Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi problems

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mrxitrix
    Newbiemmer
    • Jun 2006
    • 9

    Ilmastointi problems

    Osaako kukaan neuvoa vian etsinnässä, auto e39 3/96 :
    Ilmastoinnin kun laittaa päälle ja automaatille ei etu flekti (auxiliary fan) pyörähdäkkään, välillä tosin kaupungissa ajellessa helteellä herää päälle täydellä tohinalla ja auto huutaa kuin 244 volvo...eikös tuossa flektissä pitäisi olla 3 eri nopeutta? olisko osa flektin vastuksista kaput? Eikös niillä tuota flektin kierrosnopeutta vaihdella, vai voisiko vika olla rele puolella?

    Sitten vaikka ilmastoinnissa on auto päällä, ei kylmän ilman määrä (tolppien määrä ruudulla) kasva muuta kuin painelemalla plussaa vaikka auto on kuin pätsi, seisottuaan työpäivän auringossa, mutta jos esim. aamulla duuniin lähtiessä asetan lämpötilan +34 asteeseen niin johan alkaa lämpimän ilman tohotus ja tolppien määrä nousee ja laskee jos taasen vähennän lämpötilaa...
    njet ponimai.

    Mittaus/korjaus ohjeita tarttis jos joku osais neuvoa....Dänks
  • full
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1214
    • Tampere

    #2
    tuo manitsemasi 244 volvo viittaus johtaa suoraan auton nokalla olevaan viskokytkimeen.. siinä ei ole mitään sähköisiä osia ja vain kaksi asentoa on/off

    eli visko menee päälle yleisimmin kaupungissa ja saattaa kuulostaa volvolta ja huutaa kun hullu nokalla ylittäessään tietyn lämpötilan. sitten kun se viilenee ja termostaatti napsauttaa sen pois päältä niin visko rupeaa pyörimään "itsekseen" eli ei koneen kierrosten mukana niinkuin se kuumana tekee.

    tällä on siis tekemistä vain jäähdytysjärjestelmän kanssa.. mielestäni ilmastointi ei ole viskon kanssa mitenkään tekemisissä.. toisaalta voin olla väärässä tämän suhteen mutta muuten tuo tarina viskosta on 100% varma.


    suosittelen ilmastointivehkeen tyhjennystä, täyttöä ja testausta virallisessa liikkeessä. vaikuttaisi siltä että koko vehjes ei pelaa.
    BMW M535iA -86
    Volvo V90 -18

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #3
      Täällä myös yksi e39 244:n omistaja. Nyt aikana viivyteltyäni olen alkanut kehittelemään BS teoriaa siitä, että viskon kytkeytyminen johtuu itseasiassa juuri ilmastoinnista. Itselläni ilmastoinnin flekti toimii myös ainoastaan täysillä, ja nyt ~30 helteillä siis vähän väliä. Nyt kuitenkin syylärin edessä ilmastoinnin kenno käy koko ajan melkoisen kuumana, joten auton keulalla on aika lämpöistä -> visko lämpenee -> tarraa kiinni. Tein pari hikistä testiä kytkemällä ilmastoinnin pois ennen ajoonlähtöä, ja "ai rähmä", visko ei enää huutanutkaan. Pitää vaihtaa sen flektin vastuspakka kunhan lomat alkaa, ja katsoa josko 244 feeling olisi historiaa sen jälkeen.

      Niin ja jos tuon flektin toiminta jäi askarruttamaan, niin jokin aika sitten nimimerkki Lahi laati sellaisen vianmääritysohjeen että hiljaisimmatkin kiljaisivat hämmästyksestä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=69828

      Edit: Mutta tosiaan tuon ilmastoinnin osalta voisi olla paras vaihtoehto viedä se ensin huoltoon...
      Last edited by Moonshine; 03-07-2006, 23:12.
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • mrxitrix
        Newbiemmer
        • Jun 2006
        • 9

        #4
        Siis ilmastointi pelaa muttei automaattisesti osaa säätää lisää kylmää, vain lämmintä puhaltelee tarvittaessa automaattisesti jos ilmastoinnista tuntuu että autossa on liian kylmä esim. talvella. Kesäisin kylmää saa painamalla "jäähileen" päälle ja sit plussaa painelemalla sopivalle puhallusteholle...tuon kylmän puhalluksenkin kaiketi pitäis tapahtua automatic.

        Ilmastointi huollettiin viime vuonna ja ihmettelivät ettei ollut ainetta karannut juuri mitään.....

        Jeps, toi Lahin vianmääritysohje on hyvä ja kaikki viittaa nyt siihen että vastuspakka menee vaihtoon, koska flekti pyörii vain ja ainoastaan täysillä, saisko vastukset vaihdettua purkamatta koko keulaa, onko vastukset kolvattavia malleja vai onx siinä mitään sydeemiä millä ne vaihdetaan? Kellään kokemusta asiasta?

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎