Announcement

Collapse
No announcement yet.

Airbag testaus, muualla kuin merkkiliikkeessä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lallevihtinen
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 690
    • Tampere

    Airbag testaus, muualla kuin merkkiliikkeessä?

    Onko kellään kokemusta/tietoa että pystyykö joku korjaamo tekeen bemarin turvalaite testauksia katsastusta varten? Merkkihuollossa sen 250€ ja parin viikon jono.....ja lähinnä se jono nyt ehkä haittaa.
    Ja tietysti ei auta jos joku tekee oulussa kun ei viitti autoo sinne lähtee tampereelta viemään.
    sigpic
    BMW E93 335i & BMW M550Dx
    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.
  • tiukka Temekki
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 54
    • Espoo

    #2
    E39-projekti, sama vaiva

    Sama juttu mutta mulla projektina vm. 2000, 520i sedan, ja turvatyyny pitäisi vaihtaa.

    Eli, kerrohan kuinka turvavarusteet, tai esim. turvatyynyn ratissa vaihdoit (jos esim. se laukesi)? Vaihdatitko vai vaihdoitko itse? Mulla em. lisäksi on turvavyönkiristimet vaihdettava, ainakin kuskinpuolelta.
    Ja tyhmä jatkokysymys: jos on kerran laukaistu, pitääkö vikakoodit nollata ennen kuin uusi bägi vaihdetaan rattiin tilalle? Ettei käy niin että kun panee akunnavan kiinni ja virrat päälle kun uusi bägi johdotettu --> poks..?
    ----
    Niin, mutta jokainen rimpsua lukeva ja asiasta tietävä voisi vastata alkuperäiseen postaukseen, jos on faktaa tarjolla!
    - VW LT varastettu
    - Fiat Ducato kolaroitu
    - Hyundai H-1 haisee koiralle
    - Alfa 159 kolariprojekti kesken
    - MB ML, se on sentään ehjä!
    *** seuraava auto taas BMW, muista ei ole mihinkään

    Privaviestejä luen HARVOIN, joten kun tarvitsee ottaa kontaktia:
    Teemu, 050-4413222

    Comment

    • Lallevihtinen
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 690
      • Tampere

      #3
      Ei ollu lauennu bägejä mutta tuli siirreltyä autoo ilman niitä joten koodi jäi muistiin. Ite olisin vaihtanu jos olis tarvinnu ja ne voi vaihtaa ja sit myöhemmin vikakoodit kuitataan pois, ei pitäis siis ehjän pamahtaa naamalle vaihdon jälkeen. Se että miten saat ratin bägin vaihdettua riippuu siitä että mimmonen ratti sulla on, joissain on kaks ruuvia ratin takapuolella jokka avaamalla bägi lähtee, joissain on ratin takana reijät joista pääsee painaan jousia/klipsuja jotka vapauttaa bägin. Kiristäjien vaihtoo varten tarvii varmaan penkki irrottaa.
      sigpic
      BMW E93 335i & BMW M550Dx
      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

      Comment

      • Juubi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 999

        #4
        Jokos sait vikakoodin nollattua? Nimimerkki Velho nollasi omasta e36:sta airbägin vikakoodit, juurikin tampereella.

        Comment

        • huoppa81
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 638
          • Nastola

          #5
          Originally posted by Lallevihtinen View Post
          Onko kellään kokemusta/tietoa että pystyykö joku korjaamo tekeen bemarin turvalaite testauksia katsastusta varten? Merkkihuollossa sen 250€ ja parin viikon jono.....ja lähinnä se jono nyt ehkä haittaa.
          Ja tietysti ei auta jos joku tekee oulussa kun ei viitti autoo sinne lähtee tampereelta viemään.
          Epäilen kyllä ettei katsastukseen kelpaa kuin nimenomaan merkkiliikkeen tekemä turvalaite testaus pöytäkirja.
          Garage:

          E21 323i -79
          E21 323i -82
          E30 325i Cabriolet -91
          E30 316i -89
          E39 520i -01
          Kadett C 1,2 -76

          Lynx Rave RE 600 -08

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #6
            Miksi ne pitäisi testata jos autoa vaan on siirretty ilman bägiä niin että valo palaa. Ei muuta kun nollaa vikakoodin ja valo sammuu. Bägit toimii normaalisti ja leimasetäkään ei huomaa mitään.

            Eri asia sitten jos on kolariauto jossa on ehdoissa turvavarusteiden uusiminen. Silloin pitää olla valtuutetun liikkken dokumentointi asiasta että ne todellakin on uusittu.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • tiukka Temekki
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 54
              • Espoo

              #7
              Turvalaitteiden uusimiskuluja, esimerkkeinä

              Taidan tosiaan omaani sitten vaihtaa itse bägin. Se oli just mallia kaksi ruuvia (muistaakseni torx´ia) takana, ja sitten bägi irti vaan. Ja liitin lähti sitten ihan vetämällä keveästi.

              Joten ei muuta kuin uutta tilalle ja testaamaan josko ei sitten kuitenkaan poksahtaisi --> merkkiliikkeeseen vaihdattamaan vyönkiristimet.

              Sitten vähän hintatietoutta pääkaupunkiseudulla tehtävistä turvavarusteiden uusimisista. (Suora lainaus sähköpostikyselyyni saamasta vastauksesta Metro-Autosta [Vantaalta]):

              Ratin ja kuljettajan airbagin vaihto yhteensä 45 euroa mikäli omat osasi ovat samanlaiset/sopivat suoraan paikalleen.

              Vyönkiristimien vaihto 90 euroa per penkki.
              Kiristin kappale 109 euroa kahteen penkkiin vaihdettuna osineen töineen 398e

              Airbagin ohjainlaiteen saattaa joutua myös vaihtamaan, riippuen siitä montako tyynyjen laukaisukertaa siinä on jäljellä.

              Testerin käyttö/koodien poisto 89e

              Yhteensä siis 532 euroa, mikäli ohjainlaite on vielä ok.)

              -----

              Kyllä nuo jokseenkin maksaa, mutta ei niin karmeasti silti. Enemmän pelottaa kun pitää tehdä alustamittaus AutoRobotoinnin (=korioikaisun) jälkeen, sen hintaa ei ole tullutkaan kysyttyä. Voisi kuvitella että toinen mokoma 500eur siihen humpsahtaa.
              - VW LT varastettu
              - Fiat Ducato kolaroitu
              - Hyundai H-1 haisee koiralle
              - Alfa 159 kolariprojekti kesken
              - MB ML, se on sentään ehjä!
              *** seuraava auto taas BMW, muista ei ole mihinkään

              Privaviestejä luen HARVOIN, joten kun tarvitsee ottaa kontaktia:
              Teemu, 050-4413222

              Comment

              • Lallevihtinen
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 690
                • Tampere

                #8
                Jep, mulla kyseessä kolariauto, siitä ongelmat. Jos ei lappuja tarvis niin onnistushan se metrossakin paljo halvemmalla....paperi on vaan niin kallista nykyään.
                sigpic
                BMW E93 335i & BMW M550Dx
                EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                Comment

                • tiukka Temekki
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 54
                  • Espoo

                  #9
                  Vaihdoin bägin, mutta entä vyön kiristinpanokset?

                  Turvatyynynvaihto rattiin oli simppeli juttu: ratin takaa 2 kpl torx-ruuveja auki, bägiä ylös rattikuopasta, liitin irti keskiöstä bägin yläreunasta. Siinä se. Sitten uusi ehjä bägi tilalle päinvastaisesti tietty asennellen.
                  Kun pani virrat päälle, totta - ei pamahtanut uudelleen.

                  Mutta, entäpä kiristinpanokset turvavöihin, onko kukaan asentanut? Miten se tapahtuu? Missä panos sijaitsee, miten irrotetaan, onko vaikea juttu, jne.? Jos rattityynyn vaihtaminen merkkiliikkeessä maksaa 45€, ja taas vyöpanoksen vaihtaminen 90€/kpl, on kai se vaikeampi juttu?
                  - VW LT varastettu
                  - Fiat Ducato kolaroitu
                  - Hyundai H-1 haisee koiralle
                  - Alfa 159 kolariprojekti kesken
                  - MB ML, se on sentään ehjä!
                  *** seuraava auto taas BMW, muista ei ole mihinkään

                  Privaviestejä luen HARVOIN, joten kun tarvitsee ottaa kontaktia:
                  Teemu, 050-4413222

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9140
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by tiukka Temekki View Post
                    Mutta, entäpä kiristinpanokset turvavöihin, onko kukaan asentanut? Miten se tapahtuu? Missä panos sijaitsee, miten irrotetaan, onko vaikea juttu, jne.? Jos rattityynyn vaihtaminen merkkiliikkeessä maksaa 45€, ja taas vyöpanoksen vaihtaminen 90€/kpl, on kai se vaikeampi juttu?
                    Penkki irti, panos sijaitsee penkin alaosassa turvavyön vastakappaleen tyvessä.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      AVK:n tai Yhtiön bagivalvontaan riittää ihan ok/kunnossa oleva testitulos mistä tahansa huoltoliikkeestä. Bemun kohdalla ei vaadita mitään asennustarkistuksia tms., vaan pelkkä liikkeen leimaama/allekirjoittama tuloste riittää todistamaan että järjestelmä on ok. Liikekohtaisesti toki tuosta todistuksesta sitten pyytävät, mutta eikähän kuitenkin testistä+todistuksesta selvinne alta 50€ kun välttää maahantuojaorganisaation, vaan suunnistaa esim.Bosch kyltin alle.
                      Vyönkiristin on integroituna turvavyön lukkokappaleeseen. Se on bemuissa usein kiinni yhdellä no:40 Torx:illa kiinni. Liitintä irroitettaessa kannattaa katsoa että siinä ei ole päällipuolella lukitusta(musta liitin). Keltaiset liittimet lähtee ihan vetämällä.
                      Järjestelmä lukitsee tuon laukaisukäskypuolen bagien lauettua tai vikavalon sytyttyä, jonka jälkeen pienintäkään pelkoa uuden bagin laukeamisesta ei ole.
                      Asennukset toki tehdään varmuuden vuoksi virta-avaimet taskussa.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎