Announcement

Collapse
No announcement yet.

webaston ohjaus GSM:llä(kokemuksia)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jbu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 70

webaston ohjaus GSM:llä(kokemuksia)

Löysin palstalta muutamia, jotka olivat rakentaneet webaston ohjauksen GSM:n avulla. Eli 6-napaisen liittimen nastaan 1 tuodaan +12 niin pitkäksi aikaa kun webaston, pumppujen ja sisäpuhaltimen halutaan olevan käynnissä.
    Onko ratkaisu ollut toimintavarma? Olisi tuollainen ratkaisumalli nyt mielessä, kun en ole saanut selville väylällä kulkevia sanomia, jolloin satkaisu olisi helpompi tässä muun projektin yhteydessä toteuttaa.
    -jbu
  • an13
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 260

Ratkaisu on sinänsä varma, että mikä tahansa ohjauslaite mikä vetää +12V:llä oikeaa karvaa toimii, wepasto/eberit kyllä polttaa silloin. Haasteena on saada GSM:ltä ohjaus. Josko meinaa itse tehdä niin pitää melkein ohjelmoida mikrokontrollerilla että saa oikeat tilasiirtymät eikä mene vahingossa päälle. Ja ei olisi myöskään suotavaa että puhelimen akku on koko ajan latauksessa autossa vaan pitäisi kolvailla suora 12V luuriin.
    ex-535iA E34

Comment

• jbu
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 70

timer-sanomat löytyikin!

Tässä vähän kuin itselleni vastailen. Eli sain kuin sainkin monitoroitua webaston ajastuskoodit. Monitoroin sanomaliikennettä kun asetin lämmitysajan navinäytöltä.
      Nyt saan mikrokontrollerin avulla sanomaväylälle sanoman, jolla tuon ajastuksen saa päälle tekstiviestillä. Viestissä pitää antaa aloitusaika.
      Tämä webastojuttu tuli vähän ylimääräisenä mukaan tässä mikrokontrolleriprojektissani. Joskus tätä toiminnallisuutta olen kaipaillut.
      -jbu

Comment

• Kähmy
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 422
        • Kempele

Originally posted by jbu View Post
        Tässä vähän kuin itselleni vastailen. Eli sain kuin sainkin monitoroitua webaston ajastuskoodit. Monitoroin sanomaliikennettä kun asetin lämmitysajan navinäytöltä.
        Nyt saan mikrokontrollerin avulla sanomaväylälle sanoman, jolla tuon ajastuksen saa päälle tekstiviestillä. Viestissä pitää antaa aloitusaika.
        Tämä webastojuttu tuli vähän ylimääräisenä mukaan tässä mikrokontrolleriprojektissani. Joskus tätä toiminnallisuutta olen kaipaillut.
        -jbu
        Mielenkiintoinen projekti! Mitähän hardista toi hässäkkä vaatii?

-kähmy
        e46 325xi
        Yamaha FZR 1000 EXUP
        ex-e39 530i Touring

Comment

• jbu
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 70

tarvittavaa rautaa...

webaston ohjaukseen tarvitaan vanha känny ja mikrokontrolleri+väyläinterfeisi.
          Noi mulla jo onkin ja demoasteella toimii. Lisäksi toiminteena on kameratolppien varoitus. Eli mikrokontrolleri kirjoittaa varoituksen ja glong-äänen kameratolpasta textbaariin mittaristossa. Tätä varten tarvitaan navilaitteisto. Kaikki data liikkuu väylällä, eli kaikki tuo edellämainittu hoituu samalla mikrokontrollerilla ja väyläinterfeisilla. Mikrokontrollerin yhteyteen piti liittää vielä rs232 piirit sarjaliikennettä varten kännyyn ja väylän suuntaan. Ei kovin paha rasti.
          -jbu

Comment

• sand
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 155
            • palokka

Viestissä pitää antaa aloitusaika.
            Mitä kaikkia tietoja viestissä menee?

Minä olen ollut siinä käsityksessä, että OBC lähettää pelkästään webaston käynnistyspyynnön IHKA:lle, joka Webaston sitten käynnistää. Samoin käy, jos Webaston 1 -nastaan laittaa 12V, jolloin Webasto lähettää käynnistyspyynnön IHKA:lle.

Comment

• reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

webaston ohjaukseen tarvitaan vanha känny ja mikrokontrolleri+väyläinterfeisi.
              Noi mulla jo onkin ja demoasteella toimii. Lisäksi toiminteena on kameratolppien varoitus. Eli mikrokontrolleri kirjoittaa varoituksen ja glong-äänen kameratolpasta textbaariin mittaristossa. Tätä varten tarvitaan navilaitteisto. Kaikki data liikkuu väylällä, eli kaikki tuo edellämainittu hoituu samalla mikrokontrollerilla ja väyläinterfeisilla. Mikrokontrollerin yhteyteen piti liittää vielä rs232 piirit sarjaliikennettä varten kännyyn ja väylän suuntaan. Ei kovin paha rasti.
              -jbu
              Mitä kännyä käytät (jos serialport), itsellä ei ole kuin usb:llä toimivia niin täytyykö (täytyy) muuntaa signaali sille sopivaksi? Mitäs liikennettä siellä dataväytässä liikkuu, meneekö kaikki bitteinä, ja bittivirta oli? Kovin vanha se luuri tuskin on jos sinne olet navicoeren tjms. millä kameatolppia tsiigaat -softan asentanut... mokian 36xx? Vai onko tämä trolli?
              ...

Comment

• jbu
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 70

Originally posted by sand View Post
                Mitä kaikkia tietoja viestissä menee?

Minä olen ollut siinä käsityksessä, että OBC lähettää pelkästään webaston käynnistyspyynnön IHKA:lle, joka Webaston sitten käynnistää. Samoin käy, jos Webaston 1 -nastaan laittaa 12V, jolloin Webasto lähettää käynnistyspyynnön IHKA:lle.
                Olen jonkin verran selvitellyt I-bus:n(viihdelaite väylä) toimintaa ja tehnyt kontrollerilla muutaman sovelluksen. Hokasin tuossa että kun antaa navinäytöltä ajastuskäskyn, niin sanoman täytyy mennä ensin d-bussille, koska navinäyttö on liitetty d-bussiin. komennon osoite on IKE, joka on i-bussin ja k-bussin välissä. IKE lähettää sanoman edelleen webastolle, joka on k-väylällä. Kokeilin tämän lähettämällä timer-sanoman ja niinhän se sinne meni. Pikku punainen ropellin kuva navinäytöllä syttyi ja aikakin oli asettunut oikein kuin sen näytöltä tarkastin. Lähti webasto vielä käyntiinkin, ja ajallaan.

Comment

• jbu
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 70

Originally posted by reddewil View Post
                  Mitä kännyä käytät (jos serialport), itsellä ei ole kuin usb:llä toimivia niin täytyykö (täytyy) muuntaa signaali sille sopivaksi? Mitäs liikennettä siellä dataväytässä liikkuu, meneekö kaikki bitteinä, ja bittivirta oli? Kovin vanha se luuri tuskin on jos sinne olet navicoeren tjms. millä kameatolppia tsiigaat -softan asentanut... mokian 36xx? Vai onko tämä trolli?
                  Helpoin ja halvin tapa on hommata jostain vanha känny. Itselläni on nokian 6210 vuodelta 2000. Kännyä tarvitaan vain jos haluaa etänä asettaa webaston tai lukea auton paikkatiedon koordinaatit(jos vaikka vaimo lainallee autoa). Noi usb-jutut on mikrokontrolleritasolla vielä aika työläitä.

Kameratolppasovellukseen ei kännyä tarvita. Mikrokontrolleri kysyy d-väylän välityksellä navileitteistolta auton paikkatietokoordinaatteja sekunnin välein ja vertaa sitä kontrollerissa olevaan kameratolppatietokantaan. Jos auto lähestyy kameraa, niin kontrolleri kirjoittaa väylän kautta tiedon mittariston tekstikenttään hälytysäänen kera.

Ongelma on että noi väyläsanomat voi hivenen vaihdella navi yms softaversioiden mukaan. Itselläni on 530dA 2002.
                  -jbu

Comment

Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎