Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toimiiko xenonpolttimot kaukovaloina?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksa P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 394
    • Sawo

    Toimiiko xenonpolttimot kaukovaloina?

    Muutamat näyttää laittaneen xenon muutossarjoja myös kaukovaloiksi.

    Kovasti kiinnostas e39 faseliftissä noi halogeenipitkät vaihtaa xenoneiksi, mutta... Olen kuullut muutamilta ns. ammattimiehiltä, että xenon polttimot eivät kestäisi kaukovalokäytössä (eli jatkuvaa räpsyttelyä). Onko tää legendaa?
    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
    E21 M50B20
    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
    E34 10/1990 520i
    Honda Prelude EX vm.-83 1.8
  • Aukes!
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2014
    • Riihimäki

    #2
    Originally posted by Aksa P View Post
    Muutamat näyttää laittaneen xenon muutossarjoja myös kaukovaloiksi.

    Kovasti kiinnostas e39 faseliftissä noi halogeenipitkät vaihtaa xenoneiksi, mutta... Olen kuullut muutamilta ns. ammattimiehiltä, että xenon polttimot eivät kestäisi kaukovalokäytössä (eli jatkuvaa räpsyttelyä). Onko tää legendaa?
    Siitä en tiedä mutta hidas syttyvyys ei välttämättä ole kiva asia jos nopeasti tarvitsee valotehoa. Korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta olen käsittänyt että uusissa bi-xenon autoissa on myös halogeenipitkät rinnalla juurikin estämässä tuota viivettä


    - E60 -05 "too small to mention"
    ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

    Comment

    • Aksa P
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 394
      • Sawo

      #3
      Eikös Bi-xenoneissa yleensä hoideta toi kaukovalo - lähivalo muutos optiikalla eli umpiota/heijastinta käännetään eri asentoon. Vai oliko luuloni väärä?

      Hyvä pointti toi hidas syttyvyys.
      "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

      Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
      E21 M50B20
      E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
      E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
      E34 10/1990 520i
      Honda Prelude EX vm.-83 1.8

      Comment

      • Lallevihtinen
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 690
        • Tampere

        #4
        Oon miettiny samaa asiaa ja mullekkin sanottu tosta hitaasta syttymisestä. Mutta onko se ny sit kuitenkaan niin hidasta...:think
        sigpic
        BMW E93 335i & BMW M550Dx
        EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
        XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

        Comment

        • taustatauno
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 481
          • 09-laitamilla

          #5
          Originally posted by Aksa P View Post
          Muutamat näyttää laittaneen xenon muutossarjoja myös kaukovaloiksi.

          Kovasti kiinnostas e39 faseliftissä noi halogeenipitkät vaihtaa xenoneiksi, mutta... Olen kuullut muutamilta ns. ammattimiehiltä, että xenon polttimot eivät kestäisi kaukovalokäytössä (eli jatkuvaa räpsyttelyä). Onko tää legendaa?
          Ei ole ainakaan mulla ongelmia ilmennyt tähän mennessä. Ei kai niitä nyt koko ajan tarvii vatkata päälle ja pois muutenkaan.
          E91 330d

          Comment

          • tmth
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 2194
            • Kangasala

            #6
            Originally posted by Aksa P View Post
            Eikös Bi-xenoneissa yleensä hoideta toi kaukovalo - lähivalo muutos optiikalla eli umpiota/heijastinta käännetään eri asentoon. Vai oliko luuloni väärä?
            Ainakin useimmissa kyllä.

            F10 & R55
            ex:
            E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Oikeat bi-xenonit ovat asia erikseen. Niissähän samalla lähivalojen polttimolla avustetaan kaukovaloja himmentimen poistolla tai polttoväliä siirtämällä. Pelkän halogeenipolttimon korvaamisessa kötöstys-xenonilla en näe oikein mitään järkeä. Uusilla polttimoilla esim. Philips Extreme / Osram Siverstar päästään lähes samaan lopputulokseen. Xenoneiden syttymisnopeuden valojen vaihdon yhteydessä jokainen xenonien omistaja näkee itse valojen sytyttämisen yhteydessä. Ja xenon-polttimoille nimenomaan sytytykset ratkaisevat polttoiän pitkien käytössä ennen absoluuttista tuntimäärää.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Maza
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 4321
                • Kannus/Kokkola

                #8
                Hohhoo.. "hidas syttyminen" joopajoo.. Parempi olisi puhua hitaasta kirkastumisesta. Kyllä xenoneilla on tarjolla HETI enemmän valotehoa, kun parhaimmillakaan halogen polttimoilla. Kirkastumisen jälkeen ero on tooodella iso.

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #9
                  Ajatelkaa.....

                  Originally posted by Aksa P View Post
                  Muutamat näyttää laittaneen xenon muutossarjoja myös kaukovaloiksi.

                  Kovasti kiinnostas e39 faseliftissä noi halogeenipitkät vaihtaa xenoneiksi, mutta... Olen kuullut muutamilta ns. ammattimiehiltä, että xenon polttimot eivät kestäisi kaukovalokäytössä (eli jatkuvaa räpsyttelyä). Onko tää legendaa?
                  Minusta ne käyvät kaukovaloiksi ...Peruste: Lähivalot jäävät
                  palamaan ainakin kysessä jos on H1 polttimoilla varustetut
                  versoit ja näin ollen ei tule pimeää kautta vaikka valot vaihdetaan lyhkäsiltä pitkille ...toki pitkät syttyvät hiukan
                  viiveellä mutta mitä väliä sillä on koska "Lyhyet" palavat
                  silti koko ajan.
                  Ei pidä paneutua ajattelemaan yksityiskohtaa vaan kokanaisuutta niin on helppo ymmärtää, että pitkien
                  hitaalla syttymisellä ei ole "hevonkaan" merkitystä.....
                  Eikun asentamaan pitkille vaan xenoneja.

                  325E

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #10
                    Toimii kaukovaloina. Kun ne kerran sytyttää ei sen jälkeen viivettä juuri ole. Ja mitä valon määrään tulee niin kylllä kiinalaisilla xenoneillakin tulee sitä roimasti enemmän kuin parhailla halogeeneillä.

                    Comment

                    • Jarse
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 96

                      #11
                      Originally posted by 325E View Post
                      Minusta ne käyvät kaukovaloiksi ...Peruste: Lähivalot jäävät
                      palamaan ainakin kysessä jos on H1 polttimoilla varustetut
                      versoit ja näin ollen ei tule pimeää kautta vaikka valot vaihdetaan lyhkäsiltä pitkille ...toki pitkät syttyvät hiukan
                      viiveellä mutta mitä väliä sillä on koska "Lyhyet" palavat
                      silti koko ajan.
                      Ei pidä paneutua ajattelemaan yksityiskohtaa vaan kokanaisuutta niin on helppo ymmärtää, että pitkien
                      hitaalla syttymisellä ei ole "hevonkaan" merkitystä.....
                      Eikun asentamaan pitkille vaan xenoneja.

                      325E
                      Joo ei ne sentaan puolta minuuttia vie syttya.
                      Mulla on bi-xenonit ja ei oo kylla haitannut tuo hieman hitaampi syttyminen.
                      Valoteho on kylla huippu.
                      X5 4.6is -02
                      sigpic
                      #530dA Touring -00
                      #525iA -91

                      Comment

                      • Aksa P
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 394
                        • Sawo

                        #12
                        Kyllähän tossa tuli ihan hyviä perusteluita xenonien puolesta... Oleellisimpana mielestäni: "Hitaus" (jos sitä sitten on?) ei ole engelma, kun lyhyet palaa koko ajan.

                        Taitaa mennä pitkät vaihtoon. Polttimoiden keston näkee sitten aikanaan...
                        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                        E21 M50B20
                        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                        E34 10/1990 520i
                        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                        Comment

                        • Terou
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 791
                          • Tampere

                          #13
                          Joo on kyllä ihan täysin turhaa yrittää verrata jotain extreme/silverstar halogeenia xenoniin. Ne on ihan täysin eri planetaalta. Jos uskottelet itsellesi, että ostamani Extreme halogeenit ovat yhtä hyvät kuin xenonit, petät vain itseäsi...

                          Xenoneissa ei ole mitään syttymisviivettä, vaan ne ovat kylmänä syttyessään hivenen himmeämmät kuin normaalitoiminnassa. Ja kirkastuvat muutamassa sekunnissa normaaliin kirkkauteensa. Mutta kuten sanottua, xenoni on jo kylmänä syttyessään kirkkaampi kuin halogeeni. Maantiellä ajettaessa vastaantulevan liikenteen takia pitkät ovat pois päältä tyyliin 10s, tuossa ajassa xenonpolttimo ei vielä hirveämmin jäähdy, eli taas sytytettäessä kirkkaus on heti hyvää luokkaa.

                          Sytyttäminen kuluttaa xenonpolttimoa toki enemmän kuin jatkuva polttaminen, mutta siltikin xenonpolttimo kestää pitkilläkin monta monta kertaa pidempään kuin halogeeni. Eli käytännössä tuota mahdollisesti hivenen lyhentynyttä elinikää on ihan turha murehtia.
                          Ostat xenonisi sellaisesta paikasta josta saat takuut, niin voit huoleti räpsytellä takuuaikana valoja niin paljon kuin kerkeät
                          Last edited by Terou; 07-04-2007, 19:05.
                          E46 M3 perän lukkoyksikkö
                          Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                          www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                          Comment

                          • jakusa
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 515
                            • Lempäälä

                            #14
                            Miksi lähes aina esim. tekniikan maailman testeissä kaksois-xenon valojen kaukovalojen kantama jää saman mallin tavallisia kaukovaloja lyhyemmäksi? Ero on joskus kymmeniä metrejä.
                            -after all is said and done more is said than done-


                            Comment

                            • Aksa P
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2006
                              • 394
                              • Sawo

                              #15
                              Iltojen pimetessä on karttunut kokemusta noista xenonpitkistä. En voi kyllä muuta kuin kehua. Valoteho on aivan loistava verrattuna halogeeneihin (normi 55W halogeenit). "Hitautta" ilmene kytkettäessä pitkät pidemmän tauon jälkeen, mutta siitä ei ole mitään käytännön haittaa.

                              Tuntuu kuin lähivalojen (xenonit) valoteho olisi huonontunut, vaikka ei niissä mitään vikaa ole ja normaalisti näyttävät.

                              Vaikka tie on märkä ja tuntuu imevän kaiken valon, niin pitkillä näkee todella hyvin. Näiden kokemusten jälkeen odotan todella rauhallisin mielin talven pimeyttä...
                              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                              E21 M50B20
                              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                              E34 10/1990 520i
                              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎