Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun riittävyys webasto-käytössä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeizei
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 147
    • Oulu

    Akun riittävyys webasto-käytössä

    Monella webaston omistavalla tuntuu olevan ongelmia virran riittävyyden suhteen. Erityisesti 500-sarjan diesel-bemarin omistavilla tuntuu foorumin mukaan olevan virtaongelmia kylmillä ilmoilla. Diesel tarvitsee käynnistyäkseen 2-3 (oma hatusta vedetty arvio) kertaa enemmän virtaa kuin bensiini, joten ymmärtää, että ongelmia on bensa-autoilijoilla vähemmän.
    Omassa E39 525TDS:ssä ei ilman lisälatausta selvinnyt talvella. Uusi akkukaan (exide extreme) ei ollut riittävä keino, vaan autoa piti silloin tällöin latailla alle 15 asteen pakkasissa. Autolla ajettiin lyhyttä matkaa, noin saman verran kuin eberi oli päällä.

    Mielestäni syitä on monia:
    -akku takakontissa, lähes aina jäässä
    -pieni latausjännite, 13,8V E39:ssä
    -oma lisälämmittimeni (Eberi) käynnisti sisätilapuhalluksen liian aikaisin. Sisäpuhallus käynnistyi 1-2 min kuluttua laitteen käynnistyksestä. Jostain syystä vesi ei päässyt kiertämään järjestelmässä puhalluksen ollessa kiinni ja neste eberissä lämpesi 60 asteeseen, mikä käynnistää sisäpuhaltimen. eberin kulutus

    Kiinnostaisi tietää, esiintyykö muissa auto-merkeissä tai bmw:n muissa malleissa kuin E39 vastaavaa. Naapurin Audin (A6 TDI) webasto käy joka päivä puolisen tuntia, eikä ajomatkat ole omiani pidempiä. Silti ongelmia ei ole. Nykyisessä E46:ssa latausjännite on 14V ja webasto herää myöhemmin joten saa nähdä miten vaikuttaa.
    BMW X3 -15
    BMW 530D -08
    BMW 320D -99
    BMW 525TDSA Touring -98
    BMW 318IS -90
  • micci
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 95

    #2
    Itse lueskelin noita vanhoja searchillä löydettyjä postauksia ja suurin osa ongelmista tuntui olevan niillä joilla on tehtaan paapan asentama weba. Itsellä on jälkeenpäin laitettu 4,2kW weba ja akkuna Exide deep sylinder 90Ah tai 100Ah, en nyt muista tarkalleen.
    Kummatkin noista on viime syksyn hankintoja joten kokemusta tasan vuosi ja ongelmia ei toistaiseksi ole ollut. Webasto päivittäin käytössä n. 2x25min ja ajoaikaa saman verran, sisätilanpuhallin säädetty 2-nopeudelle automaattisessa ilmastoinnissa.
    Nyt kun hommasin Ctekin laturin moottoripyörän akkua varten niin ajattelin latailla tuolla ainakin pahimmilla pakkasilla myös auton akkua. Lähinnä siitä syystä kun tuo 25min ei yli -20 pakkasilla vielä kovin paljoa lämmitä autoa, varsinkaan sisätiloista niin voisi vähän pidentää lämmitysaikaa.
    525TDS A -98 Touring

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎