Announcement

Collapse
No announcement yet.

Millä liimata umpiot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • herrakani
    • Nov 2024

    Millä liimata umpiot

    Moi.
    Millä ootte liimaillu umpioitten laseja angelien asennuksen jälkeen? Araldiitit ja kontaktiliimat tuntuis malko hepposilta kamoilta verrattuna tohon tatinaan mitä tuol oli välissä. (Halpis-angel-eyes-umpiot)

    Toimiiks jotkun pvc-liimat vai mitä? Sikaflex?
  • cck
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 178
    • Naantali

    #2
    Itekki kaipaisin tuota neuvoa, on meinaat lamppujen palotus edessä
    Ex- E36 318is -92
    Ex- CBR 1000rr -06
    Ex- Mazda 6 -03
    Ex- Suzuki Hayabusa -08
    Ex- Audi A4 1.8t Quattro -04
    Ex- BMW E60 530iA -03/04
    Taas: Audi A4 1.8t Quattro -04

    Comment

    • Axum
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 4416
      • Kuopio

      #3
      Sikaflex
      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
      - E39 528ia
      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

      Puretaan 520ia -97
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

      Comment

      • Enska325i
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 333
        • Masku

        #4
        Sikaflexiä käytin itse ja hyvin on pitänyt.
        E46 330i M-sport touring

        ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
        sigpic

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Jos saumassa on lämmössä pehmenevä butyyli, yleensä riittää kappaleiden uudelleenlämmitys ennen kasaamista. Jos väliin haluaa liiman laittaa, alkuperäistä Sikaa hieman edullisempi vaihtoehto on esim. elastinen Wurthin liima- ja tiivistemassa.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Hmm, mä en uskalla ainakaan lämmitellä tota hirveesti, umpiot on muovia.

            Mulla on semmonen kutina noista silikooneista ja sikaflekseistä että jos ne lämpiää paljon yli ruumiinlämmön, ne ei oo kovin pitäviä enää.

            Comment

            • basso72
              BTCF Member
              • Dec 2004
              • 1837
              • Ylä-Pinsiö

              #7
              Originally posted by herrakani View Post
              Hmm, mä en uskalla ainakaan lämmitellä tota hirveesti, umpiot on muovia.

              Mulla on semmonen kutina noista silikooneista ja sikaflekseistä että jos ne lämpiää paljon yli ruumiinlämmön, ne ei oo kovin pitäviä enää.
              Ööö... perus silikonimassojen lämmönkesto on luokkaa +150 c. Liimauskyky niissä on kyllä heikko. Noi PU-pohjaset massat,("sikaflexit")ym. liimaa huomattavasti paremmin ja lämmönkesto yleensä luokkaa +80 c. Esim sika 11fc on varmaan riittävä näihin. Yleisesti ottaen kaikki "liima/asennusmassat" parempia kuin silikonit.
              sigpic
              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
              320i -77

              Comment

              • Rockford
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 8028
                • Pinsiö

                #8
                Omissa umpioissa on tullut käytettyä jotain Sikaflexin/Wurthin tapaista, mutta kestää lämpöä enemmän. En nyt muista millään minkä nimistä ainetta oli, mutta eiköhän löydy kun kävelee Sika/liimatiivistemassa-hyllyn luo ja vertailee kittien kuumankestoja + valitsee sen missä on korkeimmat asteluvut. Pari-kolme vuotta jo ollut lasit kiinni.
                -Dodge Charger -73
                -Mercedes-Benz GLK
                -VW Transporter

                Comment

                • Enska325i
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 333
                  • Masku

                  #9
                  Kyllä sika kestää tarpeeksi lämpöä umpioissa.

                  Siinä jotain tuotetietoja:

                  E46 330i M-sport touring

                  ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
                  sigpic

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    #10
                    Hiano säätöö!

                    en tie mitä oot tekemäs mut muistaaksseeni suutari sano et jos tekee niitä tumma optiikka valoja niin kannattaa käyttää mustaa massaa

                    sitte en tie onko merkitystä mut vasta jokunen aika (n.0-1,5 vuotta) sitten on tullut uv-suojatut massat ainakin würth:lle. polypreenimassa on mitä me on ainakin käytetty katolla ja nykyään käyttää ränni miehetkin. vanhoja massoja saa parinvuoden välein käydä takuuseen korjaamassa.

                    tietty rasitus on eri ja nää on sellasta täydellisyyden hakemista millä tuskin on isompaa vaikutusta loppupeleis MUT tollai niinku vinkkinä.
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Hmm, joku musta tuulilasiliima tms voiskin olla aika passelia kamaa tohon.

                      Joo, tummaoptiikan tekemistä tossa puntaroin.

                      Comment

                      • basso72
                        BTCF Member
                        • Dec 2004
                        • 1837
                        • Ylä-Pinsiö

                        #12
                        Originally posted by Tonton View Post
                        en tie mitä oot tekemäs mut muistaaksseeni suutari sano et jos tekee niitä tumma optiikka valoja niin kannattaa käyttää mustaa massaa

                        sitte en tie onko merkitystä mut vasta jokunen aika (n.0-1,5 vuotta) sitten on tullut uv-suojatut massat ainakin würth:lle. polypreenimassa on mitä me on ainakin käytetty katolla ja nykyään käyttää ränni miehetkin. vanhoja massoja saa parinvuoden välein käydä takuuseen korjaamassa.

                        tietty rasitus on eri ja nää on sellasta täydellisyyden hakemista millä tuskin on isompaa vaikutusta loppupeleis MUT tollai niinku vinkkinä.
                        Menee OT:ksi,mutta liippaa niin lähellä omia töitä,että täytyy kommentoida. Onko wurth keksinyt nyt jotain,mitä muilla on ollut jo 20v? Vai ruvennut mainostamaan jotain uutta huippu tuotetta. Tuo vanhojen massojen korjaushomma on peräisin vain siitä kun katto/peltimiehet on niitä vedelly millä sattuu ja mihin sattuu. Yleisin vika on silikonin käyttö ja taidon puute ts. yritetään tehdä saumaa paikkaan,josta näkee puusilmälläkin ettei tule toimimaan. Esim. ammattitaitoinen,työnsä laatuun sitoutunut,peltiseppä ei tarvi kittiä pitävän peltikaton tekoon. Eikä herneitä kenellekään. Paras tulos tulee,kun rajapinnat esim. pelti/elementti tehdään niin,että siinä on SUUNNITELTU paikka elastiselle saumalle. Pu-pohjaiset saumamassat kestävät esim. kerrostalon elementtisaumoissa edestakaista liiketttä ja lämpötilavaihteluita -40-+40 jopa 25v,jos ne on oikein tehty ja oikeilla aineilla.
                        Miten tämä liittyy tummaoptiikkaa,ei mitenkään,anteeksi OT.
                        Suosittelen Pu-pohjaista massaa,puhtaisiin pintoihin ja kuivumisaikaa(valm.ohje) niin,että on varmasti kuiva ennen asennusta/hipelöintiä. Hemimäinen tuotos.. Mutta,tästä jotain tiedän..
                        sigpic
                        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                        320i -77

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          #13
                          anteeksi oft mut täytyy opettaa vanhalle koiralle uus temppu

                          tuskin würth on keksinny mutta niillä tuote on tullu vasta. sit kato jos ottasit selvää mitä materiaalia on esim. hartwallin, ideaparkin, turkuhallin, turun ja hesan messuhallien katot yms.
                          AIVAN! niin arvelinkin.

                          pvc kun ei maaliin tartu kovin kummoisesti maalattuun tai yleensäkkään peltiin tms.
                          Niin massaa joutuu käyttää.
                          ja aikamoinen pläkkäri saa olla et taittaa rännin päät samasta pellistä kuin kouru. kyllä ne pääty palat erikseen tehdään ja on tehty ties kuinka kauan.

                          ite vedit peltikaton tähän siitä ei ollu kyse. silikoonia Ammattilaiset tuskin on ikinä käyttäny katolla tai ainakaan mies muistiin. ja se tosiaan on ns. oman aikansa hyvillä massoilla sellanen piirre et toi aurinko polttaa/irrottaa noh. kumminkin olimiten lie, hävittää sen liimautumis ominaisuudet oli se vedetty siihen miten vaan

                          mielestäni myös korostin asiaa tossa että on sellasta hieno säätöä, mut laskisin kumminkin sen varaan että uv suojaamaton päästää pikemmin kosteuden sisään
                          edit: taitaa tossa polypreeni massassa olla isommat noi lämpövaihtelun sieto kyvytkin
                          Last edited by Tonton; 16-03-2007, 23:59.
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • basso72
                            BTCF Member
                            • Dec 2004
                            • 1837
                            • Ylä-Pinsiö

                            #14
                            Originally posted by Tonton View Post
                            tuskin würth on keksinny mutta niillä tuote on tullu vasta. sit kato jos ottasit selvää mitä materiaalia on esim. hartwallin, ideaparkin, turkuhallin, turun ja hesan messuhallien katot yms.
                            AIVAN! niin arvelinkin.

                            pvc kun ei maaliin tartu kovin kummoisesti maalattuun tai yleensäkkään peltiin tms.
                            Niin massaa joutuu käyttää.
                            ja aikamoinen pläkkäri saa olla et taittaa rännin päät samasta pellistä kuin kouru. kyllä ne pääty palat erikseen tehdään ja on tehty ties kuinka kauan.

                            ite vedit peltikaton tähän siitä ei ollu kyse. silikoonia Ammattilaiset tuskin on ikinä käyttäny katolla tai ainakaan mies muistiin. ja se tosiaan on ns. oman aikansa hyvillä massoilla sellanen piirre et toi aurinko polttaa/irrottaa noh. kumminkin olimiten lie, hävittää sen liimautumis ominaisuudet oli se vedetty siihen miten vaan

                            mielestäni myös korostin asiaa tossa että on sellasta hieno säätöä, mut laskisin kumminkin sen varaan että uv suojaamaton päästää pikemmin kosteuden sisään
                            edit: taitaa tossa polypreeni massassa olla isommat noi lämpövaihtelun sieto kyvytkin

                            No,yritäppä nyt pysyä housuissas.. Ilmaisin itseni ehkä hiukan epämääräisesti,siis ei aiempi postaukseni ollut mikään hyökkäys sun/sun työpaikkaasi kohtaan. Tuo silikonin käyttö väärässä paikassa yms. vaan on liian yleistä. Niinkuin tuossa aiemmin yritin selittää ammattimies on ammattimies,joka hommassa. Tuo katon teko ilman kittiä tarkoitti lähinnä peruskattoja,joita jotkut "peltimiehet" ei saa tehtyä ilman. Varmasti oot itsekkin törmännyt siihen,että joku muu tekee halvemmalla ja jälkikäteen kysellään tulisko joku korjaamaan? Tuohon polypreeni/polyuretaani/UV(ultraviolettivalo/auringonpaiste) väittelyyn en jatka mitään. Pointti oli,että aurinko on paistanut ennenkin ja toivottavasti paistaa vieläkin. Ja paras tulos edelleen tulee,sillä että ammattimiehet tekee yhteistyötä,mikä sekin on tänä päivänä liian harvinaista. Sen verran lisään noihin saumoihin,että ei se kestävyys useinkaan ole kiinni aineista,vaan sauman muodosta/leveydestä. Ja jos tästä nyt jäi jokin kaivamaan,voit laittaa privaa tai soittaa 040-5855845. Sorry OT. Päätän täältä tähän...
                            sigpic
                            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                            320i -77

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              #15
                              hyvä että korjasit. pidetään vaan yhtä vaikka ihan eri hommia tehdäänkin. ammatti mies on aina ammatti mies.

                              onnea vaan threadin alottajalle prokkiksessa.
                              heitä mulle tietoo tosta toteutuksesta ja tuloksesta kun saat valmiiks. oon itekkin suunnitellu kyseistä hommaa mut en tie pitäiskö ostaa uutena vai väsäillä vanhoista sumeista

                              hyvä heitto siinä alhaalla! mutta juurikin samaisesta syystä alettiin aikanaan käyttää würthin tuotetta eikä oo siitä sitte enää pois vaihdettu
                              Last edited by Tonton; 17-03-2007, 00:57.
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎