Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d Webasto päällä kokoajan +5C:ssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azvaltti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 89

    530d Webasto päällä kokoajan +5C:ssa

    Mikähän mahtaa 530d webastoa vaivata, kun on päällä aina kun ajon jälkeen, kun auton sammuttaa. Ulkona lämmintä ~+5C ja ajokilometrejä takana 30km ja tämän jälkeenkin vielä weba laulaa, kun auton sammuttaa. Äkkiä luulisi, että käyntilämmöt ovat nousseet normaaliksi ja myös pysyvät siellä ilman weban apuja, mutta ei. Tarkistin webassa olevan NTC vastuksen ja se näytti olevan kunnossa ja se metalliklipsu painaa sen tiivisti weban runkoa vasten, joten tämän ei pitäis olla syynä jatkuvaan päälläoloon.

    Ootteko muuten laittaneet näihin "keulapahvia" talveksi, jottei tule niin kylmää ilmaa koneelle?
  • Taisto Römpötti
    Newbiemmer
    • Oct 2006
    • 25

    #2
    Taitaa olla ihan normaalia kun minullakin sama juttu. Huomaa muuten myös että kun motariajon jälkeen päästää tyhjäkäynnille niin tulee viileä tuulahdus jonka jälkeen webasto alkaa taas laulaa.

    Kyllä tota konetta täytyy aika paljon ilmeisesti lämmittää ulkoisesti jotta ajomukavuus säilyy eivätkä lämmöt soutaisi.

    Comment

    • Niki
      Newbiemmer
      • Nov 2006
      • 18

      #3
      Skodassa mulla weba ujelsi aina aikansa, on kuulema "huuhtelu" toiminto. Eli kaipa se polttaa sen palotilan kuumaksi ennen katkaisua, ja sitten se hurruttelee aikansa pumppua ja sammuu ~10?min kuluttua. En ajatellut tuota aikaa, mutta mun mielestäni noin 10 min kuluttua.

      P.S. Sama on myös käynnistäessä, ensin weba polttelee aikansa, kun vesi on tarpeeksi kuumaa, sitten vasta käynnistyy sisäpuhallin... Luulin sitä viaksi ja kävin 3 kertaa huollossa, ennenkun toisesta firmasta kaveri kerto sen olevan ominaisuss Ei vika :P

      Oppia ikä kaikki.
      --| E60 530DA |--

      Comment

      • pt.
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 122
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by Taisto Römpötti View Post
        Kyllä tota konetta täytyy aika paljon ilmeisesti lämmittää ulkoisesti jotta ajomukavuus säilyy eivätkä lämmöt soutaisi.
        Ei kyllä tarvi.. Ongelma enemmänkin esim VAG:na henkisissä autoissa.

        Omasta (edellisestä) autosta (530d) Webasto oli talvella poissa pelistä ja lohkolämmittimellä aamulla lähdettiin ja eipä kyllä ikinä lämmöt jäänneet normaalista, puhumattakaan vilusta. Verrokkina joskus paleltu myös viileissä dieseleissä.

        Tämä ei ollut yhden tai kahden aamun kokeilu, vaan melkein kahden kuukauden aika jakso, joten otantaa oli aika rankoistakin pakkasista.

        Ja pitää muistaa sekin, että uutta Webastoa ei laitettu auton käskettäväksi, vaan käytettiin manuaalisesti, joten ajon aikana ei ole webastoa käytetty esim viime talvena kertaakaan. Tottakai webasto oli hetken päällä lähdön jälkeen, kunnes oli normaalit lämmöt ja sitten pois.

        Comment

        • Taisto Römpötti
          Newbiemmer
          • Oct 2006
          • 25

          #5
          Mitäs tapahtuu jos moottorissa olis termari väljä? Käviskö Webasto enemmän ja lämmittäisi kabiinin? Vai onko kaikki systeemit yhden termarin takana ja Webasto itseasiassa lämmittäisi syylaria joka puolestaan lämmittää ilmakehää? Siis moottori ei olisi yhtään lämpimämpi kuin ilmankaan Webastoa?

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎