Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valojen suuntauksesta kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juu-das
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 756
    • Kuopio

    #16
    Originally posted by S.P.R View Post
    OT. Onko mitään helppoa kotikonstia suunnata valoja ilman suuntauslaitetta?
    joku tämmönen muistu mieleen että auton keula 10m päähän seinästä, siitä kattoo että kuvion yläreuna pitää olla 10cm alempana missä auton valot sijaitsee. varmaan vaikeesti sanottu mut jotenki sinnepäin

    eli metrin matkalla 1cm laskua

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9158
      • Oulu

      #17
      Originally posted by juu-das View Post
      joku tämmönen muistu mieleen että auton keula 10m päähän seinästä, siitä kattoo että kuvion yläreuna pitää olla 10cm alempana missä auton valot sijaitsee. varmaan vaikeesti sanottu mut jotenki sinnepäin

      eli metrin matkalla 1cm laskua
      Juurikin näin! Pitkien umpion keskikohdan mukaan taitekohta (_/) 1%-laskusuhteella, eli esim. 10 m matkalla 10 cm alapuolella. Urakkaa voi helpottaa tekemällä etukäteen pahville yksinkertaisen mallineen. Säätö kannattaa tehdä toinen umpio peitettynä, niin kuvion näkee selvempänä. Hifisti tietysti ampuu laserpointterilla kulkusuunnan mukaisen luotisuoran kohdistuksen keskipisteeksi. (Yeah I know, get a life!)
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7447
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Näyttää juurikin tuolta kuvan ECE LHD:ltä kuten pitääkin.
        Ja korjataan nyt että tämä oli (optimistisen) väärinmuistamisen tuotosta, eli valokuvio on mulla oikeasti kuvan DOT-kuviota vastaava. Siis samanlainen kuin teropa:n ottamissa kuvissa, joissa oikean reunan ylemmäs näyttävä osa on kuitenkin ylhäältä rajattu.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by Clavurion View Post
          Juurikin näin! Pitkien umpion keskikohdan mukaan taitekohta (_/) 1%-laskusuhteella, eli esim. 10 m matkalla 10 cm alapuolella. Urakkaa voi helpottaa tekemällä etukäteen pahville yksinkertaisen mallineen. Säätö kannattaa tehdä toinen umpio peitettynä, niin kuvion näkee selvempänä. Hifisti tietysti ampuu laserpointterilla kulkusuunnan mukaisen luotisuoran kohdistuksen keskipisteeksi. (Yeah I know, get a life!)
          Ööö, mikä kohta tuosta taitteesta pitää olla 1% alempana? Tuo vasemmalla oleva alempi kohta, oikealla oleva taiteen jälkeinen ylempi kohta vai mikä ihme? Entä mihin tuo kuvio pitäisi osoittaa sivusuunnassa? Mikä siinä suunnassa katsotaan kuvion keskipisteeksi? Laserpointteri ja vatupassi olisi jo valmiina, eikös noilla kohdistus onnistu vaikka olisi epätasainen piha?
          E39 528iA

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #20
            Juu tuo on aika jännä homma. Valoissa lukee ECE, ja siis muutenkin sen pitäisi olla täysin eurooppalainen tottakai, kun Saksasta hankittu. Kuvio on sitten kuitenkin tuota DOT:ia enemmän muistuttava. Kakkosautossa (E36) on sen orkkisvalot, ja siinä on todellinen ECE-kuvio. Ei ole rajautunut ylhäältä mitenkään vaan nousee sinne ylös tuo oikea reuna kunnolla. Valot on muuten kyllä ihan paskat!

            Ilmeisesti tuo DOT-kuvio on kuitenkin vielä selvemmin rajattu yläosastaan... tai jotain.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • erese
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 478
              • Vantaa

              #21
              Tässä hyvä saitti missä yhtä ja toista valoista.. http://faqlight.carpassion.info/hl-aiming.htm
              F40 -20
              F20 -13
              E46 320D Touring -01
              E36 "nokivasara" Touring -99

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9158
                • Oulu

                #22
                Originally posted by TJJ View Post
                Ööö, mikä kohta tuosta taitteesta pitää olla 1% alempana? Tuo vasemmalla oleva alempi kohta, oikealla oleva taiteen jälkeinen ylempi kohta vai mikä ihme? Entä mihin tuo kuvio pitäisi osoittaa sivusuunnassa? Mikä siinä suunnassa katsotaan kuvion keskipisteeksi? Laserpointteri ja vatupassi olisi jo valmiina, eikös noilla kohdistus onnistu vaikka olisi epätasainen piha?
                Se alempi taso, eli vastapuolen kaistalle tuleva on korkeussäädön kohteena. Kohdistuksen keskipisteenä on alatason ja viisteosuuden yhtymäkohta. En tiedä, mikä lopulta olisi optimaalisin sivusuuntainen kohdistus. Itse olen säätänyt keilat täysin lineaarisiksi projektorilinssien keskipisteiden etäisyyden mukaan.

                Itse asiassa eilen tuli valot säädettyä, kun oli mahdollisuus kunnon kohdistukseen tasaisella parkkihallin alustalla. Tulipahan todettua, ettei katsastuksen valopömpeleillä saa ainakaan vastaantulijoita häikäistyä. Muutama kuukausi sitten kuskinpuoleinen valo oli muka aavistuksen liian ylös suunnattu. Nyt seinää vasten katsottuna sekin oli hieman liian alas säädetty. Ero aikaisempaan oli tänään pimeässä ajaessa selvä. Valoa oli enemmän siellä, missä sitä tarvitaan, eikä kirkkaana keilana heti auton edessä aiheuttamassa turhaa adaptaatiota.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • icemii
                  Newbiemmer
                  • Mar 2004
                  • 9
                  • Lahti

                  #23
                  Kaikissa autoissa, joissa on alkuperäset xenonit niin kuvio on rajattu
                  oikealta yläreunasta. Rajauksella saadaan kuviota leveämmäksi pitemmältä
                  matkalta tien oikeaan reunaa. Eli juuri teropan kuvan kaltainen kuvio.
                  Toisissa autoissa vaan valon raja on terävämpi kuin toisissa.

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #24
                    Clavu,

                    Säädätin omat valot sitten lopulta kohilleen Nikusella, joilla oli semmonen rullilla lattiaa vasten oleva iso pömpeli. Tuossa laitteessa noista minun valoista tuli selvä valokuvio näkyviin, ja säädöt oli todellakin ihan päin persettä, vaikka olin ne muka taskulampulla ja teippimenetelmällä säätänyt. Säädin Nikusella itse valot kohdalleen. Siinä laitetaan se cutoff taite keskipisteeksi, ja korkeussäätö tehdään tosiaan sen alemman säteen tason mukaan. Tuon säädön jälkeen keilat ovat todellakin tasapainoisesti tiessä, ja näyttävät aika kauas auton eteen, todella tasaista valoa. Nyt näkee kyllä aivan huipusti. Vois joskus vertailla siellä Kähmyn kellarissa noita säätöjä ?

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Wanha viestiketju, mutta sama asia yhä/taas: minulla on lainassa tuollainen valojensäätölaatikko: https://www.virtasenkauppa.fi/valoje...kko-testo-2004

                      Onko kokemusta miten tuolla säädetään E39:n valot kohdalleen? Tuossa on vatupassi, mutta pitääkö autonkin olla täysin suorassa vai eikö sillä ole merkitystä? Sivusuuntainen suuntauskin on yhä mysteeri..

                      Entä sumuvalot, katsastusmies on nekin aina katsonut, mutta mihin korkeuteen ne säädetään?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10073
                        • KVLA

                        #26
                        Tuossa "matolaatikossa" on varmaan se valokuvio valmiina siellä sisällä,johon lähivalo suunnataan. Niin pystysuunnassa (yhden prosentin laskulla) kuin sivusuunnasakin. Auto pitää olla tasaisella alustalla suorassa pituus ja sivusuunnassa. Samoin suuntauslaitteen vesivaaka kohdillaan. Sitten vaan valot säädetään siihen kuvioon. Sumarit taisi olla myös prosentin laskulla,joten lähivalosuuntauksen korkeusviiva laitteessa toimii niihinkin. Fiksummat korjatkoon.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Tuossa "matolaatikossa" on varmaan se valokuvio valmiina siellä sisällä,johon lähivalo suunnataan. Niin pystysuunnassa (yhden prosentin laskulla) kuin sivusuunnasakin. Auto pitää olla tasaisella alustalla suorassa pituus ja sivusuunnassa. Samoin suuntauslaitteen vesivaaka kohdillaan. Sitten vaan valot säädetään siihen kuvioon. Sumarit taisi olla myös prosentin laskulla,joten lähivalosuuntauksen korkeusviiva laitteessa toimii niihinkin. Fiksummat korjatkoon.
                          Joo, laatikossa on valokuvion viivat (eikä E39:n facelift-umpion kuvio kovin terävästi niihin asetu). Ja lukihan siellä asteikon alareunassa, että auto pitää olla vaakasuorassa. Niin minä oletinkin, mutta laatikon lainaaja sanoi, ettei tarvitse. Eikä se oikein mennyt minulla jakeluun miksi ei tarvitsisi.

                          Lisäksihän se laitekin pitäisi kai olla täysin suorassa auton pituuslinjaan nähden. Aika hankalaa kun umpiot ovat kaarevat ja keula kapenee eli ei ole mitään linjaa minkä mukaan katsoisi suoruuden. Ja laite pitäisi kai olla tarkasti umpion keskellä.

                          Eipä siis ihme, että ammattikäytössä nuo ovat pyörillä liikkuvia.
                          E39 528iA

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎