Announcement

Collapse
No announcement yet.

tee-se-itse ruostesuojaus öljyllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shotguni
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 70

    tee-se-itse ruostesuojaus öljyllä

    Ostin -96 E39 523:sen tossa hetki sitten. Autoon on tehty ruostesuojaus 3vuotta sitten.
    Apukuskin puolella etulokarin kaaressa on muutama ruosteenkukka, sekä takakontin alareunassa on pientä alkavaa ruostetta. Edellä mainitut, näkyvät korroosion vaikutukset käyn laitattamassa paikallisella automaalarilla. Muuten auto on maalipinnaltaan todella hyvässä kunnossa.

    Haluaisin kuitenkin pysäyttää nuo mahdolliset muut ruosteenalut ja oon tässä miettiny eri vaihtoehtoja. Kiinnostais kuulla kokemuksia tuosta öljyllä koteloiden suojaamisesta. Itseltä ei paineilmalaitteita löydy, mutta semmonen sähköllä toimiva maaliruisku löytyy. Kokeilinkin kyseistä laitetta öljyn kanssa ja sillä saa aikaan mielestäni todella hyvän öljysumun ja ajattelinkin, että voisin sillä suojata paikat, joihin en spray-kotelosuoja-aineella pääse.

    Kokemuksia minulla on noista spraypullossa olevista kotelosuoja-aineista ja ne ei ainakaa mitään kovin kummoista sumua aikaiseksi saa(joten ei mielestäni sovellu vaikeisiin paikkoihin).

    Nettiä selaillessani huomasin, että jotkut puoltaa kovasti tuota koteloiden öljyämistä ja toiset on taas sitä vastaan(tosin hyvää perustetta en ole vielä kuullut miksi öljyä ei tulisi käyttää). Kiinnostaiskin kuulla kokemuksia, että kannattaako tuo koteloiden "öljyäminen" vai mitä pitäis tehä? Olisin valmis öljyämään nuo kotelot pariinkin kertaan vuodessa jos vaan ruoste pysyis poissa.
  • bandit
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 489
    • oulu

    #2
    vesi vaseliini
    NHF- Nerd Home Function

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Mitähän mieltä se valmistaja/maahantuoja on mieltä näistä muovipinnoitettujen ja täyssinkkikoristen uuden koritekniikan ajoneuvojen "öljyämisistä"?

      Comment

      • bandit
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2002
        • 489
        • oulu

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Mitähän mieltä se valmistaja/maahantuoja on mieltä näistä muovipinnoitettujen ja täyssinkkikoristen uuden koritekniikan ajoneuvojen "öljyämisistä"?

        tuskin tykkää....eikö se riitä jos sinne ruutaa dinitrolia..
        NHF- Nerd Home Function

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Ei taida tykätä siitä dinitroolistakaan...

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by shotguni View Post
            ...Kokemuksia minulla on noista spraypullossa olevista kotelosuoja-aineista ja ne ei ainakaa mitään kovin kummoista sumua aikaiseksi saa(joten ei mielestäni sovellu vaikeisiin paikkoihin)...
            Olen käyttänyt sellaista sprayta jossa tulee purkin mukana pullon painerööriin kytkettävä n. 70 cm pitkä letku jonka päässä on sumun hajoittaja, tuntuis toimivan aika hyvin. Siis eukon kukkivaan Voortiin olen tuollaisella sumutellut, Bemariini en muualle kuin tavaratilan kannen kotelorakenteisiin.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • Lanttu
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 1643

              #7
              Juu, kotelot vain täyteen öljyä ja valuttelemaan sitä maahan & pilaamaan maaperää ja vesistöjä. Voi idioottia.

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #8
                Taitaa olla varmin ruosteenesto keino olla koskematta siihen autoon noilla vehkeillä.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • shotguni
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 70

                  #9
                  Originally posted by Lanttu View Post
                  Juu, kotelot vain täyteen öljyä ja valuttelemaan sitä maahan & pilaamaan maaperää ja vesistöjä. Voi idioottia.

                  no joo...ei mun tarkotus ollukaan tota öljyä litrakaupalla noihin koteloihin änkeä ja muutenkin antaisin ylimääräisten valua ihan rauhassa tallin lattialle. Eli tuskimpa se nyt hirveemmin tätä maaperää pilaa.

                  Eikä mul nyt mitään hirmuista hinkua ole päästä tota autoa öljyämään(jos parempia vaihtoehtoja löytyy), mutta ajattelin vaa, että jotain ois hyvä tehdä nyt ku nuo ruoste ongelmat ei ole ton pahempia. Öljy nyt vaan ois mielestäni hyvä vaihtoehto siksi, koska se leviää ja sumuttuu hyvin ja on sen vuoksi helppo levittää ympäri koteloita.

                  Eikä innostais hirveemmin alkaa makselemaan maltaita noista liikkeitten tekemistä ruosteenesto käsittelyistä.

                  Mitä toi dinitrol on? mistä saa? ja paljon maksaa?

                  Comment

                  • antti79
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 2499
                    • Littoinen

                    #10
                    Originally posted by Rahu View Post
                    Taitaa olla varmin ruosteenesto keino olla koskematta siihen autoon noilla vehkeillä.
                    Jep, olen Rahun kanssa samaa mieltä. Kannattaa käyttää Searchia ja etsiä ruostesuojaukseen liittyviä topikkeja. Ne kannattaa lukea ajatuksella läpi, ennenkuin alkaa tekemään mitään.
                    EDIT:
                    tässä pari linkkiä:

                    Last edited by antti79; 29-03-2007, 10:01. Reason: lisäsin linkit
                    sigpic
                    Originally Posted by jari kihlman
                    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by shotguni View Post
                      Eikä mul nyt mitään hirmuista hinkua ole päästä tota autoa öljyämään(jos parempia vaihtoehtoja löytyy), mutta ajattelin vaa, että jotain ois hyvä tehdä nyt ku nuo ruoste ongelmat ei ole ton pahempia....
                      Siis "ne eivät ole sen pahempia" koska kyse on sinkatusta ruostumattomasta rakenteesta... niin kauan kunnes näillä öljyillä/tisleillä joku liuottaa muovipinnoitukset pois, tukkii kotelorakenteen tuuletuksen ja aiheuttaa rakenteisiin ikuisen tulvan.

                      Tuosta yläpalkista löytyy search nappi jonka takaa löytyy aiheesta käytyjä keskusteluja. Luettuasi ne ja punnittuasi eri näkemyset, voit tehdä päätöksesi e39:n öljyämisestä. Sekin kannattaa kuitenkin pitää mielessä että tehdas ei käsittelyjä suosittele/salli, joten valmistaja on sitä mieltä että rakenne tosiaan on ruostumaton. Tuossa nyt muutama ensimmäinen:





                      Last edited by Hemi; 29-03-2007, 13:00.

                      Comment

                      • shotguni
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2007
                        • 70

                        #12
                        joo...kiitos vaan noista näkemyksistä. Searchia oon käyttäny ja oon siis lukenu asiasta ennen ensimmäistä postaustani.

                        Vaikka valmistaja olisikin sitä mieltä, että auton rakenne ois ruostumaton/hyvin suojattu...niin siitä huolimatta
                        tuota pientä ruosteenkukkaa on muutamassa paikassa havaittavissa...mites se sitten on mahdollista?
                        Voihan se olla, että edellinen omistaja ei vaan ole jaksanu pestä/vahata autoa tarpeeksi usein tai jtn muuta sellasta...

                        Mitää puhkiruostumista en kyseisessä autossa pelkää,
                        mutta kun saan laitettua nuo pienet ruosteenalut maalarin toimesta kuntoon, niin haluaisin vain ennaltaehkäistä korin korroosiota tulevaisuutta silmällä pitäen.

                        Onko siis tosiaan niin, että paras ennaltaehkäisy on vain riittävän usein tehty peseminen ja vahaaminen, sekä koteloiden puhdistelu?
                        Pitäis siis unohtaa öljyt ja muut ruostumista estävät kemikaalit kyseisessä autossa(E39)? Kuinka itse pidätte korroosion loitolla autostanne?

                        Comment

                        • Z3BMW3
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2004
                          • 159
                          • Tampere

                          #13
                          Jos pieniä paikkoja pintaruosteessa, voisi ne yrittää paikallisesti hioa ja vetää päälle sinkkimaalin ja pintamaalin.

                          Jos menee maalauttamaan, noita saa korjailla taas parin vuoden päästä, kun suojaavat sinkit on hiottu pois.

                          Kotelot kannattaa tarkistaa, että poistoaukot auki. Jos haluaa itse massailla, kannatta kotelot nyt ainakin aluksi kuivata kunnolla. Ei kait nykyautot lahoa koteloistaan käsiin, taitaa öljy loppua maailmasta ensin?
                          Z3BMW3

                          Comment

                          • Juspa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1223
                            • Pori

                            #14
                            Entäs tuommoiseen e36:een, kai sinne on hyvä alustaan ja koteloihin sellainen öljy/alustamassa- sekoitus?
                            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                            Ex.
                            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                            E90 320d -05 Schwartz 2
                            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                            E36 352i -91 Diamantschwartz

                            Comment

                            • JanisHell
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 410

                              #15
                              Originally posted by Juspa View Post
                              Entäs tuommoiseen e36:een, kai sinne on hyvä alustaan ja koteloihin sellainen öljy/alustamassa- sekoitus?
                              Itse olen käyttäny kotelosuojaa, se on sellasta öljymäistä ja hyvin toimii.
                              325i -93 E36

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎