Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin lauhduttimen paikkaus. ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Litium
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 43
    • Helsinki

    Ilmastoinnin lauhduttimen paikkaus. ???

    Terve.
    Ongelma on sellainen että ilmastoinnin lauhduttimen kennossa on pieni reikä jonka takia freonit eivät pysy sisällä. Kyseinen reikä on tullut kiven iskusta muualta ei vuoda. Voiko kennoa paikata jollakin kuten "juotos hopealla" tai jollakin muulla ?? .. kennohan on alumiinia.. Vai pitäiskö vaan ostaa uusi kenno.??
    Jos vaihdan kenon niin millä aineella tiivistän kierreliittimet ?? käykö Loctiten hydrauli tiivistämiseen tarkoitettu aine ??
    Kiitos vastauksista.
    -rampe-
  • jarkkis80
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 33

    #2
    juu

    Mulla ei ollu tiivisteenä kun kaksi erilaista O-rengasta Mulla oli e34:ssa sama juttu. Ostin uuden kennon ja vaihdoin ite! 150 euroa makso eikä ollu paha rasti! Vein auton samaisee liikkeesee ilman puskuria mistä ostin lauhduttimen ja sanoin että putket kiinni ja huolto. Sai vähä alennusta ku osti lauhuttumenkii sielt!
    Että semmosia. Ei siis mitää hajua kylläkään että voiko korjata ja tarviiko sinne mitää liimaa laittaa...
    Joo pistä siihe, siin on hyvä!

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Originally posted by Litium View Post
      Jos vaihdan kenon niin millä aineella tiivistän kierreliittimet ?? käykö Loctiten hydrauli tiivistämiseen tarkoitettu aine ??
      Käy, jos kyseessä on se ohut punainen hydrauliikan kierretiiviste. Mutta liittimissä on O-renkaat tiivisteenä, eli kierteiden tiivistäminen on turhaa.
      ---

      Comment

      • 540iA Tapsa
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 97
        • Kangasala

        #4
        Originally posted by Litium View Post
        Terve.
        Ongelma on sellainen että ilmastoinnin lauhduttimen kennossa on pieni reikä jonka takia freonit eivät pysy sisällä. Kyseinen reikä on tullut kiven iskusta muualta ei vuoda. Voiko kennoa paikata jollakin kuten "juotos hopealla" tai jollakin muulla ?? .. kennohan on alumiinia.. Vai pitäiskö vaan ostaa uusi kenno.??
        Jos vaihdan kenon niin millä aineella tiivistän kierreliittimet ?? käykö Loctiten hydrauli tiivistämiseen tarkoitettu aine ??
        Kiitos vastauksista.
        -rampe-
        Elikkä toi alumiinin juottaminen ei kyllä hopealla onnistu. Jossain liikkeessä jotka tekevät alumiinihitsauksia työkseen niin voi kysyä. Mielestäni on kyllä turhaa, kun
        toi lauhduttimen alumiini on niin ohutta että lienee hankala juottaa. Kun jos se olis kupariakin niin sekin tahtoo olla hankalaa jos se on syöpynyt jo pahasti.

        Sit tiivistykseen pitää olla o-rengas ja suosittelen siihen kierteeseen laittamaan kierretiivistysneste, joko nestemmäinen teflon tai nauha. eipähän sit vuoda. Ja toi hydraulitiivisteainekin käy..
        -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

        Auto: e46 330d manual touring -00
        -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
        -ex: e34 525tds touring -94
        -ex: e34 540iA
        -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

        Moottoripyörät:
        Yamaha R6 -01 kilpapyörä
        KTM EXC-F 250 -08
        ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
        ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
        ex: Gas Gas EC300
        ex: Husqvarna CR125

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Originally posted by 540iA Tapsa View Post
          kierteeseen laittamaan kierretiivistysneste, joko nestemmäinen teflon tai nauha. eipähän sit vuoda. Ja toi hydraulitiivisteainekin käy..
          Kierteen tiivistys ei vaan auta mihinkään tuollaisella liittimellä. Jos O-rengas vuotaa, niin vuoto pääsee kiristysholkin ja putken välistä karkuun, kierteen kautta se ei edes "yritä". Kierreholkin ja putken "rypyn" väli ei ole tiivis, vaan epätasainen muokkaantuva pinta.
          ---

          Comment

          • jad
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 279
            • Helsinki

            #6
            Ilmastointi järjestelmän kylmäaine saattaa reagoida rajustikin väärien aineiden kanssa. Joten suosiolla jättäisin erinäiset liimat pois. Muistaakseni teflonnauhaa ei saanut käyttää. Yleensä ilmastoinnin liitoksissa on o-renkaat jotka sopivat kylmäaineen tiivistämiseen.

            Suosittelen että vaihdat tuon lauhduttimen. Varaosaliikkeestä kannattanee kysyä Hellan tarvike osaa.

            Muista vaihtaa myös kuivain, se menee pilalle jos on tyhjässä järjestelmässä.
            www.carbonracingteam.fi

            Comment

            • 540iA Tapsa
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 97
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by jad View Post
              Ilmastointi järjestelmän kylmäaine saattaa reagoida rajustikin väärien aineiden kanssa. Joten suosiolla jättäisin erinäiset liimat pois. Muistaakseni teflonnauhaa ei saanut käyttää. Yleensä ilmastoinnin liitoksissa on o-renkaat jotka sopivat kylmäaineen tiivistämiseen.
              ei muuten pidä paikkansa.. kyllä laippaliitoksissa myös ihan liimaa käytetään. Ja varsinkin jos on kartioliitos. Ja myös sitä teflonnauhaa. Tosin uusien, esim R404 aineen kans sen kestävyys on hieman
              heikompi..
              -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

              Auto: e46 330d manual touring -00
              -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
              -ex: e34 525tds touring -94
              -ex: e34 540iA
              -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

              Moottoripyörät:
              Yamaha R6 -01 kilpapyörä
              KTM EXC-F 250 -08
              ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
              ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
              ex: Gas Gas EC300
              ex: Husqvarna CR125

              Comment

              • 540iA Tapsa
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 97
                • Kangasala

                #8
                Originally posted by -Tapi View Post
                Kierteen tiivistys ei vaan auta mihinkään tuollaisella liittimellä. Jos O-rengas vuotaa, niin vuoto pääsee kiristysholkin ja putken välistä karkuun, kierteen kautta se ei edes "yritä". Kierreholkin ja putken "rypyn" väli ei ole tiivis, vaan epätasainen muokkaantuva pinta.
                juu, pitää kyllä paikkansa kun siellähän oli se o-rengas, tuli pieni ajatuskatkos, ei se liima siel auta..
                -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                Auto: e46 330d manual touring -00
                -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                -ex: e34 525tds touring -94
                -ex: e34 540iA
                -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                Moottoripyörät:
                Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                KTM EXC-F 250 -08
                ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                ex: Gas Gas EC300
                ex: Husqvarna CR125

                Comment

                • ongelmalapsi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1063
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Älä ees suunnittele paikkausta. siellä lauhduttimessa kuitenkin jonku verran on painetta. ja on tosi ohutta ainetta jota p*******en vaikea hitsuutella tigillä. uus lauhdutin vaa nokalle
                  -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                  -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                  -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                  -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                  -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                  Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                  GMC Topkick C6500 rollback -95
                  Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                  E46 330xiA -02
                  Chrysler neon -99

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Originally posted by ongelmalapsi View Post
                    vaikea hitsuutella tigillä
                    Ainakaan vanhempiin vehkeisiin ilmastoinnin kennon hitsaus ei ole ollut kunnon hitsarille homma eikä mikään. Varsinkin jos kyseessä on muuten hapertumaton kenno, jossa selkeä kiveniskemä. Jos aikaa on ja viitsimistä, niin kannattaa tietenkin kokeilla. Painetestiä ei kannata jättää kylmäaineelle, vaan tekee sen paineilmalla tai alipaineella.
                    ---

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎