Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takalasien tummennus apua??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -nOksville-
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 91
    • kouvolan kuningaskunta

    Takalasien tummennus apua??

    Mä ajattelin tummentaa takalasivulasit tässä alkuun, ja kun en hommaa kerran ennnen ole tehnyt, tarvitsisin hieman apua....!

    Miten kalvot saa siististi kiinnii?? Ettei jäisi kuplia hirveästi. Ja miten saisin helposti oikean kokoiseksi kalvot?? Liian iso tai liian pieni kalvo ei ole oikein hyvä juttu....

    Laittakaa ihmiset tähän topicciin omia kokemuksia ja neuvoja, että muut eivät tekisi samoja virheitä kuin olette itse tehneet...
    Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..
  • Nacno
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 511

    #2
    hyvät hermot ja fairivettä paljon tarvii

    Comment

    • jarikaa
      Bimmer Rookie
      • May 2003
      • 45

      #3
      Jos haluut hyvät vie ammattilaiselle laitettavaksi. Jos laitat itse osta ainakin kunnon kalvoa esim. 3M. Halvat kalvot muuttaa väriä parin kesän jälkeen ja naarmuntuvat paljon helpommin, kun kunnon kalvot.

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        saa hyvät itekkin tehtynä, tarvii hyvät hermot, fayria ,helvetin terävän mattoveitsen tai vastaavan, nukkaamattoman liinan ja ikkunankuivaus lastan.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • -nOksville-
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 91
          • kouvolan kuningaskunta

          #5
          Jos joku vaa viittis ni vois laittaa jonkun näkösen vaiheittaisen ohjeen, ni osais muutkin amatöörit ne laittaa siististi.
          Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

          Comment

          • Axum
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 4416
            • Kuopio

            #6
            teippaat sen kalvon ikkunan ulkopuolelle kiinni.. ja leikkaat melkein oikean kokoisen palan...

            niin ja ikkunan puhtaus ja terävä veitsi on asiaa, pölyä jää helposti sinne ikkunan ja kalvon väliin :lol: :lol:
            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
            - E39 528ia
            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

            Puretaan 520ia -97
            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

            Comment

            • Herby
              Newbiemmer
              • Jul 2004
              • 25
              • Kokkola

              #7
              Originally posted by Nacno
              hyvät hermot ja fairivettä paljon tarvii
              Hyvä neuvo tuokin Mutta ite tein silleen että otin takasivulasit kokonaan pois... Sittenhän on helppo laittaa kalvo kiinni, lastaa ja fairyvettä käyttäen.
              German Trademark

              Comment

              • -nOksville-
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 91
                • kouvolan kuningaskunta

                #8
                Onko kellään kokemuksia, miten helposti e30:sen takasivuikkunat lähtee irti??? Siis ehjänä...

                KOROSTAN että 2-OVISEN mallin!!!!!!!
                Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

                Comment

                • BemariVompatti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 440
                  • VT 6

                  #9
                  Kysyttyäni edelliseltä omistajalta sanoi että vanhat tehdasasennukset lähtee joko hyvin tai hyvin hankalasti, riippuen vähän liimoista ja asennoista, itse laitetut yleensä melko hyvin. En ole itse irroittellut.

                  Comment

                  • Juhis2000
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 237
                    • Kouvola

                    #10
                    Originally posted by fastball
                    Jos joku vaa viittis ni vois laittaa jonkun näkösen vaiheittaisen ohjeen, ni osais muutkin amatöörit ne laittaa siististi.
                    Etsi käsiisi se vanha Spoileri-lehti missä oli se D-I-Y kalvotusprojekti, siinä oli hyvinkin vaiheittaisesti kerrottu... (Siis GTI)
                    BMW e60 525i terapiaprojekti
                    -------------------------
                    Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                    Comment

                    • korpinen
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2003
                      • 48
                      • Miehikkälä

                      #11
                      Tuli laitettua kalvot tuossa viikko sitten omaan autoon ja voin sanoa että kärsivällisyyttä pitää olla. Mulla oli onneksi ammaatimies mukana asennuksessa joten yksin ei tarvinut hermoja menettää.
                      Kalvoksi kanattaa valita tosiaa joku laadukas jota saa hyvin muotoiltua esim. 3M tai Sunguard

                      Hommaa helpottaa tietenkin jos ottaa lasin irti tai purkaa verhoiluja että saa lasin reunat näkyviin. Fairivettä kannattaa käyttää reilusti ettei kalvo liimaannu lasiin ennen aikojaan.
                      Tässä nyt ihan pääpiirteittäin miten homma tehtiin.
                      Kommentoida saa ihan vapaasti.

                      Ikkuna kannattaa puhdista huolella sisäpuolelta kaikista muovinhoitoainesta ja tarroista yms. (esim. sinol on aika hyvä tähän tarkoitukseen). Kannattaa myös käydä lasin sisäpuoli läpi partahöylän- tai mattoveitsenterällä ettei siihen jää mitään kovia likapisteitä joihin ikävästi jää ilmaa kun laitta kalvon.

                      Laita fayrivettä lasin ulkopuolelle, laita kalvonpala siihen siten että liimapinta on ulospäin ja leikkaa sopivan kokoiseksi. (Jätä vielä kuitenkin kalvoon se liimaa suojaava kalvo paikoilleen).

                      Vedä lastalla vesi pois välistä ja katso jääkö kalvo kurttuun eli jos lasi on hieman kaareva niin kalvo ei oikein meinaa kurttaamatta mennä lasin mukaisesti.

                      Kuumailmapuhallinta käyttämällä saat varovasti lämmitettyä kalvoa että saat sen muotoiltua pienellä lastalla lasin muotoihin (muista laittaa taas fairivettä väliin).

                      Kuin kalvo on oikean muotoinen niin laita lasin sisäpuolelle taas fairivettä, irrota liimaa suojaava kalvo pois ja ja siirrä kalvo lasin sisäpuolelle.
                      Sitten ei muuta kun alat lastalla varoen vetämään vesiä pois välistä.

                      Kun kalvo alkaa kiinnittymään niin voit leikata kalvosta ylimääräiset pois jos sitä on sattunut reunoihin jäämään. Ja sitten ei muuta kun jatketaan lastalla vesien postamista kalvon ja ikkuna välistä.

                      Eli jotakuinkin näin se homma tehtiin, mutta en ota mitään vastuuta jos joltain menee homma pieleen näitä ohjeita noudatettuaan.

                      Comment

                      • -nOksville-
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2004
                        • 91
                        • kouvolan kuningaskunta

                        #12
                        Kannattaako siihen kalvoon jättää reunoja vähän siinä ekassa leikkaus vaiheessa, vai onko parempi vedellä heti ikkunan kokoon??
                        Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

                        Comment

                        • Dj Niksperi
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 2437
                          • Salo, Finland

                          #13
                          tai tilaa completokselta CTF-kalvot mitkä on leikattu valmiiksi automallin ikkunoiden mukaan! Ja nämä CTFn kalvot tulee vissiinkin ulkopuolelle kiinni ellen väärin muista... 8)
                          BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                          Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                          -Team Pussihousu-
                          Salo///Works
                          sigpic

                          Comment

                          • Spec
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2003
                            • 93
                            • Helsinki

                            #14
                            1. tarviit 3m:ltä hyvän lastan
                            2. suihkupullo
                            3. Vaikka k-raudasta maalinraappausterän
                            4. Hyvä mattoveitsi
                            5. Fairia
                            6. Kuumailma puhallin
                            7. Hyvää kalvoa (suosittelen 3m)
                            8. Tiskiharja
                            9. ikkunalasta

                            Ikkunoita ei kannata irrottaa koska pöly tarttuu paremmin vaakatasoon kuin pystytasoon.

                            Sitten purat verhoilut, teippaat takalasin katossa olevan kattopahvin että ei tule roskia siitä takalasiin.

                            Teippaa kalvo lasin ulkopuolelle ja leikkaa sen verran isommaksi että se mahtuu sisällä tiiviisteen sisään. (mittaa työntämällä jotain tiivisteen väliin ja kato paljonko se uppoaa.

                            Sitten hyvin pesty lasi on on kaiken a ja o.

                            Ekan laitat suihkupulloon vettä ja vähän fairia. Peset ekan lasin tiskiharjalla. sitten sillä maalinraappausterällä ja tiskiharjalla pari kertaa. joka kerta kuivaat lasin ikkunalastalla. Ite kun tummennan lasit pesen lasin about 8 kertaa !

                            sitten kun kalvo on leikattu niin kastele lasi ja kalvo sillä samalla vedellä ja laita reunat eka sisään ja sitten keskeltä rupeet kädellä siirtelee kumplia sivuun. Kun tämä on tehty niin suihkuta kalvon päälle vettä ja vedä varovasti sillä lastalla ( voit myös vetää ikkunalastalla) kumplat pois alottaen keskeltä mennen sivuihin, älä välitä jos tulee viiruja sivuihin. sen jälkeen toistat saman, mutta painat vähän enemmän ja yritä olla painamatta samasta kohdasta kahdesti. ja toistat taas saman ja painat vielä kovempaan. Ja se on siinä. Sitten toinen puoli. Kun se on tehty niin tuut ensimmäisen lasin puolelle ja katot jos jonnekkin on jäänyt kumplia tai muuta. Ota kuumailmapuhallin ja lämmitä varovasti se kalvo viiruista kiinni että ne hävii (kalvo kutistuu 240 asteessa) eli aika lämpäsessä (ja palaa 280 asteessa)

                            Eiköhän sillä saa jotain aikaiseksi ????

                            Comment

                            • -nOksville-
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2004
                              • 91
                              • kouvolan kuningaskunta

                              #15
                              Originally posted by Dj Niksperi
                              tai tilaa completokselta CTF-kalvot mitkä on leikattu valmiiksi automallin ikkunoiden mukaan! Ja nämä CTFn kalvot tulee vissiinkin ulkopuolelle kiinni ellen väärin muista... 8)
                              Eihän siinä muuten mitää, mutku ne kalvot on "harmaat"... :(
                              Tahtoo kunnon "LoveMachine" -mobiilin.... Taino, eihän mul kyl mitää hävettävää ole, vaik näkis koko suomi :lol: Toisaalta kyl tulis vaa lisää kateellisia tähän maailmaan. Buahhahhaaaaa....
                              Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎