ois laskenu helteellä renkaista ilmat pois tai vetäny purkkaa renkaisiin, niin laiskaks se helteellä meni.

        Taasen tossa muovimoottorissa ei ole niin selvä se tehohävikki mutta kyllä sen siinäkin huomaa.
        Lisäksi e34 myös tunsi selvän nykäyksen kun kompura läks mukaan pyörii ajossa.
        E36 ei tätä tunnu

        Comment

        • jamoc8
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 277
          • Oulu

          #19
          Originally posted by jamoc8
          kiitokset, vikaa mulla sitten ajoittain on, pitää yrittää selvitellä..
          No niin, seuraava probleema tuli tässä päälle. Ilmastoinnin flekti on myös rikki(mitattu on) ja alkukesän kesti käyttää kuitenkin ilmastointia muttei enää, pukkaa hirveät paineet jäähdytysjärjestelmään ja nesteet tulee pihalle. Luulin ensin termostaatin jumiutuneen, mutta sama vaihdon jälkeen, tarkistin myös vesipumpun kunnon samalla. Kansi ei taida olla halki, kun eilenkin n 30km siivun ajoin ongelmitta ilman ilmastointia. Eli ilm flektin täytynee vaihtaa..
          ---- Bee äm dapl juu ----

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #20
            Originally posted by jamoc8
            No niin, seuraava probleema tuli tässä päälle. Ilmastoinnin flekti on myös rikki(mitattu on) ja alkukesän kesti käyttää kuitenkin ilmastointia muttei enää, pukkaa hirveät paineet jäähdytysjärjestelmään ja nesteet tulee pihalle. Luulin ensin termostaatin jumiutuneen, mutta sama vaihdon jälkeen, tarkistin myös vesipumpun kunnon samalla. Kansi ei taida olla halki, kun eilenkin n 30km siivun ajoin ongelmitta ilman ilmastointia. Eli ilm flektin täytynee vaihtaa..
            Itselläni oli flektin vastuspakka paskana, ja näin ollen flektin toimi ainoastaan täydellä nopeudella kun parametrit olivat sopivat. Tämä puolestaan kuumensi moottoritilaa aika huolella -> visko tarrasi kiinni vähän väliä -> lukuisia koneja kesälomalla kiihdytyksien alkuvaiheessa...
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #21
              Originally posted by Hemi
              Nyt pitää erottaa taas kerran 9/98 vanhemmat ja uudemmat. Eli vanhemmissa tuon kytkeytymisen huomaa helposti, mutta uudemmissa tuplavanoksisessa on jo sen verran kehittynyt ohjauselektroniikka joka hoitaa tuon ilmastoinnin "näkymättömiin".
              Toki tällöinkin eron huomaa aivan maksimikiihdytyksissä n.20hv:n puuttumisena, mutta eroa teho/vääntökäyrässä ei käytännössä ole eikä pumpun kytkeytymistä pidä havaita jos kaikki on kunnossa.
              Täällä on 10/96 -auto ilmastoinnilla ja täytyy sanoa että en ole kompuran toimintaa ajossa huomannut. Toki sen huomaa jos etsii, ainakin parkissa. Eikös kompura sammuta itsensä täyskiihdytyksessä, AINAKIN 9/98 ja uudemmissa??
              Kulutuksen lisäyksen huomasin kulutusmittarista; cruise päällä tasaista maastoa -> kytketään ilmastointi päälle -> parin sekunnin kuluttua kulutusmittarin neula notkahtaa.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • jamoc8
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 277
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Moonshine
                Itselläni oli flektin vastuspakka paskana, ja näin ollen flektin toimi ainoastaan täydellä nopeudella kun parametrit olivat sopivat. Tämä puolestaan kuumensi moottoritilaa aika huolella -> visko tarrasi kiinni vähän väliä -> lukuisia koneja kesälomalla kiihdytyksien alkuvaiheessa...
                Mulla viskotuuletin pyörii heti, ainakin nyt kesällä heti käynnistyksen jälkeen. Siis sulla kylmänä viskotuuletin ei pyöri ollenkaan? Ymmärrän kyllä, että niin sen kait tulisi toimia, mutta työkaverin bimmerissä pyörii kuin mulla.
                Niin, mulla tosiaankin ei toimi täysi nopeuskaan sähköflektissä, onkohan flekti avattavissa, jos esim. hiilet on loppu?
                ---- Bee äm dapl juu ----

                Comment

                • Rapamaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 683
                  • -

                  #23
                  blubblubblub kuuluu omasta pulkastakin näillä keleillä sammuttamisen jälkeen, ilmastoinnin flekti pyörii joten liekkö sitten visko hengetön? Vaan millähän tuo selviäis, joskus kun sitä koitin hetimiten sammuttamisen jälkeen niin ei siinä isommin vastusta tuntunut. Ja voiko E39:in viskoa elvyttää sillä tojon silikoniöljyllä?

                  Comment

                  • juhape
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2004
                    • 321
                    • Pieksämäki

                    #24
                    Minä en ole huomannu tuossa omassani mitään nykäyksiä kun ilmastointi on päällä. Eikä kulutuskaan nouse sen vertaa että huomais.Niin, kylmää kyllä tulee ihan tarpeeksi.
                    Mersussa taas tuntee selvästi kun kompura napsahtaa päälle vaikka on puoli litraa isompi mylly.
                    -BMW 530d Touring -14 LCI
                    -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                    -Zetor 6245-89
                    -David Brown 996 -76
                    -MF 35 -58
                    -Tunturi Super Sport -85
                    -Tunturi Super Sport -77

                    Comment

                    • Moonshine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1018
                      • Järvenpää

                      #25
                      Originally posted by jamoc8
                      Mulla viskotuuletin pyörii heti, ainakin nyt kesällä heti käynnistyksen jälkeen. Siis sulla kylmänä viskotuuletin ei pyöri ollenkaan? Ymmärrän kyllä, että niin sen kait tulisi toimia, mutta työkaverin bimmerissä pyörii kuin mulla.
                      Niin, mulla tosiaankin ei toimi täysi nopeuskaan sähköflektissä, onkohan flekti avattavissa, jos esim. hiilet on loppu?
                      Kyllähän se visko pyörii välittömästi, mutta kovin heppoisesti. Kuulet sen kyllä kun tarraa kiinni. Ei todellakaan tarvitse herkistellä kuuloa tai avata ikkunoita kuullakseen tuon. En tiedä saako tuon flektin korjattua, mutta ainakin tuolla sitä oli onnistuneesti elvytetty: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/auxfan/auxfan.htm

                      Ja itselläni ilmastointi ei ainakaan syö tehoja mitenkään huomattavasti. Eli jos ei lämpötilasta tai merkkivalosta huomaisi, niin ei pystyisi sanomaan kiihdytettäessä onko ilmastointi päällä vai ei.
                      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                      Comment

                      • larmatin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 1118
                        • Perttula

                        #26
                        monessa autossa ilmastointi kytkeytyy pois päältä täyskaasu kiihdytyksessä jolloin kaikki teho saadaan käytettyä.

                        Comment

                        • Moonshine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1018
                          • Järvenpää

                          #27
                          Originally posted by larmatin
                          monessa autossa ilmastointi kytkeytyy pois päältä täyskaasu kiihdytyksessä jolloin kaikki teho saadaan käytettyä.
                          Niin myös omassani, mutta ilmastoinnin aktiivisuutta ei huomaa myöskään osakaasulla kiihdytettäessä.
                          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                          Comment

                          • jarci
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 783
                            • Sawo

                            #28
                            kyllä itellä ainaki huomaa nykäisynä jarruttaen/kiihdyttäen kun kompura lähtee päälle/pois, aivan selvä veemäinen ero. ilmastointi toimii kyl hyvin
                            Nykyisin mennään X3 E83

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #29
                              Itsellä 9/96 523iA, enkä kyllä allekirjoita noita tehohäviöitä tai kulutuksen kasvamista. En ole huomannut mitään eroa kun olen kokeillut ilmastoinnin kanssa ja ilman, juurikin todetakseni että mimmonen se ero on. Ja kylmää tulee. Jos tuossa joitain kulutus/teho/vääntöeroja sitten on, niin ne on niin pieniä ettei meikäläisen (yleensä aika tarkka) tutka niitä havaitse.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • karsta
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 263
                                • Hollola

                                #30
                                Originally posted by jare ///M3
                                kyllä itellä ainaki huomaa nykäisynä jarruttaen/kiihdyttäen kun kompura lähtee päälle/pois, aivan selvä veemäinen ero. ilmastointi toimii kyl hyvin
                                Sama juttu, ja kulutusviisarikin heilahtaa selkeästi.
                                Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                                Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎